Samsung Warmtepomp droogkast DV71F5E0HGW

Deze warmtepomp droogkast, van een kennis, toont soms de fout HE.
Dan kan er geen programma meer gekozen worden en doet de droger niets meer.

HE = Heating Error? Sensor defect, stof?
Wat veroorzaakt de foutmelding HE en hoe op te lossen?
Toestel is slechts 4j 'oud'.

Mvg

HE: overheating van compressorleiding. Ntc stuk of werkelijk overheat?
Werkt koelventilator? Zit condenser/verdamper verstopt?
Edit: banaal 1 vd filters verstopt?

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 11 januari 2021 22:01:09 (13%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Yup, er is er weer 1: totaal vervuilde verdamper... Een grote demontage is noodzakelijk.

Gehele demontage nog te doen bij een Samsung WP droogkast?
Blijkt de standaard te worden bij deze types drogers.

Toestel staat nog niet bij mij, verdere uitleg volgt nog.

Op 11 januari 2021 22:32:08 schreef smd:
Yup, er is er weer 1: totaal vervuilde verdamper... Een grote demontage is noodzakelijk.

toch als je de filters schoonhoudt gaat het jaren goed..
ik heb een whirlpool gehad.. en die heeft 5 jaar gedraaid en was al gebruikt..

was na 5 jaar nog schoon vanbinnen..

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Ik meende mij te herinneren dat bij samsung in de handleiding staat dat je om de 2 beurten de onderste filter moet reinigen? De tip van 2 filters en de andere bij in de wasmachine komt dan ook van hun. Geen gek die dat doet natuurlijk met alle gevolgen van dien.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 12 januari 2021 11:17:39 (13%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Laad je accutol maar op of zorg dat je pols ingetaped is, want het is schroeven geblazen!!!. Verder is het goed te doen...

Heb je speciaal gereedschap nodig? circlipstang ed?

Mvg

[Bericht gewijzigd door fabrice op dinsdag 12 januari 2021 20:02:56 (47%)

Hierbij wat fotos van de droogkast.

Zat vol stof, nog nooit gezien die hoeveelheid.

Machine uitgeblazen en verdamper/condensor met water en borsteltje terug proper gemaakt.
Vergt wat tijd, de 1e keer dat je zoiets openmaakt

Goed gedaan Fabrice!! Dit was dus mn juiste conclusie... Dat er veel stof in komt, moet je controleren of de vilten afdichtingen goed veren en rusten op de trommel. Spuit de viltbanden in met siliconen spray. Soms dat je de viltbanden iets moet opvullen, doe ik meestal met schuim tochtstrip van de bouwmarkt, is net met halve CM genoeg...

En belangrijkste: altijd op tijd de filters laten reinigen!!!

Nog nooit zoveel stof gezien in een droogkast, zelfs niet in een gewoon condensatie model.

De filter aan de condensor zat dicht van het vuil, zal zeggen dat er een nieuwe inkomt.

Prima, ik heb er regelmatig die gedaan moeten worden. Waar mag ik ze af zetten ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 31 januari 2021 20:44:45 schreef smd:
Goed gedaan Fabrice!! Dit was dus mn juiste conclusie... Dat er veel stof in komt, moet je controleren of de vilten afdichtingen goed veren en rusten op de trommel. Spuit de viltbanden in met siliconen spray. Soms dat je de viltbanden iets moet opvullen, doe ik meestal met schuim tochtstrip van de bouwmarkt, is net met halve CM genoeg...

En belangrijkste: altijd op tijd de filters laten reinigen!!!

De vilten afdichting aan de trommel? Is een rubber met vilt rond.
(groene lijn)

Zag dat er een mousse (rode pijl) geplakt was onder een deel van de viltband van de trommel achteraan, dus af fabriek al.
Je bedoelt zoiets opvullen met je tochtstrip?

Door verstopte filters komt het stof wss dan zo in de machine terecht?

foto is wel van gedemonteerde trommel/achterpaneel

Op 31 januari 2021 21:01:08 schreef EricN:
Prima, ik heb er regelmatig die gedaan moeten worden. Waar mag ik ze af zetten ;-)

Laat maar komen, met nog wat extra (verlo)f erbij voor jou dan ;-)
Toch iets wat eigen is aan WP droogkasten? afvoer en condensdrogers nog nooit zoveel weten open te maken?

Nog een test gedaan met een lading wasgoed (t shirts) en was toch een 2-2.5 uur. Echt 'warm' komt dat niet ze zo een WP droger in vergelijking met mijne condensdroger.
Geen gevaar dat de was zal krimpen is ook het enige voordeel eraan.

Die spray, molykotevet en toestanden zijn in het verleden al wisselend de revue gepasseerd. Er is een tijd geweest dat dit geadviseerd werd maar daar zijn al de merken al van terug gekomen wegens mogelijk "plakken". Ik heb het een tijd gedaan bij bv siemens maar wegens nog meer problemen heb ben ik het zo beginnen laten, even later is siemen ser ook mee gestopt dit te adviseren. In de week kreeg ik hetzelfde antwoord van electrolux.
Dus wisselend succes, op eigen risico...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zo te zien is de viltband wel versleten, zie gerafelde touwtjes, dat klopt niet. Nee, Molycote zou ik IDD niet doen, dat kleeft te veel. Siliconen olie spray is daarentegen wel OK, blijkt soepeler

Gerafelde touwtjes?
Toestel zou 5j 'oud' zijn.
Silicone spray mag dan?

[Bericht gewijzigd door fabrice op maandag 1 februari 2021 20:45:53 (21%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Jahoor, siliconen is vriendelijk voor de rubbers en tevens voor de vilt. ruim inspuiten versoepelt het draaien