Soldeerbout kopen

prijs scheelt meer dan de helft en tegenwoordig krijg ik hier alles rond de 10 dagen binnen.

Sine

Moderator

Op 14 februari 2021 23:20:49 schreef Kruimel:
[...]Dat is exact de soldeerbout waar we het al over hadden.

Hmmniet helemaal ... dat is de Ksger concurrent die ook wel onder de naam Quicko verkocht wordt.
Dat is net een iets ander boutje met andere functies.

Het station heeft een 4 ipv een 5-pins aansluiting, dus de optie voor de bewegingssensor en daarmee auto-standby en shutdown ontbreken.

Ik zou zelf nog steeds voor de Ksger gaan, boutje en punten bevallen me na enkele jaren gebruik nog steeds prima.
https://www.aliexpress.com/item/33012700701.html

Neem er dan de B en de D-serie punten bij.
https://www.aliexpress.com/item/32782660441.html

Ik gebruik er dit standaardje bij:
https://www.aliexpress.com/item/4000870888573.html

En als voeding inderdaad een oude 20V laptop voeding, alles tussen de 19 en 28V bij een ampere of 3 is prima.

De weller WSD81 is ook een optie die ik iedereen kan aanbevelen, maar daarvoor moet je net iets dieper in de buidel tasten.
Ook dat spul is eigenlijk onverslijtbaar.
Net als de magnastat die ik daarvoor had (die na grofweeg 25 jaar gebruik toch wel op was)

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 15 februari 2021 08:11:47 (14%)

maartenbakker

Golden Member

Ah, die autoshutdown had ik even gemist. Die lijkt me wel erg handig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 15 februari 2021 08:05:10 schreef Sine:
[...]

Hmmniet helemaal ... dat is de Ksger concurrent die ook wel onder de naam Quicko verkocht wordt.

Aha dat wist ik niet, in mijn link stond er zelfs KSGER in de beschrijving namelijk... Dat neemt niet weg dat maartenbakker, kombucha en rob007 op dat punt de T12 bout van Eleshop reeds benoemd hadden, daar sloeg mijn commentaar op. :)

Dat is net een iets ander boutje met andere functies.

Het station heeft een 4 ipv een 5-pins aansluiting, dus de optie voor de bewegingssensor en daarmee auto-standby en shutdown ontbreken.

Ik zou zelf nog steeds voor de Ksger gaan, boutje en punten bevallen me na enkele jaren gebruik nog steeds prima.
https://www.aliexpress.com/item/33012700701.html

Neem er dan de B en de D-serie punten bij.
https://www.aliexpress.com/item/32782660441.html

Ik gebruik er dit standaardje bij:
https://www.aliexpress.com/item/4000870888573.html

Gegeven deze informatie lijkt de KSGER wel beter inderdaad, maar ik zou met die andere ook perfect kunnen leven en de punten gaan bij mij ook mee. Ik gebruik de automatische opwarming niet en zou zo zonder kunnen.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Kruimel de knoop is doorgehakt!
https://www.eleshop.nl/eleshop-ele-t12a-active-soldering-station.html
.
En ja Kruimel aangenaam dit is Rob en zo ben ik ook echt, ik raak dan echt in de war!
Ik ga dan lezen en ja Jinny schreef dit, MAAR Blue Sky schreef dat ja ja maar Maarten die schreef…..
En ja zelfs mijn vrouw die word soms kriebelig van mij dus ja ik weet het, het licht aan mij!(Sorry!)
.
Ik zie trouwens dat er nog een staartje is maar ik denk dat we zo nog wel even door kunnen blijven gaan!
Laat ik dan hopen dat de kracht die KSGER heeft toch ook in deze ELE-T12A zit?
( In het aller ergste geval koop ik er nog eens een KSGER bij! ) ;)
.
Iedereen hartstikke bedankt voor het meedenken!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Dubbelpost@#$&*@
Sorry foutje van mij!

[Bericht gewijzigd door rob007 op maandag 15 februari 2021 13:25:59 (31%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Kruimel

Golden Member

Op 15 februari 2021 13:08:36 schreef rob007:
Kruimel de knoop is doorgehakt!
https://www.eleshop.nl/eleshop-ele-t12a-active-soldering-station.html
.
En ja Kruimel aangenaam dit is Rob en zo ben ik ook echt, ik raak dan echt in de war!
Ik ga dan lezen en ja Jinny schreef dit, MAAR Blue Sky schreef dat ja ja maar Maarten die schreef…..
En ja zelfs mijn vrouw die word soms kriebelig van mij dus ja ik weet het, het licht aan mij!(Sorry!)

No worries, ik dacht je misschien net even een zetje te geven om even de tijd te nemen. Soms helpt dat. :)

Ik zie trouwens dat er nog een staartje is maar ik denk dat we zo nog wel even door kunnen blijven gaan!
Laat ik dan hopen dat de kracht die KSGER heeft toch ook in deze ELE-T12A zit?

Ja hoor. Het verwarmingselement zit in de T12 punten, en die worden in het station met een MOSFETje direct aan de voeding gezet. Het maximale vermogen zal dus (bij dezelfde punt) hetzelfde zijn als de voedingsspanning gelijk blijft. Als je er minder spanning op zet dan daalt het vermogen wel snel, maar ik heb hem weleens op 12V (=1/4 vermogen) gebruikt en dan is hij nog steeds bruikbaar. Het verschil met de KSGER zit hem in de bewegingssensor.

rob007

Yarr, Matey!

JAaa je weet denk ik wel met welk figuur je te maken hebt he Kruimel!
Ik ben er eentje die af en toe stomme/domme fouten maak.
.
Dan nog wel een vraagje?
Kan ik nu strakjes ook die T12 stiften van bijvoorbeeld ebay kopen en er in stoppen?
( gloof dat ik er ook nog ergens eentje heb liggen trouwens… Van zo’n zelfbouw kitje!
https://www.ebay.nl/itm/Diy-Soldering-Iron-Station-Temperature-Control…
Moet ff kijken misschien heb ik zelfs meer dan een…… Kweet het niet meer.... LOL
Zal het eens opzoeken allemaal. )
Is er nog iets dat ik moet weten?
.
Hij word als ik alles goed heb geleverd met 3 stiften dus hoop ik er al mee te kunnen spelen als ie binnen is.
En je moet je bedenken ik ben een Weller soldeerbout gewend, Dus stekker er in ff wachten…. en solderen.
Ik hoef ook niet zo nodig luxe toestanden, gewoon solderen is voor mij al goed ben ik blij!

Nogmaals bedankt allemaal!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Kruimel

Golden Member

Ja we hadden elkaar al wel gesproken in eerdere topics inderdaad, en ik ben er nog niet op uitgekeken hoor! ;)

Als het goed is zouden alle T12 stiften compatibel moeten zijn, dus je zou ze zo moeten kunnen wisselen. Je moet dit wel in het soldeerstation instellen, want het maakt wel uit voor de manier waarop het element wordt aangestuurd.

Mijn ervaring is dat ik bijna alles met de BC3 stift doe (ik doe veel TH), en af en toe de D24 gebruik. Die krijg je ook bij het station van Eleshop (samen met de D08 en I) en ik denk dat je daarmee meteen kan beginnen. Je kunt wellicht nog een D24 kopen. Waar soldeer je nu mee (ik bedoel de punt)?

Ik denk dat de keus al is gemaakt. Maar ik heb twee digitale soldeerstations van Toolcraft. (Conrad) Deze zijn 50W en 80W. Ik ben er ontzettend blij mee, en dat na jaren lang drie dagen in de week gebruiken.

De verschillende bijgekochte soldeerpunten gaan niet kapot. De meest gebruikte punt van 0.8mm is al vijf jaar oud en nog steeds perfect. Ik soldeer dan wel met 60/39/1.

Niet dat ik wil dat je deze moet kopen, maar ik heb er goede ervaringen mee.

https://www.conrad.nl/p/toolcraft-st-50d-soldeerstation-digitaal-50-w-…

I love it when a plan comes together !
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

ook ritmeester nog bedankt voor jou INFO!
Hallo Kruimel ik heb het soldeerboutje binnen, en natuurlijk heb ik hem ook even voorzichtig getest!
Heb gelijk nog wat vraagjes als het niet erg is!?
( ik ben niet zo van die moderne softwarematige instelbare huppeldepup spul! )
Maar ik MOEST nu wel natuurlijk!
Dus klik aan gezet en hij begon gelijk naar de 250 te lopen(ik blij!) en toen deed ie piepen?
(ik in paniek) er stond BOOST(in het geel) paar keer gepiept en stopte ie met piepen (ik weer in rustige modus)
Op hoeveel zet je die BOOST normaal?
Op 250? deed ie het niet goed op het grote oppervlak van de printplaat!
Hij ging trouwens ook nog even in de slaapstand (met een pietoontje!( schrok me rot! )
Bewoog ik de bout even en hij sloeg weer aan! Anders loopt ie terug naar… ik dacht 150
Heb de temperatuur opgedraaid naar 290? Wat is eigenlijk de goeie temperatuur?
Stukje print en gelijk soldeersoorten ff testen zie foto, ging vrij aardig moet ik zeggen!
De Witte rol soldeert niet goed! ( 63/37 gekocht op ebay! Ik denk zonder resin, en dat dat ook de fout is!?)
Die andere rolletjes soldeer doen het aardig trouwens!
Die blauwe is onbekent maar komt ook van ebay en ook die oranje rol.
Er zit ook Stannol tussen (zie foto) is dat een goeie soort tin? Lijkt wel goed!
.
Ik geloof dat het soldeerstationetje wel goed is.
MAAR heb nu even zitten klooien op een stukje printplaat en dat zegt nog niet veel,
Het moet op de lange duur ook nog maar bewezen worden natuurlijk!

Tot zo ver weer eventjes,
Vriendelijke en Gezonde Groetjes van een tot nu toe blije Rob!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik zie daar ook een rolletje Stannol liggen de HS10 versie. Ikzelf gebruik de Stannol 2630 0.7mm.

https://www.telec.nl/webshop/stannol-2630-0-7mm-250gram/category_pathw…

Soldeert erg goed.

Van bovenstaande website:

code:

Stannol 2630 Soldeertin 0,7mm / 250gram

Loodhoudend soldeertin S-Sn60Pb39Cu1 (tin/lood) 2,2% vloeimiddel (flux)

De flux in de Stannol 2630 soldeertin heeft een betere activering dan de flux in de Stannol HS10 serie soldeertin.

De Stannol 2630 serie soldeertin is uitermate geschikt voor grote en massieve contactvlakken zoals transformatoren en kabels met een grote diameter.

De Stannol 2630 serie is in de 0,7mm en 1mm uitvoering ook uitstekend te gebruiken voor de standaard elektronica toepassingen en heeft geen reflux nodig bij reparatietoepassingen
I love it when a plan comes together !
pa3gws

Golden Member

Je kan hem rustig op 350 graden zetten de meest gebruikte weller stift nummer 7 is 370 graden in rust.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henk H.

Golden Member

Wat de goede temperatuur is, hangt helemaal af van wat je aan het solderen bent.

Bedoeling is dat de bout warm genoeg is om snel een goede verbinding te maken. Te koud is niet goed omdat je dan te lang gaat zitten stoken om de tin maar te smelten waardoor de componenten en (vooral) de PCB te warm wordt en de banen/pads los komen. Te heet is niet goed omdat de flux dan te snel verbrandt.

Volgens mij is het de bedoeling dat je normaal gesproken voor (through hole) componenten in 2 seconden klaar bent. Dus 2 seconden voor bout op de verbinding, tin toevoeren, tin weg, verbinding laten vloeien en bout weg. Voor PCB's met grote massavlakken ga je het 2 seconden niet klaren denk ik.

Met bouten met een hoger vermogen/cartridge tips zou temperatuur extra hoog zetten niet nodig moeten zijn. Bij een bout die minder snel warmte toe kan voeren (omdat het verwarmingselement verder weg zit) kon dat nog wel eens een trucje zijn.

Met mijn Weller WS51 station zit ik meestal rond de 320 graden met een 50 Watt bout en through hole werk zonder grote massavlakken. Ik heb helaas nog niet veel met een PACE (ADS200) station kunnen solderen maar mogelijk ga ik daar iets lager. Loodhoudend (60/40) no-clean tin met een vrij milde flux denk ik.

Tin (loodvrij of loodhoudend) kan natuurlijk ook nogal een verschil maken.

Kruimel

Golden Member

@Rob007: Da's snel! :o

Dat piepen weet ik zo snel niet, ik heb het heel snel uitgezet (er is bij mij een optie om de pieper helemaal uit te zetten). Ik heb alleen die KSGER, dus de software zal waarschijnlijk verschillen. Volgens mij werkt het zo:

  • De temperatuur stel je in door op de draaiknop te drukken en dan de temperatuur in te stellen door te draaien (je hoeft hem niet in te houden, want dan verander je de ingestelde stift);
  • Als je de knop omhoog draait als hij al aan is dan zal de temperatuur met 50° omhoog springen voor een korte tijd en zal bij "boost" tonen. Hij gaat na een paar minuten weer terug naar de originele temperatuur;
  • Als je omlaag draait zal hij in standby gaan, de instelling wordt dan 200°C. Als je dan weer aan de slag wil is hij snel weer op temperatuur, maar in deze toestand zal hij niet of nauwelijks corroderen.

Dit is hoe de mijne werkt, dus ik geef geen garanties dat het bij jou gaat werken!

Zoals ik al zei: de software is niet heel makkelijk te gebruiken, maar als alles eenmaal ingesteld staat vind ik het best een fijn ding.

edit: Crap, 5 minuten aan het typen en er zijn 3 (!) reacties tussen gekomen... :o

Op 16 februari 2021 16:49:50 schreef ritmeester:
Ik zie daar ook een rolletje Stannol liggen de HS10 versie. Ikzelf gebruik de Stannol 2630 0.7mm.

Ik vind dat vreselijke tin, die rol Stannol 2630 0,7 mm die ik nog (bijna vol) heb liggen. Na het solderen blijft er heel veel hars troep op de print achter en je blijft maar aan het schoonmaken.
Vervolgens een klos Loctite C 400 60EN 5C (of 60EN C400 5C) 0,7 mm aangeschaft en voor mij nooit een andere meer!

rob040

Golden Member

Op 15 februari 2021 08:05:10 schreef Sine:
Ik gebruik er dit standaardje bij:
https://www.aliexpress.com/item/4000870888573.html

Sine, is dat bakje waar het sponsje in zit van plastic? Want dan smelt het steeds bij het afvegen van de punt...
Of is er over nagedacht?

Arco

Special Member

Is bakeliet, ik heb er net eentje besteld (wel met metaalsponsje erbij, gewone spons is niks)
https://nl.aliexpress.com/item/1005001514483170.html?spm=a2g0s.9042311…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Ah, bakeliet. Dat het nog bestaat. Dank Arco!

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,
Ja het nare is dus dat ik alleen maar die Wellers gewend ben! ( ben dus eigenlijk niets gewend! )
Dus pa3gws je schrijft stift nummer 7 is 370 graden maar als ik Google met T12 stift 7
Komt er zo’n bijl Tip tevoorschijn ( of dat ook nummer 7 is??? ) bedoel je die rechter?
https://www.rkoopmans.nl/wp-content/uploads/2019/11/IMG_2193-1024x768.…
.
Ja Henk rond de 300 is gloof ik wel goed want 290 lukte het ook mee!
60/40 met 2% Flux zie ik veel ook op ebay
Dat oranje en blauwe klosje vind ik ook niet slecht,
MAAR ook wat dat betreft ik ben geen kenner!
.
OOWWwww kijk zie je Kruimel ja ik had eerlijk gezegd ook al zo iets van ik ga
( als ik even de kans heb/krijg ) kijken voor een manual of zo iets!
Want zat daarnet maar wat te doen, op welke stift die staat ingesteld???
Maar heb hier ook visite en kan dus ff niet verder rommelen.
.
Wat betreft die tin nogmaals ik ben geen kenner!
Ik dacht ff dat Stannol een goed merk zou zijn, alleen welke smaak je dan moet hebben???

Tot zo ver heel eventjes want kan even weer niet verder schrijven!
Word vervolgt!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 16 februari 2021 19:39:10 schreef rob040:
Ah, bakeliet. Dat het nog bestaat. Dank Arco!

tuurlijk bestaat het nog.. Bakeliet (de eerste kunststof) is nu eenmaal onvergankelijk :-)

Shiptronic

Overleden

@ Rob : https://static.eleshop.nl/mage/media/downloads/ELE-T12A_manual.pdf :) ja techneuten haten ze te lezen, maar ze zijn vaak erg verhelderend!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Het is een thermoharder, maar vrijwel zeker geen bakeliet.

Op 16 februari 2021 20:18:52 schreef rob007:
Dus pa3gws je schrijft stift nummer 7 is 370 graden maar als ik Google met T12 stift 7
Komt er zo'n bijl Tip tevoorschijn ( of dat ook nummer 7 is??? ) bedoel je die rechter?

Weller magnastat punten hadden een opdruk onder op de punt, dat staat voor de temperatuur is 100-en graden F.
Ofwel, puntje 7 = 700oF ~ 370oC

Ik heb mijn braad-ijzers meestal zo rond de 350-370o staan voor loodhoudend tin.

Als je dikke stuken print wilt bakken zorg dan ook voor een stevige punt waarmee je veel warmte kunt overdragen. een T12-D4 of D52 bijvoorbeeld.

Shiptronic

Overleden

Op 15 februari 2021 08:05:10 schreef Sine:
[...]

Hmmniet helemaal ... dat is de Ksger concurrent die ook wel onder de naam Quicko verkocht wordt.
Dat is net een iets ander boutje met andere functies.

Het station heeft een 4 ipv een 5-pins aansluiting, dus de optie voor de bewegingssensor en daarmee auto-standby en shutdown ontbreken.

volgens de manual kan hij dat wel :

Default sleeping time for 1 minute, means after 1 minute the host and handle is stand still,
the soldering station will entry to dormant state, the temperature of soldering iron tip will drop
to 150?, at this time when move handle or rotary encoder, the soldering station will rapidly
heat up the working temperature before Sleeping.

bron : https://static.eleshop.nl/mage/media/downloads/ELE-T12A_manual.pdf

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com