Probleem met Pioneer A-301

Mh
Ik heb onlangs een oude Pioneer A301 versterker op de kop getikt met een probleem.
Het linker kanaal blijft ver achter qua volume bij het rechter kanaal.
Als ik de balansregeling ver naar links draai dan krijg ik de beide kanalen wel gelijk, maar dat lijkt mij niet de bedoeling.
Ook de klankregeling werkt niet.
Wie kan mij op weg helpen?

als je het knopje direct hebt ingedrukt werkt de toonregeling niet, staat dat knopje uit, is er wrs een voedingspanning van de toonkeuze missende. die heeft symmetrische voeding, negatieve en positieve dus..

verder kan de balans knop gewoon vuil zijn hier, ook al vaker gehad, knop in geen 25 jaar verzet en is dus zo vuil dat 1 kanaal niet meer meekomt of alles veel minder volume heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Begin er in eerste instantie maar eens mee om de schakelaars en regelaars schoon te maken.
Grote kans dat hij het dan weer prima doet. ;-)
Die dingen zijn bijna onverwoestbaar.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dat knopje had ik ook al ontdekt, als ik die indruk doet het linker kanaal nog steeds niet mee.
Ik zal de regelaars schoonmaken.
Iemand advies waarmee? spuitbus oid?

Shiptronic

Overleden

GEEN contactspray gebruiken!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pa3gws

Golden Member

Schoonmaken ken met contact 390 dat is prima spul geen contact 60 gebruiken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik ga een busje aanschaffen, jullie horen van mij.

Ik lees hier ook wel eens over ipa, zou dat ook werken?

pa3gws

Golden Member

IPA werkt ook maar dat maakt de zaak wel heel erg schraal.
Dus na de IPA toch een heel klein snufje contactspray voor de smering.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Haal even de jumpers eruit aan de achterkant, maak ze schoon en stop ze terug, of vervangen door een tulpkabel.

Semtexx

Golden Member

tik met achterkant van een schroevendraaier tijdens bedrijf eens voorzichtig in de buurt van de toonregeling maar ook op het relais en de bronkeuze schakelaars. Met een beetje geluk kun je dan de fout nog beter lokaliseren.

Ben vandaag weer even bezig geweest met mijn versterker.
Wat heb ik gedaan:
Potmeters gereinigd met contact cleaner 390, geen resultaat.
Jumpers op de achterkant schoongemaakt, geen resultaat.
Op de print geklopt met de achterkant van een schroevendraaier, geen resultaat.
Schema gedownload en uitgeprint.
Omdat ik zelf denk dat het in de print van de klankregeling zit, het voedingspunt opgezocht. Op beide kanalen zowel links als rechts meet ik 16V.
Wie geeft mij een volgende hint! Ik moet er wel even bij zeggen dat ik geen electronicus ben, maar sterkstroommonteur.
Het zit niet in de geluidsbron, want met een andere versterker heb ik wel geluid op beide kanalen met dezelfde boxen.

Buiten de MD versterker zijn alle audio signalen best wel groot en goed te meten met een wisselspanningsmeter in het 1 of 10 volt bereik.
Op zowel links als rechts zet je dan bijv 1000Hz. Dat kan met een toongenerator, maar met een pc kun je met wat software ook een toongenerator maken. Je kunt dan twee kanalen vergelijken.
Zet de balans in het midden en het volume op 50%. Luidsprekers zijn niet nodig. Regel het signaal van de generator niet te groot, want dan lopen de versterkertrappen vast.

In plaats van een voltmeter kun je ook het linker en rechter kanaal vergelijken met bijv een PC luidsprekerboxje met ingebouwde versterker.
Je moet dan wel een condensator van bijv 220nF tussen schakelen, zodat je geen gelijkspanning op de audiobox ingang krijgt.
Een schema is handig, maar met te weinig kennis, zal het niet meevallen een dergelijk foutje er uit te meten.

[Bericht gewijzigd door buzzy op vrijdag 19 februari 2021 16:28:25 (14%)

Ben intussen het schema aan het bestuderen, en het valt me op dat het "direct" schakelaartje halverwege de klankregeling wordt afgetakt.
Als deze schakelaar geactiveerd wordt dan word de gehele klankregeling op de balansregeling na buiten spel gezet. Maar ik heb dan nog steeds weinig geluid op het linker kanaal. Ik begin de eindversterker te verdenken.

Op 19 februari 2021 16:26:00 schreef cmk:
Ben intussen het schema aan het bestuderen, en het valt me op dat het "direct" schakelaartje halverwege de klankregeling wordt afgetakt.
Als deze schakelaar geactiveerd wordt dan word de gehele klankregeling op de balansregeling na buiten spel gezet. Maar ik heb dan nog steeds weinig geluid op het linker kanaal. Ik begin de eindversterker te verdenken.

Voor dat je wat vervangt of los maakt, kun je met de voltmeter meten of beide eindtrappen hetzelfde signaal krijgen. Eindtrappen zijn meestal DC gekoppeld, waardoor ze bij een defect geen geluid meer geven, omdat de DC instelling dan fout gaat. Alleen een condensator in de tegenkoppellus kan nog fout zijn en dan is het uitgangs signaal kleiner, dat is een van de weinige mogelijkheden in een eindtrap.
Omdat de eindtrappen DC gekoppeld zijn, is een sluiting door een uitschietende meetpen vaak fataal.
Gewoon onderdelen uitwisselen leidt zelden tot een goed resultaat.
De versterker heeft een doorverbinding op de achterzijde tussen voor en eindversterker, die mag je aan elkaar verbinden. Spelen beide luidsprekers dan even hard, dan zit het probleem niet in de eindversterkers.
Met een hoogohmige koptelefoon (600 ohm) moet daar voor beide kanalen hetzelfde volume staan, zonee, zit de fout in de voorversterker. Voor deze laatste test moet je de beide kanalen dan uiteraard niet onderling doorverbinden.

pa3gws

Golden Member

Heb je ook de schakelaars ingespoten en dan met name die op de print met de kabel verbonden zijn?
En wat gebeurt er als je heel snel het volume helemaal open draait en direct weer dicht?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Signaal op beide kanalen zetten en dan volgen waar 't fout gaat (je kunt beide kanalen vergelijken). Dit is de toonregeling:

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 19 februari 2021 16:47:11 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Om te testen of het in de "ingangsselector" zit, de jumpers aan de achterkant van de versterker verwijdert en het ingangs signaal rechtstreeks op "in" gezet. Hiermee omzijl je de ingangs selector schakelaar. Ook dit heeft geen effect.
Het kringetje waar de fout zit wordt wel steeds kleiner.
Ga morgen met een toongenerator op een laptop testen.
Ik heb wel wat om snelheidsmeters te ijken, deze geeft een mooi strak toontje.

Op 19 februari 2021 16:30:24 schreef pa3gws:
Heb je ook de schakelaars ingespoten en dan met name die op de print met de kabel verbonden zijn?
En wat gebeurt er als je heel snel het volume helemaal open draait en direct weer dicht?

Schakelaars ingespoten, geen resultaat.
Volume helemaal open en dicht geeft ook geen resultaat.

Ga morgen met een toongenerator testen. De fout moet ergens tussen de balans potmeter en de "direct" schakelaar of in de eindversterker zitten. De rest is eigenlijk al uitgesloten.

We komen er wel :)

[Bericht gewijzigd door cmk op vrijdag 19 februari 2021 17:24:34 (21%)

Op 19 februari 2021 17:10:57 schreef cmk:
Om te testen of het in de "ingangsselector" zit, de jumpers aan de achterkant van de versterker verwijdert en het ingangs signaal rechtstreeks op "in" gezet. Hiermee omzijl je de ingangs selector schakelaar. Ook dit heeft geen effect.
Het kringetje waar de fout zit wordt wel steeds kleiner.
Ga morgen met een toongenerator op een laptop testen.
Ik heb wel wat om snelheidsmeters te ijken, deze geeft een mooi strak toontje.

Met de "DIRECT"on[of schakelaar, overbrug je de regelaars van de toonregelprint, kom je weer dichter bij de fout.

WillemV2

Special Member

Heb je op koptelefoon of op kanaal B ook 1 kanaal zwakker dan de andere?

Ik denk dat ik het probleem gevonden heb.
De tip met de toongenerator was de gouden tip :)
Tot aan de volume potmeter was de spanning links en rechts gelijk, ongeveer 37mV.
Ook de spanning op de luidspreker uitgangen gemeten. Bij 100% uitsturing 4.4V links en rechts :?
Als je het volume terug draait naar nul begon Li steeds meer uit de pas te lopen met rechts. Bij 40% volume heeft Li nog maar de helft van de spanning van RE.
Toen op de volume regelaar gemeten (slecht bereikbaar). Daar hetzelfde resultaat.
Conclusie potmeter slecht/stuk/vervuild
Wat mij bevreemd is dat de potmeter soepel loopt, en niet kraakt ofzo.
Morgen maar eens kijken wat ik daar aan kan doen
Een nieuwe potmeter zal wel niet zo makkelijk verkrijgbaar zijn denk ik.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Heb je het speaker relais al eens doorgemeten? Grote kans dat die slecht is.

Ik heb de potmeter uit de versterker gehaald, omdat er geen waarde op de potmeter staat deze gemeten. Ik meet 85k op beide kanalen
Als ik de potmeter vanuit nul ongeveer 20% opendraai (dit zal ongeveer de normale gebruiksstand zijn vermoed ik) dan meet ik 500 ohm verschil tussen li en re, dit lijkt mij niet de bedoeling.

Een orginele potmeter is in de USA te koop voor 33 dollar, daar komt nog 40 dollar verzendkosten op.

Heb bij tante Ali een 100k potmeter besteld voor €0,72 met een loudness aftakking. Alleen het asje is wat korter, maar daar draai ik wel een verloopje voor.

Ik denk dat het goed komt :+

Arco

Special Member

Die afwijking is niet echt schrikbarend, potmeters lopen nooit precies gelijk. (500 Ohm op 85k is 0.6%, da's een heel mooie waarde)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com