Verlichting vriescel <-40°C

Beste allen,

Bij een klant heb ik een tijdje geleden led armaturen in een vriescel geplaatst naast de verdamper. Het betreft een flinke jongen van 2,5x1x1 meter welke een vriescel met ~500 pallets tot -38°C koelt, de verdamper staat in een hokje met een meter ruimte rondom. Omdat er regelmatig ijs weggehakt moet worden wat overal aan groeit, wilden ze er permanente verlichting hebben.
Omdat er toendertijd (6 maanden geleden) haast mee was heb ik niet goed naar de specs van de armaturen gekeken, deze konden maar tot -30 en dat bleek deze week want ze waren aan het knipperen en gloeien.

Nu ben ik op zoek naar een passende oplossing, maar ik heb weinig ervaring met deze extreme temperaturen. Waar ze aan moeten voldoen: IP67 (er komt bij het dooien veel water vrij, bij indringing vriest het kapot), IK08 (het ijs wordt weggehakt) en ze moeten tegen -50°C kunnen (uitblaas van de verdamper).

Als iemand tips heeft over de plaatsing etc zijn die zeer welkom!

Wat voor vermogen zat er vroeger in de armatuur?
Bij de ledlampen kan je wat verwarmingsweerstanden plaatsen om de temperatuur boven de -300C te houden. Zorg voor zoveel mogelijk thermische isolatie van de gebruikte armaturen. Spaart koelvermogen.
Misschien kan je beter een peertje met een lang touwtje aan het plafond monteren. Die raakt dan niet totaal ingevroren in het ijs. Gloeilampje doet het in ieder geval bij -380C. En je hoeft hem niet aan te zetten als er niemand is. Spaart energie.

Op 24 januari 2021 23:00:10 schreef ohm pi:
Wat voor vermogen zat er vroeger in de armatuur?
Bij de ledlampen kan je wat verwarmingsweerstanden plaatsen om de temperatuur boven de -300C te houden. Zorg voor zoveel mogelijk thermische isolatie van de gebruikte armaturen. Spaart koelvermogen.

Hiervoor zaten er twee 2x58w tl armaturen in welke half opengebarsten onder het ijs vandaan kwamen, levensgevaarlijk. Nu is het Led geïntegreerd 22W dacht ik.

Bedoel je dan tracing om de armatuur knopen? Lijkt me niet handig.
Dat koelvermogen is enorm, die twee lampjes vallen daarbij in het niet.

Geen tracing om armatuur knopen. Verwarmingsweerstanden moeten in armatuur zitten. De electronica in het armatuur wil je droog en 'warm' houden. Brandt de verlichting 24 uur per dag?
Een 22W lampje in een koelcel kost je 100W aan vermogen. Eerst 22W om de lamp licht te laten geven in de koelcel en daarna 75W koelvermogen om die extra warmte uit de koelcel naar de grote boze buitenwereld te brengen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 24 januari 2021 23:14:48 (38%)

Is dit in een kant en klare oplossing te koop of dien je dat zelf er in te plaatsen? De verlichting word middels een schakelaar buiten de cel ingeschakeld.

Sine

Moderator

Die lage temperaturen zijn funest voor de elco's, de rest van de elektronica kan er prima tegen.

Ik zou gaan denken aan iets van led strips/lampen op 12 of 24V met de elektronica buiten.

Ik denk toch dat je een andere oplossing moet zoeken. Op het moment dat je de lichtschakelaar aan zet is de temperatuur van het armatuur -380C.
Dat is te koud. Bovendien kan al de tijd dat het licht uit is ijsafzetting op het armatuur plaatsvinden en dat wil je ook niet.
Toch een simpel peertje in een bulley buitenlamp?
Of oplossing van @Sine hierboven

Een 12V halogeen in een waterdicht armatuur zou misschien kunnen, maar dan zou dit constant aan moeten staan wil je het ijsvrij houden natuurlijk.

Of zoeken naar een plekje waar weinig of geen ijs komt, bijvoorbeeld bij de gele 'leidingen' op de eerste foto.

dit probleem heb ik ook eens gehad, een vriescel van formaat waar noodverlichting in moest komen. men gaf een stapel tl armaturen ip65 en noodunits en maak maar. dat heb ik dus tegengehouden, accu's laden met -40 gaat niet. er kwam een voeding op de verlichting die door een ups ging welke buiten die cel stond, dat ging wel. die tl verlichting werkt nog steeds, en dat was evsa ook nog..

ik zou hier dan ook zeggen, neem 24V verlichting en plaats de voeding buiten de koude. gezien de ijsopbouw zou ik ook zeggen, plaats het licht lager bij de grond weg van de koelleidingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Simpele LED-strips met een externe voeding een mogelijkheid? In de strips zitten alleen weerstanden en LED's, die overleven het hopelijk wel.

Als je de cel nou nog 'een paar graden' kouder stookt, heb je de voeding maar 1 keer nodig. Daarna doorverbinden en de boel blijft werken :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

't Is me niet duidelijk waarom die electronica in de vriescel moet hangen, daar hoort 't niet thuis, hang die buiten.
(of gebruik gloeilampen. Die doen 't uitstekend in de kou... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Neem kontakt op met je groothandel.
Er zijn TL armaturen die makkelijk deze temperatuur kunnen hebben.
Hoe het met LED is weet ik zo niet, maar je zult vast de eerste niet zijn die een vries el wil verlichten.

Gloeilampen zijn vreeeeselijk duur, de warmte moet je ook weg koelen, een 100 Watt lamp kost je bija 200 Watt aan energie!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik zou het advies van SINE maar ter harte nemen.

Ledstrip of led-veld aanbrengen in de vriescel.
Dus alleen een naakte led-strip zonder verdere electronica.
Uiteraard deze strips aanbrengen in een slagvaste en kruipwaterdichte bak. -40 graden is gruwelijk koud, en als je daar ook nog eens af en toe het ijs van af moet bikken... Moet stevig zijn dus.

*****************************************************************
De electronica of LED-voorschakelapparaat absoluut buiten de vriescel.....
*****************************************************************

Advies aan een expert vragen is ook een leuke. Soms is een expert geen expert, maar gewoon een verkoper (met de expertise jou iets te verkopen).

Het continu laten branden van de LED-verlichting lijkt me ook geen goed idee. Ook genoemd hier.
Alle warmte die je daarmee produceert moet je via de koelcompressor weer de vriescel uitpompen.

Er ist wieder da...

Bij een vrieshuis waar ik ooit was branden de TL dag en nacht + dat er ook nog 2x10 watt verwarmings elementjes in zaten. Dit was de enige oplossing dat de TL 5 jaar haalde.

tegenwoordig led
https://www.luminaid.eu/verlichting-vriescellen/

[Bericht gewijzigd door Peter112 op maandag 25 januari 2021 17:46:11 (17%)

Wij werken ook veel in vriescellen en hebben goede ervaring met dit type:

Schuch 161 06L20 T40 H55

Kan tot -40 zonder problemen.

benleentje

Golden Member

Op 24 januari 2021 23:10:21 schreef ohm pi:
Een 22W lampje in een koelcel kost je 100W aan vermogen. Eerst 22W om de lamp licht te laten geven in de koelcel en daarna 75W koelvermogen om die extra warmte uit de koelcel naar de grote boze buitenwereld te brengen.

Het is precies andersom om 22W van de lamp te koelen is 6W extra energie van de compressor nodig.

75W koelvermogen

Kost de compressor ca 20W aan energie. Anders zo een warmtepomp ook niet werken.

Het betreft een flinke jongen van 2,5x1x1 meter welke een vriescel met ~500 pallets tot -38°C koelt,

2,5x1x1 is heel klein en er passen maar 4 pallets in. Of als 2,5 de hoogt is past er maar 1 pallet in en een 2de er bovenop.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 25 januari 2021 18:11:40 (19%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Volgens mij refereert de TS aan het formaat van de compressor verdamper, niet aan de vriescel.

Dat je 6 Watt nodig hebt om 22 Watt aan warmte weg te pompen, geldt misschien voor een koelkast. Bij een oplopend temperatuurverschil gaat het thermodynamisch rendement erg achteruit, -40 ° is wel erg koud. Maar 75 Watt zal het ook niet zijn.

Op 25 januari 2021 18:07:51 schreef benleentje:
[...]Het is precies andersom om 22W van de lamp te koelen is 6W extra energie van de compressor nodig.

Je hebt gelijk. Foutje van mij. De schade valt dan nog wel mee. Maar de opmerking van plankgas is terecht. Systeem werkt niet met een rendement van 100%. en de temperatuursprong is toch 60 graden.

Op 25 januari 2021 18:07:51 schreef benleentje:
[...]Het is precies andersom om 22W van de lamp te koelen is 6W extra energie van de compressor nodig.

[...]Kost de compressor ca 20W aan energie. Anders zo een warmtepomp ook niet werken.

De vriesinstallatie verpompt warmte, dat klopt (=warmtepomp), alleen is dit amper te vergelijken met een warmtepomp bedoeld om een woning mee op te warmen.

Een voorbeeld uit de handleiding van de warmtepomp van mijn woning:
COPd bij middentemperatuur toepassing (+55) en de volgende buitentemperaturen:
COPd: +12 =6,55
COPd: +7 =4,57
COPd: +2 =3,22
COPd: -7 =1,95

En dit zijn bijvoorbeeld de prestatie eisen bij koel/ vriesinstallaties:
-voorzien van een minimale COP van 1,4 in geval van een vriesinstallatie (-15/ -18);
-voorzien van een minimale COP van 2,6, in geval van een koelinstallatie (+5/ -1)

Bij een installatie wat -38 moet halen zal de COP dan ook eerder rond of zelfs onder de 1 liggen waardoor het volgende als vuistregel aangehouden kan worden:
Een lamp van 22W zal in totaal 44W elektrisch vermogen opnemen (bij COP=1).

Enkel zijn wij hier flink off topic aan het gaan dus bij deze zal ik ook wat nuttigs bijdragen;

https://glamox.com/offshore/products/max_led

Diverse producten zijn door de NORSOK standaard gecertificeerd, inclusief ATEX en diverse maritieme keurmerken.

hallo schuurprutser, Deze wereld is deels mijn werk.
ik heb niet alles gelezen van anderen.
Leds in een behuizing zonder elektronica blijven werken. (Elektronica buiten de cel)
Ik vermoed dat het eens hoogtijd wordt dat iemand zich buigt over de ijsvorming, want dat slorpt veel meer energie op dan een tracing van 22W of een gloeilamp van 100W.

Op 25 januari 2021 10:18:19 schreef hobby-ist:
Het continu laten branden van de LED-verlichting lijkt me ook geen goed idee. Ook genoemd hier.
Alle warmte die je daarmee produceert moet je via de koelcompressor weer de vriescel uitpompen.

Dit hoeft ook niet, omdat ze maar af en toe erbij moeten. En zoals ik al eerder noemde met dat koelvermogen zit het wel goed. Het pakhuis is denk ik 20x20x10 meter en er worden continu pallets aangevoerd met producten om die van -5 naar -38 terug te koelen. In de machinekamer staat voor elke megawatts aan compressoren(bijlage).

Op 25 januari 2021 17:46:29 schreef Timmothy:
Wij werken ook veel in vriescellen en hebben goede ervaring met dit type:

Schuch 161 06L20 T40 H55

Kan tot -40 zonder problemen.

Schuch ken ik van de atex bakken, wel prijzig spul.

Op 25 januari 2021 18:42:41 schreef plankgas:
Volgens mij refereert de TS aan het formaat van de compressor verdamper, niet aan de vriescel.

Jep

Op 26 januari 2021 10:21:16 schreef LCG:
hallo schuurprutser, Deze wereld is deels mijn werk.
ik heb niet alles gelezen van anderen.
Leds in een behuizing zonder elektronica blijven werken. (Elektronica buiten de cel)

Ik vermoed dat het eens hoogtijd wordt dat iemand zich buigt over de ijsvorming, want dat slorpt veel meer energie op dan een tracing van 22W of een gloeilamp van 100W.

Hier ga ik van de week eens in duiken. Ijsvorming komt vooral door wanneer de verdamper automatisch ontdooit, dan zet de waterdamp zich af tegen de wanden. Maar na verloop van tijd groeit dit meters dik...

Op 26 januari 2021 22:39:46 schreef Schuurprutser:
Hier ga ik van de week eens in duiken. Ijsvorming komt vooral door wanneer de verdamper automatisch ontdooit, dan zet de waterdamp zich af tegen de wanden. Maar na verloop van tijd groeit dit meters dik...

Ik zie het. De verdamper is vrijwel ijsvrij. Op de drie (of vier) wanden is het ijs behoorlijk aangegroeid. In de ontdooifase zou je het water en de waterdamp naar buiten moeten afvoeren oid.

Ik neem aan dat de verdamper al is voorzien van een dooiwater afvoerbuis. Het probleem is dat de verdamper tijdens het ontdooien wordt verwarmd. Het smeltwater zorgt voor vochtige lucht in de vriescel, ook al blaast de fan dan niet.
Het verminderen van ijsaangroei is niet eenvoudig. Eigenlijk moet niet alleen het smeltwater worden afgevoerd, maar ook de vochtige lucht in de verdamper. Maar dan heb je het over het plaatsen van een 2e buis die van buiten tot in de verdamper loopt. In de ene buis pomp je buitenlucht naar binnen, door de bestaande zuig je natte lucht samen met het druppelende smeltwater naar buiten. Dat is heel veel werk terwijl het de vraag is hoeveel het helpt. Maar als ik bedenk dat iemand periodiek de ijswand moet wegbikken ...

Edit: Een simpele proefopstelling op te kijken of het iets uithaalt: Aan het einde van de smeltwaterbuis (buiten de vriescel) een t-stuk en een sifon plaatsen. Aan het t-stuk de slangvan een huishoudelijke stofzuiger plaatsen, en deze laten draaien tijdens de ontdooicyclus. 2e Buis achterwege laten, dus we gaan ervan uit dat de cel groot genoeg is om geen onderdruk te krijgen.

Als je op de wanden waar normaal ijsaangroei zit rubberen UBO stalmatten vastspijkert, dan kan je later het aangekoekte ijs gemakkelijk stukhameren.