Ik kan toveren, denk ik; of....

Dat is wat ze noemen "werkzekerheid creëren"

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
pietplof

Golden Member

Collega EricN; Als die ,,werkzekerheid" zou bestaan uit een gegarandeerd terugkerende fout gecombineerd met aantrekkelijke vergoedingen zou deze handelwijze de karaketrisering :,,zeer bedenkelijk" verdienen.
Gelukkig ben ik niet uit zo'n soort brok klei geboetseerd.

festina lente
benleentje

Golden Member

Ik was echt in de veronderstelling dat ik mijn decade bank tot 510k zou moeten ,,opschakelen"

Tja we zullen het nooit weten. Voor de volgende keer lijkt het me beter om de decade als eerste op 510k te zetten en dan naar beneden te schakelen. Die weerstand is daar niet voor niet zo hoog in waarde. Wellicht was 510K te hoog maar 220k kan ook weer te laag zijn ivm de nu dubbel zo grote stroom.

Toch gefeliciteerd met de reparatie je kan dus toch toveren.

Nog een vraagje, was er wel genoeg plaats in de behuizing voor zo grote decade bank en nu weer op zoek naar een andere :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
pietplof

Golden Member

Grapjas..... maar toch leuk.
Mijn toegepaste decadebank is bijna groter dan de hele kast. De betreffende print ( voeding + versterker) kan probleemloos in genoemde decadebank.

festina lente
Lucky Luke

Golden Member

Op 25 januari 2021 23:28:11 schreef kris van damme:

vraagje : origineel was het 510K. nu 220K? werkte het niet met de originele waarde?

Het origineel was, gezien de lagere in-circuit meting, mogelijk niet eens stuk. Al is “kwijt” soms een vorm van “stuk”*...

Bovendien verwacht ik niet dat er zo veel parallel staat met die startweerstand, al wijkt je meting mogelijk af omdat je de primaire elco en het elcotje van de hulpvoeding oplaad met je meter (dan loopt de waarde langzaam op).

Dus ik weet niet eens zeker of het wel de startweerstand ís...

Als het de startweerstand is, en het werkt nu weer, zal het wat minder zuinig zijn en wat warmer worden. Zo lang dat niet te extreem is (extreem warm worden) gaat dat goed (maar ik had er liever 510k terug gezet)...

Als het op het randje van “niet starten” zat door een uitgedroogd elcotje van de hulpvoeding, is dat elcotje nu nog steeds slecht en krijg je ‘m misschien binnenkort nog eens in handen.

Ook kans dat het probleemloos blijft werken. Er zit best marge op zo’n startweerstand. Er zit vaak ook een zenertje achter.

Als het een heel andere weerstand was... geen idee. Mazzel dat het werkt,

* (als in, iemand die slecht bereikbaar is en als excuus geeft dat zijn/haar telefoon “kwijt of stuk” is. Zoiets als “het is gisteren of vandaag op de post gegaan” waarna men, gezien de woordvolgorde, naar het postkantoor holt)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
pietplof

Golden Member

het is natuurlijk volslagen duidelijk dat er sprake is van enig/veel geluk.
En als het apparaat wellicht binnenkort weer op mijn tafel ligt ga ik zeker een weerstand met de waarde (zoals op de oorspronkelijke weerstand aangegeven) weer toepassen.
Verder heb ik geen flauw idee of het de startweerstand is.
Al eerder heb ik opgemerkt dat een schema ontbreekt en ik dus niet weet welk onderdeel waar voor dient.

Aangezien er nu weer een geschakelde voeding op mijn tafeltje ligt en ook hiervan heb ik geen schema is het wellicht verstandig dat ik mij eens ga verdiepen in het principe en de praktische uitvoering van zo'n apparaat.

Overigens is van deze voeding de eerste elco ( 22 uF -400 V) volledig kortgesloten. Voeding is onderdeel van een Philips digitale kleurencamera.
Elco's van die waarde heb ik genoeg maar dat kapotte ding is zo verrekte klein dat ik hele rare fratsen moet uithalen om een andere (iets grotere) elco kwijt te raken.

festina lente
Lucky Luke

Golden Member

http://www.repairfaq.org/sam/smpsfaq.htm staat meer in dan dat ik er van weet, en is een goede uitleg (Het stuk dat ik gelezen heb, in elk geval. Het is erg uitgebreid).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Tja SMD weerstanden die gaan in de dingen die ik repareer schijnbaar met bosjes defect. Daar heb ik nog eens een topic aan gewijd. Zelfs hoogohmige waarden geven gewoon spontaan de geest.

Die 22u/400V is dat de primaire afvlak elco? Die gaan meestal maar zelden stuk. Ik zie wel, jij hebt ook altijd "geluk".

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
pietplof

Golden Member

Gelukkig getrouwd ben ik ook al meer dan 50 jaar en het houdt een keer op natuurlijk.

Zojuist hoorde ik dat buurjongen zeer gelukkig is ; het apparaat maakt zelfs muziek dat het nog nooit heeft laten horen.
Ik ga mijn uurtarief drastisch verhogen.
Overigens heb ik ze duidelijk gewezen op de ,,verandering" die ik heb doorgevoerd en dat een herhaling van de fout niet onwaarschijnlijk is.

Het tweede apparaat heeft, zoals eerder geschreven, een defecte geschakelde voeding.
Ik begin dan met de net ingang via een variac ( na een scheidingstrafo) te voorzien van spanning.
Voorzichtig opdraaien van de spanning naar 230 V......niets.
Dan maar eens goed naar de verschillende onderdelen kinken.
Alleen de vdr zag wat bleekjes en de condensator daat vlak achter had wat beroete vlekjes.

Met de 230 v op de ingang gemeten aan de ingang van de gelijkrichter.......geen spanning.
Ah , probleem ergens tussen die twee. Meting over de eerste condensator.....niets
De vdr! Deze uitgesoldeerd en gemeten, totale onderbreking. Een andere opgezocht, ingesoldeerd en spanning erop ( even vergeten dat langzaan opdraaien ietsepietseltje verstandiger was geweest) flis en vlam en vooral veel rook.
Om het verhaal voorlopig even af te ronden constateerde ik dat de grote elco kortgesloten was.
Op de plaats van de heb ik twee draden gesoldeerd en verbonden met een voedingsspanning van 320 V dc en jawel de camera werkt. Nu nog proberen het eerste stuje voeding te erstellen.

festina lente
maartenbakker

Golden Member

Dat is dan geen VDR maar een NTC, kijk dus uit met vervangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een NTC vervangen door een varistor lijkt me ongevaarlijk ;)

pietplof

Golden Member

Dan komt nu een, voor mij, pijnlijke vraag :,, wat heb ik in de schakeling gestopt als vervanging van de kapotte ntc"?
Het ding kwam uit het bakje met vdr's maar zaten er alleen vdr's in of ook ander spul?
Branden deed ie wel.

festina lente
Shiptronic

Overleden

Kijk je wel uit dat ze je niet oppakken nu je toverkracht hebt! >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pietplof

Golden Member

Ha, een tovenaar is nergens bang voor.

Inmiddels ben ik begonnen met het herstel van , de door het vuurtje aangerichte schade.
Er is een nette ntc geplaatst, de ingangsspoelen eb de gelijkrichter .
Na het aanleggen van de netspanning is er weer een fraaie hoge pulserende gelijkspanning.
De grote elco moet nog aangebracht maar de kleinste die ik heb kan niet vertikaal geplaatst vanwege het lage ,,plafond". Nu heb ik genoemde elco horizontaal neergelegd ( goed geïsoleerd t.o.v. De er onder aanwezige onderdelen).
Nu nog de beide contacten verbinden met de print en dan zou de voeding weer moeten werken.

festina lente

Op 28 januari 2021 19:42:22 schreef Shiptronic:
Kijk je wel uit dat ze je niet oppakken nu je toverkracht hebt! >:)

Is To al langs het politiebureau geweest?

pietplof

Golden Member

Is To al langs het politiebureau geweest? ????? Schreef Ohm pi
Wat heb ik gemist?

De camera is weer in orde.
Mooi beeld.

festina lente

Volgens Shiptronic heb je To verkracht.

Op 28 januari 2021 22:40:08 schreef pietplof:
De camera is weer in orde.
Mooi beeld.

Gefeliciteerd! Weer een camera gered van de stort.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 28 januari 2021 23:21:56 (71%)

Shiptronic

Overleden

Op 28 januari 2021 20:24:43 schreef ohm pi:
[...]Is To al langs het politiebureau geweest?

Ja, en ze heeft aangifte gedaan >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pietplof

Golden Member

De leeftijd zal hier essentiële rol spelen vrees ik.
Uiteraard heb ik het over die van mijzelf.
Maar ik niet tten wat er met ,,TO" wordt bedoeld.
To= tovernaar?! Of totaal ongeschikt

festina lente

To is een meisjesnaam.

Mop is als volgt:
Er komt een man onrustig en half verwilderd een politiebureau binnen.
Hij roept tegen de dienstdoende politieagent achter de balie: "Ik heb toverkracht. Ik heb toverkracht". De agent kijkt het een beetje aan en denkt bij zichzelf: "Die vent heeft zeker teveel aan de paddo's gezeten of zoiets" en met zachte hand werkt hij de man naar buiten.
Een paar minuutjes later komt een meisje met gescheurde kleren, verwilderde haren en onder de krassen en builen het politiebureau binnen.
Tegen de dienstdoende politieagent zegt ze: "Ik ben To"

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 31 januari 2021 19:00:30 (79%)

pietplof

Golden Member

,,It's questionable" was de opmerking van mijn goede vrouw.
Geen wonder dat ik de gang van zaken niet begreep.
Mijn brave en zeer oppassende ouders hebben mij veel geleerd en nog veel meer afgeleerd waaronder het vertellen cq genieten van bedenkelijke moppen; tot zover de moraal.

Overigens mijn dank ohm pi; ik had echt geen idee.

Zo langzamerhand begint mijn topic wel erg drastisch richting off topic met dito sabotageveilig hangslotje te marcheren.

Om een klein beetje elektronisch te eindigen kan ik jullie mededelen dat de gerepareerde voeding van de audio-set nog steeds functioneert.

festina lente
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Piet: uw ouders hadden u beter geleerd Vlaamse stripreeksen te lezen. Zie "Kiekeboe", album "De Heren Van Scheurbuyck" - waar de kasteeldame het mopje ook maar ongepast vindt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik denk dat ik me ook bij de TS, pietflof kan aansluiten.

Gisteren een defecte Danfoss frequentierelaar (FC-102), display deed helemaal niets meer, zelfs de ledjes, backlight nada niks meer. Ding uit elkaar gehaald en geprobeerd een drive control bord uit een ander drive (ook een FC-102) maar een ander vermogen. Nu zat het defect dus in het drive control board wat vlak achter het losneembaar display zit.
Want daarmee had ik wel status ledjes en een zichtbaar display. Helaas de software van die bordjes zijn niet compatible, dus verder vette pech.

Nu komt het: vanmorgen toch eens het niet werkende controlbordje aan een inspectie onderworpen en gekeken waar de voeding precies vandaan komt en welke spanning het moet zijn. Input +5V, wordt verder geregeld naar 3V3 en 1V8.

Die spanning erop gezet en waarempel het bordje werkt gewoon. Niets aan gedaan, niets aan de print te vinden. Geen slechte solderingen ziet er smetteloos perfect uit.

Ding terug in de drive geschroefd en de drive doet het weer. Nou schiet mij maar lek hoe dat kan. Ik kan dus ook toveren?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Tijd om met de achterkant van een schroevendraaier liefdevol op de 'werkende' print of voeding van de werkende print te tikken.