Hulp nodig bij vinden van juiste li-po

Goede avond,

Is er iemand die mij op weg kan helpen welke waarde deze accu heeft?
Ik heb hier een accu blok uit een Scootmobiel waaruit deze 2 defecte cellen komen.
Ik kan helaas niks over deze cellen vinden.......
Is er miss iemand die mij verder kan helpen?

Afm

130 mm x 62mm x 5mm ( lengte, breedte, dikte)

Mvg,
Eric van der Eerden

oe die rechtse ziet er mij maar link uit. Die zou ik snel ergens op een veilige plek wegleggen of inleveren.

En check of de spanningen wel goed zijn. Normaliter hoort een cel niet zover op te zwellen.
De vraag is dus wat er misgegaan is, normaal moet een BMS dat voorkomen.

Weet je overigens zeker dat het LFP is? In dezelfde formfactor komt ook Li-ion (NMC) voor.

Kwa capaciteit: Op zich zal het allemaal niet heel veel uitmaken of je er een paar Ah op- of onder zit. Zolang het maar fysiek past.

Is dit 1 cell van de 2 of is het onderdeel van een groter pak? Ik gok het laatste. De vraag is of het dan wenselijk is om meerdere soorten cellen te mixen. Als je de specs van het BMS niet weet kan dat wel behoorlijk het resultaat beinvloeden (BMS moet wel voldoende kunnen balanceren tussen de cellen, zeker als de verschillen groter zijn)

Gezien de afmetingen moet je bij LFP denk ik in de richting van 5-6Ah zoeken. 10Ah is meestal dikker (rond de 10mm bij die afmetingen)

Je hebt helemaal gelijk, het is een Li-ion.
Het komt uit een pakket van 2 x 7 cellen die samen 25.9 volt geven en 220Wh volgens de sticker op de behuizing.

220Wh @ 25.9V = 8.5Ah

Dus in een 2P7S configuratie zijn de cellen 4.25Ah per stuk

Dan zou zoiets in de buurt komen
https://www.batteryspace.com/polymer-li-ion-cell-3-7v-4250-mah-5467100…

Let alleen goed op de discharge rating van de cellen. De bovengenoemde cell is bv 2C, dus max 8.5A. En met 2 in serie is dat dus maximaal 16A.
16A @ 25V = 400W. Geen idee of dat voldoende is voor de gebruikte motor. (Denk het wel, ding rijd geen 50km/uur, maar t is wel iets om op te letten)
edit: Bij dat Aliexpress ding wat Kruimel noemt staat 5C. Dat lijkt mij meer plausibel, want met 2C ga je wel erg op het randje zitten denk ik

Maar om 1 cel te vervangen in een 2S string dan krijg je het vermoedelijk toch niet goed in balans.

Geen idee overigens hoe het kwa ruimte exact zit en hoe ingewikkeld / gecombineerd de laadelectronica is tov de motoraansturing, maar als het separaat is en je hebt de ruimte zou een upgrade naar LFP mogelijk ook kunnen. Veiliger dan Li-ion en relatief makkelijk meer capaciteit te geven.

Kruimel

Golden Member

Ik geloof dat die code 0665140 een verwijzing is naar de maat: 6mm dik, 65mm breed en 140mm lang. Ik vond er wel één verlopen advertentie van op AliExpress: https://www.aliexpress.com/item/1103777227.html.

Ik zou geen packs mixen als ze in serie staan en gewoon alles vervangen. in dit volume zou je vrij aardig 14 28 18650 cellen kunnen krijgen, wellicht kan je een partij vinden die zo een batterijpack voor je kan maken. Dan kan je meteen goede cellen en een toepasselijk batterij management systeem gebruiken.