accumulatie kapot

nee, heb alles afgezet, ik heb een 4,4KW pelletkachel gekocht (die op stand 1 de boel naar 22°C brengt bij vriesweer). in mijn vorig huis had ik een 8KW die de boel met dit weer amper op 18°C kreeg. dit huis is echt wel goed geisoleerd.
en k heb ook een 8KW warmtepomp gekocht die ze één deze dagen installeren.
4kW binnenunit in de keuken (17m²), en 4KW unit in de eetplaats samen met de pelletkachel (42m²).

het slopen werd nog erger. de 2de was gewoon doorheen gesmolten, ook vast aan de stenen.(dat was de steen van hierboven, met 1 gelaste bol), de eerste weerstand hing vast aan een andere steen.
de 3de was ook doorgebrand, die is hol nu binnenin.

de 4de leek als nieuw (dat was die ene die overbrugged was door de veiligheid, duidelijk fabrieksfout). hier bij de andere 3 gelegd.

ik denk dat deze wel dezelfde lengte hebben als die in mijn keuken. dus ik zou de weerstand daar kunnen vervangen, en de bekabeling van deze overzetten in de andere. er moet wel een beter systeem van thermostaat in, want nu branden ze blijkbaar kapot.
t zijn allemaal weerstanden van de voorkant die weg zijn (links op foto), en toevallig zit de thermostaat achteraan boven de 2 achterste weerstanden (rechts op foto, dat uitgezaagd rechthoekje)

de 5de ook tamelijk nieuw, die zat onder de thermostaat, maar doordat 4 overbrugged was, had de 5de dubbel zoveel oppervlakte om zijn warmte af te geven.

ik vermoed dat de andere accumulator in de keuken, waar de faze draden zijn doorgesmolten, gelijkaardig is. sluiting op de weerstand, maar misschien ver genoeg om de zekeringen niet te laten springen, maar wel de fazes te overbelasten.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ga je nog de accumulatie behouden? Zou die toch niet meer vertrouwen hoor.

Geen te hoog energieverbruik met een warmtepomp?
Men raadt dit meestal aan in combinatie met zonnepanelen.

Op 31 januari 2021 09:46:49 schreef fabrice:
Geen te hoog energieverbruik met een warmtepomp?
Men raadt dit meestal aan in combinatie met zonnepanelen.

Accumulatie verwarming is puur elektrisch, vergelijkbaar met een elektrische kachel maar dan op nachtstroom (=goedkoper maar tegenwoordig bijna zelfde tarief als dagstroom)

Rendement van klassieke accumulatie = 100%
Rendement van een warmtepomp is afhankelijk van weersomstandigheden gemiddeld tussen 250 en 500%

Hoe dan ook goedkoper als de accumulatie behouden (zeer zeker als de gehele installatie in ver gevorderde staat van ontbinding is).

Afhankelijk van de grootte van de woning zou ik in dergelijke situatie zelfs (vloermodel) airconditioning units overwegen.

Kleine 2 jaar geleden bij een kennis van mij tijdens verbouwing van een groot huis lang lopen wikken en wegen over gasloos aangezien een cv installatie niet aanwezig was en de houten vloeren overal vervangen moesten worden hadden we vrij spel.

- 'Klassieke' cv installatie met normale radiatoren, zou rond de 6000 euro kosten.
- Warmtepomp installatie met lage temperatuur radiatoren, zou rond de 15-20K kosten.

Nadat we de prijs hadden berekend van de warmtepomp installatie en een beetje bekomen waren van de meerprijs wat dit zou kosten, waren we een alternatieve route begaan en hadden we voor het volgende gekozen:

Gehele huis voorzien van warmtepomp airconditioning,
Slaapkamers en badkamers 2,5Kw
leefruimte en keuken 3,5Kw

Totaal 5x 2,5Kw en 2x 3,5Kw binnenunits en 2x 8Kw 4-voudig buitenunits

Totale kosten: €4000 inclusief leidingwerk

Totaal jaarverbruik is rond de 12.000 kWh wat best netjes is aangezien het een groot huis is en er in de zomer ook gekoeld wordt.

Gezien fcapri het over warmtepomp en binnenunits heeft, ga ik er voorzichtig van uit dat dit ook warmtepomp airconditioning betreft.

ja, lucht-lucht warmtepomp. in de winter verwarmen, in de zomer afkoelen.
bedoeling is dat er een 2-3kW aan zonnepanelen bijkomen op het dak, zodat de airco in de zomer daarop kan draaien.
hoe meer zon, hoe warmer, hoe meer de airco zal werken, maar ook hoe meer de zonnepanelen leveren :-)

huidig geschat verbruik hier nu is rond de 19 000 kWh per jaar. elke nacht doen die 20-40kWh.
een warmtepomp van 2200W die 24h voluit draait zou dan 52kWh verbruiken. maar de warmtepomp moet niet altijd voluit werken. dus energieverbruik zou minder moeten zijn.
ik betaal 3700€ voor een installatie met 2 binnenunits van 4kW en 1 buitenunit van 8kW

die accumulatie was ik al geen voorstander van, en wou ze dan vooral nog gebruiken voor snachts (zuiver op accumulatie het huis warm houden en overdag de warmte pomp laten werken met een klein deel accumulatie).
maar aangezien ze in dermate slechte staat zijn, ga ik ze maar afvoeren.

de problemen zijn wel met de 2grootste unit, die voornamelijk gebruikt werden. er zijn nog 2 kleintjes in huis die misschien wel goed zijn, aangezien ze amper werken/gewerkt hebben

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 31 januari 2021 12:57:00 (27%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 31 januari 2021 12:00:17 schreef EL83:
Rendement van klassieke accumulatie = 100%
Rendement van een warmtepomp is afhankelijk van weersomstandigheden gemiddeld tussen 250 en 500%

Het is afhankelijk van de temperatuur van waar je tegenaan kan koelen. Als je een water-lus hebt, dus geen grote ventiltator buiten, maar iets wat water naar en uit of door de grond heen pompt.... dus de temperatuur van dat water. Bij mijn broertje is de boel begroot op "ongeveer 5 graden".

De boel slaat af bij min5 retourwater temperatuur. Dat is opgelost door de limiet op -7 te zetten.... Zucht. Maar goed. Met de warmtepomp op het theoretisch rendement kost het hem nu dus ongeveer 66% meer energie om z'n huis warm te krijgen!

Mijn advies: Zorg dus dat je redelijke afspraken hebt over dat ze het komen fixen als het niet werkt zoals bedoeld. Mijn broer zal wel opdraaien voor de extra energie, maar ik krijg de indruk dat het uiteindelijk geregeld gaat worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 31 januari 2021 12:00:17 schreef EL83:
Totaal jaarverbruik is rond de 12.000 kWh wat best netjes is aangezien het een groot huis is en er in de zomer ook gekoeld wordt.

Dat is hoog, ik ken er die niet meer verbruiken met accu's, zeker geen kleine woning. Bovendien op nachttarief wat toch nog het kostenplaatje drukt op dergelijke verbruiken.

Nu de ene persoon is de andere niet, heeft allemaal te maken met gedrag en verwachtingen. Sommige mensen slapen niet meer als er een factuur van 5000kWh in de bus valt, voor de andere is 20000kWh normaal.

Ik verbruik 2000kWh elektriciteit en 16000kWh gas. Heb airco maar gebruik die nooit als verwarming, eerlijk gezegd weet ik dus niet wat me dat zou kosten, puur theoretisch zou ik dan een totaal elektriciteitsverbruik moeten hebben van 7-8000kWh.

@fcapri Ik ben verbaasd dat jouw aardlekschakelaar niet afviel.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op zondag 31 januari 2021 17:20:53 (16%)

de aardlek ging eruit, dat is de reden dat dit topic er gekomen is. maar het enkel weer aanzetten van de aardlek loste alles op.
natuurlijk gaat een aardlek er niet zomaar uit en ging ik op onderzoek.

en maar best ook, want dit kon zo niet blijven staan.
waarom er fazes overbelast worden en de zekeringen toch niet springen (3F 20A) is me wel een raadsel.

deze fases zijn niet losgekomen van de warmte, het afgebrande deel zit nog altijd achter de schroef. die 4mm² draad is gewoon doorgebrand.

weerstanden doorbranden en vastlassen aan de stenen, dat gaat ook niet met milliamperes. die stenen hebben blijkbaar toch een goeie weerstand, zodat ze de stroom beperken.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Misschien interessant om weten,mocht je beslissen welke toestellen je in de toekomst wenst te behouden:http://docplayer.nl/22339916-Elektrische-accumulatoren.html

In de tekening van het besproken model liggen de weerstanden horizontaal en kunnen ze niet doorzakken als ze in werking roodgloeiend en dus minder stug zijn.

In de modellen bij Capri (vermoedelijk ACEC) steunen de weerstanden op U-vormig geplooide beugeltjes die op gepaste afstand tussen de stenen worden geplaatst.

Wanneer de weerstanden nog in goede staat zijn kunnen ze langs de rechterzijde uitgenomen worden voor inspectie en of vervanging. Daarvoor hoeft dan de kachel niet volledig ontmanteld te worden.

Het vervangen van de weerstanden langs de zijkant is niet meer mogelijk in deze defecte kachel daar zelfs de steunbeugeltjes gesmolten/of vastgelast zijn aan de restanten van de weerstanden.

Dergelijke weerstanden hebben spijtig genoeg niet het eeuwige leven, ook in ovens en keuken-fornuizen kent men dit fenomeen.

idd ACEC bij mij. waren we behulpzaam, de manual voor die histomat hebben ze zo doorgestuurd, terwijl alle andere websites 18-20€ vroegen voor die pdf. gewoon firma mailtje gestuurt.

nu, bij mij stond die kachel in een hoek, dus die weerstanden konden er zowieso niet uit langs de zijkant. de kachel zat op 30cm van de zijmuur. t was al plezant, om de electra af te koppelen daartussen op de grond.

accumulatie ga ik niet meer steken, het prijsverschil tussen dag en nacht tarief is te klein om nog snachts op te laden. ik kan beter een electrisch vuurtje steken en dat aan te zetten als het nodig is, ipv een accumulator de hele nacht op te laden.
op de slaapkamer hebben we nog steeds gewone electrische verwarming, die staan nu aan voor een paar uur en het is er ook warm

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 31 januari 2021 12:00:17 schreef EL83:
[...]

Kleine 2 jaar geleden bij een kennis van mij tijdens verbouwing van een groot huis lang lopen wikken en wegen over gasloos aangezien een cv installatie niet aanwezig was en de houten vloeren overal vervangen moesten worden hadden we vrij spel.

- 'Klassieke' cv installatie met normale radiatoren, zou rond de 6000 euro kosten.
- Warmtepomp installatie met lage temperatuur radiatoren, zou rond de 15-20K kosten.

Nadat we de prijs hadden berekend van de warmtepomp installatie en een beetje bekomen waren van de meerprijs wat dit zou kosten, waren we een alternatieve route begaan en hadden we voor het volgende gekozen:

Gehele huis voorzien van warmtepomp airconditioning,
Slaapkamers en badkamers 2,5Kw
leefruimte en keuken 3,5Kw

Totaal 5x 2,5Kw en 2x 3,5Kw binnenunits en 2x 8Kw 4-voudig buitenunits

Totale kosten: €4000 inclusief leidingwerk

Totaal jaarverbruik is rond de 12.000 kWh wat best netjes is aangezien het een groot huis is en er in de zomer ook gekoeld wordt.

Gezien fcapri het over warmtepomp en binnenunits heeft, ga ik er voorzichtig van uit dat dit ook warmtepomp airconditioning betreft.

wat ik van een airco monteur begreep is een vloermodel ook efficienter als een wand of plafond model airco. ik zie hier in de buurt bij gasloze nieuwbouwprojecten ook overal warmtepompen met buitenunit, geen bronpompen dus, want een warmtepomp systeem met airco buitenunit is goedkoper. nieuwe huizen zijn door al die energie besparende regels van de afgelopen jaren al 15-20% duurder geworden..

overigens, een element wat zo ver doorgeklapt is, lijkt mij zn warmte niet kwijt te kunnen, thermostaat vervangen of de doorstroming van lucht is erg slecht. evengoed zou ik ook geen accumulatie meer nemen, en van pelletkachels komt men ook nog wel terug, die pellets gaan steeds duurder worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

pellets is gewoon om een alternatief te hebben dan electriciteit. ik wil niet maar 1 energiebron hebben.
gas ligt er niet in de straat en stookolietank ook niet.

petrolium kachels heb ik ook, maar die produceren zoveel vocht in huis, niet aangenaam. wel handig als de electriciteit eruit ligt.
de laser kachel kan via 12V inverter op de auto draaien, en de 2de is er eentje met een lont. die brand al met een lucifer.

voor de zonnepaneel installatie ga ik nog kijken. ik zou ook de functie willen hebben om op eilandbedrijf te kunnen draaien (oude ups misbruiken om de sinus op 1 groep zogezegd aanwezig te hebben. bv op de airco groep)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

heeft een pelletkachel helemaal geen stroom nodig dan? anders zou ik zeggen, neem een losse houtkachel erbij, werkt altijd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

beperkt electriciteit, ongeveer 100W voor de ventilatoren.
MAAR, bij een electriciteitpanne werkt die niet meer, die vallen uit. en opstarten op een inverter lukt niet. die gloeikaars trekt teveel vermogen dan

losse houtkachel is weer een hoop ellende met hout stockeren en zagen, hoog verbruik in hout...
in mijn loods staat een houtkachel, en die verbruikt 15kg hout op een paar uur, daar waar de huidige pellet 2dagen mee voort kan

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 31 januari 2021 21:16:08 (35%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 31 januari 2021 21:15:05 schreef fcapri:
beperkt electriciteit, ongeveer 100W voor de ventilatoren.
MAAR, bij een electriciteitpanne werkt die niet meer, die vallen uit. en opstarten op een inverter lukt niet. die gloeikaars trekt teveel vermogen dan

losse houtkachel is weer een hoop ellende met hout stockeren en zagen, hoog verbruik in hout...
in mijn loods staat een houtkachel, en die verbruikt 15kg hout op een paar uur, daar waar de huidige pellet 2dagen mee voort kan

de loods is wrs ook vrijwel niet geisoleerd. de rookafvoer dwars door de ruimte leggen met een extra buis van paar maten groter erover waar je weer een fan door laat blazen geeft zo'n ding ook een stuk meer rendement.

als de stroom uitvalt door zo'n incdentje als er nu al vaker is voorgekomen in de oostbloklanden waar gewoon 85% van de productiecapaciteit wegvalt in zo'n land, dan gaat 3/4 europa voor langere tijd op zwart. heb je idd wel wat haardhout nodig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wil je een schoorsteenbrand, een kapotte schoorsteen en een CO-vergifting, dan is dat een goed idee.

Een schoorsteen functioneert alleen als de rookgastemperatuur voldoende hoog is en voldoende rechtop staat.

Ga je de schoorsteen koelen, dan krijg je drie dingen:
- Verlies van trek door een te laag temperatuursverschil (dat hete gas moet opstijgen, en dat veroorzaakt dus die zuigkracht)
- Condensatie van teer/creosoot, wat brandbare materialen zijn. Dat spul moet gasvormig blijven tot het de schoorsteen uit is, en dat gebeurt alleen als de schoorsteen echt heet is.
- Condensatie van bijtende onderdelen van het rookgas, menging met water van de verbranding, wat een zeer corrosief goedje vormt en lekker je pijpen opvreet. Komt uiteindelijk een gat in je binnenste pijp, waarna je dus een rookgaslek hebt, en er koolmonoxide in de ruimte gaat komen.

Ik begrijp je redenering, testman, maar het is echt een gevaarlijk idee. Dubbelwandige schoorsteenpijpen bestaan, maar het doel daarvan is juist het isoleren van de schoorsteen. Die zijn o.a. om het condenseren van water en vorming van zuren te voorkomen.

Misschien kan je nog een beetje restwarmte er uit krijgen, maar dan moet je een specialist inhuren die kan vaststellen of de onderdruk in de kachel voldoende is, en de temperatuur bovenaan de schoorsteen voldoende hoog is.

Dit soort dingen kunnen alleen bij brandstoffen die schoon verbranden en een actieve trek hebben.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
evelo

Golden Member

Van wat ik er over gelezen heb: bij houtverbranding krijg je de beste resultaten qua rendement en ’schone’ uitlaatgassen als je zo heet mogelijk stookt.

En dan kom je uit bij een rocketstove met veel massa.

Gemaakt uit vuurvaste stenen en/of vuurbeton, Een metalen kachel lukt niet want die gaat stuk door de hoge temperatuur.

Dus: 1x per dag een partij hout stoken en wordt gedurende de dag de warmte langzaam afgegeven door de massa rond de kachel.

Moest ik in een buitengebied wonen met voldoende plaats in de tuin dan zou ik zeker voor deze optie kiezen.

Maar ik woon in een rijwoning in de stad, ongeveer 3000kWh energie nodig per jaar. Momenteel nog op gas maar mogelijk in de toekomst op elektriciteit.

Op 1 februari 2021 00:27:34 schreef Ledlover:
Wil je een schoorsteenbrand, een kapotte schoorsteen en een CO-vergifting, dan is dat een goed idee.

Een schoorsteen functioneert alleen als de rookgastemperatuur voldoende hoog is en voldoende rechtop staat.

Ik begrijp je redenering, testman, maar het is echt een gevaarlijk idee. Dubbelwandige schoorsteenpijpen bestaan, maar het doel daarvan is juist het isoleren van de schoorsteen. Die zijn o.a. om het condenseren van water en vorming van zuren te voorkomen.

niet mijn idee, heb dit werkende gezien in een loodsje. oude houtkachel erin met een metalen rookafvoer die een meter of 10 horizontaal liep door de ruimte, en dan met een 90 gr bocht naar het dak ging. het horizontale deel had die extra buis erom zitten en blies de warmte van de schoorsteen over de vloer heen. wat er werd gestookt was gewoon hout, kap en stukken balk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 januari 2021 21:36:19 schreef testman:
de loods is wrs ook vrijwel niet geisoleerd. de rookafvoer dwars door de ruimte leggen met een extra buis van paar maten groter erover waar je weer een fan door laat blazen geeft zo'n ding ook een stuk meer rendement.

nee, niet geisoleerd, gewone metalen loods. isoleren staat nog op de planning, maar weet niet echt goed hoe. door die kromming is er bijna niks aan te brengen. beste oplossing zou PUR langs de binnenkant laten tegenspuiten, maar dat is duur (5-6000€).
http://www.fordcapri.be/kortemark/640/1067MXL.jpg

maar, hout genoeg. in bijberoep werk ik samen met een challetbouwer. die CLS, latten,... in overvloed. in de zomer maken we ook terrassen met tropisch hardhout. ook altijd overschot van de planken zelf en de draagstructuur.
ik woon er nu 3maand, en elke maand komt er een laag bij op die pallet. ik kan het zo snel niet verbranden als het er bij komt

de kachel zit er eigenlijk al achter nu.

buis ongeveer 2meter recht naar boven (het heetste stuk), dan door de zijwand en buiten nog eens een buis van 6-7meter naar boven (te zien op die foto van de loods hierboven. rechts naast de poort)

Op 1 februari 2021 06:47:48 schreef evelo:
Van wat ik er over gelezen heb: bij houtverbranding krijg je de beste resultaten qua rendement en ’schone’ uitlaatgassen als je zo heet mogelijk stookt.

check, heet genoeg.

rocketstove principe gebruikte ik altijd om de BBQ aan te steken.
zo een aanmaakblokje aansteken, stapeltje houtskool op en dan een stuk schouwbuis van 1meter erover zetten die op 3 pootjes stond.
op 2min staat de houtskool roodgloeiend

die ijzeren buis buiten (heel dik staal) is daar eigenlijk ideaal voor, zou die in de loods moeten krijgen dan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken