230 Volt met Led

Sine

Moderator

Als je vier leds nodig hebt die hetzelfde doen kun je die gewoon in serie zetten met elkaar.

Arco

Special Member

Zekering mag wel, maar is eigenlijk zinloos (hij gaat nooit kapot, en al zeker niet bij oververhitting)
Beter om fusible resistors te nemen, die gaan wel kapot in noodgevallen...
https://nl.farnell.com/vishay/pr02000203302ja100/res-33k-5-2w-axial-me…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ Sine wat bedoelt u?
@ Arco dat ga ik dan ook doen . maar een zekering kan ik niet vinden hier op
https://nl.farnell.com/vishay/pr02000203302ja100/res-33k-5-2w-axial-me… of is die fusible resistorsweerstand ook een zekering ?

[Bericht gewijzigd door Rapperder op donderdag 28 januari 2021 12:23:06 (63%)

Arco

Special Member

Fuse = zekering... ;)
(dus fusible is zoiets als 'gezekerd', gaat kapot bij overbelasting)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Fusible resistors zijn weerstanden die gegarandeerd niet in brand vliegen maar onderbreken als je ze overbelast.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ Arco ik zie daar maar alleen een weerstand staan van 33K of is dat ook een
zekering dat is den eerste keer dat ik er van weet sorry .
@ maartenbakker zodus die onderbreken wanneer men die overbelast ? dat is wel interessant dan gaan die in feite niet meer defect geraken en werken die dan terug wanneer de overbelasting gedaan is ?
@ Sine ik kan die niet in serie zetten omdat elk stopcontact afzonderlijk moet aanduiden met led verlichting daarom maak ik vier schakelingen die men afzonderlijk kan schakelen , ik dacht dat dit al besproken was geweest ?

Arco

Special Member

en werken die dan terug wanneer de overbelasting gedaan is ?

Nee,

De weerstand is tevens een zekering tegen overbelasting, eenmaal kapot blijft 'ie kapot. (er moet dan een nieuwe in nadat de oorzaak is gevonden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op 27 januari 2021 17:49:23 schreef Rapperder:
is deze schakeling beter

Om verwarring in de toekomst te voorkomen.
NEN5152 symbool voor Neon lamp (let op de stip).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

De verwarring wordt zo niet kleiner... ;)
TS heeft het over een led, niet over een neonlamp...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 28 januari 2021 15:19:05 schreef Rapperder:
@ maartenbakker zodus die onderbreken wanneer men die overbelast ? dat is wel interessant dan gaan die in feite niet meer defect geraken en werken die dan terug wanneer de overbelasting gedaan is ?

Nee, een gewone zekeringweerstand / non flammable resistor blijft stuk als hij eenmaal stuk is.

Je hebt wel speciale PTC weerstanden die als zelf-resettende zekering dienen maar die gebruik je niet als weerstand omdat ze normaal laagohmig zijn net als een zekering.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 januari 2021 16:50:13 schreef Arco:
De verwarring wordt zo niet kleiner... ;)
TS heeft het over een led, niet over een neonlamp...

maar TS zet een led parallel over een neon lamp. en die neonlamp was getekent als een andere led. daar zat hem probleem. die neon'led' leek direct op 230V te zitten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Nog wat over veiligheid gesproken: Het plastic van de led is niet geschikt voor 230V AC (het led-chippie kan dus doorslaan door de kunststof heen).

Dus je moet het ledje achter een stukje folie of plexiglas verstoppen om dit te voorkomen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

@ henri62 die is wel afgesloten zoals men kan zien ?