6x 5w led spots op 1 led driver?

Ik heb 6 van deze 5w spots: https://www.lampdirect.nl/noxion-led-spot-aqua-ip65-2700k-wit-6w-beste…

Die komen allemaal met aparte driver:

Kan ik deze 6 spotjes aan 1 driver hangen? Of moet ik dan een andere driver aanschaffen?

In principe gaat het niet.
Gewoon iedere lamp zijn eigen driver geven. Waarom wil je zo 'moeilijk' doen?

Nou het zit zo:
Ik wil deze lampen dimmen middels zigbee / hue. Echter heb ik hier enorm veel last van toonfrequent signalen wanneer ik een lamp dim die op 230v is aangesloten. Dus dan knipperen de lampen op vaste tijden (wel 7x per avond ofzo voor 10 sec. Niet te doen). Nu weet ik niet of dit ook gebeurt bij lampen die achter een driver zitten, iemand ervaring mee?

Ik weet wel dat als ik een 12v zigbee dimmer achter de driver zet, ik nergens last van heb. Vandaar zo 'moeilijk'.

Toonfrequent gaat zo goed als verdwijnen, maar er blijven wat signalen verstuurd worden heb ik vernomen. Ik wil dat ze dus geen 1x knipperen.

De originele leds vervangen voor hue is voor nu geen optie. Dus het is of dimmen op 230v (mits dat geen knipperen oplevert), of achter de driver op 12v. Maar dan moet de driver dat aankunnen. En daar heb ik echt nul verstand van.

Kan best volgens mij. Driver geeft 500mA, spanning 6 tot 15V.

Lampen zijn 10V. Dus gewoon allemaal parallel schakelen, dan verdelen de lampen de beschikbare 500mA onder elkaar. Kan best dat ze dan niet allemaal evenveel licht geven.

Totale lichtopbrengst is dan 5W (10V * 500mA), dus net zoveel als met een enkele lamp.

Serie schakelen gaat niet. Daarvoor geeft de driver te weinig spanning.

Op 27 januari 2021 21:00:19 schreef deKees:

Totale lichtopbrengst is dan 5W (10V * 500mA), dus net zoveel als met een enkele lamp.

Wil je hiermee zeggen dat ik dan maar 1/6 van de lichtopbrengst heb? Want normaal heb ik per lamp 5w (totaal dus 30w). Of begrijp ik er niets van :-).

Ik wil dat alle lampen gewoon op volle sterkte kunnen, achter 1 driver.

maartenbakker

Golden Member

Dat is inderdaad de consequentie van parallel schakelen. Je moet voor de volle lichtopbrengst en evenredige verdeling van de stroom, een driver zoeken met een voldoende hoge uitgangsspanning om de boel in serie te zetten. Dan kom je op een driver die tenminste 60V moet kunnen leveren op een vaste stroom van 500mA. Iets minder dan 500mA mag ook, maar bij 350mA (een gangbare waarde) is de lichtopbrengst misschien te laag.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

je hebt een driver nodig die een ~100V bij 500mA kan doen, en dan ook nog een dali of 0-10V gedimde, want primair dimmen is juist vragen om geknipper. van achter een DC voeding led dimmen levert geen knipperen op, heb dat al jaren zo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Met tenminste 60V drukte ik me wat ongelukkig uit. Maximaal of minimaal 60V betekent dat hij ergens tegen de grenzen van zijn bereik staat te werken als de LED's maar een klein beetje variatie vertonen (bijvoorbeeld met temperatuur). Ergens in het midden van het bereik zou het mooist zijn. Ik vind 100V overdreven, maar een voltje of 70 a 80 moet hij kunnen leveren om niet op het randje te draaien. Ik zou de minimumspanning ook niet boven de 40 a 50 volt nemen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 28 januari 2021 00:27:05 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dus niet zes, maar vijf ledspots op dat 30-60V ding moet kunnen.

De consequentie van zes d'r op is dat de driver niet garandeert dat ie 500mA kan leveren mochten de leds met z'n alle meer dan 60V willen hebben. Bovendien zit dat ding dan altijd tegen z'n ontwerp-vermogen aan te hikken: Hij /is/ "max 30W" en hij MOET 30W leveren. Vergelijk dat met de orginele driver: Die is "max 7.5W" en wordt op 5W gebruikt.

Als je 1 component neemt en die een week op "max" zet, dan zou dat goed moeten gaan. Maar als je een hele schakeling maakt en dat ding dan collectief op het maximum zet, dan is de kans dat er na verloop van tijd IETS een keer sneuveld toch best groot geworden. Dus van voedingen die zeg 100W kunnen leveren is het prima als ze zo nu en dan even 100W moeten leveren, maar als je mogelijk 8 uur achter mekaar 100W nodig hebt, dan kan je beter een 150-200W voeding nemen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

daarom zeg ik ook, maximale spanning wat hoger nemen, anders zit zo'n ding aan zn max te werken, dan worden ze doorgaans niet zo oud. ik herstel vaak zat dergelijk spul om de problemen met te krap genomen spul wel te kennen, ruimte om warmte kwijt te kunnen en te krap gebouwd spelen ook een rol daarin.

pas nog bij een ledboer gezien, die gingen 1 driver gebruiken om 6 spots die voorheen een eigen driver hadden parallel te zetten, dat heb ik dus ook afgeraden, ze snapten het probleem niet eens 8)7

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 28 januari 2021 15:58:53 (25%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer