Elektrische auto

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 7 februari 2021 14:09:11 schreef GJ_:
Je kunt genoeg nadelen van de elektrische auto vinden. Heel erg zinvol en productief is het echter niet, auto's op fossiele brandstoffen gaan weg. Geen discussie waard verder.

Dat auto's duurder worden staat ook vast. De directeur van Audi schatte het zelf in dat auto's gemakkelijk twee keer zo duur gaan worden. Ook geen discussie waard dus.

Je kunt wel lange discussies willen, maar als je dat wil volhouden tot je de antwoorden krijgt die je graag wil horen is het een onzinnige discussie.

Het publiek wil kennelijk wel. De ooit zo populaire Golf gaat zelfs verdwijnen. De Golf was al lang niet meer de meest verkochte VW (dat is de Tiguan)maar met de introductie van de ID3 zijn die al tanende verkoopcijfers nog eens bijna gehalveerd!

Iedereen elektrisch? Daar zijn we nog heel ver vanaf. Hoe ga je de bevoorrading beheersen in een stad? Hoe ga je de bevoorrading beheersen naast een snelweg? Hoe ga je het aanpakken als het gros tussen 17h en 20h thuis komt van het werk, gelijktijdig gaat laden en ook nog wil koken en verwarmen?

1,3% van de pechgevallen afgelopen dagen waren in België voor elektrische wagens terwijl ze slechts 0,4% van het wagenpark uitmaken.

Hoe groot is de actieradius nog bij -10°C?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

je weet maar nooit, waar NL wat jaren terug nog achterliep op andere landen mbt PV, staat NL nu op de 2e plaats met geinstalleerde PV na DE. met de snelheid waarop er PV bijkomt kan het zo zijn dat NL in een jaar voorop loopt. nu 1 op 8 huizen hebben PV..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 februari 2021 23:53:11 schreef testman:
je weet maar nooit, waar NL wat jaren terug nog achterliep op andere landen mbt PV, staat NL nu op de 2e plaats met geinstalleerde PV na DE. met de snelheid waarop er PV bijkomt kan het zo zijn dat NL in een jaar voorop loopt. nu 1 op 8 huizen hebben PV..

Tot de subsidie wegvalt, dan komt er niet veel meer bij (voor de particulieren).
De bedrijven worden uiteindelijk gedwongen om ook panelen op hun loodsen te gaan leggen of het nu rendabel is of niet, gewoon door de strot rammen (in het kader van de CO2 compensatie).

Ik zit nog effe te wachten tot de subsidie weg is, kijken of de PV panelen markt gaat instorten en ik ze goedkoop kan kopen. ;-)

Iedere 3 weken of zo krijg ik wel een folder om mee te doen aan een collectieve panelen actie. Nou dat zijn dus die cowboys waar ik het over had. Die panelen zijn dus nog steeds te duur, al is het alleen maar omdat ze hun winst in het advertentie budget stoppen en er dan blijbaar nog geld aan over houden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Overigens zonder ooit helemaal gesnapt te hebben hoe het werkt: het blijken niet een paar betonblokken te zijn maar honderden.

Als je een blok beton van 35 ton 50 meter (schatting) de lucht in tilt, dan kost dat 4.4 kWh die je weer terugkrijgt als je het blok weer laat zakken. Een centrale van 1 MW moet dus 250 van die blokken per uur verwerken, 4 per minuut. Dat is nog wel even een uitdaging :)

In het filmje praten ze over een centrale van 4-8 MW met een opslag voor 8 tot 16 uur. De kleinste variant (4 MW, 8 uur) moet dan al 8000 van die blokken op voorraad hebben, van elk 15m<sup>3</sup>.

joopv

Golden Member

Artikel over de voortgang van waterstof productie op zee:

https://www.bbc.com/news/business-55763356

En flexibilizering van elektriciteit markt:

Geen zon en wind? Dan moet de stekker uit de fabriek - https://nos.nl/l/2368566

[Bericht gewijzigd door joopv op zaterdag 13 februari 2021 19:52:36 (39%)

Ik overweeg al een tijdje om een elektrische auto te kopen, maar tegenwoordig heb je verschillende modellen. Hoe weet je nou precies welke geschikt is? Leuk dat ik enkele tips kon vinden om de juiste keuze te maken.

Beste auto alarm tegen inbrekers:Klik voor informatie
GJ_

Moderator

Op 12 februari 2021 22:43:06 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Iedereen elektrisch? Daar zijn we nog heel ver vanaf.

Het zou mij zeer verbazen als het hele wagenpark vervangen word door elektrisch. Ik voorzie gewoon minder privé auto's in de nabije toekomst. En dat is ook precies waar veel fabrikanten bang voor zijn. Auto's worden te duur.

Op zich hoeft dat toch ook helemaal niet, alles elektrisch. Dat is niet per-se overal voor geschikt. Stel je moet vrachtvervoer op zo schoon mogelijke koolwaterstof blijven rijden, en de rest kan allemaal elektrisch zijn, dan heb je al enorm veel gewonnen. Vliegen idem dito.

@Joris: kiezen is niet anders als bij "gewone" autos. Lezen, googlen, nadenken. En weten wat je wilt, waar ligt je behoefte, wat wil je ermee? Nou is een elektronica forum daarvoor niet direct de meest geschikte plek om te vragen denk ik.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik voorzie gewoon minder privé auto's in de nabije toekomst. En dat is ook precies waar veel fabrikanten bang voor zijn. Auto's worden te duur.

Precies. Het is ermee zoals met vele luxe-producten en -diensten: we hebben sedert +/- 1950 stevig boven onze stand geleefd, ons allerlei comfort gepermitteerd dat we ons eigenlijk niet konden permitteren. Gevolg: een ecologische tijdbom en sneeuwballende overheidsschulden. Het lijkt me dat terzake het historisch effect van het Marshallplan wordt onderschat.

Nu gaan we stilaan terug naar "normaal" en dat is comfortsgewijs een flinke stap achteruit. Niet prettig, maar er valt weinig aan te doen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Geen punt. Autorijden zal in de hele wereld duurder worden en daarmee minder toegankelijk. De evolutie zal wellicht niet overal even snel verlopen: ik kan me bv. voorstellen dat, vanuit een soort oud-communistische instelling, de Russische overheden de petroleumindustrie nog zullen blijven ondersteunen om de "basisbehoefte" die benzine aldaar is aan een betaalbare prijs te blijven aanbieden - maar vroeg of laat gaan we allemaal dezelfde kant op, onvermijdelijk.

Trouwens, @GJ_ heeft terecht aangegeven dat het ook bij ons nog niet zo'n vaart zal gaan lopen, op 1-2-3.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 13 februari 2021 22:09:40 (10%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@flipflop, met een zeer brede welwillende grijns:

kiezen is niet anders als bij "gewone" autos. Lezen, googlen, nadenken

Informatie vergaren (lectuur, www, toogpraat, ...) , denken, nadenken.
(nadenken is dat wat men doet NA het denken :) )

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 12 februari 2021 22:30:02 schreef r-p:
Overigens zonder ooit helemaal gesnapt te hebben hoe het werkt: het blijken niet een paar betonblokken te zijn maar honderden.

Eigenlijk niet zo moeilijk. Als je energie over hebt hijs je een betonblok omhoog. Heb je energie nodig, dan laat je het betonblok zakken. Electrische energie zet je om in potentiele energie en vv. Dat is hetzelfde systeem wat ze bij sommige waterkrachtcentrales toepassen, alleen veel duurder en kleinschaliger. Het is niet altijd duurder, want een waterkrachtcentrale in de Sahara kost ook wel een paar centen. Het plan Lievense lijkt ook op dit systeem.

Op 13 februari 2021 19:53:34 schreef Joris van der Veen:
Ik overweeg al een tijdje om een elektrische auto te kopen, maar tegenwoordig heb je verschillende modellen. Hoe weet je nou precies welke geschikt is? Leuk dat ik enkele tips kon vinden om de juiste keuze te maken.

Ik vraag me af, waarom elektrisch? Heeft het enig voordeel?

Op 12 februari 2021 22:43:06 schreef buckfast_beekeeper
1,3% van de pechgevallen afgelopen dagen waren in België voor elektrische wagens terwijl ze slechts 0,4% van het wagenpark uitmaken.

Appels en peren. Het is niet relevant hoeveel procent ze van het wagenpark zijn, maar hoeveel % ze van de kilometers maken.

Een 2x betrouwbaarder auto die 4x zoveel km maakt zal ook 2x vaker stuk zijn.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ga je nu beweren dat de gebruikers van elektrische wagens km vreters zijn?

Ken al enkelen die hun rijdende batterij hebben weg gedaan omdat ze er teveel tijd mee verspeelden. Mooi om mee rond de kerktoren te rijden en dan stopt het.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik doe 35.000 tot wel 50.000 km per jaar. Dus hoe vaak moet ik laden en hoe lang gaat die auto economisch mee? Wat kost hij echt per jaar?

Dus afschrijving, vervanging accupakket?

Op 14 februari 2021 10:48:11 schreef Hoeben:
Ik doe 35.000 tot wel 50.000 km per jaar. Dus hoe vaak moet ik laden en hoe lang gaat die auto economisch mee? Wat kost hij echt per jaar?

Dus afschrijving, vervanging accupakket?

veel teveel.
renault zoe heeft 8jaar of 160 000km garantie dat je nog 66% capaciteit over hebt als je de accu koopt.
kostprijs accu 8000€, aankoopprijs auto 25 000€. als je de accu niet koopt, moet je leasen aan 75-125€/maand (afhankelijk van de kilometers dat je rijd).
met 160 000km garantie, zal je met 35 000km na 4jaar er zijn. als je dan nog eens een accu steekt van 8000€, kan je nog eens 4jaar rijden. auto kost je dan 25 000€ + 2X 8000€ of 41 000€. en dan is die quasi onverkoopbaar. accu versleten, 8jaar oud en 320 000km.
electriciteitskost aan 200Wh/km en 25ct/kWh = 16 000€.
totale kost 57 000€

als je de accu leased, kost je dat 25 000€ voor de auto, 96maand leasen aan hoogste tarief 11900€. daar de electriciteit bij van 16000€. totale kost 53 000€

renault clio diesel 15 000€. 320 000km aan 5L/100km = 16000liter benzine of een goeie 20 000€. totale kost 35 000€ op 8jaar.
dus tenzij je 22 000€ aan onderhoud gaat uitgeven, lijkt een dieselmotor nog altijd veel betaalbaarder

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Vergeet je de wall box nog. 11kW 2000€ (3x16A) 22kW (3x32A). Velen zullen dan ook nog een zwaardere elektrische aansluiting nodig hebben met een hogere forfait tot gevolg. Mogelijk de aanpassing van de hele elektrische installatie. Op 16A 230V kom je niet ver. 18h laden voor ±380km. In een stopcontact (10A laden) heb je al >37h nodig om volledig te laden.

Voor de huurprijs van de batterij rijd je met een gelijkaardige diesel al heel veel km.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 14 februari 2021 14:56:58 schreef buckfast_beekeeper:

Voor de huurprijs van de batterij rijd je met een gelijkaardige diesel al heel veel km.

toen we een paar jaar geleden keken ervoor om onze benz 220CDi te vervangen door een electrische, was de huur van de accu bij renault nog 300€/maand.
we hebben toen een minicooper benzine gekocht aangezien die in benzine nog geen 300€/maand zou verbruiken.
ondertussen is de mini al vervangen door een prius (de mini kreeg op 96 000km de rattle of dead).

om goedkoop te rijden, hoef je al niet over te stappen naar electrisch. en zolang de verbrandingsmotor nog zo goedkoop is.... gaan er weinig over stappen.
ik ben pro electrisch, ik rijd al electrisch met de fiets naar het werk (300Wh voor 30km) en heb een electrische scooter staan. maar de auto electrisch is helaas nog niet aan mij besteed. ik blijf nog een paar jaar bij mijn 91'er benzineauto

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 14 februari 2021 16:28:43 schreef fcapri:
...om goedkoop te rijden, hoef je al niet over te stappen naar electrisch. en zolang de verbrandingsmotor nog zo goedkoop is.... gaan er weinig over stappen.

Da's het hele punt ja. Mensen kijken puur naar hun eigen portemonnee, korte termijn dus. Op de lange duur is het enorm veel goedkoper dan nu elektrisch te rijden. En door duurzaam op te wekken wordt het nog goedkoper.
Bijvoorbeeld, de westerse helft van NL verhuizen naar het oosten is enorm duur (en ook nog eens super ongewenst zegt de oosterling).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Die Rattle of dead komt doordat de distributieketting te los ligt (plastic dat veroudert). Komt ook bij andere BMW's voor en komt door een <censuur>ontwerp en de <censuur> afvegen met klantvriendelijkheid.

Maar je motor is niet kapot bij de rattle. Hij gaat alleen kapot als je ermee doorrijdt. Dus vervangen, alleen kost je dat wel een 5000 euro. De ketting is heel gevoelig voor laag olieniveau (waar het nog goed zou moeten zijn) en wat oudere olie. Vervangen om de 5000 km en vullen en vullen dus. 100.000 km is een normaal einde voor die motor. Mijn Peugeot liep nog perfect toen ik hem wegdeed bij 300.000 km, mijn volvo was helemaal op bij 300.000 km, mijn renault was op bij 250.000, mijn toyota deed ik weg bij 650.000 en die rijdt nu in afrika rond...

Waarom ik geen BWM rijd? Ik zou het niet weten.

Ik vraag me af of elektrische auto's ook hoge kosten kunnen hebben bij reparaties. Als die nodig zijn. Elektronica bijvoorbeeld is ontzettend duur in auto's (omdat de fabrikant daar veel winst op kan maken en dat dus ook doet).

Kosten van onderhoud zijn lager bij elektrisch rijden? Reparaties? Is er al wat bekend?

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 14 februari 2021 16:51:15 (29%)

pa3gws

Golden Member

Hoe zit het eigenlijk met de elektronica in zo'n auto?
Is dat gevoelig voor statische ontladingen?
Bijv. bij een bliksemontlading er vlak bij?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
KGE

Golden Member

Op 14 februari 2021 14:56:58 schreef buckfast_beekeeper:
Vergeet je de wall box nog. 11kW 2000€ (3x16A) 22kW (3x32A). Velen zullen dan ook nog een zwaardere elektrische aansluiting nodig hebben met een hogere forfait tot gevolg. Mogelijk de aanpassing van de hele elektrische installatie. Op 16A 230V kom je niet ver. 18h laden voor ±380km. In een stopcontact (10A laden) heb je al >37h nodig om volledig te laden.

Voor de huurprijs van de batterij rijd je met een gelijkaardige diesel al heel veel km.

Vergeet de (hogere) wegenbelasting niet voor diesel.

Een laadpunt hoeft tegenwoordig echt geen 2000 Euro meer te kosten, voor minder dan 1000 Euro (en als je zelf handig bent kan het voor de helft) kun je een laadpunt van 22 kW max aanschaffen.

Drie fasen laden is nodig wanneer je meer dan 100 km per dag rijdt en dat 's nachts wilt aanvullen.

Ikzelf rijdt 5 dagen in de week 100km per dag en laadt binnen 6 tot 7 uur op op een enkele fase 16 Ampere.

Accuhuur van mijn eerste EV (Renault Fluence) was 140 Euro per maand en afhankelijk van hoeveel kilometer je per jaar rijdt. Dit is overigens 8 jaar geleden.

Energiekosten + accuhuur waren per maand bij elkaar minder dan de brandstof- en onderhoudskosten die ik met de benzineauto had.
Daarbij had ik al zonnepanelen liggen, inmiddels nog wat extra.

Onderhoud was nagenoeg nihil. Ook bij de tweede EV die ik heb gehad (Ioniq) was onderhoud minimaal, minder dan 100 Euro per jaar. Met beide auto's heb ik 60000 km gereden zonder noemenswaardige vermindering van de accu. Nu rijdt ik mijn derde EV en deze heeft weer meer bereik en mogelijkheden.

Of het rendabel is vind ik minder interessant, het feit dat we met miljarden voertuigen meer dan 70% van alle energie die we daar in stoppen gewoon weggooien, is voor mij reden genoeg om elektrisch te rijden. Uitlaatgassen veroorzaken per jaar ook miljoenen doden wereldwijd. Zelfs wanneer je elke EV met een kolengestookte centrale zou laden zou je nog minder uitstoot hebben... Gelukkig hebben we steeds meer wind- en zonne-energie en kunnen we inmiddels ook energie over enorme afstanden transporteren (DC) vanaf bijvoorbeeld waterkrachtcentrales elders.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Vergeet de (hogere) wegenbelasting niet voor diesel.

Hoelang gaat de lagere wegenbelasting voor e-auto's nog duren, denk je? Het werd reeds aangestipt: de overheden krijgen volop geld binnen uit het autoverkeer, vooral dmv. accijns op petroleumproducten. Naargelang er minder op petroleum gereden wordt zal de overheid meer geld gaan zoeken bij de e-auto's. Of op zijn minst er minder voordelen aan toekennen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord