Weerstand waarde motoraansturing loopband

Goedendag,

Op de printplaat van de motoraansturing Reebok loopband T3.2 is de weerstand R1 defect.
Nu zijn de kleurringen niet meer leesbaar.
Op de foto is het (voor mij) erg onduidelijk om de kleur van de ringen te lezen.

Ik denk ring1=violet 2= zwart 3=? 4=? En 5=?
Misschien dat er iemand is die mee wilt kijken?
BVD,

Ton

Arco

Special Member

De wazige foto maakt 't niet echt makkelijk om er iets zinvol uit te halen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ik zou aanraden eens te kijken bij het raam bij daglicht, eventueel een sterke lamp. Gebruik als je het dan nog niet kan zien dan je camera met zoom en probeer het opnieuw. Omdat de tweede ring zwart lijkt denk ik dat deze specifieke weerstand vanaf de andere kant gelezen moet worden en de eerste ring eigenlijk bruin is. Er zijn niet veel alledaagse weerstandwaarden met een '0' op de tweede plek.

Thevel

Golden Member

Er zijn niet veel alledaagse weerstandwaarden met een '0' op de tweede plek.

Hoezo niet, bijvoorbeeld bruin-zwart-zwart-oranje-bruin is 100kΩ en zit gewoon in de E24 reeks.

Kruimel

Golden Member

Daar heb je gelijk in inderdaad... 8)7

PS Het helpt niet om een foto te nemen van een beeldscherm. Upload het originele plaatje eens. Twee keer corrigeren voor witbalans gaat je niet helpen...

fred101

Golden Member

Weet je zeker dat hij defect is, heb je hem uitgesoldeerd gemeten ? Maw waarom denk je dat hij kapot is ? Weerstanden gaan zelden kapot zonder rooksignalen en worden dan open en dat is duidelijk, maar jij weet de waarde niet dus hij zal niet verlopen zijn en hij ziet er niet verbrand uit. Het is zo te zien ook geen fusable weerstand

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dank voor de reacties.
Een andere foto heb ik niet.
De weerstand is uiteengevallen bij het losmaken van de printplaat.
Er was niets zinnig meer van te maken.

rob040

Golden Member

Wat voor een apparaat is het (typenummer)? Wellicht is er een schema of service manual te vinden...

Rob,
Print komt uit een Reebok loopband type T3.2 en stuurt de DC 180V motor aan.

Mijn zwager heeft de Mosfet vervangen toen viel de weerstand uiteen.

Arco

Special Member

Er zal toch wel iets van mechanisch geweld aan te pas zijn gekomen. Zo'n weerstand valt niet spontaan uit elkaar... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Hier de Service Manual. Helaas geen schema of stuklijst van het control boardje.

Reebok loopband T3.2 SM.ppt

Kijken op de print of er een weerstand is die precies hetzelfde er uitziet.
Deze eruit solderen en weerstandswaarde ervan meten.

Kruimel

Golden Member

Op 26 januari 2021 17:45:21 schreef TonM:
Dank voor de reacties.
Een andere foto heb ik niet.

Als je een foto hebt van een monitor met een foto, graaf dan eerst maar eens naar het origineel. Als je die niet hebt omdat iemand je een foto van een monitor met een onscherpe foto van een weerstand stuurt moet je gewoon weglopen. Dat wordt gewoon een drama.

Tom ik heb het zelfde probleem bij is r1 verbrand ik heb een foto gevonden en denk dat het 700 ohm moet zijn maar zeker weet ik het niet ben jij al wat wijzer geworden.

Nee, nog niet verder.
700 ohm zou goed kunnen.
Heb je die foto mss ook voor mij?
Gr. Ton

Dit lijkt de PCB die jij hebt.

2.7K?

[Bericht gewijzigd door Nisei op zaterdag 30 januari 2021 22:32:47 (38%)

700 is een heel ongebruikelijke waarde. (voor de nominale waarde van een weerstand).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
LetterHenk

Golden Member

5% 680 zou toch kunnen?
680+ 3%

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op zaterdag 30 januari 2021 23:03:12 (64%)

Action expresses priorities LH

Op 30 januari 2021 23:01:47 schreef LetterHenk:
5% 680 zou toch kunnen?
680+ 3%

Het gaat toch om wat ze op een foto menen te zien? Niet wat er gemeten wordt (want weerstanden zijn al verkruimeld).
Ik denk toch echt dat het een 2.7K is als ik naar de foto kijk die ik heb gepost.
Links is bruin (1%) dus dan van rechts naar links: rood, violet, zwart, bruin

[Bericht gewijzigd door Nisei op zaterdag 30 januari 2021 23:41:34 (24%)

LetterHenk

Golden Member

Eens, de passant 1cowboy12 meet zelfs geen 700 maar ’denkt’ het :)
Mijn punt is alleen dat 700Ω geen gekke meetwaarde hoeft te zijn.

Verder ben ik het volledig met Kruimel eens dat dit probleem op deze manier proberen op te lossen tamelijk kansloos lijkt.
Print (deels) reverse engineren en er dan een logische waarde in ‘bedenken’ zou nog kunnen.
Maar zoals gezegd, niet met een wazige foto van monitor foto...

Action expresses priorities LH
Sine

Moderator

Dat lijkt op de gate drive weerstand (even aangenomen dat het een FET is, dan is G D S aannemelijk)

Die zal niet heel kritisch zijn, maar als die defect is dan is er meer gesneuveld.

fred101

Golden Member

Een gateweerstand is volgens mij meestal iets van 10 tot 50 ohm, dan zou ik 6.8 ohm verwachten, met 0.2 ohm voor de kabels maakt 7 ohm (of 700 mOhm :-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ok Tim bedankt voor je topic
Het is inderdaad een fet en wel IRFP 460 500v 20 amp
die was kapot ik heb ook de snelle diode RHRP 1560 vervangen. alleen de weerstwnd R1 is verbrand. dus de waarde hiervan weet ik niet.

Grt PA3EYJ