Segment van display midi controller minder fel

Piggyback ga ik vanavond eens proberen.
Wat ik nu heb betreft schema is het volgende. De rest moet ik nog reverse engineren. Hopelijk maakt dit al iets meer duidelijk

ULN2003 is de boosdoener zo te zien..

idd dat is nu wel een koopje zijn nu het probleem van de baan is. ;)
Zeker die ULN vervangen en niet gewoon erbovenop solderen want je moet nu ook die 74HCT374 niet teveel belasten.

LDmicro user.

Op 2 februari 2021 18:19:35 schreef MGP:
idd dat is nu wel een koopje zijn nu het probleem van de baan is. ;)
Zeker die ULN vervangen en niet gewoon erbovenop solderen want je moet nu ook die 74HCT374 niet teveel belasten.

UlN wordt inderdaad vervangen. Is een klusje voor zodadelijk :)

Thevel

Golden Member

Zet hem in IC voetje, je weet maar nooit..

Sine

Moderator

Met een tywrapje er om dan ... dit soort spul moet wat kunnen hobbelen.

Zo'n uln sneuvelt overigens maar heel zelden.

Zit inmiddels al gesoldeerd zonder voetje :+
Maar ik kwam tijdens het solderen deze jongen tegen.. die moeten we ook maar eens vervangen.

Echter was dit een 3300uF/16V Elco, en mijn hoogste waarde wat ik op de planken heb liggen is 1500uF/25V.
Zou dit ook voldoen? Deze zit aan de "in" kant van de lm7805

Edit:
Kijk nou toch eens wat ik heb gevonden.
Toch nog een 3300uF. Wellicht is dit formaat wel een groter probleem betreft inbouwen.
Verstandiger om er deze in te solderen of voldoet normaalgesproken een 1500uF ook?

Thevel

Golden Member

Verstandiger om er deze in te solderen of voldoet normaalgesproken een 1500uF ook?

Als je hem kwijt kan zal ik de 3300µF nemen. eventueel kun je hem met warmtelijm vastzetten.

Op 3 februari 2021 18:15:05 schreef Thevel:
[...]Als je hem kwijt kan zal ik de 3300µF nemen. eventueel kun je hem met warmtelijm vastzetten.

Ja ga voor een 3300 variant. Heb er een besteld met de juiste afmetingen.
En met warmte lijm, bedoel je gewoon die hobbylijm van die lijmpistolen?!

Heb je gemeten welke spanning er op die elco (3300) toe komt? Meestal is de maximum spanning en de werkspanning te kort bij elkaar en veroorzaakt dat het defect. Een factor hoger lost dat op. Wel zien dat hij er dan nog in kan!

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Thevel

Golden Member

Op 3 februari 2021 18:35:39 schreef Ricotjuh:
En met warmte lijm, bedoel je gewoon die hobbylijm van die lijmpistolen?!

Ja, dat bedoel ik.

Op 3 februari 2021 19:43:37 schreef EricN:
Heb je gemeten welke spanning er op die elco (3300) toe komt? Meestal is de maximum spanning en de werkspanning te kort bij elkaar en veroorzaakt dat het defect. Een factor hoger lost dat op. Wel zien dat hij er dan nog in kan!

9Vac komt er op de ingang te staan. Deze wordt dan gelijk gericht en vervolgens naar deze Elco en de 7805

9vac staat op de trafo? Of heb je gemeten want een trafo is niet nauwkeurig en meestal hoger in werkelijke waarde. 9vac is de spanning in vollast. Om de DC spanning te weten moet je de AC spanning vermenigvuldigen met de wortel van 2 (ongeveel 1.1415...) en dan de gelijkrichtspanning eraf trekken. Een 1.4vdc.
Voor 9vac is dat een 11.5v. Redelijk safe maar als dat in werkelijkheid meer dan 9vac blijkt (bv standby)dan zit je snel aan een bolle elco.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Thevel

Golden Member

Je zal ook een nieuw 25V exemplaar kunnen bestellen bij OEO.
Even een mailtje sturen.
Waarschijnlijk kan het per briefpost, dan ben je slechts € 1,65 aan verzendkosten kwijt.

Zal zo eens meten wat de onbelaste AC spanning is van de trafo.
Zat ook al te kijken voor de 25V variant, maar het probleem is de inbouwmaat. Diameter mag niet meer zijn dan 16mm en de hoogte mag ook niet te gek worden. Zal zo eens bekijken wat de maximale hoogte mag worden..

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Net gemeten. Onbelast meet ik 11,35Vac
Dit zou omgerekend 14,6Vdc moeten zijn na de gelijkrichter als ik het goed heb.
In dat geval zit ik natuurlijk wel weer dicht tegen die grens van 16v aan natuurlijk.
Condensator neerleggen is eigenlijk geen optie. Die ruimte heb ik gewoonweg niet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?