Elektrische auto

Op 2 februari 2021 19:08:37 schreef Roland van Leusden:
Elektrisch rijders willen oplossing voor tegenvallende actieradius

https://www.youtube.com/watch?v=Ya1Q8VNaZnE

De beloofde 378km is in de praktijk eerder 160km...

En wat als je ermee op vakantie wilt naar een land met mooie natuur en veel bergen ?
Een berg op kost dan ook extra veel energie en voor kampeerders met een (vouw) caravan is het vanwege het extra gewicht wat je mee moet sleuren ook niet erg gunstig.

En dan nog iets voor alle skieers die met zo’n auto op wintersport willen.
In de hoger gelegen sneeuwzekere skidorpen vriest ‘s-nachts vaak matig tot streng.
Zie ook https://www.snowplaza.nl/frankrijk/les-trois-vallees/val-thorens/weer/
Ik denk niet dat de accu van een electrische auto daar erg blij van wordt, ook niet als die ‘s-nachts aan een laadpaal hangt.
Dan heb je naast een electrische auto ‘eigenlijk’ ook een auto op benzine of diesel nodig en dat brengt heel veel extra kosten met zich mee.

Heb het zelf meegemaakt dat het ‘s-nachts in Oostenrijk op 780 m hoogte al –12 graden onder nul was……..

Het land met een heel grote e-car dichtheid is... Noorwegen. Daar vriest het ook soms :9 Misschien is het een minder groot probleem als jij denkt. Je bent overigens niet de enige die vooral de beren op de weg ziet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 5 februari 2021 09:47:45 schreef picturemaker:
[...]

En wat als je ermee op vakantie wilt naar een land met mooie natuur en veel bergen ?
Een berg op kost dan ook extra veel energie en voor kampeerders met een (vouw) caravan is het vanwege het extra gewicht wat je mee moet sleuren ook niet erg gunstig.

en de berg af kan de auto regeneren en de accu weer opladen. ik ben met de prius van zwitserland afgekomen aan 120km/h en het verbruik was lager dan hetgeen we nu in belgie hebben.
bergop met de verbrandingsmotor, bergaf de accus opladen, het hele dorp electrisch door, bergop verbrandingsmotor, bergaf weer opladen...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het enige echte nadeel van een e-auto is dat je dan ook meteen door iedereen verplicht wordt naar Zuid-Italië te rijden. Of dat althans opeens te willen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Op 2 februari 2021 18:38:24 schreef plankgas: De moleculen H2 zijn zo klein dat ze door het metaal van een tank diffunderen. Dus elke tank met waterstof loopt langzaam leeg.

niet langzaam maar heeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam. Omgekeerd kun je zo ook waterstof oogsten: vacuum RVS pijp zit na 10 jaar vol H2. Ook heeeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam dus.

Op 3 februari 2021 22:26:14 schreef maartenbakker:
Bovenleiding.

Scania heeft al een heel stuk e-weg met bovenleiding voor hun vrachtwagens. In een testfase uiteraard.

Volgens mij is het grote nadeel op dit moment nog dat elektrische auto's relatief heel duur zijn en er niemand nog winst op heeft weten te maken. lose-lose situatie :-)

Wb dat laatste: ik heb de link al eens eerder gepost, maar lees dit eens:
https://waitbutwhy.com/2015/05/elon-musk-the-worlds-raddest-man.html

Tim Urban schrijft hier een enorm verhaal over Musk en al z'n plannen, met name over Tesla. Je bent even aan het lezen, maar dan weet wat z'n strategie met Tesla is. Ik weet, er zijn meer fabrikanten dan Tesla, maar voor nu is het toch de belangrijkste speler denk ik.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mvdk

Golden Member

Ik quote mezelf maar weer even, die vraag hoever kom je met zo'n e-auto heb ik in het begin al gesteld:

Op 18 januari 2021 18:00:01 schreef mvdk:
Hoe ver kom je met een gemiddelde gezinsauto, zeg een VW Golf 1.6 met caravan, met één volle tank? Hoe ver kom je met een betaalbare e-auto met diezelfde caravan tot je weer moet opladen, en hoe lang duurt dat en hoeveel kost dat?
Ik voorzie dat veel campings hun stroomaansluiting moeten gaan aanpassen.
Voorzien die campingbazen dat?

Scania heeft al een heel stuk e-weg met bovenleiding voor hun vrachtwagens. In een testfase uiteraard.

Wat voor stroomafnemer zit er dan op die truck's? Trolley stangen werken niet zo lekker boven de 50km/h. En dubbele pantografen, de nadelen daarvan zijn uitvoerig besproken in de boekwerken over de Italiaanse draaistroomlokomotieven. Funfact: als zo'n lok in een station op eigen kracht door een wisselstraat moest, was het een aanloopje nemen, en dan de stroomafnemer(s) laten zakken, anders was het geheid vuurwerk. Meestal werd bij dat soort bewegingen gebruik gemaakt van een diesellokje.

De problemen met ouderwetse stroomafnemers zijn opgelost, door ze gemotoriseerd de bovenleiding te laten volgen afaik. Ze zijn dus niet vast gemonteerd zoals een locomotief, en ze hoeven ook niet met een beugel of gegroefd wiel op hun plek gehouden te worden als met een trolleystang.
Ik meen dat het met een camera werkt.

Het zijn dubbele stroomafnemers.

Omdat er niet overal een bovenleiding komt, zal de vrachtwagen ofwel een kleine accu hebben, ofwel een dieselaggregaatje om ook van de snelweg af te kunenn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 5 februari 2021 09:47:45 schreef picturemaker:
En wat als je ermee op vakantie wilt naar een land met mooie natuur en veel bergen ?

Je staat voor de keus om een nieuwe auto te kopen waar je 300 dagen per jaar mee in Nederland rijdt.
En dan laat jij je keus bepalen door die 1 of 2x per jaar dat je op vakantie gaat?

Op 5 februari 2021 21:43:39 schreef Nisei:
[...]
Je staat voor de keus om een nieuwe auto te kopen waar je 300 dagen per jaar mee in Nederland rijdt.
En dan laat jij je keus bepalen door die 1 of 2x per jaar dat je op vakantie gaat?

Dan maar een auto huren voor de vakantie?

Hybride maar dan met grote accu zou fijn zijn.

zo deed ik het ook hoor. wij hebben 2 autos en toen we naar het zwarte woud reden in duitsland, hebben we gewoon een auto gehuurd voor 5dagen. koste iets van 200€. en dan heb je automatisch ook al een nieuwe wagen, pechverhelping, ....
bijkomend hebben de meeste toch al 2 autos nu, dus een grote diesel (of benzine hybride) break en een kleinere electrische gezinswagen zou voor vele toch een goed compromis zijn.
had electrisch betaalbaarder geweest, wij waren die weg al uit.

maar het probleem is: ofwel de aankoop verschrikkelijk duur waardoor we het er niet uithalen. ofwel de lease (300€/maand) van de accu die meer kost dan hetgeen we aan brandstof verrijden met 2 autos.
en zolang dat zo blijft, ga je het overgrote deel van het volk niet overtuigen over te stappen.
en de 2dehandsmarkt van electrische voertuigen, dat wordt het ook niet.

met LTO die tot 20 000laadbeurten haalt, lijkt het me wel realistischer.
met een autonomie tot 200km kan je dan al 400 000km rijden met 1 accu pack. daar is de 2dehands markt dan wel beter voor.
een auto van 5jaar met 150 000km (einde lease) is dan wel intressanter.

tesla zegt nu: 500 laadbeurten x 400km autonomie = 200 000km garantie.
maar er zijn zat autos met beperkte accu die dan 150km autonomie hebben.
150km x 500 laadbeurten is 75 000km en daar.... moet je maar geluk hebben.
voordeel is wel dat zo een kleine accu wel goedkoper is om te vervangen (door misschien een LTO pack dan).

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 29 januari 2021 09:40:30 schreef Totale beginner:
...
Conclusie voor mij: of een elektrische wagen interessant is hangt helemaal van jezelf af en wat jij doet met je auto.

Precies!

De man in het YouTube filmpje moet blijkbaar regelmatig 200km naar familie met bejaarden achterin. Dan is de LEAF verkoper geloven een ongefundeerde beslissing geweest.

Een ander gaat naar Zuid-Frankrijk en puzzelt vrolijk van lader naar lader en drinkt graag koffie en/of heeft héél verdraagzame familieleden.

Ik moet wel zeggen dat zelfs de royale 400km range Tesla bezitters dan blijkbaar wel weer door de familie geshutteld worden naar de laadpaal. Dat hoor ik dan van de familieleden en niet van Tesla bezitters zelf.
(Verschillende families, verschillende locaties, vakantiehuisje in BE en klein dorpje in NL)

Op 5 februari 2021 18:17:29 schreef flipflop:
Het land met een heel grote e-car dichtheid is... Noorwegen. Daar vriest het ook soms :9 Misschien is het een minder groot probleem als jij denkt. Je bent overigens niet de enige die vooral de beren op de weg ziet.

Voor Noorwegen zie ook https://www.buienradar.nl/wereldwijd/europa/weer-per-land/noorwegen.
En...het is algemeen bekend dat batterijen bij lage temperaturen minder goed presteren.

Wat die 'beren op de weg' betreft zie ook deze link https://www.youtube.com/watch?v=xp5t8squ8Kc

update;
Kijk voor de actieradius van een Opel Mokka hier eens https://www.opel.nl/personenwagens/nieuwe-mokka/mokka-e/overzicht.html
Even naar beneden doorscrollen dan kun je zelf wat getallen invoeren.
De geschatte actieradius zie je dan rechtsboven de groene Opel Mokka.

Ik laat maar even in het midden wat ik onder verschillende omstandigheden van de uitkomst vind.....

bij koud weer kan je misschien de volledige capaciteit niet benutten, maar wat met de levensduur daar? kan je dan bv meer laadbeurten halen?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 6 februari 2021 18:30:52 schreef fcapri:
bij koud weer kan je misschien de volledige capaciteit niet benutten, maar wat met de levensduur daar? kan je dan bv meer laadbeurten halen?

De gegevens van de goedkoopste Tesla vind je hier https://www.autowereld.com/nieuwe-autos/prijzen-specificaties/tesla/mo… Die kost 48980 euro daar komt dan nog 968 euro bij,samen 49948 euro........
Een laadpaal aan huis is ook niet voor niks.

Als je 400V (3 fase) wilt komen de kosten daarvan ook nog bij.
Dan heb je ook de verzekering nog,hoe duurder de electrische auto hoe duurder de verzekering.

Op 6 februari 2021 19:11:11 schreef picturemaker:
[...]

De gegevens van de goedkoopste Tesla vind je hier https://www.autowereld.com/nieuwe-autos/prijzen-specificaties/tesla/mo… Die kost 48980 euro daar komt dan nog 968 euro bij,samen 49948 euro........
Een laadpaal aan huis is ook niet voor niks.

Als je 400V (3 fase) wilt komen de kosten daarvan ook nog bij.
Dan heb je ook de verzekering nog,hoe duurder de electrische auto hoe duurder de verzekering.

Plus dat ik in België laadpalen heb gezien waar de stroom per energie-eenheid meer kost dan die van diesel en benzine.

En onze overheid is verslaafd aan het tanken (financieel dan) uit onze auto. Als dan de inkomsten uit benzine wegvallen: 100% zeker gaat elektrisch rijden ook zeer zwaar belast worden.

Op 6 februari 2021 20:55:36 schreef Hoeben:
En onze overheid is verslaafd aan het tanken (financieel dan) uit onze auto. Als dan de inkomsten uit benzine wegvallen: 100% zeker gaat elektrisch rijden ook zeer zwaar belast worden.

Benzineauto rijd 1:16, 80ct per liter dus de overheid vangt ongeveer 5ct per km (voor benzine, een zuinige diesel (1:20, 50ct per liter) levert maar 2.5ct per km op)

Elektrische auto doet 4km op een kWh, en overheid vangt 16ct per kWh.
Das dus 4ct/km. Minder dan benzine, meer dan diesel.

Dus de overheid zal zich niet veel zorgen maken.

Sommetje wordt veel leuker als je kijkt wat een km kost zonder belasting

en wat met mensen die overdag hun zonne-energie in een auto dumpen?
mijn vrouw rijd maar heel weinig, eens smorgens naar school, en namiddag naar de winkel. die kan quasi de hele dag thuis in het stopcontact als de zon schijnt. dan vangt de overheid niks aan die electrische auto.

terwijl we nu een prius hebbe, die gewoon benzine moet hebben in de tank. ook al doen we heel lang met de tank omdat er weinig mee gereden wordt, toch krijgt de overheid poen ervoor.

k heb al prijzen gezien aan laadpalen, die VEEL duurder zijn dan benzine tanken.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 7 februari 2021 07:53:48 schreef fcapri:
en wat met mensen die overdag hun zonne-energie in een auto dumpen?
mijn vrouw rijd maar heel weinig, eens smorgens naar school, en namiddag naar de winkel. die kan quasi de hele dag thuis in het stopcontact als de zon schijnt. dan vangt de overheid niks aan die electrische auto.

Hoeveel vangt de overheid als je vrouw benzine zou rijden? Mensen die heel weinig rijden maken niet het verschil qua auto-belasting-beleid

Met al die electrische laadpalen is het een oerwoud aan laadpassen en prijsverschillen. Echt een zooitje cowboys dus.
Veel (de meeste) normale kleinere palen hebben geen display waar iets aangegeven wordt wat je precies betaald.

Dan heb je nog gemeentepalen die dan ook nog eens parkeergeld tijdens de sessie rekenen en als je auto vol is nog eens een "bezet houd tarief" voor de parkeerplaats die hoger is als eentje zonder paal. Hoog en laag tarieven tijdens piekuren zijn ook geen uitzondering. Allemaal lekker ondoorzichtig.

Maar dat kan nooit lang standhouden. Er moet gewoon normering komen en waarschijnlijk zal het ijkwezen wel er aan te pas gaan komen om ook de palen te keuren voor de electriciteitsmeter die erin zit.

In Duitsland is dat al verplicht voor openbare palen zover ik weet, in Nederland lopen we weer achter. Voor de benzine stations is ook een periodieke keuring/ijking verplicht + indicatie wat het precies kost. Dus waarom niet voor de laadpalen?

@blurp: De belasting op benzine (in NL) is volgens mij hoger als 80ct/liter?
-edit- Ja, benz: 82,1 cent per 2021, diesel: 53,0 ct.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

Je kunt genoeg nadelen van de elektrische auto vinden. Heel erg zinvol en productief is het echter niet, auto's op fossiele brandstoffen gaan weg. Geen discussie waard verder.

Dat auto's duurder worden staat ook vast. De directeur van Audi schatte het zelf in dat auto's gemakkelijk twee keer zo duur gaan worden. Ook geen discussie waard dus.

Je kunt wel lange discussies willen, maar als je dat wil volhouden tot je de antwoorden krijgt die je graag wil horen is het een onzinnige discussie.

Het publiek wil kennelijk wel. De ooit zo populaire Golf gaat zelfs verdwijnen. De Golf was al lang niet meer de meest verkochte VW (dat is de Tiguan)maar met de introductie van de ID3 zijn die al tanende verkoopcijfers nog eens bijna gehalveerd!

Op 7 februari 2021 14:09:11 schreef GJ_:
Je kunt genoeg nadelen van de elektrische auto vinden. Heel erg zinvol en productief is het echter niet, auto's op fossiele brandstoffen gaan weg. Geen discussie waard verder.

Dat auto's duurder worden staat ook vast. De directeur van Audi schatte het zelf in dat auto's gemakkelijk twee keer zo duur gaan worden. Ook geen discussie waard dus.

Je kunt wel lange discussies willen, maar als je dat wil volhouden tot je de antwoorden krijgt die je graag wil horen is het een onzinnige discussie.

Het publiek wil kennelijk wel. De ooit zo populaire Golf gaat zelfs verdwijnen. De Golf was al lang niet meer de meest verkochte VW (dat is de Tiguan)maar met de introductie van de ID3 zijn die al tanende verkoopcijfers nog eens bijna gehalveerd!

Dan denk ik dat heel veel mensen ook een laadpaal aan huis willen of nodig hebben.

Het verbruik neemt dan ook enorm toe dus zul je de hele infrastructuur van het electriciteitsnet aan moet aanpassen.
Meer dan 8,7 miljoen personenauto’s moeten dan ‘s-nachts aan de laadpaal……
zie https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/vervoermidde…

Verder wordt het risico op zwaar letsel of overlijden bij een (ernstig) ongeval alleen maar groter door het extra gewicht en brandgevaar van de batterij.

Moeten alle vrachtauto’s dan op termijn ook op batterijen gaan rijden ?
Ik zie het al helemaal voor me…….vrachtauto’s al dan niet met oplegger of tankauto met gevaarlijke en brandbare stoffen.
Vooral bij die laatste i.c.m een zeer grote en extra zware Lithium Ion batterij zit je als vrachtwagenchauffeur denk ik letterlijk op een bom……..

JoWi

Special Member

Op 12 februari 2021 19:56:25 schreef picturemaker:
[...]
Meer dan 8,7 miljoen personenauto’s moeten dan ‘s-nachts aan de laadpaal

Natuurlijk, daarom staan er ook altijd van die lange wachtrijen bij de benzine pompen.
En wat denk je dat er met de files gebeurt als er elke dag 8,7 miljoen auto's op de weg zijn.

Ignorance is bliss

Hoorde vandeweek 1 miljoen elektrische auto's. In Europa. Stelt dus nog niets voor (Nederland heeft al 8,5 miljoen auto's...)

"Tegenlicht" van de VPRO had afgelopen zondag (22:05 NED2, "Afl. 5: de race om de superbatterij") nog een programma waarin diverse manieren van energie opslag voorbijkwamen, waaronder de 'energy vault' die ik wel grappig vind en al vaker gelinkt heb. Overigens zonder ooit helemaal gesnapt te hebben hoe het werkt: het blijken niet een paar betonblokken te zijn maar honderden.
Overigens was energieopslag in ijzerpoeder ook gaaf. Ik heb geen energetische vergelijkingen gezien over efficiëntie maar het simpele idee van ijzerpoeder oxideren (geeft veel energie af) en weer terugveranderen in ijzerpoeder (met groene energie) zodat je het makkelijk op kunt slaan.

Maar goed, ik dwaal af maar er werd ook gesproken over lokaal energie toe kunnen voegen op momenten dat het nodig is en dat zal in de toekomst moeten, of we moeten het hele stroomnet verveelvoudigen qua capaciteit.