Helft apparatuur Mancave defect?

Hoi allemaal,

Na een google zoekopdracht kwam ik op jullie forum terecht, dus heb ik me even aangemeld om onderstaand probleem aan jullie voor te leggen;

Afgelopen week de Yamaha RX-V371 receiver op m'n mancave niet meer aangaan. Even lichtte het lcd-scherm op met een onbekende melding en verder helemaal niks.

Het vreemde is dat nu ook 2 harddiskrecorders (Samsung SMT-C7140) en m'n Xbox One S geen beeld meer geven. M'n Tronsmart Vega S95 Telos Android boxje, waarvan de HDMI kabel toevallig niet aangesloten was, doet het samen met de LG 60PK250 TV nog wel. Alle genoemde apparatuur zat met behulp van een 6-voudige stekkerdoos in dezelfde WCD (samen met een subwoofer die nog wel aangaat, maar ik nu niet kan testen). Er hing ook nog een PC aan de versterker (andere WCD), maar daarvan heb ik de HDMI output nog niet kunnen testen.

Van de hdd recorders gaat nog wel het lampje branden, maar er komt niks op het LCD-scherm te staan. Ook getest met andere HDMI kabel en op andere tv.
De xbox geeft op een andere tv af-en-toe een beeld, zei het vervormd/verkleurd.

Nu heb ik alle defecte apparatuur bij een reparateur afgegeven en meteen gevraagd hoe deze allemaal tegelijk defect zouden kunnen raken. Hij had het over een losse nul draad. Maar aangezien ik de ballen verstand heb van elektra dezelfde vraag voor juliie. En hoe verzeker ik er me van dat dit nog een keer gebeurt?

Als het een losse nul is, moet dat echt gecontroleerd en opgelost wordt, anders gaan er aan de lopende band apparaten stuk. afhankelijk van waar dat probleem precies zit, lopen andere apparaten in je huis nu ook risico.

Echter, de symptomen klinken voor mij niet als een losse nul, dan gaan doorgaans de voedingen stuk en doen apparaten echt helemaal niets meer.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bliksem? Niet directe inslag, maar "in de buurt" ?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Bliksem of losse nul klinken allebei plausibel.

Voor de reparateur is een losse nul makkelijk herkenbaar aan de primaire afvlakelco's. Die staan dan bol. Bij apparaten met een conventionele trafo kan de trafo of de zekering stuk zijn.

Dat betekent ook dat een losse nul wel degelijk apparaten kan geven die nog wel "iets" doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor de reacties. Afgelopen week geen bliksem gehad in de buurt. Hoe kan ik controleren of ik ergens een losse nul draad heb, en waar moet ik die gaan zoeken?

Ik heb wel alvast de stekkerdoos open geschroefd, maar daar kon ik niks bijzonders ontdekken. Iig geen losse draden oid.

maartenbakker

Golden Member

De losse nul is in de meterkast of in de straat. Je kunt eens metingen van de netspanning doen op verschillende groepen in je huis. Als je daar forse verschillen vindt, is er kans op een losse nul.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Meet de NETSPANNING, gewoon de twee contacten van het stopcontact.

Weet je of jij een driefase aansluiting hebt?

Weet je dat en is het antwoord nee, dan is "alleen in de mancave" meten voldoende (ergens in huis is ook goed, maar "just in case").

Weet je het en is het antwoord ja, dan kan je kijken of je meerdere groepen op verschillende fasen weet te vinden. Dan kan je op 1 meet-moment drie verschillende fasen meten.

Weet je het niet, kan je het ons laten uitzoeken door een foto van je meterkast te plaatsen.

Een alternatieve meting is om de spanning t.o.v. de aarde te meten van beide stroomcontacten van het stopcontact. Bij de ene verwacht je normaliter 230V en bij de andere ongeveer 0V. Als die ongeveer 0V meer dan zeg 5V is, dan is dat verdacht. Bij meer dan 10-20V wordt het zo vervelend dat apparatuur kapot kan gaan.

Ik begreep dat er van sommige apparaten nog wel een indicator lampje gaat branden. Dat is voor mij een hint dat het misschien toch een elektromagnetische puls (bliksem) is geweest en niet een zwevende nul. Maar: "we hebben geen bliksem gehad in de periode dat het kapot gegaan is", dat is dan weer een hint die dat tegenspreekt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Dat kan je dan wel het beste in de avond meten. Overdag kan als er veel zonnepanelen in de buurt actief zijn de spanning daardoor al oplopen tot max 250V. Hoewel het is nu winter en zullen de panelen niet veel doen. Als je dan alsnog een spanning meet boven de 245V is het wel mogelijk dat er een losse nul ergens is.
Beste zie je dat als je op meerdere fase kan meten maar dan moet je wel een 3 fase aansluiting hebben.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt weer voor de reacties, ik heb hier een 1 fase aansluiting in de meterkast. Zo uit m'n hoofd verzwaard van 25 naar 35 A twee jaar geleden bij het installeren van m'n zonnepanelen (5.4kWp). Tijdens de installatie 2 jaar geleden bleek wel dat de aardlek defect was, dus die is daarna ook vernieuwd. Vorig jaar is de automaat(?) van de zonnepanelen groep verzwaard van 20A naar 32A omdat deze soms uitschakelde.
Ik moet nog ergens in huis een multimeter hebben, dus daar ga ik me aan de slag als ik hem gevonden heb. Wel geeft de omvormer van de zonnepanelen een spanning aan van rond de 232v, in de zomer heb ik hem nooit hoger als 237/238v gezien (bij m'n ouders zit hij regelmatig ruim boven de 240v).

Even voor de duidelijkheid:

Een losse nul in je stopcontact kan geen kwaad. Dan heb je geen spanning en werkt er niks, maar je hebt verder ook geen vervolg schade.

Je krijgt pas problemen als de nul verderop onderbroken is. Dat is dan de nul van een 3-fase systeem. Dan kan een belasting op de andere fasen het nulpunt zodanig wegtrekken dat je (veel) teveel spanning (tot 400V) krijgt op je stopcontact. En dat is dan wel schadelijk voor je apparatuur.

Nou, eindelijk m'n (ongebruikte) multimeter gevonden en snel wat stopcontacten van de 8 groepen in huis nagemeten. Ze geven allemaal 232v, zal vanavond nog even kijken naar de spanning tov de aarde in het stopcontact op de mancave, maar tot zover geen bijzonderheden.

Een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging kwam ik in m'n zoektocht ook nog tegen, dus die is nu in gebruik voor de resterende av-apparatuur

Ik heb inmiddels ook de spanning tov de aarde gemeten (op een paar oude groepen zonder aarde na) en die geven allemaal 231/1v. Is op basis van de metingen de conclusie toch een piekspanning de oorzaak? Ik hoop vandaag ook terug te horen van de reparateur.

Doet de aarde van het stekkerblok het wel? En zaten da apparaten nog verderop verbonden met netwerkkabels o.i.d.? Want dan kan het ook daarvandaan komen.

Ik heb ooit een defecte printer gehad die mijn netwerkswitch eruit blies via zijn netwerkkabel. De switch was stuk, dus die vervang je, en vervolgens gaat de nieuwe ook meteen stuk. Gelukkig merkte ik dit bij het inpluggen van de printer, anders had het me vast rot gezocht.

Een ander soortgelijke situatie heb ik gehad met een mengpaneel die spanning zette tussen zijn aansluitingen en de randaarde. Het gevolg hiervan was dat door alle aangesloten apparatuur (versterkers, en geluidskaart pc) een foutstroom ging lopen. 1 versterker brandde hierdoor door, en later bleek ook de pc stuk te zijn. In eerste instantie verdacht ik de versterker (daar kwam de rook uit), maar het probleem bleek dus iets anders. Dit soort dingen kunnen lastig zijn omdat je vaak oorzaak en gevolg niet weet.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 29 januari 2021 09:04:02 schreef meander:
Doet de aarde van het stekkerblok het wel? En zaten da apparaten nog verderop verbonden met netwerkkabels o.i.d.? Want dan kan het ook daarvandaan komen.

Ja de aarde werkt voor zover ik dat kan zien, en inmiddels een stekkerblok met overspanningsbeveiliging in gebruik. De stopcontacten die ik in gebruik heb op de mancave/zolderverdieping zijn een jaar of 6 geleden aangelegd en allemaal geaard.
De xbox, de android tv-box en pc zijn met netwerkkabels verbonden aan het accespoint hier op zolder, welke bedraad is verbonden met de router in de woonkamer. Die laatste hangt in achter het Ziggo modem (in bridge modus) Op de router beneden zijn verder nog 2 nassen verbonden, en via een unmanaged switchje nog een blu-ray speler, android tv-boxje en nogmaals een samsung smt-7140 harddisk recorder/tv ontvanger.
Op zolder zaten TV, Versterker, 2x HDD recorder, Android Box, PC en Xbox uiteraard ook via HDMI verbonden.
Geen idee of het relevant is, maar onlangs 2x een Ziggo monteur over de vloer gehad ivm storingen in onze wijk. Deze zouden vanuit onze woning komen. Eerste monteur heeft een filter op de coax kabel naar zolder gezet achter de hirschmann signaalversterker die ik gebruik. Daarna was het probleem schijnbaar niet opgelost, en is er nogmaals een monteur langs geweest welke o.a. het retoursignaal vanuit de Hirschmann versterker heeft uitgeschakeld.
Op zolder heb ik sindsdien elk uur een wel een seconde of 3 een wegvallend tv-signaal. Vandaar dat ik tijdelijk een reserve hdd recorder in gebruik had, om mijn apperatuur uit te sluiten.

Wat kan ik nu zelf nog doen om één en ander uit te sluiten. Ik meet zojuist wel 12v 4A op de stroom adapter van m'n mancave android box, terwijl deze 12v 2A zou moeten leveren.

pa3gws

Golden Member

@tminus3
Op welke locatie is dit?
Ik heb hier (delft) namelijk ook regelmatig een paar seconden geen (ziggo) signaal.
En hier geen versterkers of andere verdelers.
Dus denk ik dat vriend Ziggo de boosdoener is. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 30 januari 2021 14:46:12 schreef tminus3:
Wat kan ik nu zelf nog doen om één en ander uit te sluiten. Ik meet zojuist wel 12v 4A op de stroom adapter van m'n mancave android box, terwijl deze 12v 2A zou moeten leveren.

Ik hoop van harte dat je dat niet gemeten hebt door je meter op de stroom-meetstand te schakelen en de meetpennen vervolgens in je adapter-plugje te prikken. Zo ja: onmiddelijk mee stoppen! Je gaat op die manier het probleem alleen maar groter maken, omdat je namelijk een kortsluiting maakt.
Zonnepanelen mag je gerust op die manier aan de tand voelen wat betreft maximaal-stroomlevering, voedingen en (erger) het lichtnet is een recept voor defecten en ongelukken. Of je meter bezwijkt (en met wat pech jij ook) of het apparaat dat je meet.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

je stuurt dus storing de cai op, dat is wel apart. kan ziggo zo zien op de multitab in de straatkast. je hebt niet toevallig een gammel MOCA setje op de kabel gezet? dus netwerk over coax?

is het AOP van ziggo wel galvanisch gescheiden? anders kun je wel een aardlus veroorzaken via de aarding van je apparaten naar de verdeler in de straat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Dus denk ik dat vriend Ziggo de boosdoener is.

Kun je zien in de log van je Ziggo modem.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
pa3gws

Golden Member

Ik heb geen Ziggo modem alleen TV van ze.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 30 januari 2021 14:58:33 schreef weardguy:
[...]
Ik hoop van harte dat je dat niet gemeten hebt door je meter op de stroom-meetstand te schakelen en de meetpennen vervolgens in je adapter-plugje te prikken. Zo ja: onmiddelijk mee stoppen! Je gaat op die manier het probleem alleen maar groter maken, omdat je namelijk een kortsluiting maakt.
Zonnepanelen mag je gerust op die manier aan de tand voelen wat betreft maximaal-stroomlevering, voedingen en (erger) het lichtnet is een recept voor defecten en ongelukken. Of je meter bezwijkt (en met wat pech jij ook) of het apparaat dat je meet.

Eugh, jawel.. Had ik al gezegd dat ik er de ballen verstand van heb?
Ik was uit gegaan van; 'Meet de NETSPANNING, gewoon de twee contacten van het stopcontact.' Dat kan toch geen kwaad met een multimeter?

De netspanning meten is geen probleem: dat is 230 VOLT en meet je door de meter parallel te zetten aan dat wat je wil meten (lees: de meter in de AC Volt-stand en meetpennen in het stopcontact). DC-Volt kan uiteraard ook voor gelijkspanningsbronnen zoals een accu.

Maar stroom meten, AMPÈRE dus, doe je door de meter in serie te zetten met dat wat je wil meten. Dus, meter op stroom-meet stand (A-DC of A-AC) stand, 1 meetpen aan de voeding (wat die voeding dan ook is) en 1 meetpen aan je belasting en de andere aansluiting van je belasting weer richting voeding.

Als je de meetpennen direct op de voeding zet met de meter in stroom-meetstand, sluit je die kort. Bij het stopcontact blaas je dan je meter op (en met wat pech jezelf erbij), of de groep-zekering bezwijkt/groep-automaat schakelt uit.

Dat die adapter 4 Ampère levert is geen punt als 'ie dat daadwerkeljk zou doen: al hang je er een 12 Volt 1000 Ampère tractie-accu aan, dan nog zal je android-kastje de stroom trekken die hij nodig heeft. De spanning bepaalt in dit geval de stroom die gaat lopen. Zou je 24 Volt op je android-kastje zetten, gaat het hoogstwaarschijnlijk mis en zal er teveel stroom gaan lopen en gaan er dingen stuk.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 30 januari 2021 15:52:38 schreef testman:
je stuurt dus storing de cai op, dat is wel apart. kan ziggo zo zien op de multitab in de straatkast. je hebt niet toevallig een gammel MOCA setje op de kabel gezet? dus netwerk over coax?

is het AOP van ziggo wel galvanisch gescheiden? anders kun je wel een aardlus veroorzaken via de aarding van je apparaten naar de verdeler in de straat.

Nope, geen MOCA/powerline adapters oid. De laatste monteur heeft wel het AOP vervangen uit voorzorg, maar weet niet of dat bij voorbaat problemen uitsluit.

Het Ziggo modem, de Hirschmann versterker en mijn router/accespoint zitten allemaal wel in de hoek van het AOP op ongeaarde stopcontacten (jaren 70 woning).

Op 30 januari 2021 14:52:23 schreef pa3gws:
@tminus3
Op welke locatie is dit?
Ik heb hier (delft) namelijk ook regelmatig een paar seconden geen (ziggo) signaal.
En hier geen versterkers of andere verdelers.
Dus denk ik dat vriend Ziggo de boosdoener is. :-)

Dit is in Uden, vreemde is dat we in de woonkamer geen onderbrekingen in tv-signaal hebben. En die coax zit op dezelfde versterker aangesloten en gebruikt ook een Samsung SMT-C7140. Nu is Ziggo hier wel eennpaar dagen aan het werk geweest in o.m. de wijkkast. Misschien omdat ze gaan stoppen met analoge radio doorgeven?

[Bericht gewijzigd door tminus3 op zondag 31 januari 2021 13:16:01 (16%)

Kun je zien in de log van je Ziggo modem.

Zal proberen dat eens uit te lezen. Wordt vervolgd.