MAX7219

Hallo CO'er,

In verband met een projectje was ik op zoek gegaan naar een MAX7219 IC (cc led driver). Nu weet ik wel dat een beetje shoppen geld kan opleveren, maar de prijsvariatie van dit IC is wel heel opmerkelijk.

De prijzen variëren van 9,75 tot 0,90 !?!

Waar ik meestal bestel (EOO voormalig Dick Best) kost ie zelfs 6,30.

Er is zelfs een website welke een compleet pakketje voor een 8x8 matrix aanbiedt met een max7219 voor 5,95 (dus onderdelen, print en 8x8 matrix display).

Weet iemand wat er aan de hand is met deze prijsvariatie voor dat IC? Zie ik misschien verschillen over het hoofd?

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons

Het is een IC waar veel fakes van in omloop zijn:
https://www.google.nl/search?q=MAX7219+fake
Goed opletten dus waar je koopt.

Topic hier op de site:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/103770/

[Bericht gewijzigd door DutchEngineer op donderdag 28 april 2016 10:06:57 (23%)

Die goedkope zijn inderdaad Chineese "fakes".
Maar ze werken prima hoor !
Ik heb er nog een aantal liggen.
Als je wilt kan je er wel een paar van me overnemen.
Stuur me dan maar een PM.

De echte Maxims zul je niet snel vinden onder pakweg 5 euro per stuk. De prijs bij 1000 stuks bij Maxim is $5.50

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Bedankt voor de info.
Dat verklaart een hoop.

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons

Maar ze werken prima hoor !

Hangt helemaal van de toepassing af. Zoals uit andere topics ook blijkt gedragen ze zich op een aantal punten niet als een Maxim MAX7219, dat kan afhankelijk van de toepassing wel of niet een probleem zijn.

Dit topic heeft plaatjes waar member Robin F. een originele en een made in China ge-decapped heeft.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op donderdag 28 april 2016 12:46:17 (28%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Het punt met fakes is dat je er niet van op aan kunt. Je bouwsel kan er zomaar mee ophouden, en foutzoeken wordt knap lastig als het IC gewoon niet aan de specs in de datasheet voldoet.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Bavelt

Golden Member

Tja, ik heb het van Alie. Ik moet toegeven dat het geen drol kost (excusez moi). :)

Tot nu werkte het allemaal wel (lichtkrantje, etc).
Maar nu zit met afstanden tussen de printjes met Max-en er op en het is gewoon instabiel. Nu zijn zoals al gezegd de conctacten ook niet goed.

Tja, dat wordt puzzelen.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Sine

Moderator

Afstanden? wat voor een afstanden hebben we het over?

Signaaldegradatie zal altijd een probleem zijn dan.

Bavelt

Golden Member

De afstand van de uC naar het eerste paneel is ca 1,5 meter. Vandaar gaat er een draad van 60 cm naar ieder paneel (doorlussen).
Ik heb er nu 4 aangesloten, met de instabiliteit als uitkomst.
Sluit ik slechts 1 paneel aan (stuk voor stuk), dan doen ze het wel (m.a.w. wel goed aangesloten).

NB Ik zie dat ik nu op een ander Topic ben uitgekomen. Kan ik dit verplaaten naar Sterrenhemel?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Wat afstanden betreft...

Signalen uit microcontrollers zijn zowieso niet geschikt om direct door een kabel heen te sturen. Die dingen zijn ontworpen om op een PCB te solderen, en dat dan de I/O ook op de print blijft.

Anderhalve meter kabel is veel te veel voor een "normale" microcontroller uitgang, zeker als je op hogere frequenties dingen aan wilt gaan sturen.

eerste maatregel die je in een dergelijk geval moet gaan nemen is de timing aanpassen, zodat de kabel capaciteiten tijd krijgen om te (ont) laden. Kleine ferriet kerntjes of echte Pi filters zijn ook een manier om betrouwbaarheid wat te verhogen. Maar het beste is om echte "line drivers" te gebruiken.

Ik heb zelf nogal een afkeer van maxim (krijgt geen hoofdletter van mij). Ze maken wel leuke chipjes, maar willen daar gelijk exorbitante bedragen voor hebben. (Texas Instruments maakt b.v. ook driver chippen voor LED matrix displays).

Om mee te spelen heb ik ook een bosje van die 8x8 displays gekocht met chinese MAX7219 clonen. Die van mij doen het, (Ik heb verschillende verhalen van het tegendeel gelezen op het grote internet).

Ik heb echter wel een merkwaardig verschijnsel ontdekt. Soms gaat het hele display op tilt op het moment dat er spanning op komt. De enige manier om het dan nog aan de gang te krijgen is om de spanning er af te halen, even wachten en nog een keer proberen. Ik vermoed dat het komt door CMOS "latching". Dat houd in, op de chip wordt met de (paracitaire) diode van het substraat een thyristor gevormd. Als die thyristor getriggered word, blijft hij stroom gelijden tot dat de spanning er af gaat. In "westerse" electronica is dit tig jaar geleden al (vrijwel) opgelost door die (altijd aanwezige) tyristor extra ongevoelig te maken. Die Chinezen vertrouw ik wat dit betreft niet zo.

Voor mij heb ik het opgelost door voor de displays een P-Kanaal fet te zetten. De microcontroller maakt dan bewust alle aansluitingen naar de MAX7219 laag bij opstarten, zet daarna de P-kanaals MOSfet open, en begint dan pas met aansturen. Met die combinatie waren mijn problemen verdwenen.

Ik ben trouwens niet zo blij met mijn MAX7219 chippen. De helderheid van die dingen is alleen in hele grove stappen in te stellen, en dan nog lineair ook, terwijl ogen (ongeveer) logaritmisch zijn. Deze grove stappen zijn nauwelijks bruikbaar om b.v. de helderheid van het display aan omgevingslicht aan te passen. Als de omgeving donker is, zijn de stappen veel te groot. Van "1" naar "2" is een verdubbeling van de hoeveelheid licht. En als er veel omgevings licht is ga je van "15" naar "16" wat een verschil is van een procent of 6.

Alles bij elkaar...
Nooit van z'n leven EUR 6 aan een "originele" uitgeven, dat is de chip domweg niet waard. Maar EUR1,5 voor een chinees printje met chip & display en dat nog redelijk bruikbaar is ook is leuk om mee te spelen.

Als je zelf wilt solderen:
Neem 2x 74HC595, en een ULN2803 en 8 weerstanden. Je hebt dan ook wel wat meer software nodig en moet zelf multiplexen. Je kunt dan ook een PWM uitgang van je favourite uC aan een van de 74HC595 chippen hangen om het display te dimmen.

Bavelt

Golden Member

Op 25 februari 2021 00:21:44 schreef Kortsluiting_Online:
Wat afstanden betreft...

Signalen uit microcontrollers zijn zowieso niet geschikt om direct door een kabel heen te sturen. Die dingen zijn ontworpen om op een PCB te solderen, en dat dan de I/O ook op de print blijft.

Anderhalve meter kabel is veel te veel voor een "normale" microcontroller uitgang, zeker als je op hogere frequenties dingen aan wilt gaan sturen.

eerste maatregel die je in een dergelijk geval moet gaan nemen is de timing aanpassen, zodat de kabel capaciteiten tijd krijgen om te (ont) laden. Kleine ferriet kerntjes of echte Pi filters zijn ook een manier om betrouwbaarheid wat te verhogen. Maar het beste is om echte "line drivers" te gebruiken.

Ik heb zelf nogal een afkeer van maxim (krijgt geen hoofdletter van mij). Ze maken wel leuke chipjes, maar willen daar gelijk exorbitante bedragen voor hebben. (Texas Instruments maakt b.v. ook driver chippen voor LED matrix displays).

Om mee te spelen heb ik ook een bosje van die 8x8 displays gekocht met chinese MAX7219 clonen. Die van mij doen het, (Ik heb verschillende verhalen van het tegendeel gelezen op het grote internet).

Ik heb echter wel een merkwaardig verschijnsel ontdekt. Soms gaat het hele display op tilt op het moment dat er spanning op komt. De enige manier om het dan nog aan de gang te krijgen is om de spanning er af te halen, even wachten en nog een keer proberen. Ik vermoed dat het komt door CMOS "latching". Dat houd in, op de chip wordt met de (paracitaire) diode van het substraat een thyristor gevormd. Als die thyristor getriggered word, blijft hij stroom gelijden tot dat de spanning er af gaat. In "westerse" electronica is dit tig jaar geleden al (vrijwel) opgelost door die (altijd aanwezige) tyristor extra ongevoelig te maken. Die Chinezen vertrouw ik wat dit betreft niet zo.

Voor mij heb ik het opgelost door voor de displays een P-Kanaal fet te zetten. De microcontroller maakt dan bewust alle aansluitingen naar de MAX7219 laag bij opstarten, zet daarna de P-kanaals MOSfet open, en begint dan pas met aansturen. Met die combinatie waren mijn problemen verdwenen.

Ik ben trouwens niet zo blij met mijn MAX7219 chippen. De helderheid van die dingen is alleen in hele grove stappen in te stellen, en dan nog lineair ook, terwijl ogen (ongeveer) logaritmisch zijn. Deze grove stappen zijn nauwelijks bruikbaar om b.v. de helderheid van het display aan omgevingslicht aan te passen. Als de omgeving donker is, zijn de stappen veel te groot. Van "1" naar "2" is een verdubbeling van de hoeveelheid licht. En als er veel omgevings licht is ga je van "15" naar "16" wat een verschil is van een procent of 6.

Alles bij elkaar...
Nooit van z'n leven EUR 6 aan een "originele" uitgeven, dat is de chip domweg niet waard. Maar EUR1,5 voor een chinees printje met chip & display en dat nog redelijk bruikbaar is ook is leuk om mee te spelen.

Als je zelf wilt solderen:
Neem 2x 74HC595, en een ULN2803 en 8 weerstanden. Je hebt dan ook wel wat meer software nodig en moet zelf multiplexen. Je kunt dan ook een PWM uitgang van je favourite uC aan een van de 74HC595 chippen hangen om het display te dimmen.

Dank voor je reactie.

Ik heb inmiddels wat maatregelen genomen om het zaakje 'redelijk' betrouwbaar te laten werken:
- De SPI Clockfrequentie aanzienlijk naar beneden brengen (ca 15 Khz)
- Een weerstand van 2K tussen de Data en Clock (oplossing uit een ander topic)
- Goede kabels en pluggen (CAT 5 UTP kabel, RJ45 pluggen en chassideel.

Achteraf had ik het waarschijnlijk beter kunnen doen door alles op één print te monteren, dus ook de MAX 7219's en de (lange) draden alleen naar de LED's. Dan loopt er geen dataverkeer, clocksignalen etc meer over de draden.

De lichtopbrengst heb ik ook mee lopen stoeien. Ik regel het nu redelijk lineair door een tabel op te nemen die de stapjes min of meer logaritmisch maakt, waardoor het voor het oog gelijkmatiger is.

Maar ook ik ervaar met de Maxen soortgelijke problemen. Bijvoorbeeld dat er na een fout je de zaak niet zomaar aan de praat krijgt. Soms lang wachten nadat je de voedingsspanning hebt afgekoppeld.
En dan ineens werkt het weer.

Een ander vervelend probleem is dat de MAX7219 een eigen oscillator aan boord heeft om de PWM te regelen. Als je dan zoals ik 8 van die dingen hebt, krijg je rare stroboscopische en interferrentie verschijnselen, omdat ze allemaal hun eigen tempo hebben en niet zijn gesynchroniseerd. Als je je hoofd beweegt of met je opgen knippert, zie je de LED's als een 'lichttrein' aan je voorbijgaan. Een soort echo-effect.
(Met een beetje pech kost het af en toe na lang staren naar het project een doosje paracetamol... :'( )

Het project is inmiddels ver gevorderd en wordt eerdaags aan het plafond opgehangen. Alleen de Maan moet nog.
Daar moet ik nog iets voor verzinnen: om een ronde maan te maken van LED's (waarbij ik dan eerste, laatste kwartier, volle en nieuwe maan zou moeten kunnen regelen).

Ik ben overigens ook wel benieuwd naar de oplossing met de 74HC595...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..