Sterrenhemel

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Klopt ja,

Timing diagram staat ook in datasheet van 7219...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Nou, weer een stapje verder... :)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Ik zat nog even te denken over de wat langere kabels.

De VCC,de GND, De CS zullen naar mijn idee niet storingsgevoelig zijn omdat er geen / nauwelijks data over loopt.

De CLK en Data voor de MAX7219 wel, maar ook daar gaat bij mijn weten geen intensief verkeer over.

Zou het dan aan te bevelen zijn om de bedrading met afgeschermde kabels te doen of heeft dat geen zin? (Ik heb nu bandkabel dat met die kleuren).

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Het geheel blijft onstabiel. Soms doet een paneel het niet meer, dan weer wel.
Dat kan ik natuurlijk niet hebben als het spul straks aan het plafond hangt.
;(
Daarbij zijn de verbindingen met header pins en female pins uiterst fragiel.

Daar moet ik iets anders voor gaan verzinnen.
Ik denk dat ik maar ga voor RJ45 - connectoren. Dat zijn nog redelijk compacte dingen.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Het geheel blijft onstabiel. Soms doet een paneel het niet meer, dan weer wel.

Chinese fakes waarschijnlijk, goede kans dat met "echte" van Farnell, Digikey, Mouser, RS enz het wel goed werkt, zie ook dit topic:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/131794

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Veel van die Chinese headers zijn van griezelig dun metaal wat slecht kontakt maakt door de geringe kontaktdruk...
Als je die vervangt door fatsoenlijke headers zal het probleem wel weg zijn.

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 29 januari 2021 00:10:10 (25%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Je bedoelt die header strips? Die worden meegeleverd met de MAX-printjes en moet je er zelf op solderen.

Waar koop ik overigens fatsoenlijke headerstrips?

[Update] Ik zag dat mijn electonicaboer ze ook verkoopt. Daar haal ik er ook maar eens een paar van op om eens te vergelijken.

Ik zoek wel eens naar componenten, etc. Maar er zijn sites bij die hetzelfde verkopen als ik bij Alie koop. Van veel gevraagde artikelen hebben ze dan een 'voorraad', waardoor ze snel kunnen leveren.

Maar je krijgt dan dus exact hetzelfde.

Maar van die strips ben ik het wel met je eens. hetzelfde geldt voor de junmper-kabels. Ze passen slecht in elkaar. Soms krijg je ze er niet in, dan vallen ze er bijna weer uit.

Ik heb op dit moment een bestelling lopen van die kabels bij Conrad. Ik ben benieuwd of dat wel van goede kwaliteit is...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 29 januari 2021 00:09:19 schreef Arco:
Veel van die Chinese headers zijn van griezelig dun metaal wat slecht kontakt maakt door de geringe kontaktdruk...
Als je die vervangt door fatsoenlijke headers zal het probleem wel weg zijn.

Ik denk dat je gelijk hebt, Arco. Het probleem lijkt niet te zitten in de wat langere bedrading, maar in de connectors.
Ik heb ze allemaal voor zover mogelijk met een tangetje aangedrukt, en dan zie je dat de panelen wel willen werken.

Omdat ik nog niet alle panelen heb gemonteerd, is het misschien een overweging om helemaal geen gebruik te maken van de pinheaders / female dupont op de printjes, maar een 'fatsoenlijke' verbinding te maken.
Ik wil nl de panelen wel kunnen afkoppelen; wat voor 5-polige connectortjes zouden daar nu geschikt voor zijn?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Header is niks mis mee, als je maar niet die goedkope Chinese zooi gebruikt... ;)
(als je daar maar op tikt schieten ze al los)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 29 januari 2021 12:12:28 schreef Arco:
Ik bestel headers altijd bij Maritex: goed en goedkoop...
https://en.maritex.com.pl/connectors/pin_headers_and_sockets/pin_heade…

Kost inderdaad zo ongeveer niks. En toch goed spul?

Je moet dan wel bestellingen combineren, want voor een paar pinnetjes moet je wel € 11,90 verzendkosten aftikken, lees ik..

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Is goed spul, en ze hebben nog veel meer zaken... ;)
Laatst had ik deze: https://en.maritex.com.pl/connectors/pin_headers_and_sockets/pin_heade… (2000 jumpers voor 10 euro...)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 29 januari 2021 13:27:34 (65%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Kleine update:
Ik heb vandaag een aantal spullen bij de reguliere handel gehaald.
Tegen 'normale' prijzen dus.

De bandkabel (10 aderig, kleuren) is van het merk Renkforce (Conrad). Op zich zie ik niet zoveel verschil met wat ik had (Alie).
Ik heb headerpins gekocht tegen een veelvoud van de Maritex prijzen. Ik zie zelf echter niet veel verschil. Qua dikte zijn ze gelijk aan het Alie spul.
Ik vind nog steeds dat de nieuwe bandkabel en de Pinheaders niet echt stevig op elkaar zitten.
Ze rammelen evenwel niet meer.

Ik heb al gemerkt dat wanneer je in de werkende schakeling ook maar éven aan de contactjes rammelt en daardoor even geen goed contact hebt, de uC en/of Max7219's in de stress schieten. Resetten is dan de remedie.
Niet echt betrouwbaar dus.
Nu is de opstelling met een breadboard natuurlijk ook niet geweldig...

Ik zag bij de winkel een aantal IDC connectoren. Die lijken me ook wel geschikt om het printje met uC aan te sluiten op het eerste Matrix- Paneel. Dat ziet er op zich al een stuk degelijker uit moet ik zeggen. Passen precies in een bandkabel met 1,27mm.

Wellicht dat ik dat voor de andere panelen ook kan doen.
(en dan een klein printje maken die ik soldeer op de headerpins van de Max printjes...).

Tja, wat is wijsheid.. :/

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Op 29 januari 2021 13:23:07 schreef Arco:
Is goed spul, en ze hebben nog veel meer zaken... ;)
Laatst had ik deze: https://en.maritex.com.pl/connectors/pin_headers_and_sockets/pin_heade… (2000 jumpers voor 10 euro...)

Een Pools bedrijf als ik het goed heb? Is de levering van hun producten redelijk snel ?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
bprosman

Golden Member

TME levert ook uit Polen en duurt 2..3 werkdagen.

Ik zag bij de winkel een aantal IDC connectoren. Die lijken me ook wel geschikt om het printje met uC aan te sluiten op het eerste Matrix- Paneel. Dat ziet er op zich al een stuk degelijker uit moet ik zeggen. Passen precies in een bandkabel met 1,27mm.

Voor een voorraad systeem heb ik ook een printje gemaakt met een paar honderd "Node's" die waren met een 10 polige bandkabel doorgelust, dat werkte best wel betrouwbaar door een groot magazijn (2 pinnen voor de +, 2 voor de - mbt voedingsspanning). Voor communicatie maakte ik wel gebruik van RS485.

Tja, wat is wijsheid..

Waarom gebruik je die headers niet waar ik de links van plaatste ? Die zitten retestrak.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bavelt

Golden Member

Waarom gebruik je die headers niet waar ik de links van plaatste ? Die zitten retestrak.

Ze zien er op zich wel mooi uit. Alleen zijn deze rond en dikker (1.78mm). Ik vraag me af of de 'vierkante' Dupont female connectors daar op passen.
(of ze zitten idd helemaal shocking klem...)

Als ik naar de link ga, kan ik niet zo 1-2-3 zien hoe je bestelt,
wat de prijzen zijn, levertijden, verzendkosten, etc.
Ik kom steeds op een schermpje waar ze je naam en e-mail adres vragen voor 'inquiry'...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Voor communicatie maakte ik wel gebruik van RS485.

En wat voor plug / connector gebruikte je hier dan voor? Ook die pinheaders?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Die precisie pinheaders maken wel goed contact, maar ik gebruik ze zelden.
Die ronde gedraaide contacten zijn erg teer, en als je er eentje krombuigt en probeert recht te zetten breken ze bijna altijd af...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Ze zien er op zich wel mooi uit. Alleen zijn deze rond en dikker (1.78mm). Ik vraag me af of de 'vierkante' Dupont female connectors daar op passen.
(of ze zitten idd helemaal shocking klem...)

Nee ze passen niet op de Dupont connectors.

Op de bovenste print van de sandwich zet je deze :
https://www.aliexpress.com/item/32692992041.html

Op de onderste print zet je deze:
https://www.aliexpress.com/item/32892386779.html

En wat voor plug / connector gebruikte je hier dan voor? Ook die pinheaders?
Deze (10 polig):
https://www.aliexpress.com/item/1005001400147026.html

Die ronde gedraaide contacten zijn erg teer, en als je er eentje krombuigt en probeert recht te zetten breken ze bijna altijd af...

Op plaatsen waar je vaker in en uit moet prikken (een 40 Pins ICE bijvoorbeeld) zet ik er altijd een extra voetje onder wat vervangbaar is.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 30 januari 2021 16:45:07 (20%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bavelt

Golden Member

En wat voor plug / connector gebruikte je hier dan voor? Ook die pinheaders?
Deze (10 polig):
https://www.aliexpress.com/item/1005001400147026.html

Ja, IDC connectoren. Dat was wat ik ook zag (en een paar heb gekocht).

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Op 19 januari 2021 21:02:06 schreef Arco:
Hier staat het gewijzigde pickit2 programma + devicefile:
https://www.microchip.com/forums/m1034543.aspx

Inmiddels is de Pickit2 binnen en werkt meteen met dit bijgewerkte programma...

Saiilant deatil: er zit een kabeltje bij met pinheaders en samen met de female connector in de Pickit is het een prachtige combinatie: zit gewoon stevig en robuust! :)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Ik vond dit wel aardig gevonden van mezelf ( :) )

Een RJ45 chassisdeeltje op het printje solderen (je hebt maar 5 pinnen nodig)

en dan met huis-tuin-keuken UTP kabeltjes (crossed) aan elkaar!

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Zucht...Ik ben het even kwijt.

Ik heb mijn panelen met LEDs klaar. Op ieder paneel een printje met een MAX7219 er op. De ingang en uitgang voorzien van RJ45-pluggen. De zelf gemaakte kabels 'klikken' mooi in de pluggen en maken goed contact zo te zien.

Ieder paneel werkt. Sluit ik er twee aan, achter elkaar gekoppeld, dan werkt het. Oók vice versa (dus panelen omdraaien en input/output verwisselen, zodat ik zeker weet dat zowel de input als output werkt.

Maar...Zodra ik een derde of volgende paneel er aan koppel, gaat het helemaal mis. Dan slaat het spul op hol met rare resultaten. Of de leds doen niets, of een enkele led brandt of flikkert, of ze gaan allemaal áán, etc. Geen peil op te trekken. Haal ik het extra paneel er af, dan gaat het weer goed. Zolang het er maar twee zijn, maakt niet uit welke, omdat elk paneel werkt.

Wát kan hier nu de oorzaak van zijn? Het lijkt er een beetje op dat 'ergens' de belasting teveel wordt.
Nu zitten de VCC, GND, de Clock en de CS allemaal aan elkaar vast.
Maar een UC-poort moet toch meer als 2 inputs aan kunnen?

Want het frappante is, dat als ik dezelfde schakeling op een 8-digits Led matrix (met ook max7219's, zelfde configuratie) aansluit, het vrolijk werkt. En daar hangen ook de CS en Clock, etc aan elkaar.

Ik smacht naar een gouden tip. Waar moet ik dit nu zoeken... ;( :?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Dit topic is gesloten