stappenmotor voeding bruggelijkrichter

beste mensen ik wil deze stappenmotor laten draaien heb deze trafo deze motor de trafo heeft 3 voltages ac 27 en 8 en nog iets... 27v met dit voltage is de snelheid die de motor loopt goed.
ik wil er een bruggelijkrichter tussenzetten is deze goed? Diotec B500C7000-4000A Bruggelijkrichter SIL-4 1000 V 7 A Eenfasig. is dat voldoende of heb ik daar nog meer bij nodig?
maar dan wil ik er nog wel een timer tussenzetten die de motor aan kan zetten tussen de 0 en 2 seconden in stappen van 0.01 sec.
is deze timer dan goed?
wellicht maak ik er een rommeligge vraag van dan hoor ik het wel 8)7

U wilt hem dus niet als stappenmotor maar als synchroonmotor bedrijven ?
Het kan vast, maar is niet gebruikelijk en zal allicht wat onderzoek vereisen.
Waar de bruggelijkrichter in dit verhaal voorkomt doorzie ik niet, ik zou een condensator verwachten.
De snlheid ligt vast aan de netfrequentie, wegkomen kan een probleem vormen.

Op 29 januari 2021 08:30:40 schreef Aart:
U wilt hem dus niet als stappenmotor maar als synchroonmotor bedrijven ?
Het kan vast, maar is niet gebruikelijk en zal allicht wat onderzoek vereisen.
Waar de bruggelijkrichter in dit verhaal voorkomt doorzie ik niet, ik zou een condensator verwachten.

de bruggelijkrichter voor ac naar dc te krijgen.
ja wil hem wel als stappenmotor gebruiken ik wil na een puls dat de motor een bepaalde afstand gaat doen.
steeds 1x of 50 keer dezelfde afstand na een puls. wel wil ik de afstand / tijd makkelijk kunnen verzetten alles moet tussen die max 2 sec gebeuren dan moet de motor weer stilstaan.

Ik begrijp er weinig van, maar in alle normale gevallen is een bijpassende stappenmotordriver de weg om te gaan.
Is die er ? Is het mogelijk meer context te geven ? [edit] Gaat dit over hetzelfde onderwerp als eerdere topics ?

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 29 januari 2021 08:59:18 (16%)

Lambiek

Special Member

Op 29 januari 2021 08:36:10 schreef JohannaC:
de bruggelijkrichter voor ac naar dc te krijgen.
ja wil hem wel als stappenmotor gebruiken ik wil na een puls dat de motor een bepaalde afstand gaat doen.

Dat gaat niet werken en zeker niet als je het gelijk gaat richten. Je hebt gewoon een stappenmotor driver nodig.

steeds 1x of 50 keer dezelfde afstand na een puls.

Voor een bepaalde afstand heb je meer pulsen nodig.

wel wil ik de afstand / tijd makkelijk kunnen verzetten alles moet tussen die max 2 sec gebeuren dan moet de motor weer stilstaan.

Het ligt er maar net aan hoeveel stappen je moet maken binnen die twee seconden en of je dat haalt.

Dus wat wil je nu precies gaan doen met de motor?

Ik weet niet of je deze al eens gelezen hebt, want ik heb het idee dat je niet helemaal begrijpt hoe een stappenmotor werkt.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

Er staat ook een unipolaire zelfbouw driver in het artikel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als "de motor goed loopt" op 27V dan is er wat raars aan de hand. De motor mag max 2.2V hebben, en bovendien kan er uit een trafo niet de juiste golfvorm komen om hem te laten draaien. Heel eventueel als je op 1 wikkeling de sinus zet dat ie dan gaat draaien, maar dan verwacht ik vooral dat ie regelmatig de verkeerde kant op gaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik denk dat de trafo zelf de stroom beperkt omdat 'ie die nooit kan leveren... ;)
(spoel is 0.45 Ohm, da's 56A bij 27v...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, dat is een optie, maar als die trafo zeg 2A 4A kan leveren dan gaat er bijvoorbeeld 5A lopen bij 3V.... Vechten wie er als eerste kapot gaat. "loopt goed"???? Als de trafo een beltrafo constructie heeft en 1 of 2 ampere nominaal heeft. Ja. dan zou het goed kunnen gaan.

Beide dingen (trafo, stepper) zijn relatief "passieve" dingen. Als de ene 27V probeert te geven en de andere max 2V is dan gaat er wat spaak lopen.

Als die trafo 2A kan leveren (50W) en de uitgangsspanning wordt ineens 2V, dan gaat de op de verliezen van 50W berekende trafo (ongeveer 10W verliezen) ineens bijna 45w lopen verstoken. IETS moet er wijken....

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 29 januari 2021 21:19:33 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste Mensen ik ben toch nog / weer bezig met mijn project...
Het gaat wel vooruit ik heb inmiddels een basis gevonden 2 stuks zelfs die ik weer aan de gang wil krijgen.
ik heb een stappenmotor met ringtrafo die wil ik aan gaan sturen de motor is kennelijk aangestuurd door de 27 vdc. alle besturing mist ik wil het volgende gaan proberen .

https://aliexpress.com/item/32740702268.html

https://aliexpress.com/item/4001083849687.html

https://aliexpress.com/item/32910396475.html

ik wil de stappenmotor gedurende. 0,01 tot 2 seconden een bepaalde (verstelbare)
afstand laten draaien daarom denk ik aan een tijd relais die van 0,01 tot 2 seconden ingesteld kan worden.

kom ik met het bovenstaande dan een heel eind.

de TB6600 is 4.5 A maar ik weet niet of de ringtrafo minder is bij 27 V. de groene draden waren aangesloten zodoende denk ik dat alles op 27 vdc heeft gelopen en da andere uitgangen gebruikt zijn als stuurspanning?

ik hoop dat iemand me er verder mee kan helpen.

dus alvast bedankt

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 7 februari 2021 13:52:35 (4%)

Lambiek

Special Member

Waarom weer een topic openen over het zelfde.

Koop nu asjeblieft een goede driver en een goede puls gever. Die getoonde driver kan max 4.5A, dan zit je gelijk al aan de grens van wat je motor nodig kan hebben.

Je hebt echt zoiets nodig.
https://www.reichelt.nl/nl/nl/stappenmotor-driver-nema-23-34-24-80-v-5…

Maar je moet het zelf weten natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 februari 2021 13:06:44 schreef Lambiek:
Waarom weer een topic openen over het zelfde.

Koop nu asjeblieft een goede driver en een goede puls gever. Die getoonde driver kan max 4.5A, dan zit je gelijk al aan de grens van wat je motor nodig kan hebben.

Je hebt echt zoiets nodig.
https://www.reichelt.nl/nl/nl/stappenmotor-driver-nema-23-34-24-80-v-5…

Maar je moet het zelf weten natuurlijk.

Lambiek bedankt die zal ik gaan bestellen.
en wat is dan een goeie pulsgever voor mij?
waarom een nieuwe topic openen?
ja.... 8)7 ik ben er niet echt echt niet in thuis maar wil het heel graag zelf doen en ik kom door jullie wel steeds dichterbij dus ik hoop en waardeer het als iedereen nog even geduld wil hebben met mij _/-\o_

Shiptronic

Overleden

Kan je een schema posten hoe je het een en ander op elkaar aansluit?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 7 februari 2021 13:17:35 schreef JohannaC:
en wat is dan een goeie pulsgever voor mij?

In principe kan dat iedere pulsgever zijn, je kunt het zelfs met een NE555 maken als je het zelf wil doen.

Dus iedere pulsgever kan.

ik ben er niet echt echt niet in thuis maar wil het heel graag zelf doen

Dat is alleen maar mooi en het komt ook uiteindelijk wel goed.

dus ik hoop en waardeer het als iedereen nog even geduld wil hebben met mij.

Maar natuurlijk hebben we geduld. :)

Waar het mij om ging is dat je het beter bij één topic kunt houden, anders wordt het veel te onoverzichtelijk allemaal.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Op 7 februari 2021 13:06:44 schreef Lambiek:
Waarom weer een topic openen over het zelfde.

Koop nu asjeblieft een goede driver en een goede puls gever. Die getoonde driver kan max 4.5A, dan zit je gelijk al aan de grens van wat je motor nodig kan hebben.

Je hebt echt zoiets nodig.
https://www.reichelt.nl/nl/nl/stappenmotor-driver-nema-23-34-24-80-v-5…

Maar je moet het zelf weten natuurlijk.

Jammer dat Reichelt er geen link naar een Manual in zet :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 7 februari 2021 14:07:47 schreef Lambiek:
[...]
In principe kan dat iedere pulsgever zijn, je kunt het zelfs met een NE555 maken als je het zelf wil doen.

Dus iedere pulsgever kan.

[...]
Dat is alleen maar mooi en het komt ook uiteindelijk wel goed.

[...]
Maar natuurlijk hebben we geduld. :)

Waar het mij om ging is dat je het beter bij één topic kunt houden, anders wordt het veel te onoverzichtelijk allemaal.

Ja Lambiek je hebt helemaal gelijk.
ik heb er geen haast mee natuurlijk dat blijkt wel ben er al een paar jaar mee bezig. Maar steeds vind ik er weer ff de tijd voor meer heb ik niet. heb zitten kijken naar een puls generator is dit wat voor mij?

en natuurlijk bedankt voor je tijd.

https://www.dennisdeal.com/products/1hz-150khz-pwm-pulse-frequency-dut…

Koop gewoon een printje met een fatsoenlijke stappen motor driver, die stuur je aan met een Arduino.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 7 februari 2021 16:08:30 schreef Martin V:
Koop gewoon een printje met een fatsoenlijke stappen motor driver, die stuur je aan met een Arduino.

dat klinkt simpel Martin dat is het voor jullie wel denk ik.
ik ben meer van ik haal elke machine uit elkaar en weer in elkaar en dan het liefst oude drukpersen. maar van draadjes en printjes..... ;(

Lambiek

Special Member

Op 7 februari 2021 16:03:00 schreef JohannaC:
ik heb er geen haast mee natuurlijk dat blijkt wel ben er al een paar jaar mee bezig.

Is dit nog steeds de machine waar die rol met folie af of opgerold moet worden?

Als dat zo is kom je niet weg met alleen een pulsgever.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 februari 2021 20:56:09 schreef Lambiek:
[...]
Is dit nog steeds de machine waar die rol met folie af of opgerold moet worden?

Als dat zo is kom je niet weg met alleen een pulsgever.

ja dat klopt het is nog steeds voor de folie.
inmiddels heb ik vorig jaar bij HAKRO (was de maker van zulke apparaten die is overleden) wat uit de vuilnis kunnen pakken op de foto dus mijn creatie hoef ik niet af te maken heb nu een goede basis.
de apparaten groot of klein van HAKRO lopen allemaal op dezelfde motor 4.2A
maar de ringtrafo die zij gebruiken is 70 va dus dat is toch 2,6 A bij 27 V
begreep ik op de site?

Lambiek

Special Member

Op 10 februari 2021 09:52:40 schreef JohannaC:
maar de ringtrafo die zij gebruiken is 70 va dus dat is toch 2,6 A bij 27 V
begreep ik op de site?

Ja. 70VA : 27V = 2.59A.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

maar de ringtrafo die zij gebruiken is 70 va dus dat is toch 2,6 A bij 27 V
begreep ik op de site?

Bij stappenmotoren werkt dat niet zo.
De motor is 4,2A en heeft een weerstand van 0.48 Ω dat geeft een spanning van 2.16V.
De stappenmotordriver moet dit allemaal regelen.
Max vermogen van je motor is 4.2*4.2*0.48 dus ongeveer 8.5 Watt.
De trafo kan 70Watt leveren, dat zal dus wel genoeg zijn.

Op 10 februari 2021 10:32:16 schreef floppy:
Max vermogen van je motor is 4.2*4.2*0.48 dus ongeveer 8.5 Watt.

Neen. Dat vermogen dat je uitrekent is het max vermogen wat in de stappenmotor mag/kan blijven hangen.

Als je met een redelijke driver die je met 12V voedt, pulsjes geeft dat ie "vlotjes" gaat draaien zodat er ongeveer 10V tegen-EMK ontstaat, dan kan de motor ondertussen dus 10V * 4.2A = ruim 40W aan output-power leveren! (Dat is wel extreem hoor, het zal al tricky zijn om de helft te bereiken en niet stappen te gaan missen.).

De meeste stepper-drivers kan je met 24V voeden en dan zou het uitgangs vermogen dus bij dubbele snelheid (en vergelijkbaar koppel als eerst) zelfs ongeveer 80W kunnen worden!). Maar goed, Dan ga je over de 2.59A van de trafo heen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 10 februari 2021 14:30:32 schreef rew:
De meeste stepper-drivers kan je met 24V voeden...

De driver die TS gaat kopen heeft een voedingsspanning nodig tussen de 24 en 80VDC.

Als de TS zijn trafo gelijk gaat richten en afvlakken krijgt hij +/- 38VDC.
Dat kan dus prima met de motor die hij heeft, kwestie van de stroom goed instellen op de driver.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.