afschakelen 12VDC relais bij 10V accuspanning

Eric
Je vraagt een heleboel gegevens, maar traject vóór en na de schakeling is niet van toepassing, dat functioneert allemaal prima.
Ik heb een zonnepaneel setje gekocht via internet en daarvan is op de laadregelaar de uitgang naar de verlichting stukgegaan, ik vermoed door te hoge stroomafname ook vanwege een kortsluiting bij één van de lampen. Daarom mijn oplossing met een 12V magneetschakelaar die echter te laat afschakelt.
Wat we nu hebben is een sealed lead-acid batterij van 12V 8.0Ah/20hr
Het zijn de gebruikelijke accu's die als back up in beveiligings installaties worden gebruikt.
Met een 1,5 lange kabel van 2,5mm2 gaat deze voeding naar de magneetschakelaar.
Dan gaat dan nu het schakelcontact van de 230V magneetschakelaar worden.
Hierop aangesloten zitten 5 led lampen GU5.3 van 12V ac/dc 6,5 watt
De totale lengte aan grondkabels is 40meter 2,5mm2

Ik zou opteren voor iets schmitt-triggerend zodat de fet geen proportionele lasten hoeft te dragen en dat de lampjes niet aan en uit knipperen door de terugkomende batterij spanning. De uitval is instelbaar tss 9 en 11v maar kan uiteraard aangepast worden met de 15k. De schmitt is 2v maar kan ook verandert worden met de 47k(39k). Allemaal huis keuken en tuinspullen dus qua kost gaat dat meevallen.

Een rudimentaire schets waarover de collega's zich even kunnen buigen en bemerkingen geven. Geen copy paste van het internet dus daar ga je dit niet vinden. De 78l05 heb ik gekozen om de zenerstroom laag te houden. De milli ampères bewust laag gehouden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Begin met het toepassen van een bistabiel relais, dat verbruikt alleen stroom tijdens het omschakelen. Met wat moeite te vinden tot 16 amp belastbaarheid,

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@BFM en hoe zou je die aansturen? Hij moet ook terug komen. Een digispark?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een beetje zoals de uitgangstrafo van een buizenversterker:
"common" van het relais aan de voeding, elks van de spoelen naar massa trekken met een transistor of fet MAAR met een elco in serie.
De ene transistor wordt aangestuurd door de comparator of schmitt-trigger, de andere door de ene.
Ik heb hier ooit eens zo een schema gepost maar vind het zo gelijk niet terug.
Al iets gevonden: http://www.gorum.ca/lvdisc.html
En hier is wat ik er zelf van maakte: https://www.circuitsonline.net/forum/file/53822

De aansturing kan met een schmitt-trigger, maar het instellen van de hysteris wordt dan wat lastiger. Het vermelde schema gebruikt een 555 als venstercomparator, nu kan men simpel de drempels instellen met twee trimpotjes.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Kruimel

Golden Member

Je zult wel een weerstandje moeten toevoegen om C6 en C7 weer te ontladen denk ik. Anders kan je maar één keer in- en één keer uitschakelen. Het afhangen van het leeg lekken van een elco is gokken natuurlijk. ;)

Het valt me wel op dat de schakelingen met elke iteratie complexer worden (al ben ik wel gecharmeerd van het gebruik van de 'good old' 555). Ik heb het idee dat de TS misschien niet zo elektronisch is, en misschien geen gaatjesprint en transistoren heeft liggen, en misschien ook niet de middelen om een ongetest systeem te gaan troubleshooten. Johan, wat voor oplossing zoek je? Denk je dat de schakelingen die we hebben gesuggereerd haalbare kaart voor je zijn? Zo niet is dit misschien een optie voor je:

Bron: AliExpress advertentie

Omdat er geen schema bij is kan ik niet precies zeggen hoe hij werkt, maar alle bestanddelen lijken er te zijn. Nu kan je in principe dus de twee relais in serie zetten en op dit bord instellen op welke spanning het relais afschakelt. Omdat je tuinverlichting nog best vermogen heeft (~30W, meer dan 2,5A) is de stand-by stroom van een paar mA en de extra belasting in de vorm van het relais niet zo een issue.

Klopt, ben meer elektro dan elektronica.
Dacht dat ik een simpel probleempje had, maar zo simpel is het dus niet.
Denk dat ik inderdaad ga voor een kant en klare module om de accuspanning te bewaken.

Thevel

Golden Member

Op 25 januari 2021 13:40:46 schreef Johan van Beek:
Denk dat ik inderdaad ga voor een kant en klare module om de accuspanning te bewaken.

De Kemo uit mijn laatste post schakelt met een Mosfet en kan 10A schakelen.
Uitgeschakeld is het verbruik <0,7mA Ingeschakeld <1,6mA.
Erg zuinig dus.

Dames/heren
Hartelijk dank voor jullie meedenken. Heb via Amazon een printje gekocht waarbij de uit en inschakelstroom kan worden ingesteld.
KWW

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Bedoelt wellicht de "spanning" van in/uitschakelen, eerder dan de "stroom"?

Nu, in alle geval, laat aub weten welk printje er dan wel besteld werd? En, te gelegener tijd, wat er in de praktijk van terecht kwam? Dan leren we hier ook nog iets bij.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Big fat mama en anderen

Bij Amazon heb ik onderstaande print gekocht. Zoals gezegd KWW (Kiek'n wat't wod)

Kruimel

Golden Member

Bij dezen het linkje voor de geïnteresseerden: https://www.amazon.nl/Onderspanning-Bescherming-Laagspanning-Afgesnede…. Ziet er uit als een geschikt product voor het doel, hoef je verder ook niet moeilijk te doen met het maken of testen van een nieuw ontwerp. Het lijkt me dat dit wel goed gaat.

Laat het maar weten of het werkt, ook als het niet werkt is dat voor ons relevante informatie. De kennis dat en waarom we het product moeten vermijden kan waardevol zijn als iemand anders hetzelfde probleem tegen komt.

PS Een fototje van de tuin in het donker kan natuurlijk ook leuk zijn. Met 30W aan verlichting zou het er best nog wel leuk uit kunnen zien. :9~

Dames/heren
Ik zou nog laten weten of deze controller werkt.
Het werkt al weken probleemloos.
Heb hem met een regelbare voeding afgesteld tussen 12 en 8V
Na een bewolkte dag gaan de lampen 's avonds niet aan omdat de accu niet weer is opgeladen tot 12V.

Ben nu op zoek naar een simpel 12V schema met 2 lichtcellen om met een 12V servomotor het zonne paneel naar de zon te richten.

Kruimel

Golden Member

Leuk dat je het nog even laat weten (en kudo's voor de foto)! :)

Als je probleem is dat je accu's niet opladen door bewolking ga je het probleem niet oplossen door de panelen anders uit te lijnen natuurlijk. Er zijn wel topics over geweest op dit forum, maar ik zou er persoonlijk niet aan beginnen. Het kan lastig zijn goed te krijgen en zal waarschijnlijk het probleem van te weinig lichtinval niet oplossen.