Diode bediening voeding freesmachine

Dag iedereen,

Ik heb laatst een freesmachine met automatische dwarsvoeding gekocht.
Deze dwarsvoeding is van Well Setting co.
Nu werkt deze voeding niet, en heb ik bij het uitmeten tegen het verkeerde pinnetje gestoten,
rookwolkje tot gevolg en volgens mij is een van de diodes ontploft.
De diode is in 2 gespleten. Ik kan er nog op aflezen 5N en 35. Helaas kom ik hier op het internet niet echt verder mee.
Kan iemand mij vertellen wat voor diodes dit zijn, of met welk type ik ze kan vervangen ?

Alvast dank ! ;)

Maak eens een duidelijke foto van de zijkant waar tekst op staat flitser uit .

Er staat iets op de diode ik zie al een N staan.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Ik lees "diodesss". Zit er nog een zelfde in? Mss is die duidelijker. In ieder geval voor mij onbekend. Voor vele anderen ook veronderstel ik gezien de zondvloed van reacties....

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 2 februari 2021 20:49:56 schreef daandc:
Maak eens een duidelijke foto van de zijkant waar tekst op staat flitser uit .

Er staat iets op de diode ik zie al een N staan.

Helaas , dit zijn de duidelijkste foto's die ik kan maken, heb het talloze keer geprobeerd, die dingen zijn echt te klein en het kleur verdwijnt iedere keer ik ze vastneem.
Als je inzoomt op de bovenste foto kun je de 35 zien staan, op die andere foto zie je idd een N, daarvoor staat 5.

IEmand die mij meer kan vertellen hierover ? Volgens ik het internet aflees gaat diode codering maar tot 3 voor de N 8)7

Is er iemand die enig idee zou hebben voor wat deze diode dient of met wat ik ze uberhaupt kan vervangen ? Ik kan wel eens over de pinnen meten wat voor spanning ik daar krijg, al doet het er ook niet goed aan dat alles vast zit aan de behuizing en ik de print er zeer moeilijk kan uithalen..

Dan ben ik bang dat we er niks zinnigs van kunnen maken.

Zou je het schema kunnen uittekenen ?

Mischien dat we dan een idee hebben wat het voor diode moet zijn zener i.o.d .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
vergeten

Golden Member

Op 2 februari 2021 21:58:29 schreef pieter?:

Is er iemand die enig idee zou hebben voor wat deze diode dient of met wat ik ze uberhaupt kan vervangen ? Ik kan wel eens over de pinnen meten wat voor spanning ik daar krijg, al doet het er ook niet goed aan dat alles vast zit aan de behuizing en ik de print er zeer moeilijk kan uithalen..

Zou dit wat kunnen zijn?
Op welke (stuur)spanning werkt die motor?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Een 1N35 is het zeker niet.
Een 1N35 is een geranium diode die ergens in de jaren 40 op de markt kwam en er heel anders uit ziet.

Als een foto niet lukt, schrijf dan zo volledig mogelijk achter elkaar op wat je wel kunt lezen.
Dus ook eventuele streepjes spaties of restanten van letters.
Geef verder eens een beschrijving van de motor zoals werkspanning, AC of DC.

Schottky diode 5Amp 35 volt ? komt me vaag bekend voor.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Bedankt voor de antwoorden, enige ik kan aflezen is zoals gezegd 5N en 35
Hier nog eens een foto van de print hieronder. Morgen eet ik de print uit

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Is dat wel een diode? Het kan net zo goed een TVS zijn (ja, dat is ook een soort van diode, okee) of een VDR.

Morgen eet ik de print uit

Laat het u smaken! :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

Op 7 februari 2021 22:57:50 schreef pieter?:
enige ik kan aflezen is zoals gezegd 5N en 35

Aan een pootje zit nog een stukje waar een cijfer (een 3?) op lijkt te staan, klopt dat?
En er zit nog een diode op de print, wat staat daar op? (misschien zijn het 2 dezelfde)

Een dag verder, heb eens het een en ander gemeten, alsook het schema uitgetekend.
Over de component staat 17.75VAC wanneer de weerstand voor de snelheidsregeling volledig open staat
Over de component staat 16.90VAC als de weerstand volledig dicht staat (of omgekeerd)
Op de weerstand voor de snelheidsregeling staat 110VAC

Op het blad staat uitgeschreven waar welke draad toekomt.
OP de printkaart zitten enkele componenten waarop staat 0.22-250NTK. weet iemand wat dit is. verder een hoop weerstanden, 2 condensatoren waarop staat 2.2/50 Asuno en no 2 diodes.
De middenste schakelaars verbinden de buitenste pinnen door met het midden bij het indrukken. Deze schakelaars dienen als links/rechts.

De print zelf wordt met 110VAC gevoedt, in de voeding zit nog een zekering ingebouwd.
De kapotte component (veronderstel dat het een diode is) is de 3e compontent bij het dalen van boven naar beneden op het schema.

Wie o wie helpt mij uit de nood? ;)

Btw, 1 van de weerstanden ondertussen ook opgeblazen, maar hier kom ik wel uit :)

[Bericht gewijzigd door pieter? op dinsdag 9 februari 2021 22:58:29 (12%)

Thevel

Golden Member

Op 9 februari 2021 22:56:08 schreef pieter?:
OP de printkaart zitten enkele componenten waarop staat 0.22-250NTK. weet iemand wat dit is

Dat zijn condensators, 0,22µF 250V.

Probeer een schema te tekenen ipv een print-lay-out, een schema "leest" wat makkelijker..

Even terloops zonder het topic in te lezen. Waar is de diac? Of is hier geen? Verkeerde schakeling in gedachte? Die 10ohm ziet er ook wat Sarajevo uit.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 9 februari 2021 23:38:33 (15%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Beter dan dit lijk ik het niet te kunnen uittekenen:

Diode (of wat het ook mag zijn) zit centraal in de tekening.
Van de schakelaars links/ rechts ben ik niet 100% zeker. Ik meet tussen het gemeenschappelijk been telkens dat ze beide sluiten bij het indrukken. Als ik de 2 andere benen meet , meet ik hier geen weerstand tussen...

De 10k heeft gister tijdens het uitmeten rook gevat, tijdens het drukken op de override knop....

Eeuwig bedankt voor degene die m'n vraagstuk kan oplossen :D

Zeker al geen gewone diode (als het schema klopt) want die staat in serie met een condensator.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zie in je openingspost dat je voeding (mechanische) niet werkt. Je hebt een override knop, gaat die dan wel maar op full speed?
De "diode" lijkt me ook niet zo bijster veel te doen. over een 150 die in serie met een 3000 staat. Procentueel verwaasloosbaar. Ik persoonlijk zou iets deftig zoeken of bouwen om er tussen te zetten. De motor wordt DC gestuurd via 110v ac. Mss dat je met een dc regeling 0-48v toe komt.
Edit:
Kun je een dc voltmeter op de kathode van de thyristor zetten en wat metingen doen?
Kathode is bij jou omschreven met "groen".
Wat meet je op de gate?
Wat meet je over het kleine elcootje?
Wat meet je op de 3 aansluitingen vd speedpotmeter?

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 10 februari 2021 23:00:45 (23%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Shiptronic

Overleden

Op 10 februari 2021 22:30:31 schreef pieter?:

De 10k heeft gister tijdens het uitmeten rook gevat

ik zie een uitgebrande weerstand, maar die is geen 10K !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 februari 2021 23:36:16 schreef EricN:
Die 10ohm ziet er ook wat Sarajevo uit.

Vermoedelijk heeft TS te snel er over gelezen

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is idd 10 ohm, niet echt stilgestaan bij de kleurencode maar uitgemeten en exact 10k gemeten...

Onderstaand alvast foto toegevoegd van het aangepast schema, evenals nog een close up foto van de component. Vorm is goed herkenbaar, tekst niet meer fotografeerbaar...
niemand enig idee wat dit voor iets is ? Het lijntje erop doet mij denken dat dit een diode is, de vorm is dan wel wat atypisch met de afgeschuinde hoeken.

Ik wil gerust eens meten op de kathode van de thyristor, bedoel je tussen deze kathorde en de gate / kleine elco's ?
Tevens meet ik dus dat enkele weestandswaarden niet zijn wat ze moeten zijn, beter dat ik deze eerst eens vervang voor metingen te doen?

Op 10 februari 2021 22:43:44 schreef EricN:

Edit:
Kun je een dc voltmeter op de kathode van de thyristor zetten en wat metingen doen?
Kathode is bij jou omschreven met "groen".
Wat meet je op de gate?
Wat meet je over het kleine elcootje?
Wat meet je op de 3 aansluitingen vd speedpotmeter?

OP de potmeter meet ik 110VAC, 500 ohm

Er zit in je schema wel een fout aan de stator. De 4 schakelaars komen uit op hetzelfde punt.
Er zit nog wel wat meer scheef aan je schema. De anode van je defecte diode zit niet alleen aan de elco vast maar ook nog aan iets anders. Zie bewerkte foto

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 14 februari 2021 22:38:48 (46%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

In het schema is de omschakeling fout, de veldwikkeling moet tussen de p contacten van twee wisselschakelaars komen. De rechter kant van de triac naar de onderste rotor aansluiting om de rotor en veldwikkeling in serie te zetten via de triac. Loop de rest ook maar even goed na of alles goed op getekend is.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

zaten idd wat fouten in de schakeling,
in bijlage het bijgewerkt schema,

wie kan me helpen ? welke component is dit ?

Helaas. Nog steeds fout. Mijn diode 3de aansluitingstip is niet veranderd en de statorwikkeling kan niet wisselen aangezien ze naar hetzelfde punt gaan.
Volgens je getekende schema heeft de diode nagenoeg geen nut maar gezien het schema mis is kan ik er de functie niet uit analyseren.
Ik zou eerst kijken of het een serie of parallel motor is, een juist schema maken en dan zou ik er een regelbare dc voeding op zetten en die primitieve zooi uitgooien.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?