Kef PWS 2010

Hallo allemaal.

Ik heb al een tijdje een pws 2010 in mijn bezit die alleen maar bromt, hier op deze side vond ik div oplossingen. en wel welke condensators vervangen moesten worden. de stoute schoenen aangetrokken, en begonnen met het vervangen van de volgende condensators. C52/c54/c55/c44/c45, tevens de twee grote elco's van 12000uf. helaas blijft hij alleen brommen. HELP wie weet de oplossing. nogmaals wie kan mij helpen, omg 010

Ik had er eentje op de werkbank die een lichte 100Hz brom gaf.

Deze had al de modificatie van de weerstanden die verplaatst waren elders.

Na vervangen van goede C44/45 elco's was hij mooi stil.
Ik had er 220uF low ESR Panasonic FR type in gezet besteld bij Reichelt.

Toen pas was de 100Hz brom/zoem over.

Maar misschien heb je wel last van een 50Hz brom en dat los je niet op met nieuwe elco's.

Misschien los massa contact ergens?

Bedankt voor je reactie.
Mag ik eerst vermelden dat ik een hobbyist ben met een goede handigheid, maar om te horen of te meten wat 100hrtz of 50 is gaat mijn pet te boven.
Alle genoemde c44/45 enz zijn vervangen door Panasonic onderdelen op de 10000uf na, besteld in Alkmaar firma Scholenberg.
Bij nader onderzoek heb ik op de versterker print een kapotte c11 gevonden als ik die aanraakte werd de brom super. C11 verwijderd en ja hoor stuk, kost 23cent verzendkosten 6,95, wacht wel tot de winkels weer open gaan. Hoop dat die c11 de oorzaak is? anders kan ik wel wat hulp gebruiken! Ga nog wel even de aarde punten na lopen, maar alvast bedankt.
Ps op de versterker staat PSW2010 op de printplaat PSW2500 zie foto.
RA RA RA

Smorenberg, daar woon ik naast.

Maar hoe weet je zeker dat die 2.2uF elco stuk is?
Dit is gewoon een signaal elco, die stoppen geen brom als het in het signaal pad zit. Zou ik Lekker terug zetten.

Als je dingetjes gaat aanraken op de print en hoopt het zo op te lossen zou ik hem maar weer dicht schroeven. Alles wat je aanraakt dat in het signaal pad zit geeft een 50Hz brom.

Een 50Hz brom is echt wel een laag geluid, zeker uit een sub.
Een 100Hz brom is toch meer een soort zoem

Hiermee kun je het verschil wel horen
https://www.szynalski.com/tone-generator/

Hoi Het veroorzaakte een brom als je er zacht op drukte, vandaar. heb je ook een verklaring voor de 2010- en 2500. heb je anders nog een idee wat het probleem kan zijn.

vergeten

Golden Member

De print is voor beide uitvoeringen dezelfde.
Bepaalde componenten erop of er juist eraf bepalen wat hij is :)
Wat precies, dat kan je in een servicemanual vinden.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 7 februari 2021 13:34:53 (19%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Op 7 februari 2021 11:49:10 schreef joppietje:
... maar om te horen of te meten wat 100hrtz of 50 is gaat mijn pet te boven.
....

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.keuwl.audiofrequency…

Mischien een optie? Een smartphone kan een heel handig stuk gereedschap zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb al een tijdje een pws 2010 in mijn bezit die alleen maar bromt

Als ik dit lees, lijkt het mij dat de er ergens een voorversterker of ingangsversterker niet werkt. Er is blijkbaar alleen een brom en verder geen geluid of audio hoorbaar. Ergens is de signaalweg dus onderbroken (rotte potmeter?) of er staat een voorversterker stroomloos. Dat laatste acht ik wel het meest waarschijnlijke omdat het probleem voor zowel het linker als rechter kanaal aanwezig is. Het is toch wel een stereo versterker? Ben een beetje te lui om de documentatie van de versterker door te kijken.

Bij nader onderzoek heb ik op de versterker print een kapotte c11 gevonden als ik die aanraakte werd de brom super.

Dit is een normaal verschijnsel bij een versterker waarvan de ingangen openliggen (of onderbroken signaalweg.) Het geeft alleen aan dat de eindversterkers uitstekend werken.

Het vervangen van condensatoren lijkt mij bij deze storing volslagen zinloos en zal het probleem niet oplossen. Op youtube kun je alles goedkrijgen door de condensatoren te vervangen. De werkelijkheid is helaas anders. Een timmerman doet ook meer dan alleen met een hamer er op los meppen.

Inderdaad met hulp van o.a. youtube ben ik aan dit project begonnen, daar de c44/55 en een grote elco 12000uf goed bol stonden ben ik begonnen met vernieuwen. Heb nu de 2.2 elco terug geplaatst en de brom is weg. Nu hoor ik helemaal niets meer! wanneer ik nu de de witte tulp er net insteek zonder aarde te maken bromt de speaker, helemaal erin is het weer stil, rode erbij Stil als ik ze er een voor een uittrek ploft de sub bij rood en wit en hoor je de versterker steeds een tikje maken.

Inderdaad een timmerman heeft meer gereedschap dan alleen een hamer.
Ik heb een hamer en een meetlint, maar wil graag bijleren.
Verder beloof ik de hamer niet te gebruiken.
Toch hoop ik dat iemand mij kan en wil helpen.

Ps het is toch wel leuk en interessant

Op 7 februari 2021 15:20:34 schreef joppietje:
Inderdaad met hulp van o.a. youtube ben ik aan dit project begonnen, daar de c44/55 en een grote elco 12000uf goed bol stonden ben ik begonnen met vernieuwen. Heb nu de 2.2 elco terug geplaatst en de brom is weg. Nu hoor ik helemaal niets meer! wanneer ik nu de de witte tulp er net insteek zonder aarde te maken bromt de speaker, helemaal erin is het weer stil, rode erbij Stil als ik ze er een voor een uittrek ploft de sub bij rood en wit en hoor je de versterker steeds een tikje maken.

Dus de brom is weg en hij doet het weer? Niet duidelijk.

Helaas doet niets, als ik de witte tulp er net insteek zonder aarde bromt hij, helemaal er in, en dan eruit nemen klapt de sub zowel bij tulp wit of rood. versterker klikt dan

vergeten

Golden Member

Op 7 februari 2021 14:13:31 schreef Ex-fietser:
Dat laatste acht ik wel het meest waarschijnlijke omdat het probleem voor zowel het linker als rechter kanaal aanwezig is. Het is toch wel een stereo versterker?

Het is een Subwoofer, die zijn zelden stereo :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 8 februari 2021 21:44:04 (31%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

inderdaad maar kun je mij wel helpen, wil het graag met veel hulp zelf oplossen.

Op 7 februari 2021 15:40:59 schreef joppietje:
Helaas doet niets, als ik de witte tulp er net insteek zonder aarde bromt hij, helemaal er in, en dan eruit nemen klapt de sub zowel bij tulp wit of rood. versterker klikt dan

Was dit ook het probleem voor de repartie?

Volgens mij is er niks (meer) mis met je sub.

Inderdaad met hulp van o.a. youtube ben ik aan dit project begonnen, daar de c44/55 en een grote elco 12000uf goed bol stonden ben ik begonnen met vernieuwen. Heb nu de 2.2 elco terug geplaatst en de brom is weg. Nu hoor ik helemaal niets meer! wanneer ik nu de de witte tulp er net insteek zonder aarde te maken bromt de speaker, helemaal erin is het weer stil, rode erbij Stil als ik ze er een voor een uittrek ploft de sub bij rood en wit en hoor je de versterker steeds een tikje maken.

Als je dit nu gelijk in het begin van de posting verteld waren we al een stuk verder geweest.

Even resume van wat we nu weten. De subwoofer speelde gewoon maar had als klacht dat er een brom bij het audio zat. De reden dat je bent begonnen met repareren is dat je die brom weg wilde hebben. Naar aanleiding van een youtube filmpje dacht je dat je elco's moest vervangen. Dat heb je dus gedaan. Na deze reparatie blijkt de subwoofer stil. Of te wel de brom is weg. Helaas blijkt als je het audio aanluit het audio ook weg te wezen. Naar als je chinch stekers er half in steekt gaat de versterker wel brommen, maar geen audio.

Als dit verhaal klopt lijkt mij dat jouw reparatie gelukt is. De versterker is stil. Geen brom meer. Zet je een signaal op de ingang door de steker er half in te steken (een vinger werkt als het goed is ook) dan gaat de woofer stevig brommen. Overal om ons heen bevind zich het elektrisch en magnetisch veld van ons elektriciteitsnet. Deze velden worden opgepikt door alles dat een klein beetje als antenne werkt. De half ingestoken steker die dus niet met de aardklem is verbonden gaat als antenne werken en geeft het ontvangen 50Hz signaal af aan de ingang van de versterker die dat vervolgens hoorbaar maakt in de vorm van een stevige brom. Als je de kabels los haalt en je stopt je vinger in dat gaatje gebeurt er hetzelfde. Je lichaam is dan de antenne. Het is de simpelste test om te zien of een versterker functioneert.

Waarschijnlijk zit jouw probleem in het kabeltje dat jou versterker voed met het audio signaal. Er is een kabelbreukje in de binnen ader of er gaat iets mis bij de bron. En ja het zijn twee kabels een rode en een witte en die kunnen beide stuk zijn. Misschien is een van beide kabels al vele jaren stuk zonder dat je dat gemerkt hebt en is de andere defect geraakt door het los vastmaak gerommel van nu.

uitstekende bewoording, echter waren er wel 3 condensators goed bol, er as dus wel iets aan de hand.
Ik ga morgen op jou advies een andere kabel monteren en zien of die het doet, laat ik natuurlijk wel even weten.
In ieder geval bedankt voor het mee denken.

Goede Middag

2x een andere kabel geprobeerd, helaas blijft het zelfde brommen zonder aarde en plof bij het verwijderen.
als beide tulpjes er in zitten dan hoor je hem brommen, maar wel zo zacht je moet je oor op de speaker leggen.
Misschien heb je hier iets aan, tulp Rood zonde aarde brom hart Wit brom zacht, tulp Rood in subwoofer ingang versterker. Sub in menu staat op aan.
Is er nog hoop.

Er is niks mis met je sub, stuur versterker uitgang doet het gewoon niet.

pa3gws

Golden Member

Een hele simpele test sluit even een CD speler of zo aan op de sub.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Zogenaamd afgeschermde kabels met tulpstekkers hebben vaak helemaal geen afscherming. Die zijn bedoeld voor een verbinding vanuit een laagohmige bron (stuurversterker).

De echt afgeschermde kabels, zoals bij gebruik van een elektrodynamische pick-up, hebben een volledige afscherming. En 60 pF per meter capaciteit (bij benadering).

Met een niet volledig afgeschermde kabel: wanneer je voorversterker uitgeschakeld is en daardoor een hoogohmige uitgangsweerstand krijgt is het vaak al genoeg om je hand bij zo een kabel te houden om brom te induceren. Capacitief en alleen elektrisch veld. Een goedkope kabel met slechte afscherming omsluit geen oppervlakte waarmee inductief veld wordt opgepikt.

Mannen mag ik jullie bedanken voor het meedenken en de suggesties.
ik heb er in ieder geval het een en ander van geleerd. De sub doet het, aangesloten op een cd speler en er komt muziek uit, de sub was gekoppeld aan een Pioneer VSX 1016 jammer dat de sub uitgang stuk is. Ik heb nog een Denon 2801 staan helaas zonder afstb kan niet in het menu komen, aan de Pioneer moet ik maar niet gaan beginnen TOCH. Nogmaals bedankt

Tidak Ada

Golden Member

Op 7 februari 2021 11:49:10 schreef joppietje:
Bedankt voor je reactie.
Mag ik eerst vermelden dat ik een hobbyist ben met een goede handigheid, maar om te horen of te meten wat 100hrtz of 50 is gaat mijn pet te boven.

Dat heeft meer met muzikaliteit te maken, hoewel de gemiddelde audiofiel echt wel weet wat een toon van 50, 100, 400 en 800HZ is. Gaat ie wat verder dan komt daar nog 440Hz en 880Hz bij (resp. de toon a' en a") uit de muziek. De meeste stemvorken zijn op a" = 880Hz geijkt.

800Hz kon je duidelijk horen als je in de jaren 50-60 vergeten was de draadomroep af te zetten. Die floten het systeem 's-ochtends (5 uur?) vroeg door met een 800Hz sinus....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †