Gokkast opstart probleem.

Ja leuk projectje, maar dit is meer iets voor mensen die hun PIC achterna lopen... >:)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
bprosman

Golden Member

maar dit is meer iets voor mensen die hun PIC achterna lopen

Arduino is een AVR :P

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ikzelf zou het ook origineel willen laten intern, fantastisch gemaakt met eproms en oude microcontroller. Dat boeit me altijd wel, veel meer dan een avr, pic en consorten. En meestal geschreven in pure machinecode.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 1 februari 2021 19:12:42 (11%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Semtexx

Golden Member

Op eBay Duitsland staat een Pluto 5 bord aangeboden voor 29 euro. Is dat een optie? Is het mogelijk de ROMs op een ander bord te steken, de dipswitches in te stellen of is dat te gemakkelijk gedacht?

Dag allen,

Ik ben begonnen met het soldeer werk, als eerst de weerstandjes eraf, toen wilde ik bezig gaan met de ic's. Dat is mij helaas nog niet gelukt, iemand nog tips? Ik krijg niet alle potjes in 1 keer los, ik heb een tin zuiger maar blijft lastig werk. Verder bij het los solderen van de weerstandjes zijn er van paar 'eilandjes' los gekomen. Ik had gelezen dat dit nog wel te repareren valt. Tot nu toe is hij er niet beter op geworden...

Semtexx heb jij toevallig de link van dat pluto bord? Misschien wordt dat dan toch de oplossing.

Verder leer ik hier veel van en dat was ook mijn bedoeling! Hebben jullie nog meer tips voor het solderen? Ik kan ook eventueel een kast ophalen, maar deze is ook defect maar misschien minder erg dan mijn kast. Dus de mogelijkheden heb ik gelukkig!

Alsnog bedankt! en ik houd jullie op de hoogte.

bprosman

Golden Member

SMD IC's afsolderen doe je meestal met hete lucht (ook niet mijn sterkste kant). Zelf geef ik de voorkeur aan alles eerst nasolderen met "Verse" tin en flux.
Dan de SMD ICs zelf doe ik op deze manier met een stukje gelakt koperdraad (daar plakt de tin niet aan) :

"Strooigoed" zoals weerstanden, condensatoren etc knip ik er gewoon af en vervang ik als ik er onder moet zijn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

je moet inderdaad de sockets van de eproms, en de ram chips verwijderen.
de boel echt goed schoonmaken, azijn water, pcb cleaner, eventueel glasvezel pen.
dan alle banene nameten en de kapotte herstellen.

meestel zijn het baantjes naar de ramchips die kapot zijn.
zelf al enkele zo kunnen herstellen

Goedemorgen

Recentelijk een kast op de kop getikt, met een Heber Pluto 5 bordje, uiteraard een lekkende batterij.
Is er ook ergens een pcb-layout te vinden?? ik twijfel aan behoorlijk wat baantjes, de sporen volgen op de print is een hels karwei, elektrische schema’s lezen om zo te achterhalen waar het baantje heen loopt, helaas geen ervaring mee, daar kom ik helaas niet uit.

Groet,

Daniel

bprosman

Golden Member

Op 24 juni 2022 11:52:09 schreef Billie:
Goedemorgen

Recentelijk een kast op de kop getikt, met een Heber Pluto 5 bordje, uiteraard een lekkende batterij.
Is er ook ergens een pcb-layout te vinden?? ik twijfel aan behoorlijk wat baantjes, de sporen volgen op de print is een hels karwei, elektrische schema’s lezen om zo te achterhalen waar het baantje heen loopt, helaas geen ervaring mee, daar kom ik helaas niet uit.

Groet,

Daniel

PCB layouts zelden gezien, hoogstens componenten opstelling. Misschien kunnen ze je hier verder helpen :
https://www.facebook.com/groups/378692262334891
Wat ik doe is altijd detailfoto's maken en uitvergroten. Met het schema moet er toch wel uit te komen zijn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb wel het schema gevonden, maar kan de logica niet ontdekken wat nou aan wat hoort te zitten. Nooit geleerd, zal me misschien daar eens in verdiepen moeten. Uitprinten helpt misschien ook mee.
Foto,s maken kan, maar met banen die onder smd-ic’s doorlopen is dat niet te doen. :(
Ik ga de facebookgroep eens berichten, dank voor de tip!