Segment van display midi controller minder fel

Ik kan een Ground Control Pro overnemen. Dit is een footcontroller om midi apparatuur (effecten, versterkers) te schakelen.
Echter merkte we op dat de 2e digit een stuk minder fel oplicht. Weliswaar leesbaar, maar ik zou het graag wel hetzelfde willen hebben als de andere digits. Helaas is er geen schema beschikbaar, maar valt zoiets te wijten aan het slecht display segment of zou er iets anders niet goed kunnen zijn.
Weet dat het lastig gissen is, maar misschien zijn er sommige die hier met andere apparatuur ervaring mee hebben.

Als alle segmenten van dat 'cijfer' gedimd zijn is het waarschijnlijk de driver van dat digit, dat kan een transistor of mosfet zijn of een driver ic zoals de ULN2003 of ULN2803 of de PNP versie ervan naargelang het CC of CA digits zijn.

LDmicro user.

Ik heb de voorganger van deze controller en ik weet dus niet of de aansturing van het display hetzelfde principe is, maar daar lijkt het dat de ULN meerdere segmenten aanstuurt. Mocht dat het ook het geval zijn van de unit waar de fout zich voordoet, dan kan ik toch al uitsluiten dat het niet aan de ULN ligt toch?

Die displays worden gemultiplext en volgens zien zijn die display's CC ( Common Cathode).
Je hebt 12 digits en die ULN2003's hebben 7 x 2 = 14 drivers.

Iedere driver in die ULN controleert 1 cijfer en bepaalt wanneer het desbetreffend cijfer aangaat en ze gaan één voor één aan, maar zo snel dat je dat niet ziet..

Je zou met een scoop alle ingangen kunnen bekijken of ze allemaal hetzelfde signaal krijgen, indien niet is het mogelijk dat een 74HCT374 defect is.
Als ze wel allemaal hetzelfde signaal krijgen is de desbetreffende ULN defect.

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 28 januari 2021 10:49:36 (18%)

LDmicro user.

Lijkt me dat je de twee common signalen van het display even moet vergelijken. De displays worden gemultiplexed en er is er steeds een actief. Alle segmenten worden op de rest Van de displays goed aangestuurd, dus de segmentdrivers lijken OK. Een paardenmiddel is natuurlijk het uitwisselen van twee displays, maar dan is goed desoldeergereedschap wel een vereiste!.

als je handig bent zou je ook kunnen proberen om de mogelijk kapotte driver trap van de linkse uln te verleggen naar de 7e ongebruikte uln input en output.

Uitwisselen van het display hoop ik eigenlijk niet te hoeven doen. Precies om de reden die je aangeeft. Dus hoop het te moeten zoeken in de andere componenten.
Heb even geverifieerd en het is enkel dit segment. Alle andere doen het goed. En hij doet het ook bij alle cijfer combinaties.
Dus de kan is klein dat het het display zelf stuk is, maar aannemelijker dat het om een van de omliggende componenten is?
Ik weet dat het een lelijke test is, maar is het bij zo'n ULN driver niet mogelijk om parallel over de huidige ULN een andere te schuiven. Mocht een driver falen, pikt de andere het alsnog op. Of is dit not done?

Anoniem

Uitwisselen is link alle poten moeten echt los gesoldeerd anders blijft er maar zo een pen in de print steken. ;(

Op 28 januari 2021 15:00:27 schreef intake:
Uitwisselen is link alle poten moeten echt los gesoldeerd anders blijft er maar zo een pen in de print steken. ;(

Ik neem aan dat dit een reactie was op het los solderen van het display?

Display is Ok volgens mij. Een segment fout zou kunnen, maar alle segmenten van een elkel digit is erg onwaarschijnlijk.

Een nieuwe segment driver bovenop de bestaande zetten (U2) is wel een creatief idee. Zou best wel kunnen werken voor een test.

Doorsolderen van de common cathode van die digit al geprobeerd neem ik aan?

[Bericht gewijzigd door Nisei op vrijdag 29 januari 2021 01:25:51 (13%)

Op 29 januari 2021 01:22:21 schreef Nisei:
Doorsolderen van de common cathode van die digit al geprobeerd neem ik aan?

Ik heb de unit nog niet, maar wil hem zeer waarschijnlijk overnemen. Maar ik wilde jullie expertise weten of dit te fixen zou kunnen zijn zonder het display uit te wisselen

buitendat, als de unit verder gewoon werkt, zou ik me er niet zo druk om maken

Op 28 januari 2021 15:00:27 schreef intake:
Uitwisselen is link alle poten moeten echt los gesoldeerd anders blijft er maar zo een pen in de print steken. ;(

Alle pootjes met een fijn zijsnijtangetje afknippen naast de behuizing van het ic en daarna de pootjes een voor een uitsolderen en de gaatjes schoontrekken met een pompje of desoldeer litze is een heel veilige methode.
TS kan natuurlijk vooraf ook een scope aan de uitgangen van de ULN hangen en zien of ze allemaal meedoen. Als je de sporen niet kunt volgen is met een Ohm meter wel uit te vinden welke ULN uitgang bij het tweede display hoort.

Er zit nog een ongebruikte trap in de ULN2003 zo te zien, ik zou die aansluiten en de defecte laten voor wat ie is. Volgens mij hoef je dan helemaal niks eruit te solderen.

dat had ik idd ook al voorgesteld. of parallel goed gaat werken weet ik niet als er iets in die trap niet lekker zit.
anders even pootje 2 en 15 losknippen

De PCB in dit topic is als voorbeeld. Deze is van de voorloper van de unit waar het om gaat, maar ik verwacht dat het principe van de aansturing van het display hetzelfde is.
Heb inmiddels een overeenkomst gesloten met de verkoper. Dus als ik de unit dadelijk hier heb, zal ik deze eens bekijken of bovengenoemde opties mogelijk zijn. Wordt vervolgd.

Anoniem

Buzzy/ricotjuh ik bedoelde Het display met los solderen...

Op 30 januari 2021 00:24:27 schreef intake:
Buzzy/ricotjuh ik bedoelde Het display met los solderen...

Dan gaat losknippen niet lukken. Het zou ook niet handig zijn. De ic's zijn nog vlot verkrijgbaar en goedkoop. Dat kun je van displays niet altijd zeggen.
Overigens kun je de fout er simpel uitmeten. Dan kun je alsnog beslissen welk onderdeel uitgewisseld moet worden en hoe je het er dan uit haalt.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zaterdag 30 januari 2021 20:06:11 (19%)

Oke, ik heb de unit binnengekregen.
Een aantal zaken die me meteen opvallen:

-Zoals gezegd, de tweede digit brand minder fel dan de overige digits.
-Ook het ledje bij voetschakelaar 2 brand minder fel dan alle andere leds.
-Wanneer ik de 2e voetschakelaar indruk, waardoor dus dit ledje gaat branden, zie ik de 2 digit heel minimaal dimmen. Op de camera is het niet vast te leggen. Maar het valt me wel op.
-Daarnaast valt het me op dat de frequentie waarmee het display schakelt, overduidelijk zichtbaarder is dan bij mijn oude Ground Control unit.
Bij mijn oude unit is dit niet met het blote oog te zien. Wanneer ik dit probeer te filmen, is dit bij beide units zichtbaar.

De aansturing van het display wordt voorzien van een aantal uln2003 met een aantal 74hct374 flip flops.
Dit lijkt dus enorm veel op dezelfde aansturing als de oude unit.
Doordat de led bij de voetschakelaar ook lijkt de reageren, kan ik dan een defecte uln uitsluiten?

Op 29 januari 2021 01:22:21 schreef Nisei:
Doorsolderen van de common cathode van die digit al geprobeerd neem ik aan?

Zojuist gedaan, maar heeft helaas niet mogen baten.

Op 1 februari 2021 22:35:24 schreef Ricotjuh:
[...]

Zojuist gedaan, maar heeft helaas niet mogen baten.

Meten is weten......

Sine

Moderator

Op 1 februari 2021 22:35:24 schreef Ricotjuh:
[...]

Zojuist gedaan, maar heeft helaas niet mogen baten.

Dan zit het in de driver van die kathodes, welk ic is daarvoor verantwoordelijk? Ik vermoed stiekem dat dat die ULN2003 is.

Op 1 februari 2021 22:51:54 schreef Sine:
[...]

Dan zit het in de driver van die kathodes, welk ic is daarvoor verantwoordelijk? Ik vermoed stiekem dat dat die ULN2003 is.

Dat klopt. De UlN is verantwoordelijk voor de kathodes.