Whirlpool AWZ8468 wordt niet warm, wel lauw

Onze condens droogkast is ondertussen 10 jaar oud. Maar we herstellen ze uiteraard liever dan ze te vervangen :)

Zaterdag heeft deze besloten onze was niet meer goed te drogen. De machine wordt lauw maar niet warm genoeg om de was droog te krijgen. De gewoonlijke lading was na 5 uur nog steeds nat.
We merken dat de uitlaat lucht (vooraan) niet zo warm is als normaal.
Dan nog eens getest met een enkele handdoek en deze was na een uur droog.

Dus opengehaald en aan het testen geslagen met de info die ik hier vond: https://www.circuitsonline.net/forum/view/110845

Alle filters zijn proper, dat wordt goed bijgehouden.
Ook de plint vooraan heb ik even verwijderd om alle stof te verwijderen.
In het verwarmingselement had zich wel wat stof opgehoopt na 10 jaar. Deze werd proper gemaakt.
Deze kuisacties brachten geen verbetering.

De trommel draait goed, ook wanneer er weerstand wordt uitgeoefend. De motor doet het dus nog goed.
De 4 clixons die ik bij de verwarmingelementen vind zijn goed volgens mij. 2 zwarte en 1 witte geven +-0,5 Ohm. De bruine 12.5kOhm.
De 2 verwarmingselementen meten elk 50 Ohm. Deze zijn elk 1000W. Dat klopt dus ook volgens mij.
Nu heb ik tijdens werking gezien dat slechts 1 vd 2 verwarmingselementen warm wordt.
De 3 kabels die vanaf het bediendingspaneel naar de verwarmingselementen lopen (N, L1, L2) meten goed door.

Vermoedelijk wordt de lucht niet warm doordat slechts 1 verwarmingselement aan gaat, maar ik kan niet met zekerheid zeggen wat er defect is. Een volledig nieuw verwarmingselement kost al snel €100 en zonder garantie dat dit de oplossing is vind ik dat al een grote gok voor zo'n oud toestel.

Wie heeft er nog goeie ideeën?
Alvast bedankt!

maartenbakker

Golden Member

Klinkt alsof de bruine klixon defect is, ervan uitgaande dat het inderdaad een klixon is en geen NT/PTC sensor ofzo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik weet niet of klixon de juiste benaming is. Ze hebben alle 4 alleszins dezelfde vorm.
Ik had begrepen dan 12,5k Ohm de normale waarde was bij kamertemperatuur? Op deze zitten 2 rode kabels aangesloten die ook naar de achterkant van het bedieningspaneel lopen.

Heb je een foto van het typeplaatje? Heb je een vermogenmeter of ampère meter?

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 8 februari 2021 19:53:26 (37%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Reset eerst de droger, kan eens filter alarm hebben gehad. Reset door knop op 6 uur, daarna 3x start, gevolgd door 1 stand verder rechtsom ongeveer 7 uur zeg maar en dan weer 3x start alles binnen 5 seconde!! Als droger dan nog niet warm word an, kijk dan relais en/ of elementen na.. Tevens vocht meet strippen onder deurrand reinigen met pannespons..

Resetten en de vocht meet strippen onder de deurrand kuisen hebben helaas geen soelaas gebracht.

Ik heb alles nogmaals open gehaald en voeg nog enkele foto's toe. Het lijken inderdaad 3 klixons (0,3Ohm) en 1 NGT thermostaat (12.55kOhm).

Ik heb inderdaad wel een vermogenmeter. Ik veronderstel dat ik tijdens gebruik er op moet letten of deze 1000 dan wel 2000W verbruikt?

Het typeplaatje van het toestel, niet de weerstand.
Dikwijls een probleem in de weerstand maar je hebt zekerheid nodig omdat deze vrij prijzig zijn. Er zijn nog meerdere mogelijkheden zoals eerder opgesomd hier.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 10 februari 2021 21:36:34 (61%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hey Eric,

Hierbij het servicenr. Ik hoop dat je dat bedoelt? Ondertussen ook even het verbruik gemeten tijdens gebruik zonder lading.
Bij de opstart gaat die heel even naar de 2200W.
Daarna blijft hij rond de 200W en gaat hij +- 10 seconden elke minuut naar de 1250W.

Wat ik wel eens meegemaakt heb is softwarematige riembreukdetectie. DE meting van het vocht behoort pulserend te zijn daar de was onregelmatig tegen de voelers valt. Is dit een flatline, zowel geen was gedetecteerd als een blijvende vochtdetectie (kruipstroom) gaat de software detecteren dat de trommel niet draait. Een draadbreuk naar de meetprint (zijkant boven dat klein bakje)(2draden vd 2 meetstrippen) of een vervuiling aan de achterkant vd meetstrippen die voor kruipstroom dito constante vochtdetectie zorgt.
1. meet de 2 draden naar het meetprintje
2. Meet de spanning (secundaire elco) op de meetprint, de trafo's sneuvelen al wel eens.
3. haal de meetstrippen los. 3 schroefjes. Steek je kop in de trommel dan zie je ze.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb de bijlagen gedownload en bekijk ze morgen. Alvast bedankt

Ondertussen heb ik de meetstrippen even losgehaald. Hier zat erg veel stof achter, dit werd gereinigd. Ook 2 beschermkapjes die de connectoren van 1 van de 2 meetstrips moesten beschermen lagen gewoon los, die zitten nu weer vast.
De connecties van de meetstrip tot aan de meetprintplaat waren OK.
De transfo gaf 21V (zou 18V moeten zijn volgens de beschrijving, maar dat is vermoedelijk OK).
Alleszins daarna een testrun gedaan met een echte lading en alles werkt weer naar behoren.
Na de start gaat het verbruik gedurig een hele tijd naar +-2300W en zakt nadat hij helemaal op temperatuur is vermoedelijk.
De was was weer droog zoals we gewoon waren. Misschien zelfs iets sneller. :-)
Hartelijk dank aan EricN en iedereen die geholpen heeft!!

En dat voor een droger van bijna 11 jaar oud?? Netjes!!