Vaillant Printplaat

Van een bevriende loodgieter heb ik een aantal kapotte printplaten gekregen.

Een type ketel van Vaillant heeft de vervelende eigenschap dat na onderhoud de printplaat stuk is.
Als hij na het onderhoud de ketel weer aansluit (stekker in het stopcontact) dan gaat bij 50% van deze ketels de printplaat er aan.

Heeft iemand hier ervaring mee, enig idee wat kapot kan gaan, hoe het te repareren of zelf te voorkomen.

Ik weet het, de info is minimaal, maar misschien hier een knappe kop die dit probleem herkent.
Ondertussen ga ik nog wel even op zoek naar het type ketel en bijbehorende foutcodes

Sine

Moderator

Ketel, codes, en foto van de print(en) zijn inderdaad wel het minimale wat er nodig is.

Sluit netspanning aan en meet secundaire spanning. Indien die ontbreekt, analyseer dan de voeding.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

als het de (mcba type simsy) print betreft van vailiant welke in meerdere hr eco toestellen zit en in geizers van de laatste generaties, dan brande de schakelende voeding door , meestal zijn de printen een jaar of 10 oud
vaak gaat dan de transistor en de elkco`s aan de voedingzijde er aan

@kaiserchief87 is de elco dan de oorzaak en dus het euvel volledig van de baan door elco's en powertransistor te vervangen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

dat durf ik niet met zekerheid te zeggen
als ik zon print defect heb bij de klant komt er een nieuwe in omdat ze niet erg duur zijn
ik denk dat dat wel genoeg is om te vervangen maar de kans bestaat dat de ic met software ook defect is

IDD zit een TNY IC in welke sneuvelt. De beste oplossing is de primaire elcootjes en de twee secundaire elcootjes vervangen INCL IC.
Gelijk voor goede kwaliteit,Bijv Panasonic of Nichicon en probleem komt nooit weer..

Al enkele hersteld en altijd succesvol geweest.. Print kost een slordige 200 Euro dus zeker de moeite waard...

PS: adviseer de klant beter dat het nu gebeurt dan na een kleine stroomstoring... Dit zeg ik meestal..OF vooraf waarschuwen dat het kan gebeuren..
En Niet alleen Vaillant, ook Nefit, Intergas en Remeha heeft er last van!!

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 6 februari 2021 19:08:37 (12%)

Die hier heeft er geen last van. Een zeer oude VR Intergas, die heeft zo goed als geen elektronica. Wat relais en zo.

Ja, wel een brugcel op de trekspoel voor meer warmte bij douchen. Die ging dus ook kapot...

Op 6 februari 2021 12:47:07 schreef MrNiles:

Een type ketel van Vaillant heeft de vervelende eigenschap dat na onderhoud de printplaat stuk is.
Als hij na het onderhoud de ketel weer aansluit (stekker in het stopcontact) dan gaat bij 50% van deze ketels de printplaat er aan.

Heeft iemand hier ervaring mee, enig idee wat kapot kan gaan, hoe het te repareren of zelf te voorkomen.

uitgedroogde elco's waarvan de ESR sterk naar omhoog is gegaan.
Nu, als die elco's uitdrogen worden hun eigenschappen sterk temperatuurafhankelijk. (hoe warmer ze het hebben, hoe beter ze zich gedragen)
Dus, zolang de ketel in bedrijf was, en de print dus lekker warm, bleef het geheel nog werken. Schakel je de ketel uit voor het onderhoud, dan koelt de zaak af, ook de print en bij de volgende koude opstart is het meteen boeM. remedie is de zieke condensatoren vervangen alvorens de ketel weer in te schakelen.

@MrNiles:

Klinkt inderdaad als elco's die zijn verouderd.

Geef de bevriende onderhoudsmonteur eens de tip om na de onderhoudsbeurt (vooraf aan het weer aansluiten op de 230V) voortaan de electronica voor te verwarmen met een fohn (geen verfbrander!).

Grote kans dat de print dan gewoon weer goed werkt, want hij is immers "nog warm".

Dit is misschien een rare tip, maar is wel praktisch.
Klanten worden namelijk vervelend als de ketel VOOR de onderhoudsbeurt WEL werkt, en ERNA niet meer.
Ik zou zoiets ook wantrouwen, bijvoorbeeld bij een auto-onderhoudsbeurt, want daar heb IK wat minder verstand van.

Zou de printplaat een andere keer defect raken, dan legt de klant niet de link met een onderhoudsbeurt, en is hij meer geneigd om de vervanging van de print a 150-200 euro te "accepteren".

Er ist wieder da...

Met deze info kan de monteur voor zijn werkzaamheid de klant al waarschuwen met valabele technische logica.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het lijkt mij inderdaad ook netter de klant vooraf te informeren over dit risico. Als het inderdaad de elco's zijn.

De installateurs noemen het niet voor niets een Trammelant Ketel.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

ondertussen contact gehad, na inschakelen is de print "dood", hij doet niks meer.
Voorgestelde oplossingen zal ik eens gaan bekijken.

Paar vraagjes:

het TNY ic, wat/welke is dat?
Dit is het complete board, hieronder 2 ingezoomde foto's waarvan misschien 1 de TNY is

ICE2QR0665 (zit langs dat witte vlakje, direct langs de grote elco)

SFH6156-2 (zit langs de rode trafo, en een aantal keer op het board)

Het vervangen van de elco, gaat dit vooral om de grote elco 100u/400V, of gelijk alle kleintjes ook meenemen? Ze zien er niet echt slecht uit. Is het te meten of ze slecht zijn?

De kleintjes zijn meestal erger. Ik heb al de elco's aangeduid. Kost niet zoveel .Wel goede nemen. Ik neem panasonics.
Het ic met rode omkadering nakijken. Het ic met groene omkadering weet ik niet wat het is. Kun je inzoomen?
Als je enkel wil experimenteren, vervang dan de 2 hele kleintjes en doe dan pas wat metingen.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 11 februari 2021 19:05:44 (17%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Juist die grote zal normaal gesproken minder vaak het probleem zijn. Maar als ervaringsdeskundigen zeggen dat hij wel gaat hemelen, dan ook vervangen.
De kleinere niet zomaar vervangen door iets wat er qua capaciteit (uF) en spanning (V) op lijkt, maar rekening houden met low-ESR types en een goed merk pakken.

If you want to succeed, double your failure rate.

dit model print had ik ook 1, het 8 poots ic primair was dood, gelukkig maakt de voeding 24VDC aan en verder niks, ik kon er een 24V meanwell voeding aanzetten en het werkte weer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De elco's boven links op de print zijn voor de 5volt lineair regelaar.
Die krijgt zijn voeding van de 24volt schakeling rond de rode trafo.
Het ic links onder zal een 393 zijn ,die heeft te maken met de ontsteking.
Het probleem zit hem in het ic links onder de rode trafo en dat kleine elco daarbij ,ook even de schakeling rond de feedback optocoupler nazien.

Ik zie ook 2 van die rotte grijze mkt's staan rond die trafo. Hebben die een belangrijke functie? Anders mss ook nakijken?
@testman: niet gewoon het ic vervangen? Waren er complicaties?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ic was niet zo goed bekombaar meen ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ah, aswo heeft ze heden zie ik. De vraag zal groot geweest zijn...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bij deze versie de TL431 IC vervangen, alle elco's op de print en het ICE IC..Heel soms ook de Optocoupler...

Op 11 februari 2021 19:01:27 schreef EricN:
De kleintjes zijn meestal erger. Ik heb al de elco's aangeduid. Kost niet zoveel .Wel goede nemen. Ik neem panasonics.
Het ic met rode omkadering nakijken. Het ic met groene omkadering weet ik niet wat het is. Kun je inzoomen?
Als je enkel wil experimenteren, vervang dan de 2 hele kleintjes en doe dan pas wat metingen.

de groene is een LM393 (so8)
de rode is een ICE2QR0665