Weeral een atag 5 pits kookplaat: grote enkele zone dood?

Hallo,

Reeds een tijdje geleden probeerde ik via mail enkelen onder u te bereiken, maar dat is dus niet gelukt.

In bijlage de foto's:

atag kookplaat 5 pits.pdf

Alles is goed aangesloten. De vier kleinere werken perfect. De grote is stuk gegaan na eerst af en toe te tikken, dan werken, niet werken, ten slotte niks meer, geen led, niks.

Is het normaal dat je een schok krijgt als je de inductieve knoppen rechtstreeks (aan het metaal, niet op het glas) aanraakt wanneer er spanning is? Dat doen ze allemaal.

Verder zie ik geen enkele slechte soldering, als ik weet wat ik waar moet meten, dan kom ik zeker verder. Op de eerdere onderwerpen over dit toestel heb ik heel wat geleerd, doch niet gevonden wat ik zoek.
Ik zie ook geen zekering, noch een doorbrand weerstand die als zekering dient...
Alvast bedankt voor de mogelijke tips, of schema's of wdo.

Johan

Van een kookplaat gaat vaak de "power electronica" kapot. Vandaar dat je dan ziet dat bij de kleinere /of/ links /of/ rechts het niet meer doet, en bij jou maat apparaten: /of/ links 2 /of/ rechts 2, OF de grote plaat het niet meer doet.

Goede docuemntatie-fotos in dit geval beginnen met een "overzicht" en dan pas de detailsfotos. Maar ik heb geen idee of ik naar de (power) elektronica van de grote plaat heb gekeken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vermoed in eerste instantie slechte contacten op print of rotte elco's en nu zijn de IGBTs er uit en zekering gesprongen op print..

Ik zou beginnen met het meten van de spanningen. Op de connector naar de bedieningsprint dient o.a. 5V, 3.5V en 15V aanwezig te zijn. Op de gelijkrichter dient ca 100V AC en 130V DC aanwezig te zijn.

Als een van die spanningen niet aanwezig is, of te hoog/te laag kan de plaat (gedeeltelijk) dienst weigeren.

De zekering bestaat uit een dun spoortje op de printplaat. Als dat een probleem zou zijn, blijkt dat uit bovenstaande metingen.

De IGBT's zijn ook eenvoudig door te meten. Deze kunnen ohms worden doorgemeten. (Je kunt de meetwaardes vergelijken met de IGBT's op een werkende print)

[Bericht gewijzigd door RepairMaxx op zondag 7 februari 2021 18:30:05 (15%)

Fantastisch deze antwoorden, Dank u.
@RepairMaxx
Ik begin met deze te meten morgen en hou u op de hoogte. Ik ga op zoek naar dat zekeringetje (daar zou toch ergens een 'F' moeten staan?) en de IGBT's ook uitmeten en vergelijken.

@smd: de print 'ziet' er goed uit, de elco's 'zien' er normaal uit. Morgen meet ik deze ook.

@rew: ja dat was de grote plaat, ik heb deze al een tijdje geleden eruit gehaald. Ivm 'eerst een overzicht': ik vind nergens een schema van dit toestel...

Dank u wel hoor!.

fijne avond nog.

Johan

Johan, Er goed uitzien wil niet zeggen dat alles goed is, bekijk ook eens met een loupe of vergrootglas, haarscheurtjes zijn met huidige tinbaden niet altijd met blote oog te zien.. IDD meten = weten!

@smd: dank je, vandaag geen tijd gehad door andere noodzakelijke vriestoestanden. Inderdaad: meet en weet. Maar weet eerst waar je meet. Nu ik dit weet , kom ik misschien aan de eindmeet.

tijdje terug ook zo'n fornuis gehad, grote pit ram in sluiting, die had ook de hoofdzekering meegenomen. 2 igbt's in sluiting en van de brugcel 2 dioden in sluiting. igbt's van de kleinere pit geruild, de weerstand en dioden gemeten. grote pit weer goed, 2 igbt's van een lichtere soort voor de kleine pit gebruikt. iets wat me opviel is dat de fan niet start als de grote pit wordt aangezet, de andere 3 pitten doen dat wel. dit heb ik ook al vaker gemerkt bij dergelijke defecten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: Dank je, ik had al enkele posts van jou gelezen daaromtrent. Zodra ik kan meten laat ik iets weten.

Ya, somst werkt Fan circuit niet.. NTC of sturing??