Idd niet doen dat heeft er 100% zeker absoluut niks mee te maken. 400V wil alleen zeggen dat hij kapot gaat boven 400V. Er van uitgaande dat je geen desoldeer apparatuur hebt is de kans op nevenschade door het desolderen veel te groot.
Gebruik je voor electronica bedoelde tin ? (harskern) En absoluut GEEN S39 gebruiken.
En ja,k bij repareren moet de boel geregelt in en uit elkaar. Ik ben nu met een meetapparaat bezig waar ik een printplaat moety verwijderen, dan op het pcb eronder een draadje solderen, probe aan drqqdje, boel weer inbouwen, meten, boel weer uit elkaar voor volgende meting etc....
Als hij dit probleem niet had voor de reparatie dan heb je nu waarschijnlijk iets vermoord of toch iets verkeerd zitten. Werk je wel anti-statisch als je bezig bent met mosfets en ICs. ? Ik ga er vanuit dat je dat niet doet, meestal gaat het goed maar als je aardig opgeladen bent en dan bv de deurknop vastpakt en zo'n vonkje krijgt dan prikt dat een beetje, maar als dat gebeurd bij halfgeleiders en ICs dan zijn ze gelijk dood
Let goed op als je iets uit dubbel of meerlaags printplaat de-soldeert. De verbinding tussen de lagen wordt gedaan door het laagje koper binnen in het gat waar het pootje doorgaat. Als dat kapot gaat door te veel kracht of hitte, dan is de verbinding tussen de lagen weg. Je kunt met je DMM in de doorpiep stand meten of dat goed gegaan is. Ene pin op de onderkant, andere op de bovenkant. Zo'n verbinding is nooit optioneel
Ik zou eens beginnen met die 10 zwarte 3 poot dingen te testen. Bij voorkeur uitgesoldeerd maar probeer het eerst maar in situ. Hoe kan ik je pas vertellen als ik weet wat het zijn. Dat staat op de andere kan van het ding. Ben voorzichtig 1een paar keer omhoog buigen en de pootjes breken. Je meter moet daarvoor een diode test hebben.
Als het mosfets zijn : Daar heb ik zelf een video over gemaakt
De juiste volgorde is dat je eerst meet of er overal voedingspanning staat. Dat kun je bv makkelijk meten over condensators, elcos en op IC pootjes. (in de datasheet van het IC staat welk pootje wat is. Vcc of Vdd genoemd. De massa of negatieve rail heet gnd of Vee of Vss. (voorbeeld datasheet
van een L6393 H-brug driver (als ik het IC naam goed ontcijferd heb, te downloaden maar onderop de pagina staat hier ook wat je nodig hebt (de tekening met de pootjes) ) nr 1 zit links aan de kant waar het ic schuin omlaag loopt. Soms staat er een stip bij poot 1 of een inkeping op de korte kant waar de eerste en laatste pootjes zitten.
Als dat jou IC is dan zijn dat pin 4 en 7. Meet in DC of ze gevoed worden. maar ben heel voorzichtig, als je uitschiet en 2 pootjes kortsluit kan de boel kapot gaan zonder dat je rook ziet of knallen hoort. Deze ICs kunnen wel wat hebben maar beter niet uittesten.
Wat je nu normaal bij zoiets als dat IC doet is met een scoop meten of elke pin doet wat hij hoort te doen. Daar heb je geen schema voor nodig. Dat kun je allemaal in de datasheets vinden. ]
Maar dit gaat veel verder dan op de gok wat elcos vervangen. Dit is een (simpele) vorm van fout zoeken. Ik nam het IC gewoon maar als voorbeeld van het principe. Ik heb nooit aan fietsen gewerkt maar ik denk dat die zwarte 3 poters een H-brug vormen en de rem spoel aansturen. Die ICs besturen die zwarte 3 poters en dat zijn onderdelen die het zware werk doen en veel kans hebben om te overlijden. Maar vaak is dat het gevolg van een andere fout, bv een dood H-brug driver IC.