16,4 v lader geeft nog maar 10v

fred101

Golden Member

Klopt, opamps vinden dat niet echt leuk (vraag maar niet hoe ik dat weet :-) )
hpbert, meestal is electronica repareren verre van makkelijk. Dat het makkelijk lijkt komt doordat sommige consumenten electronica (bv tv, laptops) zo slecht is dat de fouten op voorhand vaak al bekend zijn als iets spontaan uit zichzelf is overleden.

Maar als iets vermoord is door bv verkeerd om aansluiten dan komt er meestal wat meer bij kijken dan wat elcos en een weerstand vervangen. Dat kun je in het wilde weg dingen gaan vervangen of je gaat serieus aan het meten maar dan moet je iets meer weten dan hoe een weerstand of draadbrug er uitziet ;-) en vaak heb je ook iets meer dan een multimeter nodig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

kan fred hier enkel maar bij volgen.

jouw voeding was al aan het gaan, te zien aan de bolle elco (die doet dat niet op 5sec).
dus had jouw voeding gewoon uitgevallen, dan hadden we hier gewoon gezegd: vervang de elco's en ze zal weer werken. omdat dit gewoon één van de meest voorkomende problemen is in huidige electronica (hitte en grote stromen).
een li-ion lader is normaal ook zo uitgerust dat ompolen niet mogelijk is, net om dit te voorkomen. bij fietsen gebruiken ze vaak 3polige stekkers waaarvan maar 2 pinnen zijn gebruikt. steek je de stekker er scheef in op de verkeerde pinnen, is er altijd maar 1 connectie gemaakt en de andere zit op de niet gebruikte pin. nooit kortsluiting, ompolen... mogelijk.

dat je al kon verkeerd inpluggen, is een constructiefout. en de lader waar dit bij kan gebeuren, moet er tegen beveiligd zijn dan.

OF, er is gewoon NIKS stuk, door de accu verkeerd in te pluggen, is er even de maximaal toegelaten stroom gaan lopen, en dat heeft je verouderde voeding de genadeslag gegeven. omdat die toch al niet te fris was.

je hebt een weerstand om na te meten (meet die in circuit, en krijg je rare metingen, haal je die eruit en meet je nog eens. als die nog steeds niet correct is => vervangen.
de elco's ook even vervangen (als je al wat kapotte schakelende voedingen hebt verzameld zoals ik, kan je nogal snel eens een elco uit zo een voeding halen). en als er dan nog steeds geen leven in zit, dan ben ik nogal snel geneigd om de voeding te vervangen door een nieuwe. en de kapotte, komt in de 'canibaliseringsbak'.
enkel bij een veel gebruikte IC waar online alle schemas van bestaan, zou ik nog eens rap wat extra metingen doen.
1uur zoeken op een fout loont al niet meer voor een voeding die minder dan 30€ kost.

een li-ion lader gebouwd met 2opamps zal al geen hoogstaand duur geval zijn geweest. echt veel CC/CV (laadproces li-ion) zal daar ook niet in zitten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Tja...daar ben ik weer.
Dank voor alle reacties hoor.
Ik heb op advies van jullie de twee elco's vervangen.
En de weerstand ook.
Alleen zo een weerstand heb ik hier niet.
Ik heb er een 5w 0.22 OhmJW in gezet.
Maar nu geeft de lader 20V ipv de benodigde 16,8
Het led lampje blijft wel continue groen nu.
En bij een lion accu mag je niet boven het gevraagde voltage dacht ik.dan wordt het gevaarlijk.
Wordt dat hoge voltage veroorzaakt door de verkeerd weerstand?
Ben benieuwd.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

hang er eens een accu aan terwijl je de spanning meet, zal wel een onbelaste spanning zijn die direct zal zakken.
doe het wel voor korte duur. eigenlijk zou je ook de stroom moeten meten dat in de accu gaat om zeker te zijn dat het li-ion laadcircuit nog wel goed is.

ik vermoed dat het ok is.

steek anders eens je accu in voor een paar sec, led moet rood gaan, trek de accu los, led moet weer groen worden

meet die weerstand eens na nu die op tafel ligt, als die goed is, kan die terug erin.
in het schema dat ik poste zit er een 1R (1ohm) weerstand in serie met de li-ion waar de spanning over de weerstand naar de onderste opamp ging (via R3-R6).
dat zal een meetcircuit zijn voor de stroom. door die weerstand te veranderen kan je de laadstroom veranderen (hoger of lager). hogere weerstand zal lagere stroom worden.
kijk eens of die weerstand ook zo in jouw schema zit (1 kant van de weerstand aan de + van de accu)

wel grappig dat in dat schema de led dus belangrijk is. Zonder led wordt de eindtrap niet gestuurd. heb hier ook een lader waar de led los gekomen was door te vallen, gelukkig werkt die niet op dit principe

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Kruimel

Golden Member

Die 358 zal ook wel op zijn donder gehad hebben als hij omgepoold is geweest... Als de weerstand stuk was (in een paar seconden!) is er ergens een redelijk obscene hoeveelheid stroom in gegaan, en als je geen stukjes condensator in je oog hebt gevonden zou dat best weleens iets anders kunnen zijn geweest.