philips EL6411 /01

RAAF12

Golden Member

de c14 39nf kan ik die tijdelijk vervangen door 2 van 22 nf parallel te gebruiken? die heb ik nog liggen.

Dat kan, als de werkspanning gelijk of hoger is dan het origineel.

maartenbakker

Golden Member

En dan liefst polypropyleen (MK/MKP/FKP). 630V is misschien wel voldoende, maar ik twijfel erg aan de stuklijst van de EL6411(/00) waar het een 400V type zou zijn. Dus kijk toch even wat er precies op het origineel staat, als je de opdruk overtypt dan laat ik wel zien hoe je hem decodeert.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 30 januari 2021 20:45:17 schreef maartenbakker:
En dan liefst polypropyleen (MK/MKP/FKP). 630V is misschien wel voldoende, maar ik twijfel erg aan de stuklijst van de EL6411(/00) waar het een 400V type zou zijn. Dus kijk toch even wat er precies op het origineel staat, als je de opdruk overtypt dan laat ik wel zien hoe je hem decodeert.

Ik heb hem even los gehaald en was nog leesbaar hij is 400 volt 39000pf.

Maar die 2 van 22000pf die ik heb liggen zijn 630 dus dat is wel ok.

De 68000pf zijn besteld en komen maandag binnen als het goed is

maartenbakker

Golden Member

Die gele rakkers zijn in dit geval vrij exotisch. MC dieelectricum is waarschijnlijk iets best goeds, al ben ik even kwijt wat precies (mijn databoeken zitten momenteel even in dozen).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 30 januari 2021 23:01:41 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb ze inderdaad al wat jaartjes liggen, als ik de foto bij google foto zoeken doe dan vind hij philips HQ.

[Bericht gewijzigd door blokker1 op zaterdag 30 januari 2021 23:06:04 (47%)

RAAF12

Golden Member

Volgens mij zijn dat Philips Mepolesco condensators, oud spul maar wel goed. Ik zie dat er nog steeds handel in is. Terwijl de productie al decennia geleden gestaakt is.
https://www.ebay.nl/itm/1-PC-Philips-Mullard-341-Capacitor-100nF-0-1uF…

maartenbakker

Golden Member

Mepolesco slaat naar mijn idee op de MKT (MEtalised POLyEster COndensator) variant van deze serie, maar ik heb het inderdaad wel als soortnaam gebruikt zien worden. Dit werd zo gedaan om onderscheid te maken tussen deze modernere types en de eerste generatie mosterdcondensatoren die niet metalised waren maar gewikkeld (KT in plaats van MKT).

Deze persblokconstructie werd na een tijdje alweer verlaten, maar omdat ze in zoveel verschillende varianten te krijgen waren zijn ze in die tijd bijzonder populair geweest, vandaar de grote hoeveelheden Nieuwe Oude Stok.

Op 30 januari 2021 23:03:13 schreef blokker1:
Heb ze inderdaad al wat jaartjes liggen, als ik de foto bij google foto zoeken doe dan vind hij philips HQ.

Klopt, HQ verwijst naar de fabriek in Roeselare die deze dingen op grote schaal heeft geproduceerd en die zijn erg blij geweest met hun lettertjes. Zwolle kreeg de letters HP, kon je nog mooi High Power (stevige elco's) van maken. In jouw geval is de fabriek W, geen idee naar welke fabriek dat verwijst, mogelijk een Nederlandse vestiging.

In dit geval gaat het om de 2222 341 serie waarin ook polyestercondensatoren en zelfs mixed dielectric zitten, maar jouw variant heeft een MC diëlectricum. Misschien polycarbonaat ofzo. Eens kijken of ik er zonder mijn stapel databoeken achter kan komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

kwoot:
Partnumber: 2222 341 89104
Dielectric material: Metallised Polyethyleneterephtalate (PETP)

Op die site van Ebay hierboven vermeld wordt ie aangeprezen als 'audio grade' condensator. Nou dan weetje het wel, een extra vette sound. :+

maartenbakker

Golden Member

Oef, die proberen er net zulke legendes van te maken als de mosterd C's.

Ik vulde mijn vorige bericht nog wat aan terwijl jij typte. Mijn beste gok voor het nummer van de nieuwe condensator van de TS tot nu toe is 2222 341 xx223. Het 8e en 9e cijfer coderen o.a. werkspanning en diëlectricum. Ik mis mijn databoeken :-( :P

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 30 januari 2021 23:30:48 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

2.80 euro, heb er nog een stuk of 50 liggen, ben rijker dan ik dacht. :) :)

Bij die vierkante gele blokjes moet je wel tijdens het solderen een beetje opletten. Dat plastic smelt nogal makkelijk, 't pootje steekt dan niet meer recht uit de condensator :+

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Op 31 januari 2021 00:06:34 schreef blokker1:
2.80 euro, heb er nog een stuk of 50 liggen, ben rijker dan ik dacht. :) :)

Als het inderdaad polycarbonaat is, ben je nog eens een paar keer zo rijk dan je dacht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Condensators zijn binnen en ik heb ze in 1 versterker vervangen en het geluid is prima. nou is bij de ene versterker de diode brug nog orgineel een
Selenium gelijkrichtere brug.
Bij de ander is die vervangen door een van 4 ijzeren diode`s gebouwde brug.
Nou heb ik bij google al ingegeven oude ijzeren diode maar ik vind er niet veel over.
Weet iemand wat voor diode dat zijn, er staat namelijk als je de orginele brug vervangt voor b.v. !n4007 diode je een weerstand moet plaatsen omdat het voltage hoger word.

Nog even een vraag, de oude potmeters kraken, (niet heel erg) helpt het om contactspray te gebruiken?

Wilde eerst alles overslaan van de oude ingang maar laat hem toch maar orgineel.

RAAF12

Golden Member

De Philips BY100 was destijds een van de eerste 'ijzeren' Si diodes, vervangen kan door een 1N4007. De spanning wordt inderdaad wel hoger op de elco want selenium geeft meer verlies. Eventueel zet je een draadgewonden weerstand in serie, richtwaarde 20-100Ω

Dingen werden vervangen door goedkopere plastic exemplaren.

Hier heb ik een schema gevonden die hem bijna is.

De /01 suffix betekent dat het de tropische uitvoering is. Het schema is hetzelfde maar sommige onderdelen kunnen beter tegen hitte en vocht.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 3 februari 2021 19:41:12 (24%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nog even een vraag, de oude potmeters kraken, (niet heel erg) helpt het om contactspray te gebruiken?

Als ik het goed heb onthouden wordt er hier vooral aangeraden om vuil, stof e.d. eerst los te maken met een bepaalde spuitbus, en dan de boel proper te spoelen met een andere. Ik dacht dat Kontakt 60 voor het eerste diende.

Dingen werden vervangen door goedkopere plastic exemplaren.

BY103, bv.? Zoiets heb ik nog ergens liggen, vuile groene kleur plastic.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 3 februari 2021 19:31:07 (18%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord