PEHA 430POT dimmer

Geachte forumleden,

Een jaren 50/60 koperen TL armatuur (uit oud postkantoor) gebruik ik al jaren via een EVGs (na aanpassing van de bedrading in de armatuur) en een PEHA 430 POT dimmer. De 6 TL zijn hiermee prachtig te regelen.

Helaas gaat de schakelaar in de dimmer steeds na 2 jaar haperen en dan opgeven. Na demontagen en "lossolderen" van de potmeter/schakelaar staat er onderop, nauwelijks leesbaar, RV16KS.

Met google een PDF gevonden (zie bijlage) waarop staat dat de "Switch life" 25000 keer is. PEHA heeft op het frame staan 4A bij 230V.
Stel dat ik hem 10x per dag aan/uit zou doen dan is dat slechts 3650 keer per jaar.

Soms kun je het typische geluid van een vonk horen tijdens het schakelen, knetteren. Blindstroom?

Een nieuwe RV16KS is alleen in Griekenland te bestellen voor slechta 2,16 euro. Meteen gekocht, echter nu blijken ze niet in voorraad en is ook niet bekend of ze weer komen. Gelukkig met PayPal betaald.

Valt met toch wel tegen van de firma PEHA dat er zo'n goedkoop en slecht Chinees schakelaartje in zit. Simpel printje en kost iets van 60 euro.

Vragen:
-Heeft het zin een condensator over de schakelaar te zetten tegen het vonken tijdens AC schakelen? Er is weinig ruimte voor. Suggesties?
-Heeft iemand een idee waar ik nog meer een 'RV16KS 500K' zou kunnen bemachtigen?

Het armatuur brandt niet lang per jaar, vervangen door LED's met een dimmer daarvoor loont niet qua stroomkosten.

Met vriendelijke groeten,

Australorp

pietplof

Golden Member

Australorp; je probleemstelling meerdere malen doorgelezen.
Een evsa vraagt m.i. Toch vrij weinig stroom ,ook bij inschakelen.
De schakelaar in de dimmer hoeft alleen maar de 230 naar het evsa te schakelen, verder niets.
Maar de schakelaars gaan wel naar twee jaren gebruik stuk.

Wellicht is er een meer slimmere collega die een hint heeft richting eventuele oorzaak van dit, in mijn ogen, rare verschijnsel.

festina lente

schakelaar lekker doorverbinden en een losse schakelaar in de bak bouwen, voor mijn part een kaku schakelactor erin zetten. dan heb je ook de volledige werking nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb dezelfde ervaring met de schakelaar in deze knoppen, of knoppen die er veel op lijken. De genoemde aparte schakelaar is een prima oplossing.

De schakelaar heeft niets te maken met het regeldeel, dat wordt gevoed door een kleine stroom uit het vsa en werkt als een shunt regelaar.

Geachte forumleden:

Dank voor het meedenken.

Een extra schakelaar of relais is moeilijk in de bestaande muur te verwerken.

Zou een (ontstorings) condensator over de contacten de levensduur ervan wat kunnen verlengen?

Australorp

Volgens mij is de enige mogelijkheid als je dit wil behouden, een doos van deze potmeters inslaan. Helaas moeilijk te krijgen.
De potmeter is van dergelijke waardeloze kwaliteit dat een ontstoring of vonk absorber geen soelaas gaan brengen. Volgens mij is het schakelaartje en het momentmechnisme te zwak. Gezien de veiligheid zou ik er ook niet te hard aan knutselen met niet daarvoor bedoelde onderdelen.
Opties:
andere dimmer van andere leverancier.

Edit: de nieuwe hebben blijkbaar een andere potmeter. Mss zijn ze slimmer geworden of toch minstens minder dom.
https://www.heiz24.de/PEHA-D-430-POT-OA-Potentiometer-ingebouwd-002109…

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 21 januari 2021 23:12:34 (25%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Geachte EricN,

Heel erg dank voor je uitleg en link.

Net eentje besteld via jouw link.

Met vriendelijke groeten,

Australorp

pietplof

Golden Member

Collega australorp heeft een slechte ervaring met de schakelaar van zijn Fl armaturen, niet met zijn dimmer.
Zoals bekend heb ik een ietsje gesnuffeld aan geschakelde voedingen en ergens gelezen dat de inschakelstroom wel 10 A of zelfs meer kan bedragen.
Weliswaar gedurende een fractie van een seconde maar toch.

Het voorschakelappaat van zijn fl armaturen is een evsa en bevat wellicht een gescakelde voeding.
Kan de inschakelpiek de oorzaak zijn dat de schakelaar na twee jaar de bekende pijp aan Maarten geeft?

festina lente

Op 21 januari 2021 22:17:19 schreef australorp:
Geachte forumleden:

Zou een (ontstorings) condensator over de contacten de levensduur ervan wat kunnen verlengen?

Australorp

dat hangt er vanaf:

als het contact vooral slijt tijdens het inschakelen (capacitieve last) helpt een extra condensator voor geen meter.
Als het contact vooral inbrandt tijdens het uitschakelen (inductieve last) dan kan een extra condensator het leven van de schakelaar ernstig verlengen.

deze schakelaars gaan vaker stuk, het heeft er ook erg mee te maken hoe je schakelt, te langzaam drukken levert vonkvorming op en dus eerder stuk. een snelle tik is de juiste. nu hebben de meeste na vele jaren werken hetzelfde probleem, de mechaniek met dat vertande busje gaat haperen. daar ben ik al vaker mee bezig geweest, maar smeren helpt niet meer, slijtage van 2 hele kleine onderdelen zorgt dat de boel niet meer consequent schakelt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

Testman; Tamelijk ongewoon maar ik permitteer mij het niet helemaal met je eens te zijn.
De schakelaar ( waar het hier om gaat) heb ik aangesloten op een lamp.
Vervolgens heb ik de knop rustig ( lees:,, heel langzaam") ingedrukt tot het einde, geen reactie. Daarna losgelaten en dan schakelt het ding in.
Wonderlijk genoeg gaat het ding uit bij het wederom indrukken van de knop.
Als dat ook heel rustig doet hoor je in het binnenste knetteren.

De vraag is nu voor of de schakelaar beschadig wordt door de ( door mij veronderstelde) hoge inschakelstroom van de evsa OF door het langzaam uitschakelen gecombineerd met een eventuele inductieve belasting vanuit genoemde evsa.

festina lente

een evsa heeft een cosinus van nagenoeg 1, de inschakelstroom is het probleem. evengoed is 1 bak op dat ding wel erg weinig, dan is 2 jaar snel. evengoed kun je in de centraaldoos of achter de 0-10V dimmer ook een relais toevoegen die de schakelstroom overneemt van de schakelaar.

die schakelaars gaan normaal bij oude dimmers vaker stuk, inductieve lasten van oude trafo's en flinke halogeenpitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer