Amerikaanse wasdroger aansluiten op 230V

Hallo, ik probeer een maat te helpen. Hij heeft een praktisch nieuwe Amerikaanse Samsung wasdroger DV42H5000 op de kop getikt en wil deze graag in NL gaan gebruiken.
Het is een flinke machine iets van 5KW, lees dat hij bij 120V 30A moet zijn afgezekerd. Dit zijn de aansluitingen op de achterzijde.

Het verwarmingselement is 5200W bij 240V.
Zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld de motor en de besturing achter een verhuistrafo te zetten en het element direct op 230V?

Lijkt inderdaad op dat het kan.
Op de 240V sluit je L1, L2 en de 230V van de verhuistransformator aan
Op de 115V aansluiting van de verhuistransformator sluit je de N van de droger aan.
De motor, een paar ventielen en PCB lopen op de 115V.
Verhuistransformator moet het vermogen van de motor plus wat reserve kunnen leveren.
L1, L2 en N mogen niet aan de aarddraad aangesloten worden!!!

Kan zijn dat de N van de droger electrisch met het frame van de wasmachine is aangesloten. Dan werkt mijn truc niet. Dan moet je de N in de wasmachine electrisch vrijmaken van van het frame of je moet een 5200VA scheidingstransformator met 115V aftakking gebruiken.

Niet vergeten het aardingsprobleem na te kijken. Klaarblijkelijk ligt binnenin de neuter aan de kast.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

Je zult je wasgroep wel met 25A moeten afzekeren. Een trafo van 500VA is met een beetje geluk wel genoeg; staat er in de gebruiksaanwijszing niet hoeveel hij uit de 120V trekt?

Behalve de aarde zie ik ook niet direct beren op de weg. Ik vermoed dat de ground strap aan de kast moet liggen en de aarddraad van het aansluitsnoer ook, dus een soort combinatie van de beide aansluittekeningen. Maar meet eerst even na of de strap niet intern aan de nul hangt.

Ik vertel er wel altijd bij dat ze de volgende keer eerst moeten vragen en dan pas moeten kopen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 24 januari 2021 20:18:51 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt! Ik zie het nu ook. Ik heb hier een variac die dat wel kan leveren,
die stel ik in op 120V en zet hem op de N.
De aarde kan los aan de kast.
Moet inderdaad voor een stevige groep zorgen om te testen...

Op 24 januari 2021 20:55:52 schreef Flevotronica:
De aarde kan los aan de kast.

Je moet zeker weten dat L1, N en L2 niet electrisch verbonden is met de kast. Ook niet hoogohmig. Meggeren op 500V?

Moet inderdaad voor een stevige groep zorgen om te testen...

Als je niet kan beschikken over zo'n groep, dan kan je in serie met het verwarmingselement een diode van 500V, 30A zetten. Dan redt je het wel met een 16A zekering/stop/automaat.

Op 24 januari 2021 21:02:38 schreef ohm pi:
[...]Je moet zeker weten dat L1, N en L2 niet electrisch verbonden is met de kast. Ook niet hoogohmig. Meggeren op 500V?

Daar ben ik eigenlijk wel van overtuigd, die draad ligt al los. Aardlek vliegt er vast uit als ik het fout heb. :?

[...]Als je niet kan beschikken over zo'n groep, dan kan je in serie met het verwarmingselement een diode van 500V, 30A zetten. Dan redt je het wel met een 16A zekering/stop/automaat.

Dat is een goede Tip, in mijn werkplaats kan ik het wel organiseren maar wellicht wat lastiger in een huisinstallatie.

Deze droger word dus niet voldaan aan europese eisen en de kast is dus niet geaard, maar genuld!!!

Daar lijkt het wel op.
Je moet hem daarom dus ombouwen. Anders is hij onbruikbaar.

GJ_

Moderator

Op 25 januari 2021 18:47:08 schreef smd:
Deze droger word dus niet voldaan aan europese eisen en de kast is dus niet geaard, maar genuld!!!

TS mag de droger sowieso niet bedrijfsmatig gaan gebruiken. Hij mag dus ook niet in het bedrijf aangesloten staan. (dat valt onder "in de handel brengen").
Voor thuis is er geen enkel probleem, buiten eventuele technische problemen.

Verder zou ik zeker stellen dat die motor geen problemen heeft met een lagere frequentie.

Ja is natuurlijk zo, heeft geen CE keur. Het wordt eigenlijk een zelfbouw apparaat.
Maar hij moet natuurlijk vooral veilig zijn.
De veiligheidsaarde hangt nu direct aan de metalen kast, dan is hij toch geaard? Zal ook eens controleren of de trommel en andere grote metalen delen geaard zijn maar verwacht ik eigenlijk wel.
De motor draait waarschijnlijk iets langzamer en het element krijgt iets minder spanning.

maartenbakker

Golden Member

Het gaat erom dat de kast zowel aan de aarde als de nul zou kunnen hangen. Dat is niet de bedoeling. Hij moet alleen maar aan de aarde hangen. Misschien kun je dat bereiken door zowel het stropje als de aarddraad aan de schroef van de kast te hangen, maar het kan ook dat de nul nog ergens intern is doorverbonden.

Daar moet je wat mij betreft niet moeilijk gaan doen met meggeren als je geen megger hebt of waarmee je dingen stuk kunt maken als je er geen ervaring mee hebt - maar gewoon de ohmmeter erop. Als die zichtbaar uitslaat gaat het feest vooralsnog niet door.

Slaat hij niet uit dan zal het goed gaan, zorg dan dat in elk geval je aarde goed aangesloten blijft en ook echt functioneert en dat je aardlekschakelaar functioneert. De isolatie tussen nul en aarde voldoet mogelijk niet aan de veiligheidsnormen voor een normaal 230V net (bijvoorbeeld 1250V testspanning in plaats van 2500V - het gaat dan niet meteen stuk maar je neemt een zeker risico).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Persoonlijk zou ik het niet willen, is een 60 Hz motor, die vind onze trouwe 50 Hz echt niet leuk en word te warm..

GJ_

Moderator

Op 26 januari 2021 19:02:22 schreef smd:..is een 60 Hz motor, die vind onze trouwe 50 Hz echt niet leuk en word te warm..

Ik heb natuurlijk geen bal verstand van wasmachine en droger motoren, maar een "gewone" motor heeft hier niet zo gek veel problemen mee, behalve dat de spanning iets te hoog is hier. Van de Amerikaanse 240V zou je eigenlijk terug moeten naar 200V maar in praktijk maakt dat niet zoveel uit.

maartenbakker

Golden Member

Het kan zijn dat je een eventuele bedrijfscondensator 20% groter moet nemen. Tenminste, groter toch? Niet kleiner?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een huisinstallatie in USA is 240VAC net als hier. Maar dat is dan wel een 2 phasen systeem, feitelijk 2 x 120VAC met midden-aftakking.

In USA ligt de midden-aftakking aan nul, en gebruiken ze de beide fasen voor apparaten die veel stroom verbruiken.

Zie https://www.youtube.com/watch?v=jMmUoZh3Hq4

Als je zo een apparaat hier koppelt, dan staat de kast op 120VAC. Lijkt me tamelijk ongewenst.

De motor krijgt (als het natuurlijk werkt) ongeveer de halve netspanning of net wat voor trafo ik kan bemachtigen. Het is een inductiemotor, die regel je normaal toch met de frequentie? Waarom zou hij daar warm van worden?
Op het schema zie ik twee spoelen bij de motor, de aanloop condensator zit waarschijnlijk op de printplaat en wordt uitgeschakeld door een centrifugaal switch.

Op 26 januari 2021 20:15:22 schreef deKees:
Een huisinstallatie in USA is 240VAC net als hier. Maar dat is dan wel een 2 phasen systeem, feitelijk 2 x 120VAC met midden-aftakking.

In USA ligt de midden-aftakking aan nul, en gebruiken ze de beide fasen voor apparaten die veel stroom verbruiken.

Zie https://www.youtube.com/watch?v=jMmUoZh3Hq4

Als je zo een apparaat hier koppelt, dan staat de kast op 120VAC. Lijkt me tamelijk ongewenst.

Dat is zeker zo, maar dat is op te lossen door de strap te verwijderen.

Op 26 januari 2021 20:18:51 schreef Flevotronica:
..Waarom zou hij daar warm van worden?

De spoelen hebben een zelfinductie. Bij een gegeven spanning loopt er een grotere stroom bij een lagere frequentie. Door die grotere stroom kan het ijzer van de spoelen in verzadiging geraken en daardoor wordt de stroom nog groter. Dit geeft een ongewenste extra opwarming.

Op het schema zie ik twee spoelen bij de motor, de aanloop condensator zit waarschijnlijk op de printplaat en wordt uitgeschakeld door een centrifugaal switch.

Daar lijkt het wel op. De motorcondensator(en) is(zijn) niet klein, dus die moet eenvoudig te vinden zijn.

Dat is een motor zonder condensator. Typisch op z'n amerikaans. Waanzinnig wat daar allemaal gebeurt. Op een ampère zien ze daar niet.
De metalen afdekplaten zijn daar overigens omgeplooid om snijden te voorkomen. Met de advocatuur is ginder dan weer niets mis. Al eens een Mack van binnen bestudeerd? De tijd heeft daar ook stil gestaan. Waanzin.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
GJ_

Moderator

Op 26 januari 2021 20:18:51 schreef Flevotronica:..die regel je normaal toch met de frequentie? Waarom zou hij daar warm van worden?.

Nee, die regel je op frequentie en spanning. De halve frequentie betekend ook de halve spanning.

Een motor die nominaal 240V bij 60Hz is moet dus op 50Hz met 200V gevoed worden.

Op 26 januari 2021 22:40:31 schreef EricN: Met de advocatuur is ginder dan weer niets mis.

Persoonlijk vind ik dat wel mis. Overigens mogen aan machines in de EU ook geen scherpe kantjes zitten. Niet vanwege hoge claims maar gewoon omdat het in de wet staat, voor de veiligheid dus.

Nog even de vraag, gaat die machine professioneel gebruikt worden? Want een boel moeite doen voor een machine waarvoor het niet economisch is om zelf ook nog een CE traject in te gaan is denk ik niet echt economisch. Dan heeft die machine vooral veel oud ijzer waarde.

@GJ. Dat is dan dus wat ik wil aantonen. Hier hebben alle platen scherpe kanten. Maar er kraait geen haan naar. Ginder krijg je een horde advocaten op je dak. Vandaar ginder het omplooien en hier niet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
GJ_

Moderator

Op 27 januari 2021 08:20:20 schreef EricN:
@GJ. Dat is dan dus wat ik wil aantonen. Hier hebben alle platen scherpe kanten.

Op witgoed dan Daar geldt de machinerichtlijn niet voor dus daar heb ik geen verstand van :-) Op "echte" machines mag het niet.

Op 26 januari 2021 22:40:31 schreef EricN:
Dat is een motor zonder condensator. Typisch op z'n amerikaans. Waanzinnig wat daar allemaal gebeurt. Op een ampère zien ze daar niet.
De metalen afdekplaten zijn daar overigens omgeplooid om snijden te voorkomen. Met de advocatuur is ginder dan weer niets mis. Al eens een Mack van binnen bestudeerd? De tijd heeft daar ook stil gestaan. Waanzin.

Eigenlijk denk ik ook dat de motor geen condensator heeft, kan dat een start spoel?
De motor is gemaakt voor 120V 60Hz, denk dat die 115V 50Hz prima moet werken.
Vanmiddag gaan we testen, tot nu toe gaf de machine steeds een verkeerd bedraad error als dat blijft terugkomen houd het op.

Er zit een nuldoorgang sense op. Als daar dan verkeerd bedraad is kan die geen signaal krijgen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?