Omroep systeem met WIFI of Bluetooth

Probleem:

Onze natuurgroep is aan het kijken of er een wandeling gemaakt kan worden op 1.5m afstand met 36 personen. Er is een gids die uitleg geeft.
Een dergelijk systeem zou 5000 Euro kosten ( 37 toestellen en laders )
Want we willen niet door het bos of de hei lopen schreeuwen.
Is er een " peer to Peer " oplossing met WIFI of bluetooth.
De bedoeling is om NIET via een KPN of andere provider te werken, maar direct
" line of sight ".

Guus@Sint-Michielsgestel

Misschien zou de gids een Wifi access point kunnen dragen, waar de wandelaars verbinding mee maken met hun telefoon, en waar een streaming server beschikbaar is; dat zou je wellicht kunnen doen met een Raspberry Pi of zo. Misschien dat die RasPi ook zelf het access point kunnen zijn, als je hem eventueel voorziet van betere antennes.

Als iedereen zijn eigen telefoon en headset kan gebruiken, hoef je geen devices uit te delen en achteraf te ontsmetten.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 26 januari 2021 17:11:04 (16%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wat sparky zegt is een goed idee. probleem is dat als je achterop raakt de verbinding mischien kort wegvalt. afhankelijk van je doelgroep kan dat problemen geven met opnieuw verbinden.

ik zat te denken aan een FM zender voor in de auto, klein bereik en volgens mij min of meer legaal.
Helaas heeft niet iedereen nog een FM radio.. Op mijn nieuwe GSM zit ook geen radio meer.

je zou er een paar kunnen aanschaffen voor de mensen zonder toestel. voor 10 euro verkoop je ze met batterij:

https://www.ebay.com/itm/Portable-AM-FM-Receiver-World-Universal-Built…

GMT+1

Een Whatsapp groeps-chat misschien? Of kan WA dat niet, nou ja, Hangouts dan of Teams.

Andere optie: spreker gebruikt een babyfoon op 3m band. Luisteraars gebruiken smartphone waar meestal wel een radio in zit.

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 26 januari 2021 17:59:54 (42%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Je kunt dit eens testen,

https://androidsourcecode.blogspot.com/2013/10/android-rtp-sample-rece…

je telefoon als hotspot instellen, alleen de zender telefoon wel data via mobiel uitzetten anders gaan alle luisters ook via jou hotspot internet op.

Als de geluidskwaliteit niet echt HiFi hoeft te zijn, kun je gebruik maken van PMR portofoontjes. Die zijn vergunningsvrij, Iedereen een headsetje en de gids een microfoon.
Een silent discosysteem is ook een mogelijkheid
Zender ca 150 euro, hoofdtel 40 euro pst
https://www.bax-shop.nl/hoofdtelefoons/silent-disco

[Bericht gewijzigd door buzzy op dinsdag 26 januari 2021 18:25:55 (30%)

maartenbakker

Golden Member

Uitzenden naar mobiltjes klinkt als een goed plan, maar dan liefst niet via een externe dienst. Dan zou je dus toch een eigen wifi accesspoint zonder internetverbinding of een bluetoothzender moeten gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

1) Mag ik op 100 Mhz ( 3 Meter band ) uitzenden en met hoeveel watt ?
2) Op welke frequentie werkt een babyfoon ?
3) Wat is er voor nodig om een Raspberry PI te laten werken ?
Ik schat een voeding van 10Wh ( 5V x 1A x 2 uur ) of is dat schromelijk
overdreven.
4) Hoe sluit je een MIcrofoon aan aan een Raspberry PI

Guus@Sint-Michielsgestel
pa3gws

Golden Member

Op 3 meter mag je NIET uitzenden.
Het idee van @buzzy betreffende de PMR porto's is zo gek nog niet een paar honderd meter bereik op zeker, klein en relatief goedkoop.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Maar daarvoor moet je wel zelf die ontvangers aanschaffen, opladen of batterijen verwisselen, iedereen steeds een headset geven (onhygiënisch als je wisselende wandelaars hebt), etc. Ik denk dat het overgrote deel van de mensen een telefoon heeft die via wifi een audio stream kan ontvangen, en voor de enkeling die dat niet heeft volstaat een oude smartphone zonder SIM kaart.

Bluetooth lijkt me lastig, ik zou niet direct weten hoe je een telefoon zou laten verbinden met een Bluetooth device en dat audio van afspelen. Android en iPhone zijn via Bluetooth meestal geen vriendjes.

Een voor- of nadeel van de WiFi optie is dat veel telefoons eerst gaan mauwen dat ze WiFi hebben maar geen internet, en je ze zelf moet vertellen toch te verbinden met dat access point. Vervolgens weigeren ze voor overige data het normale netwerk te gebruiken, dus Whatsapp e.d. werkt niet zolang ze verbonden zijn. Of dat een voor- of nadeel is laat ik aan jou.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wat is er nodig om met een Raspberry uit te zenden?

- USB geluidskaart, want Pi heeft geen microfoon in
- Wifi: je kunt een pocket router proberen, of een model PI met interne Wifi gebruiken. persoonlijk heb ik geen ervaring met 37 clients, dit moet je testen
- een programma om de microfoon op te nemen, bijvoorbeeld darkice
- een programma om de stream te vermenigvuldigen: https://kalifi.org/2020/03/internet-radio-with-raspberry-pi-and-icecas…
- een webpagina om de stream te luisteren of een app schrijven

probleem van wifi is dat het al gauw een halve seconde vertraging oplevert, en dit niet voor iedere mobiel gelijk is. Mensen moeten goed afsluitende koptelefoons gebruiken, niet op de speaker.

ook moet je testen welke app/media player het snelst opnieuw verbind en dan desnoods een stuk overslaat, in plaats van achterlopen op de rest.

voordeel van zo'n pocket router is dat die direct op een powerbank kan, net als de Pi. nadeel is dat de antenne niet veel beter is. anders toch een 12v lithium pakket, en krachtigere router.

GMT+1

PMR van buzzy is waarschijnlijk het meest robuust. Die moet je zeker kunnen kopen voor €25 per stuk. Speciaalzaken die daarvoor een goeie korting kunnen geven, kunnen vast nog beter adviseren.

Via een mobiel kan vast ook, maar dat is veel meer geknutsel, hopen dat het werkt etc. Je kan geluk hebben en een mooi app vinden. Een mobiel kan zich ook als hotspot en webserver gedragen, een stukje audio streaming moet dan ook goed te doen zijn.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op dinsdag 26 januari 2021 22:03:44 (40%)

Mensen kunnen natuurlijk hun eigen koptelefoon meenemen. Het hoeft geen tweewegcommunicatie te zijn, en iedereen heeft wel een koptelefoon.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik kreeg nog dit van een ander, zou dat wel werken zonder al te veel extra hardware ?

https://www.google.com/search?client=ms-android-huawei&sxsrf=ALeKk…

Of deze

https://www.geckoandfly.com/22562/chat-without-internet-connection-mes…

Misschien is iets met wifimes technologie?

Guus@Sint-Michielsgestel

Wifi Mesh is eigenlijk een systeem waarbij iedereen doorgeeft aan elkaar.
is leuk als je 'verspreid' bent, maar in jouw situatie volgt iedereen 1 meneer.
het bied in mijn optiek dus niet veel meerwaarde.

je kunt eenvoudig deze apps testen, als je nog een oude smartphone hebt liggen:

  • trek de simkaart eruit
  • verbindt met je wifi-router
  • installeer de app
  • haal alle netwerk kabels uit je wifi-router
  • probeer de app te gebruiken

als dat werkt: sluit je wifi-router aan op een 12v accu en probeer het in het bos.

bedenk: afhankelijk van je publiek zit de verdeling android-apple meer naar de ene of andere (zakelijk/prive/jong/oud)

van die links lijkt zello het beste, maar die is weer niet gratis.

GMT+1

Ik heb op marktplaats de Vikafon gevonden,

≥ Vikefon SPDIF draadloze audio zender_ontvanger - Versterkers en Receivers - Marktplaats.nl.html

Kun je met Bluetooth met 36 personen " Pairen" ?

Guus@Sint-Michielsgestel

Een simpel systeem zou zijn een 27mhz zendertje van 10 of 100mW ofzo. Denk formaat 'radiografische afstandsbediening'.
Je kan ook voor een ouderwets 0,5w 22 kanaals 'bakkie' gaan.
Zelfbouwen kan ook want niemand maalt om wat je doet op 27mc, maar het mag niet.

Zelf heb ik ooit een Conrad CV40 portofoon gehad, en die lijkt me redelijk ideaal. Bereik is beperkt tot 1km ofzo (minder met ingeschoven antenne), zit een microfooningang op zodat je zelf gewoon een headset kan dragen.

Op 27mhz is het tamelijk simpel om *goedkoop* een stapeltje mini-ontvangers te maken, zeker als je voor AM gaat. In het bos is er weinig storing, en mijn ervaring is dat een smartphone ook niet echt veel hinder geeft op een AM ontvanger.

Voor een tientje aan onderdelen per ontvanger ben je klaar. Voor FM kan het iets ingewikkelder worden, maar er is vast wel een geschikt FM demodulator-IC te vinden.

Ik zou zelf aanbieden om 20/40 ontvangerprintjes te maken - maar ik heb me nog niet aangeleerd printplaten te ontwerpen :+ dus dan schiet het weinig op.

Als je het niet zelf kan bouwen, dan zul je iemand moeten vinden die kleinschalige productie of prototypes doet. Ik gok dat er wel ergens een arme student is die dit voor je kan doen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 27mhz is het tamelijk simpel om *goedkoop* een stapeltje mini-ontvangers te maken, zeker als je voor AM gaat. In het bos is er weinig storing, en mijn ervaring is dat een smartphone ook niet echt veel hinder geeft op een AM ontvanger.

Voor een tientje aan onderdelen per ontvanger ben je klaar. Voor FM kan het iets ingewikkelder worden, maar er is vast wel een geschikt FM demodulator-IC te vinden.

Ik zou zelf aanbieden om 20/40 ontvangerprintjes te maken - maar ik heb me nog niet aangeleerd printplaten te ontwerpen :+ dus dan schiet het weinig op.

Als je het niet zelf kan bouwen, dan zul je iemand moeten vinden die kleinschalige productie of prototypes doet. Ik gok dat er wel ergens een arme student is die dit voor je kan doen.

Dat printje zal niet eens het grootste probleem zijn.De rest ligt wat moeilijker
Een behoorlijke behuizing.
aan uit en eventueel kanaalkeuze
verwisselbare batterijen of oplaadbaar etc
Ik betwijfel of je onder 25 euro pst blijft...
Een setje van twee porto's is al te koop voor 17 Euro.
Als je afhankelijk bent van een (zelfbouw) zender, die goedgekeurd moet zijn en hij stopt er mee, heb je niets meer. De portootjes zijn allemaal gelijk, dus elke kan dienst doen als zender voor de gids.
Met wat discipline is het mogelijk dat leden van de groep wat aan de gids vragen wel voor iedereen hoorbaar.

Voordat mijn vraag ondergesneeuwd wordt:

Gepost donderdag 28 januari 2021 14:59:42 |WijzigenQuoten
Ik heb op marktplaats de Vikafon gevonden,

≥ Vikefon SPDIF draadloze audio zender_ontvanger - Versterkers en Receivers - Marktplaats.nl.html

Kun je met Bluetooth met 36 personen " Pairen" ?

Guus@Sint-Michielsgestel
pa3gws

Golden Member

Sta je er wel bij stil dat alles wat geen portofoon is ook gevoed moet worden?
Dus ook die Vikefon wil spanning hebben dus zal de gids ook afhankelijk van het gebruik van het ding de nodige accu's mee moeten slepen.
En je kan er niet zo zonder meer een microfoon op aan sluiten dus ook daarvoor heb je een extra apparaatje nodig.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.loudtalks&hl=nl&…

werkt via je telefoon via wifi als portofoon. kan naar 1 persoon of in een channel met meerdere luisteraars.

Betekent een accesspoint op batterij of 1 telefoon als hotspot proberen.

Op 28 januari 2021 17:12:17 schreef Waters:[...]

Kun je met Bluetooth met 36 personen " Pairen" ?

officieel ondersteund bluetooth 6 apparaten, maar die zenders meestal 1 of 2 koptelefoons.

GMT+1

pa3gws
De vikafon heeft een ingebouwde accu , er kan tot 10 uur op gedraaid worden

Progger Dank dat sluit dit app uit

Guus@Sint-Michielsgestel

Overigens is hybride werken ook mogelijk:
15 portofoons voor digibeten of flipfoonfanaten.
1 Android voor app X
1 iPhone voor app Y

Microfoons bij elkaar tapen en klaar.

Ik vond nog Walkie-Talkie, slide2talk en teamtalk. Er zijn er genoeg die beweren zonder internet te werken.

Er zal wel een verschil zijn tussen voiceberichten van 10s of minutenlange live streams.

Ik weet niet hoor, maar maak je het nu niet veel te ingewikkeld? Iedereen heeft toch wel een databundel voor z'n telefoon? Als je buiten je wifi bereik zit dan ga je op het publieke netwerk. Dan heb je weer gewoon WhatsApp of wat dan ook. Dan kun je toch gewoon groeps-chatten?!

Een babyfoon op 3m zou ik ook best aandurven. Misschien Piraat-Rob eens vragen :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein