raar onderdeel, denk een lamp

hoi,

ik heb een partij elektronika gehad,waar ik een paar rare lampen tussen gevonden heb. er zitten twee draden aan. wie weet wat het is,

mvg

rob

Sine

Moderator

Speelgoed voor hoogfrequenters, dat zijn dure onderdelen.

Ik heb even gezocht op Vacuum variabele condensator, die zijn idd heel duur. Gr Rob

Geef hem aan Tidak Ada. Die verzamelt glaswerk.

Jinny

Golden Member

Vacuum C, als het ding nog luchtdicht is geef ik er wel wat voor...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

de meeste onderdelen zijn nieuw, en nog in de verpakking. ik verwacht dat deze Vacuum variabele condensator 100% in orde zijn. jinny , stuur een pm dan komen we er wel uit, ik heb er meerdere. ik heb ook nog veel hele grote condensators. zie foto. waar gebruiken ze die toch voor ?

Kan uit computervoedingen komen. Denk aan PDP8, PDP11 oid.

Computervoeding Zijn ze daar niet te groot voor ? , deze foto komt de grote beter over,

Op 26 januari 2021 22:51:09 schreef daltonagf:
Computervoeding Zijn ze daar niet te groot voor ? , deze foto komt de grote beter over,
[bijlage]

Nee hoor, in een PDP11 lag de hele bodem van een 19" rack helemaal vol met die dingen. Ik heb ook nog een paar van die blauwe liggen. -edit- Was een gewone lineaire voeding met trafo en een hele bak powertorren en VEEL elco's ik dacht over de 150A?

Even voor de kenners van de variable cap: Als het ding vacuum is hoe verstel je die dan?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hensz

Golden Member

Een gemiddelde PDP11 schijnt toch nog onder 1 kW te blijven, maar misschien waren de circuits toen toch wat gevoeliger voor wisselingen in de voedingsspanning?

Ik heb nog een tijdje in een ruimte ter grootte van 2 flinke kamers gezeten waar ook een paar microVAXen iets stonden te doen. Het was er 's zomers niet te harden van de hitte!

Don't Panic!

Dan was het bij ons beter geregeld.
De arme computers mochten bij ons niet warmer worden dan 250C. Die ruimtes waar ik en mijn collega's werkten waren dus voorzien van airco. De overige arbeiders en kantoorpersoneel moesten hun brood echt in het zweet des aanschijns verdienen.

Op 26 januari 2021 23:12:49 schreef Hensz:
Een gemiddelde PDP11 schijnt toch nog onder 1 kW te blijven, maar misschien waren de circuits toen toch wat gevoeliger voor wisselingen in de voedingsspanning?

Een PDP11 zat vol TTL-circuits. Die werken alleen goed tussen 4,75V tot 5,25V. En er zaten veel IC'tjes in.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 26 januari 2021 23:41:53 (38%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 januari 2021 23:01:43 schreef henri62:
Even voor de kenners van de variable cap: Als het ding vacuum is hoe verstel je die dan?

Op de foto is het wel te zien hoe het onderste stel platen met een soort harmonica bevestigd is. Dat is ook altijd de luchtdichte afdichting. Maar vanaf de buitenkant van de glazen ballon kun je tegen de binnenkant van de harmonica duwen of eraan trekken, zodat de platen aan de binnenkant van de ballon op of neer gaan, en dus meer of minder tussen de bovenste platen terechtkomen.

Er is voor een amateur één plaats waar vooral een 'vacuum variable' erg goed bruikbaar is: om een raamantenne ('loop') mee af te stemmen. Want daar zijn, al bij een beetje vermogen, heel hoge spanningen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 26 januari 2021 23:01:43 schreef henri62:
[...] Nee hoor, in een PDP11 lag de hele bodem van een 19" rack helemaal vol met die dingen.

Voor mijn gevoel heeft die linker ongeveer het formaat van een blikje frisdrank (of beter nog: bier).
Maar dat zal dan wel gezichtsbedrog zijn.

Op 27 januari 2021 00:25:15 schreef Nisei:
[...]
Voor mijn gevoel heeft die linker ongeveer het formaat van een blikje frisdrank (of beter nog: bier).
Maar dat zal dan wel gezichtsbedrog zijn.

Nee geen gezichtsbedrog ik geloof dat het elcos zijn van 100.000 uF of zo ca 6 cm diameter?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Op 27 januari 2021 01:15:42 schreef henri62:
[...] Nee geen gezichtsbedrog ik geloof dat het elcos zijn van 100.000 uF of zo ca 6 cm diameter?

Zo ongeveer, deze komt uit een IBM tape unit en is 5.4 cm in diameter.