digitale teller en terugstroom tegenhouden BE

Belgie/Digitale teller/terugleveren van stroom/TEGEHOUDEN
Zou er reeds een topic/schakeling zijn
Ik wens uiteraard maximaal gebruik te maken van de zonnepanelen en op mooie dagen heb ik teveel uiteraard. DUS: ik wens een stroommeting/sensing te doen bij de teller om op het moment van teruglevering toestellen in te schakelen, zoals een boiler, verwarming, accumulatie, batterijen.
Zou hier reeds een topic over bestaan?

Ja, honderden. Consensus is zowat dat dit niet rendabel is, stroom kopen is goedkoper. Het zou best kunnen natuurlijk dat dit in de toekomst verandert als de milieukost meegerekend wordt maar als ik wijlen Jean-Luc Dehaene mag quoten "Problemen moet worden aangepakt als ze zich stellen"

wat wil je ermee winnen?

vroegere situatie: je verbruikte 1000kWh, en de dag erna stak je 1000kWh terug op het net. je betaalde niks. je betaald wel de prosumententax.

wat ze nu willen: je verbruikt 1000kWh, je betaald de netwerkkosten zowieso al voor deze stroom. je betaald ook de energie kost.
je steekt 1000kWh terug, ze geven je een fractie terug van de energieprijs.
je krijgt nog altijd iets, en je betaald geen prosumententax meer.

wat jij wil doen, is dat terugleveren ALLEMAAL opstoken. dan krijg je er niks voor.
2de, in een batterij steken. een 1kWh accu kost $200 aan tesla prijs (reeel betaal je meer).
per laadcyclus heb je 25ct aan energie bespaart. 500 laadcycli = 125€ bespaart op de levensduur van de accu, en dan gaat de capaciteit aardig omlaag.
de slijtage van de accu kost al meer kapitaal dan de energie die je ermee bespaart.

goedkoopste is gewoon helft van je zonnepanelen verkopen zodat je alles verbruikt wat je opwekt en geen overschot hebt.

ze hebben u goe liggen, denk de volgende keer extra na voor je 'investeerd' als belgie de milieunorm van 2030 niet gaat halen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 26 januari 2021 11:19:59 schreef New Beetle:
Ja, honderden. Consensus is zowat dat dit niet rendabel is, stroom kopen is goedkoper. Het zou best kunnen natuurlijk dat dit in de toekomst verandert als de milieukost meegerekend wordt maar als ik wijlen Jean-Luc Dehaene mag quoten "Problemen moet worden aangepakt als ze zich stellen"

Ik denk dat ik de vraag slecht heb gesteld:
Wat er is, gewoon verbeteren.
Nu zijn er reeds panelen, en die produceren uiteraard bij zon teveel.
Dat teveel tijdens momenten, wil ik gewoon, door een schakeling, systematisch opgebruiken door apparaten aan te schakelen.
Eltako heeft bijvoorbeeld wel iets dat bronnen (boiler) uitschakelt indien de algemene verbruikstroom te hoog wordt.
Ik wil gewoon inschakelen als er terugstroom is.

Op 26 januari 2021 11:39:45 schreef fcapri:
wat wil je ermee winnen?

vroegere situatie: je verbruikte 1000kWh, en de dag erna stak je 1000kWh terug op het net. je betaalde niks. je betaald wel de prosumententax.

wat ze nu willen: je verbruikt 1000kWh, je betaald de netwerkkosten zowieso al voor deze stroom. je betaald ook de energie kost.
je steekt 1000kWh terug, ze geven je een fractie terug van de energieprijs.
je krijgt nog altijd iets, en je betaald geen prosumententax meer.

wat jij wil doen, is dat terugleveren ALLEMAAL opstoken. dan krijg je er niks voor.
2de, in een batterij steken. een 1kWh accu kost $200 aan tesla prijs (reeel betaal je meer).
per laadcyclus heb je 25ct aan energie bespaart. 500 laadcycli = 125€ bespaart op de levensduur van de accu, en dan gaat de capaciteit aardig omlaag.
de slijtage van de accu kost al meer kapitaal dan de energie die je ermee bespaart.

goedkoopste is gewoon helft van je zonnepanelen verkopen zodat je alles verbruikt wat je opwekt en geen overschot hebt.

ze hebben u goe liggen, denk de volgende keer extra na voor je 'investeerd' als belgie de milieunorm van 2030 niet gaat halen.

Uw denkwijze lijkt me niet helemaal juist. Warm water heb je nodig, elke dag. vroeger (nu ook) dacht men aan nachttarief, waarom niet een schakeling hebben die detecteerd dat er terugstroom is en op dat moment de boiler opstookt? Batterijen zijn het laatste van mijn gedachten. (toch in belgie). Laten we over alle grenzen heen denken.

Op 26 januari 2021 11:39:45 schreef fcapri:
...
500 laadcycli = 125€ bespaart op de levensduur van de accu, en dan gaat de capaciteit aardig omlaag.
de slijtage van de accu kost al meer kapitaal dan de energie die je ermee bespaart.

Onzin, zo'n accu gaat echt wel meer dan 500 cycles mee, anders zou je zo'n Tesla na 2 jaar ook van nieuwe moeten voorzien. Zeker als je ze op een normale werktemperatuur houdt (niet onder 0C, niet boven 60C), en niet volledig leeg trekt maar de onderste 20% niet (dagelijks) gebruikt, gaan ze zomaar 2000 cycles mee, met goede cellen, lage stromen, en minder diepe cycles nog veel meer.

Alsnog is zo'n accu niet perse rendabel, want naast de accu heb je ook nog omvormers nodig, en die zijn ook niet goedkoop.

@TS: het is mogelijk om zelf de spanning en stroom te meten, en daarmee te bepalen of je netto aan het leveren of verbruiken bent. Je zou ook kunnen bekijken of je van je huidige meter een signaal kunt krijgen of dat het geval is. Vervolgens moet je de boiler of verwarming kunnen aansturen.

Heb je enige ervaring met programmeren? Dit zou je kunnen bouwen met microcontrollers (Arduino of anders), of met een PLC, of met een Domotica systeem o.i.d.. Houd er wel rekening mee dat hier best veel tijd in gaat zitten, zeker als dat allemaal nieuw voor je is, maar daarna heb je wel een boel kennis en ervaring opgedaan.

Als dit iets is wat je toch al wilde leren, zou ik je zeker aanmoedigen, maar als dat niet het geval is, en je eigenlijk alleen iets wilt hebben om die energiekosten te besparen, zou ik het zeker niet zelf gaan bouwen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een boiler wordt toch warmgehouden? Dus als je teveel hebt aan je zonnepanelen, kunnen ze de boiler niet bijwarmen.
Je kunt een tweede boiler wegzetten , die alleen bijgeladen wordt met de zonnepanelen en die tussen de koudwateraansluiting zit en de normale boiler. Of het dan allemaal nog winst geeft is de vraag.

Op 26 januari 2021 11:40:18 schreef LCG:
Dat teveel tijdens momenten, wil ik gewoon, door een schakeling, systematisch opgebruiken door apparaten aan te schakelen.

Is zinloos omdat je dan dingen moet inschakelen die je op dat moment niet gebruikt, tenzij dit is vanwege afgunst tov diegene die jij denkt daarvan te 'profiteren'

Enige oplossing is systeem bouwen dat in staat is om het overschot in de zomer op te slaan om de wintermaanden te kunnen overbruggen. Stockeren in de aarde, gigantische batterijen? Zo'n systeem kan echter nooit rendabel zijn, toch niet op dit moment. Velen gaan mij nu afschieten maar een kWh aan elektriciteit is best goedkoop in BE. Ik onken niet dat er energiearmoede bestaat, maar dat heeft eerder te maken met een te laag inkomen dan te hoge energieprijzen.

Ikzelf verbruik 2000kWh/jaar zonder zonnepanelen, iets van een 50€/maand. Stel dat je dat hypothetische systeem over 20 jaar afschrijft dan is dit 20 x 12 x 50 = 12000€. Wat denk je te gaan bouwen voor dat bedrag? En dan spreek ik nog niet over potentiele technische problemen.

Als jij zoiets wil bouwen puur uit interesse prima zou ik zeggen, doe dit echter nooit vanuit economische motieven.

Je kunt het ook eenvoudig houden, mensen die met 2 gaan werken kunnen overdag met een elektrisch vuurtje wat bijverwarmen als ze terugleveren en zo hun huis warm houden.
En gepensioneerden zoals ik zeker ;)

Nu (vandaag 12h45) heb ik 3000wh over dat zou ik dan kunnen gebruiken als ik niet meer kan salderen en zo gas uitsparen.
Volledig opsouperen zal niet meer gaan maar we kunnen toch proberen van het maximum eruit te halen.

Er zullen nog genoeg toestelletjes op de markt komen waarmee je dat allemaal kunt.

LDmicro user.

vergeet ook niet dat je in België tot 3.250 € subsidie krijgt op je thuis batterij.

Op 26 januari 2021 12:48:23 schreef New Beetle:
[...]Is zinloos omdat je dan dingen moet inschakelen die je op dat moment niet gebruikt

Niet perse; je kunt overdag de boiler opwarmen met de overtollige energie, en dan 's avonds lekker warm douchen. Je kunt ervoor kiezen overdag de boiler verder te laten afkoelen als je geen overtollige energie hebt (als je dan toch niet thuis bent), en 's avonds op te stoken als je te weinig overschot hebt gehad, of overdag de boiler warmer te stoken dan de minimale 60C, zodat je meer koud water bijmengt om op de gewenste temperatuur te komen, en daarmee minder van het hete water gebruikt, waardoor de boiler dus minder vanuit het net bij gaat verwarmen.

Uiteindelijk komt het er toch een beetje op neer dat je bestaande apparaten moet gaan aanpassen, wat lastig en potentieel gevaarlijk is als je niet weet wat je doet. Bij die boiler moet je er bijvoorbeeld wel voor zorgen dat het water niet kan gaan koken, als je met de temperatuurregeling gaat rommelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Evarist

Golden Member

Op 26 januari 2021 12:52:46 schreef MGP:
Je kunt het ook eenvoudig houden, mensen die met 2 gaan werken kunnen overdag met een elektrisch vuurtje wat bijverwarmen als ze terugleveren en zo hun huis warm houden.
En gepensioneerden zoals ik zeker ;)

Het nadeel van zonnepanelen is dat ze het meest produceren als de energiebehoefte het laagst is.
Airco plaatsen is een goede oplossing.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 26 januari 2021 13:54:41 schreef SparkyGSX:
Uiteindelijk komt het er toch een beetje op neer dat je bestaande apparaten moet gaan aanpassen, wat lastig en potentieel gevaarlijk is als je niet weet wat je doet. Bij die boiler moet je er bijvoorbeeld wel voor zorgen dat het water niet kan gaan koken, als je met de temperatuurregeling gaat rommelen.

Precies, en daar kan je gewoonweg geen prijskaartje op plakken, zijn experimentele of zelfs onbestaande systemen die nog moeten worden ontwikkeld.

Het is best mogelijk dat in 20 jaar een CAN bus standaard is in een woning net zoals nu in voertuigen en de PV omvormer aan de kookplaat vraagt of deze nog wat energie kan opslaan om straks om 17u spaghetti te gaan koken of de airco "voorvriest" voor straks. Bestaat (spijtig genoeg) nu niet.

Zou zelfs mooi zijn, veel nuttiger als die domotica toeters en bellen die mensen nu in hun woning stouwen.

Misschien kan die domotica daar aan meehelpen? :)

Nou ja, voor een dergelijk netwerk moet je extra kabels gaan trekken, en voor een dergelijk systeem zijn de eisen aan de betrouwbaarheid toch iets anders dan voor veiligheidskritische systemen zoals ABS, ESP, etc. in een auto.

Je kunt dit prima oplossen met een Wifi verbinding, een ESP32 module kost nog geen 2 euro, en kun je bijna net zo eenvoudig gebruiken als een andere Arduino, dus dat hoeft het probleem niet te zijn.

Ik roep al jaren dat dit zou moeten gebeuren (niet perse IoT, maar apparaten die iets slimmer zijn dan nu), om demand-side control te kunnen doen, en daarmee het elektriciteitsnetwerk te stabiliseren. Niet alleen boilers, maar ook koelkasten, vriezers, laders voor elektrische auto's, wasmachines, vaatwassers, etc. zouden hier aan kunnen bijdragen.

De TS zou misschien de wasmachine iets kunnen aanpassen, zodanig dat hij met een Arduino of ESP32 de start/pauze knop kan bedienen (met een klein relais of optocoupler). Als je dan voor langere tijd een netto overschot hebt, kun je redelijk gokken dat dat waarschijnlijk nog wel even zo blijft, en dan de wasmachine starten. Als de opbrengst van de zonnepanelen inzakt en de wasmachine niet aan het verwarmen is, zou je die kunnen pauzeren, en weer starten als de panelen meer leveren, of na een bepaalde tijd toch maar op netstroom.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Jaren geleden kwam ik van Elektrolux al zgn. "Smart Appliances" tegen, is nooit echt doorgebroken mi.

Appliances such as washing machines and dryers can thus be programmed to run at optimal times to minimize climate impact and/or to save energy costs.

https://www.electroluxgroup.com/en/electrolux-contributes-smart-applia…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Eigenlijk is mijn vraag zeeeeer eenvoudig.
Zijn er hier ook elctronica / software nerds op deze site, of ben ik op de boekhouding/economaat beland?

ik vraag juist naar 1 ding:
De TOOL (op de markt) om te weten hoeveel stroom er vloeit en in welke richting met de mogelijkheid om daar een signaal uit te krijgen met instelbare contacten en/of 0-10v signaal om verder te automatiseren in wat ik dan wil. (injecteerbaar in een domotic platform)
Er is genoeg zigbee/zwave/ifttt/whatever schakelsystemen op de markt dat ons toelaat om te schakelen. Dat is gewoon maar toekennen en programmeren.

Wie kan dit mee helpen maken?

[Bericht gewijzigd door LCG op dinsdag 26 januari 2021 16:40:50 (16%)

Op 26 januari 2021 15:22:01 schreef deKees:
Misschien kan die domotica daar aan meehelpen? :)

Dat klopt voor 100% ENKEL DE MISSING LINK hebben we nodig

Technisch is dit perfect mogelijk en niet bijzonder gecompliceerd. Enkele verbruikstellers en een Raspberry / ESP volstaan om een stuursignaal te genereren "Energie overschot aanwezig". Het grote probleem zit in de "flexibele" verbruikers : Een boiler is geschikt, maar heeft nu een vast vermogen (ca 2 kW). Je moet dus eerst al 2kW overschot hebben alvorens deze in te schakelen. Ook een laadstation voor de auto is prima geschikt, maar ook hier zou je het gewenste "laadvermogen" moeten kunnen instellen. Dit is momenteel niet voorzien of erg complex. Wasmachines / droog kasten idem, alles heeft nu een vast verwarmingsvermogen. Ideaal zou je dus een aantal verbruikers moeten hebben waar je het vermogen traploos kan instellen. Daarnaast nog een strategie voor prioriteit / te weinig zon / te veel zon. In principe ook een (draadloze) verbinding naar deze verbruikers om het gewenst vermogen in te stellen. Kortom, de huidige toestellen zijn hier nog niet op voorzien. Al deze voorstellen echter zijn alleen maar een dag/nacht oplossing, terwijl het grote probleem winter/zomer is !

Op 26 januari 2021 16:29:03 schreef LCG:
Eigenlijk is mijn vraag zeeeeer eenvoudig.
Zijn er hier ook elctronica / software nerds op deze site, of ben ik op de boekhouding/economaat beland?

ik vraag juist naar 1 ding:
De TOOL (op de markt) om te weten hoeveel stroom er vloeit en in welke richting met de mogelijkheid om daar een signaal uit te krijgen met instelbare contacten en/of 0-10v signaal om verder te automatiseren in wat ik dan wil.
Er is genoeg zigbee/zwave/ifttt/whatever op de markt dat we gewoon maar zelf kunnen beslissen om an te steken als we daar zin in hebben.

En als het er niet is dan maak ik het.

Dat is geen eenvoudige vraag, als je dat toch denkt heb je volgens mij een onrealistische voorstelling hiervan.

Op 26 januari 2021 15:22:52 schreef SparkyGSX:
Ik roep al jaren dat dit zou moeten gebeuren (niet perse IoT, maar apparaten die iets slimmer zijn dan nu), om demand-side control te kunnen doen, en daarmee het elektriciteitsnetwerk te stabiliseren. Niet alleen boilers, maar ook koelkasten, vriezers, laders voor elektrische auto's, wasmachines, vaatwassers, etc. zouden hier aan kunnen bijdragen.

Heb thuis tuingereedschap met een rugbedragen 1,1kWh accu, ganse dag snoeien, geen enkel probleem. Volume en gewicht van dat ding zijn zeker geen obstakel. Netwerken of bussen zijn ook echt niks bijzonder meer. Technologisch dus is het best mogelijk om bv een kookplaat te bouwen met accu, inverter en netwerkverbinding die een paar kWh opslaat voor een kookbeurt of 2. Dat is zeker geen SF.

De vraag is waar is de wasmachine, de PV omvormer, de boiler,... die allemaal compatibel zijn met elkaar? En wat kost dat dan allemaal? Een klant wil anno 2020 uit 20 modellen kunnen kiezen en tegen Chinese prijzen. En hoe betrouwbaar is dat dan? Ik ken mensen die gek geworden zijn van hun domotica. De tijd dat mensen tevreden waren met een kaars als de stroom weer eens uitviel ligt al hele tijd achter ons.

Zoiets is enkel succesvol als het volledige plaatje past, prijs, aanbod, compatibiliteit, betrouwbaarheid....

Op 26 januari 2021 16:45:19 schreef RP6conrad:
Technisch is dit perfect mogelijk en niet bijzonder gecompliceerd. Enkele verbruikstellers en een Raspberry / ESP volstaan om een stuursignaal te genereren "Energie overschot aanwezig". Het grote probleem zit in de "flexibele" verbruikers : Een boiler is geschikt, maar heeft nu een vast vermogen (ca 2 kW). Je moet dus eerst al 2kW overschot hebben alvorens deze in te schakelen. Ook een laadstation voor de auto is prima geschikt, maar ook hier zou je het gewenste "laadvermogen" moeten kunnen instellen. Dit is momenteel niet voorzien of erg complex. Wasmachines / droog kasten idem, alles heeft nu een vast verwarmingsvermogen. Ideaal zou je dus een aantal verbruikers moeten hebben waar je het vermogen traploos kan instellen. Daarnaast nog een strategie voor prioriteit / te weinig zon / te veel zon. In principe ook een (draadloze) verbinding naar deze verbruikers om het gewenst vermogen in te stellen. Kortom, de huidige toestellen zijn hier nog niet op voorzien. Al deze voorstellen echter zijn alleen maar een dag/nacht oplossing, terwijl het grote probleem winter/zomer is !

Als we een lijst van verbruikers hebben met hun respectievelijke vermogen, dan kunnen we in een database bepalen wat we zouden schakelen. Het vermogen kunnen we ook opdelen door gewoonweg een autotransformer toe te passen op resistieve verbruikers.en zo voort, we vinden wel een modulatie om dit werkbaar te maken. The real key is dat doosje dat we nodig hebben dat ons de vrijheid geeft.
de winter/zomer oplossing is dan de volgende uitdaging, als we dan toch zo ver zijn, zullen we kijken om het in H2 te genereren :-).

Sine

Moderator

Op 26 januari 2021 16:29:03 schreef LCG:
Eigenlijk is mijn vraag zeeeeer eenvoudig.
ik vraag juist naar 1 ding:
De TOOL (op de markt) om te weten hoeveel stroom er vloeit en in welke richting met de mogelijkheid om daar een signaal uit te krijgen

Een kWh meter met een modbus verbinding doet precies wat je vraagt. Die kun je dan weer inlezen in je domotica systeem en daarmee je vebruikers schakelen.

In Nederland hebben de slimme meters een P1 poort waar je eens per seconde (eens per 10 seconden voor de oudere) de complete data uit krijgt. Dan hoef je zelfs geen tussenmeter te plaatsen.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 26 januari 2021 17:08:16 (17%)

Op 26 januari 2021 16:49:30 schreef New Beetle:
[...]Dat is geen eenvoudige vraag, als je dat toch denkt heb je volgens mij een onrealistische voorstelling hiervan.

[...]

Heb thuis tuingereedschap met een rugbedragen 1,1kWh accu, ganse dag snoeien, geen enkel probleem. Volume en gewicht van dat ding zijn zeker geen obstakel. Netwerken of bussen zijn ook echt niks bijzonder meer. Technologisch dus is het best mogelijk om bv een kookplaat te bouwen met accu, inverter en netwerkverbinding die een paar kWh opslaat voor een kookbeurt of 2. Dat is zeker geen SF.

De vraag is waar is de wasmachine, de PV omvormer, de boiler,... die allemaal compatibel zijn met elkaar? En wat kost dat dan allemaal? Een klant wil anno 2020 uit 20 modellen kunnen kiezen en tegen Chinese prijzen. En hoe betrouwbaar is dat dan? Ik ken mensen die gek geworden zijn van hun domotica. De tijd dat mensen tevreden waren met een kaars als de stroom weer eens uitviel ligt al hele tijd achter ons.

Zoiets is enkel succesvol als het volledige plaatje past, prijs, aanbod, compatibiliteit, betrouwbaarheid....

De kaarsjes zijn vervangen door leds... op zonneenergie. dus als de stroom uitvalt moet je al geen lucifers meer zoeken.

evelo

Golden Member

Overdag wat meer verbruiken dan ’s nachts als er geen zon is lijkt mij haalbaar.
- koelkast en diepvriezer via astronomische klok zodanig dat die enkel ingeschakeld zijn als er daglicht is?
- overdag je wasjes draaien.

Je moet wel al veel te koelen en te wassen hebben om er voordeel mee te doen.

Het grootste probleem is de verschuiving zomer winter. En daar is gewoon nog geen oplossing voor, zelfs geen batterijen.

Je zou je verbruik kunnen verhogen in de zomer door airco te plaatsen en een warmtepomp voor je zwembad.

Ik plan zelf om het omgekeerde te doen op het moment dat er met dynamische prijzen zal gewerkt worden.
Ik heb nu vloerverwarming op gas. Ik zie een mogelijkheid om parallel naast de cv op gas op de evenwichtsfles een elektrische weerstand te plaatsen van een paar kW.
Als de elektriciteitsprijzen goedkoop staan dan kan ik verwarmen op elektriciteit met ’overtollige’ groenestroom die gedumpt wordt.
Voorlopig is het gewoon een idee als het op een dag effectief financieel de moeite waard wordt is het idee voor een paar honderd euro te realiseren. ´

Op 26 januari 2021 17:06:28 schreef Sine:
[...]

Een kWh meter met een modbus verbinding doet precies wat je vraagt. Die kun je dan weer inlezen in je domotica systeem en daarmee je vebruikers schakelen.

In Nederland hebben de slimme meters een P1 poort waar je eens per seconde (eens per 10 seconden voor de oudere) de complete data uit krijgt. Dan hoef je zelfs geen tussenmeter te plaatsen.

Dank je wel Sine - In belgie hebben we ook de P1 poort (ik ben er nu al 1 van) maar die geeft slechts om de 10 min info en de S1 poort geeft realtime info (en deze S1 info, is dan weer niet compleet). Ware het niet dat het voorlopig nog behoorlijk mank loopt in Belgie.