Electronica/Elektronika Wereld / Elektuur

joopv

Golden Member

Op 31 januari 2021 09:53:21 schreef Hoeben:
.....
Zelf heb ik ook nog een grote partij Elektuurs staan die ik ooit van iemand heb gekregen. Ik weet niet tot hoever terug ze gaan, dan moet ik in mijn opslag gaan kijken. Misschien heeft iemand zin te scannen?

Als je nummers uit 61 - 64 hebt dan mag je ze bij mij (Eindhoven, het adres is je al bekend :) ) dumpen. De Canon's op kantoor zijn erg goed in dubbelzijdig scannen, met OCR. Ik snij de Elektuur open, de strijkbout gaat er overheen, de stapel gaat in de Canon, en na een paar minuten krijg ik een mailtje met attachment. Ca. 8 - 10 MB voor een Elektuur van 60 pagina's.
(Ik heb trouwens ook weer wat server voedingen voor je.)
De gescande exemplaren gaan ook naar archive.org.

... is er uberhaupt nog iemand die belangstelling heeft voor papieren Elektuurs van 1964 tot dec. 2003?

(Jaargang 64 inmiddels beloofd aan JoopV)

Anders gaan ze onherroepelijk in de papier recycling...

Eeuwig zonde ze weg te gooien. Ik ken iemand die ze zeker wil (en niet on CO zit). Waar woon je, stuur even een PB?

Als Joop ze wil scannen gaat hij voor.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op maandag 1 februari 2021 22:47:25 (15%)

@Hoeben; ik heb je een email toegezonden, mits het adres goed is...

Op 1 februari 2021 11:41:45 schreef Hugo Welther:
Januari 1964 nr 16 staat hier:

Dank je, die had ik ook nog niet.

[Bericht gewijzigd door Nisei op dinsdag 2 februari 2021 00:18:20 (11%)

Ik zoek nu nog:

code:

1961
2
3
4

1962
5
6
7
8
9

1963
10
11
15

1964
20
24
25
26

Verder alles compleet tm 2015.
Mocht iemand iets willen, mail maar.

joopv

Golden Member

Ik heb maart 1964 (nr 18) zojuist bij archive.org neergezet.

Nummers 24 en 26 heb ik ook maar ik ga nog een betere scan maken, als ik de nummers van djf binnen heb dan zal 1964 compleet zijn en blijven 1961 - 1963 over om te completeren.

Op 2 februari 2021 00:36:03 schreef joopv:
Ik heb maart 1964 (nr 18) zojuist bij archive.org neergezet.

Geweldig, bedankt!

Op 2 februari 2021 00:36:03 schreef joopv:
Nummers 24 en 26 heb ik ook maar ik ga nog een betere scan maken, als ik de nummers van djf binnen heb dan zal 1964 compleet zijn en blijven 61 - 63 over om te completeren.

En 62 is kennelijk van de aardbodem verdwenen...

Grappig om te zien trouwens:

In september 1963 (nr 13) veranderde de spelling.
Daarvoor was het "Electronica" Wereld, vanaf dat nummer "Elektronika" Wereld.
Maar op pagina 405 staat nog gewoon "Electronica" Wereld terwijl op pagina 411 "Elektronica" Wereld staat.
3 manieren om het te spellen. Volgens mij waren ze er zelf ook nog niet helemaal uit... 8)7

Frederick E. Terman

Honourable Member

Er was toen nog geen handige Woordenlijst. Maar ze hadden even in een woordenboekje kunnen kijken - die bestonden toen ook al. ;)

Leuke thread trouwens.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Gepost dinsdag 2 februari 2021 01:11:09 |

Quoten

Grappig om te zien trouwens:

In september 1963 (nr 13) veranderde de spelling.
Daarvoor was het "Electronica" Wereld, vanaf dat nummer "Elektronika" Wereld.
Maar op pagina 405 staat nog gewoon "Electronica" Wereld terwijl op pagina 411 "Elektronica" Wereld staat.
3 manieren om het te spellen. Volgens mij waren ze er zelf ook nog niet helemaal uit...

Daarme is dit topic ooit begonnen, zie eerste pagina's.

Op 2 februari 2021 00:48:51 schreef Nisei:
[...]
En 62 is kennelijk van de aardbodem verdwenen...

Nee toch? Die heb ik gewoon van Archive.org (meen ik)...

rob040

Golden Member

61 t/m 63 zijn inderdaad beschikbaar, ik heb ze gekregen.
Februari t/m april 1968.

Ik denk dat hier 1961 en 1962 bedoeld wordt en niet de nummers
61 en 62.

joopv

Golden Member

Woont een van de meelezers misschien op goeree overflakkee? Iemand op marktplaats heeft een stapel oude tijdschriften van 1 meter hoog waar misschien ontbrekende exemplaren bij zitten.

Op 2 februari 2021 00:36:03 schreef joopv:
Ik heb maart 1964 (nr 18) zojuist bij archive.org neergezet.

Nummers 24 en 26 heb ik ook maar ik ga nog een betere scan maken, als ik de nummers van djf binnen heb dan zal 1964 compleet zijn en blijven 1961 - 1963 over om te completeren.

Heb je een link naar deze?

Als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest waar staat dan een leeg bureau voor? - Albert Einstein.

Op 1 februari 2021 22:32:30 schreef djf:
... is er uberhaupt nog iemand die belangstelling heeft voor papieren Elektuurs van 1964 tot dec. 2003?

(Jaargang 64 inmiddels beloofd aan JoopV)

Anders gaan ze onherroepelijk in de papier recycling...

Er heeft zich nu iemand gemeld en ze krijgen dus een goede bestemming :)

joopv

Golden Member

De papieren jaargang 1964 is ook beschikbaar als ik klaar ben met scannen. Al zijn ze dan wel losbladig geworden...

@ electron24: zie de tabel iets terug in dit topic voor de archive.org link

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2237005#2237005

[Bericht gewijzigd door joopv op woensdag 3 februari 2021 08:58:07 (15%)

@JoopV
gisteren stond deze link er nog niet, bedankt

Als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest waar staat dan een leeg bureau voor? - Albert Einstein.
bprosman

Golden Member

//Beetje topickaap.
Omdat ik de laatste tijd (weer) vaker bezig was met het scannen van tijdschriften en me dood ergerde aan de kwaliteit van mijn Canon All-in-one printer scanner, veel "plakkende" pagina's, dikker papier zoals covers of (igv Hobbit) soms dikkere binnenpagina's toch maar naar een alternatieve scanner.

Het is deze geworden :
https://www.canon.nl/scanners/imageformula-dr-c230/

Vandaag geprobeerd en ben er wel heel tevreden over.
Als minpunt om maar meteen te beginnen :
- Je hebt tussenkomst van een (aangesloten) PC nodig om over een netwerk te scannen.

Als pluspunt is dat hij absoluut geen moeite heeft met wisselende papierdikten, scant meteen dubbelzijdig zonder het papier te moeten "keren".

Meestal haal ik de nietjes uit het tijdschrift met een "ontnieter", ik haal dan een gekarteld (brood)mes door de rug, gekarteld omdat een gewoon mes nog wel eens "weg wil lopen".

Vervolgens moest ik bij de andere scanner de pagina's echt losmaken, dat hoeft bij deze niet. Zelfs een aardig gehavend exemplaar (te zien aan de correcties mbt het rechttrekken van de pagina) ging prima.

Op 300DPI en 600DPI gescand waarbij de 600DPI versie voor mij niet echt meerwaarde heeft.

Ik heb aangevinkt om Nederlandse zoektermen in te voegen maar heb dat nog niet getest. (Standaard software gebruikt) maar de scanner heeft een Twain interface.

Het gewone tijdschrift :
https://magazines.familie-prosman.nl/HOBBIT/1981/1981_06_HOBBIT.pdf
De 600DPI versie:
https://magazines.familie-prosman.nl/HOBBIT/1981/1981_06_HOBBIT_600.pd…

Het gehavende exemplaar:
https://magazines.familie-prosman.nl/HOBBIT/1980/1980_04_HOBBIT.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mooi maar wel wat scheef, om de andere pagina een beetje links en rechts scheef hangend, kijk maar naar de kantlijnen tijdens het scrollen.

Dat kun je waarschijnlijk gewoon met je software rechtzetten tijdens het scannen.