Nieuw alarm systeem

In mijn huis zat bij aankoop een alarm systeem Jablotron JA60 met diverse draadloze sensoren. Nu naar 15 jaar beginnen diverse zaken wat foutjes te geven en nieuwe onderdelen zijn bijna niet meer verkrijgbaar, software gaat niet verder als xp, ok een vm werkt dan wel. Nu til ik er niet zo zwaar aan maar de rest hier wel.
Ik hoef geen meldkamer aansluiting, flink lawaai en licht met doormelding naar mijn eigen telefoons is voldoende.

Bij mijn strooptocht al flink wat systemen gevonden die mij meer of minder geschikt lijken.

Jablotron 100 > alleen via de installateur of via vage websites te koop.

Ajax Hub 2 plus ( aangezien internet niet altijd werkt is een 4g gewenst). gaat bijna via de Ajax cloud.

Hikvision Ax-Pro soort chinese Ajax cloon ( volgens roddelpers) ookalles via de Hikvision cloud

Satel integra 64 plus, ziet er wat "bejaard" uit maar verder wel compleet
wel hier een aparte ethernet kaart en gsm kaart nodig

Aritech ATS1500 ook cloud based

Misschien heb ik nog wat vergeten dan hoor ik dat graag.
Wat moet er weer komen
-Nieuwe of bestaande binnen sirene
-3 x pir
-5 x magneetcontact draadloos
-5 x glasbreukmelder
-3 x brandmelder
-2 x magneet contact bedraad
later
-3 x brandmelder bedraad
-1 x pir

Nu hebben Ajax en Ax-pro Pir met camera kan handig zijn, diverse video's likt me de installatie niet zo probleem. Wat deze tegen hebben is dat voor bedrade sensoren je weer een draadloos naar bedraad kastje moet hebben. (Of alles bedraad natuurlijk alleen zijn deze sensoren een stuk prijziger)

Satel, heeft draadloos Abax2 en bedrade zones beschikbaar. Geen cloud. Kan interfacen met Home Assistant en ook een gedeelte van je aansturing doen.

Die Satel lijkt mij wel wat , komt uit Polen alleen is mij verder tot een week terug onbekend.

Alle systemen zijn minimaal Grade2 en sommige zelfs 3 maar dat heb ik niet nodig, ik woon niet in een paleis.

bprosman

Golden Member

Mijn eigen alarmsystemen zijn altijd bedraad geweest en (volgens mij mede daardoor) nooit vals alarm gehad.
Wel 2 keer een echt alarm omdat er aan mijn buitendeur gemorreld werd.
Officieel is in mijn gemeente (Den Bosch) volgens de APV een buitensirene niet toegestaan (als je niet op een centrale bent aangesloten). Echter in de praktijk valt dat (volgens mij als je niet te vaak vals alarm genereert) reuze mee. Eén keer tijdens de vakantie politie op bezoek gehad omdat het alarm (terecht) afging.
Ivm huisdieren gebruik ik zo min mogelijk PIR'en, (op een aparte zone) voornamelijk deurcontacten.
Brandmelders zijn ook bedraad (24 uurs zone).

Het is een Moose ZX400, inmiddels al lang niet meer te krijgen. De telefoonmelder is later toegevoegd (belt mij en een familielid).
Mocht hij overlijden ga ik denk ik kijken naar zo iets :

https://www.conrad.com/p/abus-az4000-terxon-sx-alarm-hub-alarm-zones-8…

Of een 2ehands Aritech oid van MP, let er wel op dat de installateurscode is gereset.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik vind draadloos wel best daar heb ik met de oude ook nooit veel problemen mee gehad. Voordeel is dan ook bij een nieuw draadloos systeem dat ik geen kabels hoef te trekken.
-Waarom een nieuwe
-2 glasbreukmelders werken niet goed meer
-pir defect
-brandmelders zijn 15jaar en en wel einde gebruiksduur ( testen nog wel goed)
-wat meer comfort/ gebruiksgemak.

marcob

Golden Member

Laat je niet afschrikken door de term cloud, bijna alle professionele systemen hebben deze mogelijkheid. De systemen hebben de cloud niet nodig om te funktionieren, wordt voornamelijk gebruikt voor de bediening via de smartphone en de push berichten bij alarmen.

Het Ajax systeem is zeer gebruikersvriendelijk en eenvoudig zelf te installeren en programmeren. Wordt geleverd inclusive IP en GPRS, bij andere systemen is de GPRS meestal een optie.

De ATS, Jablotron en Satel zijn wat moeilijker om te installeren en programmeren.

Als ik je mag adviseren zou ik voor een Ajax systeem gaan, alleen die hebben geen bedrade detectoren. Het voordeel van een Ajax draadloos magneet contact, dat deze ook de kantel stand van een draai-kiep raam kan detecteren, dus het raam mag je op de kiep stand laten staan.

Hikvision ben ik geen fan van.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Turbokeu

Golden Member

Ik ga dit topic met interesse volgen daar er in ons actueel koophuis een niet meer werkend Wifi alarmsysteem geïnstalleerd was (wisten we op voorhand) en we dit zeer kortelings willen vervangen door een nieuw draadloos (en modulair) alarmsysteem.
Liefst geen Wifi maar 433/868MHz gebaseerd daar we niet afhankelijk wensen te zijn van onze wifi/internetverbinding en we ook ons tuinhuis willen beschermen (afstand!).
Ik was inderdaad al gaan kijken bij Jablotron en ook Somfy maar ik ken niets van draadloze alarmsystemen (mijn jongste zoon kent wel redelijk veel van bedrade systemen ala Honeywell) en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wensen: Pir's, magneetcontacten, 2 (tot 3) camera's, glasbreuk-en brandmelders optioneel, melding via SIMkaart.

Ideaal is informatie/ervaring van leden met een gelijkaardig systeem.
Op voorhand bedankt.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
bprosman

Golden Member

Liefst geen Wifi maar 433/868MHz gebaseerd

Wat ik lees is dat voor de serieusere alarmsystemen alleen 868MHz in aanmerking komt. 433 is vanwege andere gebruikers op deze frequentie te storingsgevoelig.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
marcob

Golden Member

Op 22 januari 2021 15:59:34 schreef bprosman:
[...]
Wat ik lees is dat voor de serieuzere alarmsystemen alleen 868MHz in aanmerking komt. 433 is vanwege andere gebruikers op deze frequentie te storingsgevoelig.

Dat is tegenwoordig veel minder het geval. De nieuwe draadloze detector van Aritech zijn weer over gestapt op 433Mhz.

@Turbokeu: Ik ken eigenlijk geen draadloos systeem wat via WiFi werkt en werk toch al bijna 30 jaar in de elektronische beveiliging. Wil je eens een foto maken?

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik installeer met regelmaat bovenstaande producten.
En uiteraard eerst ook niet voorstander van draadloos - maar draaien al verschillende situaties, Buiten/machine hal/woningen e.d. zonder maar ooit problemen gehad te hebben.
De batterijduur is +-5jaar > deurcontacten wat korter indien je dit continu wil registeren (logische).

Ajax pro; werkt subliem. Heb zelde een user APP voor op de smartphone gezien die zo goed en snel werkt en blijft werken. Je ziet dat ze nog steeds flink door ontwikkelen met nieuwe snufjes.

Hikvision; heeft paar voordelen omtrent TAG lezer/voor de rest niet zo fan van.

Jablatron; ook een mooi product, koppelingen met KNX e.d. mogelijk. Installatie tijd/graad is dubbele van de ajax pro.

Je kan ook je bestaande componenten bedraad aansluiten op de ajaxpro inderdaad met dat "kastje" werkt verder prima. Zo kan je de HUB ergens monteren waar je ook goed 4G bereik hebt - of simpel uitbreidingen maken in je schuur e.d.
Als je wilt stuur me een berichtje kan ik je ermee helpen.

Kijkende naar een Ajax systeem zit ik nog met het volgende

In mijn bijgebouw zitten 4 brandmelders, 4 magneet contacten en 3 Pirs dit zijn bedrade type's. In het verleden zat hier ook draadloos echter was bereik van de 433mhz niet best en de batterijen waren snel leeg. Dat snel leeg zijn komt vooral in de winter aangezien ik daar minimaal stook, lees +5 graden.

Wil ik deze 3 strings op een Ajax aansluiten dan moet ik dus 3 x een https://www.ajax-alarmsysteem.nl/transmitter.html ophangen. Hier moet ook weer een stoot aan batterijen in aangezien elke transmitter 1 kanaal bezit met een tamper ingang.

Neem ik bv een Satel integra 64 deze kan zowel bedraad als draadloos aan.

Wat ik ook een beetje apart vind is dat een Ajax schijnbaar achter de voordeur op ooghoogte moet hangen net als een hikvision. Een inbreker mept dus direct dat ding van de muur.
Een Satel hang ik net als de oude op in de meterkast met ook een magneetcontactje aan de meterkastruimte.

Satel is een groot bedrijf vooral in Oost-europa Polen Centrale in gewoon in het Nederlands.

Jinny

Golden Member

Onthoud dat draadloos altijd door een inbreker is plat te leggen.
Als HAM heb ik regelmatig (onbedoeld) het draadloos alarmsysteem van mijn buurman zaliger plat gelegd.
Bedraad is altijd beter.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@Jinny, dan krijg je dus direct een jamming alarm binnen, dat deed mijn Jablotron wel eens op de 433 mhz band. De nieuwe zitten allemaal in de 868 en de Ajax doet zelfs aan channel hopping.

Ik wil eigenlijk ook niet met allemaal draad door het huis in zicht, wegwerken is gewoon een crime in dit huis aangezien alle beton is.

Jinny

Golden Member

Ah, ze proberen een wrak idee dus te verbeteren... :)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
marcob

Golden Member

Op 23 januari 2021 10:42:45 schreef Peter112:
Kijkende naar een Ajax systeem zit ik nog met het volgende

In mijn bijgebouw zitten 4 brandmelders, 4 magneet contacten en 3 Pirs dit zijn bedrade type's. In het verleden zat hier ook draadloos echter was bereik van de 433mhz niet best en de batterijen waren snel leeg. Dat snel leeg zijn komt vooral in de winter aangezien ik daar minimaal stook, lees +5 graden.

Wil ik deze 3 strings op een Ajax aansluiten dan moet ik dus 3 x een https://www.ajax-alarmsysteem.nl/transmitter.html ophangen. Hier moet ook weer een stoot aan batterijen in aangezien elke transmitter 1 kanaal bezit met een tamper ingang.

Ik ga ervanuit dat de bekabeling op een centraal punt samen komt, dan is er de multitransmistter. https://www.aras.nl/aj-multitrans-z-ajax-multitransmitter-zwart-18-bed…

Wat ik ook een beetje apart vind is dat een Ajax schijnbaar achter de voordeur op ooghoogte moet hangen net als een hikvision. Een inbreker mept dus direct dat ding van de muur.

Dat hoeft niet, de HUB mag je overal plaatsen. Zolang je maar rekening houd met de het ontvangst, dus wegblijven van veel ijzer en koper.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Mooi die multitransmitter had ik nog niet gezien.

Turbokeu

Golden Member

Op 22 januari 2021 16:22:50 schreef marcob:
[...]
@Turbokeu: Ik ken eigenlijk geen draadloos systeem wat via WiFi werkt en werk toch al bijna 30 jaar in de elektronische beveiliging. Wil je eens een foto maken?

Sorry.. Zoals ik al zei, ik ken niets van draadloze alarmsystemen.
Foto's zullen niet meer lukken, we hebben alles al afgebroken en naar het containerpark afgevoerd (alleen de buitensirene, met 2 wifi-achtige antennes) hangt nog aan de voorgevel.
Oorspronkelijk waren er 2 'centrales', één in de woonkamer en één in de trappenzaal), telkens met 2 antennes, en een LCD/keyboardje in de inkomhall (plus de draadloze PIRs).

@erikvanhoutert: Ik ga me eens inlezen in dat Ajax Pro systeem.

Bedankt iedereen!

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik heb de knoop doorgehakt zondag, en sinds 21:00 staat hier een doos vol Ajax spulletjes. Morgen maar eens kijken.

Zo druk weekje achter de rug, en vanmorgen alle sensoren van het Ajax systeem eraan gehangen.
Uiteraard heb ik al een plan waar alle sensoren komen, dit is zo ongeveer de moeilijkste zaak. Pirs hangen niet in vol zonlicht en liefst onbereikbaar zonder detectie.
Glas breuk melders gaan tot ongeveer 9 meter
Deurcontacten aan de juiste zijde.
Brandmelders op hoog punt en niet in de keuken
Daarna alle sensoren met een post-it op tafel leggen.
Installatie:
Dit is super makkelijk gemaakt, Ajax app downloaden
Account bij Ajax aanmaken
Account verifiëren
Hub toevoegen , ik heb het eerst maar bedraad gemaakt, simkaart komt later.
Hierna kun je het beste eerst alle ruimte's aanmaken waar sensoren komen.

Daarna gaat het als een sneltrein
Nieuwe sensor, geef naam, scan qr code, kies ruimte en schakel sensor in.

Als alle sensoren klaar zijn kun je per sensor bv kiezen om bij inschakelen en of uitschakelen een tijdvertraging wilt, bv als je de voordeur binnen komt en je een keypad aan de muur hebt.

Watermelders, brandmelders en glasbreuk kun je uiteraard ook 24u per dag aan laten.

Tot zover nu eerst, verder spelen en later de boel ophangen.

fred101

Golden Member

Laat je niet afschrikken door de term cloud,

Er is vorige week een jumbojet per ongeluk door een i-cloud boven Schiphol gevlogen, je wilt niet weten hoeveel data daarbij is vernietigd :+

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 30 januari 2021 10:22:09 schreef fred101:
[...]
Er is vorige week een jumbojet per ongeluk door een i-cloud boven Schiphol gevlogen, je wilt niet weten hoeveel data daarbij is vernietigd :+

cloud is alleen voor configuratie, alarm werk geheel zelfstandig gelukkig.

marcob

Golden Member

De cloud connectie wordt ook gebruikt voor je bediening via je Smartphone.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Dat kan, maar ook via keypad, of keyfob.