Beko Warmtepompdroger heeft storing

Goedenavond.

Iemand hier bekend met de warmtepompdrogers van Beko?

Ik heb hier eentje staan met storing.
Het ene moment draait hij prima. En het volgende moment gaat het indicatielampje van het water reservoir knipperen. Terwijl de condenswaterbak in principe nog leeg is. En de filters zijn ook schoon. Dus daar ligt het dan volgens mij ook niet aan.
En aangezien een warmtepompdroger qua techniek. Toch net even iets anders is. Stel ik de vraag hier maar even.

Je bent nooit te oud om te leren.

Heb hier ook zoiets gehad met een ander merk warmtepomp droger.
Microswitch van vlotter vervangen en weer goed.

De pomp achteraan is eenvoudig te verwijderen. De vraag die je moet stellen is: liegt de melding?
Zit op het moment dat je de melding krijgt idd de vlotter van het hoog waterniveau idd omhoog zodat de melding gegeven wordt?
Wat er in de meeste gevallen gebeurt is een verstopt systeem. Ik los dat zo op, zie foto.
Veel succes.
Edit. Andere mogelijkheden maar minder frequent:
Darm verstopt. Maar dan zou hij het altijd moeten aangeven.
Pomp hapert intermitterend. Komt soms voor dat de pomp soms niet wil starten en een ander moment wel. Pomp vervangen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zo. Jij neemt geen halve maatregelen zo te zien.
Zit die vlotter en de microswitch op de pomp zelf?

Je bent nooit te oud om te leren.

.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 13 april 2021 21:56:25 (91%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De reden dat ze telkens volledig uit elkaar gaan is mdat de verstopping meestal structureel is en niet op een andere manier bereikbaar. Ondertussen bandwerk geworden.
Indien het niet de pomp is maar vuilopstapeling onderaan waardoor de pomp de brij niet opgepompt krijgt en je ziet er tegenop om grondig te werk te gaan:
1. Vewijder pomp volledig.
2. Tape draden naar boven tegen achterwand zodat ze niet nat worden.
3. Zet vooraan onder het toestel iets zodat het naar achter helt.
4. Spuit langs voor water zodat het achteraan uit komt.
Half werk maar helpt ook tijdelijk.
PS wasverzachter gebruiken is verboden als je die was zoekt te drogen in de droger..
Verboden dus...
Reinig de zwarte spons zeeeeeer regelmatig. Minimum om de 10 beurten. Om de 5 is aangewezen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat wordt nog een leuke klus. Als ik jou goed begrijp haha.

Je bent nooit te oud om te leren.

Eerst de diagnose stellen natuurlijk. Er zijn meer mogelijkheden. We gaan enkel uit van statistiek gezien de te overbruggen afstand.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Inderdaad.
Het vreemde is gewoon. Dat hij het ene moment wel normaal het programma uitdraait. En vervolgens niet meer.

Je bent nooit te oud om te leren.

Het klepje achteraan is eenvoudig te openen. Dan zie je schakelaar en nog net het topje vd vlotter. Observeer deze of die werkelijk het alarm (schakelaar) bediend. Indien ja, kun je de pomp testen op starten. Trek 2 stekkertjes v pomp uit en plaatst een stuk snoer met 2 klemmetjes aan op de pomp. Steek dan 100 keer in en uit het stopcontact. Wel tijd geven om de pomp stil te laten vallen. 5 sec in. 5 sec uit..... . Soms weigert de pomp te starten.
Je kan ook de pomp er eens uit halen en zo testen. Dan kun je ineens zien of het geheel vol vetzakkerij zit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zal het morgen even proberen. Ik ben wel benieuwd wat de pomp gaat doen.

Je bent nooit te oud om te leren.

Op 17 februari 2021 22:54:10 schreef EricN:
Het klepje achteraan is eenvoudig te openen. Dan zie je schakelaar en nog net het topje vd vlotter. Observeer deze of die werkelijk het alarm (schakelaar) bediend. Indien ja, kun je de pomp testen op starten. Trek 2 stekkertjes v pomp uit en plaatst een stuk snoer met 2 klemmetjes aan op de pomp. Steek dan 100 keer in en uit het stopcontact. Wel tijd geven om de pomp stil te laten vallen. 5 sec in. 5 sec uit..... . Soms weigert de pomp te starten.
Je kan ook de pomp er eens uit halen en zo testen. Dan kun je ineens zien of het geheel vol vetzakkerij zit.

.

Hoi Eric

Ik heb het klepje verwijderd. En zag dus dat de vlotter helemaal omhoog staat. Zie foto. Maar dat kleine zwarte vierkante bakje waar die stekkertjes op zitten. Is dat de pomp? Of vergis ik mij nu.

Je bent nooit te oud om te leren.

Idd. Ingegoten brol. China is hier jaloers op de kwaliteit hiervan. Ze zeggen dat dit voor hun eenvoudig na te maken moet zijn gezien ze dat soort kwaliteit daar gewoon zijn. Helaas heb ik nog niet veel goedkope alternatieven gevonden voor dit over-prised ding. Grondig testen. Veel succes.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

BEKO, dure onderdelen??? Meestal niet.Pompjes zijn vaak goed en betrouwbaar.. Alles goed spoelen en reinigen en dan weer OK..Filters IDD goed bijhouden...

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 18 februari 2021 19:09:12 (33%)

Op 18 februari 2021 14:53:10 schreef EricN:
Idd. Ingegoten brol. China is hier jaloers op de kwaliteit hiervan. Ze zeggen dat dit voor hun eenvoudig na te maken moet zijn gezien ze dat soort kwaliteit daar gewoon zijn. Helaas heb ik nog niet veel goedkope alternatieven gevonden voor dit over-prised ding. Grondig testen. Veel succes.

Ik heb de pomp er nu uitgehaald. Met het idee. Om te kijken of zich daar misschien vuil in had opgehoopt. Maar het enigste deel. Wat ik los kan halen. Is het gedeelte waar de rotor/ventilator zit. Dat gedeelte was op zich wel schoon.
Maar ik had verwacht. Dat je de hele pomp wel uit elkaar kon halen. Heel vreemd dit.
Wel was duidelijk te zien. Dat in de water opvangbak onder de vlotter behoorlijk wat water stond.
Ik begin nu sterk het idee te krijgen. Dat zoals jij al zij. Dat de pomp wel eens zou kunnen haperen.

Je bent nooit te oud om te leren.

@smd. Idd beko stond gekend om zijn goedkope wisselstukken maar tegenwoordig kom ik toch meer en meer dure stukken tegen en 60€ voor een china pompje van 5 frank en een sjik vind ik behoorlijk duur.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zo. Dat is nog een behoorlijke prijs.
eerst de boel maar eens goed schoon maken. En de drab onder de vlotter weg halen. En dan maar eens kijken. Wat hij dan gaat doen.

Je bent nooit te oud om te leren.

Drab? Ja, dat kan die natuurlijk niet oppompen. Ze zijn wel nog iets goedkoper te vinden door te zoeken op de nr die op de pomp staat. Ze zitten in nog andere toestellen. Maar voorlopig zullen we aannemen dat vervangen nog niet aan de orde is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

had een tijd terug nog een condensdroger waar dat pompje van stuk was, rubber schoepje was losgekomen van de motoras. heb dat rubber flapje met naaigaren weer hersteld, werkt nog :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Laten we in ieder geval hopen. Dat vervangen niet nodig is.

Je bent nooit te oud om te leren.

Op 18 februari 2021 19:56:25 schreef testman:
had een tijd terug nog een condensdroger waar dat pompje van stuk was, rubber schoepje was losgekomen van de motoras. heb dat rubber flapje met naaigaren weer hersteld, werkt nog :P

Het schoepje zit hier nog wel goed op de as. Ik merkte wel. Dat je hem de ene keer soepel rond kunt draaien. En het andere moment geeft hij een beetje terugslag. Ik weet niet of dit normaal is.

Je bent nooit te oud om te leren.

De terugslag is normaal. Je kan pompje eens testen met een snoertje er aan en kijk of pomp onder belasting goed start. Los starten de pompjes slecht, met water wel OK.. Schoepje zou er af moeten kunnen, vaak wat haren achter.

Sjee, das IDD erg duur EricN!!! Kan je er beter een AEG pomp in zetten!! Ik ga ze bewaren nu dat ik dit weet...

Op 19 februari 2021 18:55:05 schreef smd:
De terugslag is normaal. Je kan pompje eens testen met een snoertje er aan en kijk of pomp onder belasting goed start. Los starten de pompjes slecht, met water wel OK.. Schoepje zou er af moeten kunnen, vaak wat haren achter.

Sjee, das IDD erg duur EricN!!! Kan je er beter een AEG pomp in zetten!! Ik ga ze bewaren nu dat ik dit weet...

Dan ga ik dat nog even proberen. Het schoepje er af te halen. Ik heb het gisteravond volledig schoon gemaakt. Ook de water opvangbak onder de vlotter. Het pompje zag er op zich wel goed uit. Al zegt dat natuurlijk niks over de binnenkant van het pompje. Maar ik ben in ieder geval blij Dat het normaal is dat het schoepje terugslag heeft.

Je bent nooit te oud om te leren.

Op 19 februari 2021 18:55:05 schreef smd:
De terugslag is normaal. Je kan pompje eens testen met een snoertje er aan en kijk of pomp onder belasting goed start. Los starten de pompjes slecht, met water wel OK.. Schoepje zou er af moeten kunnen, vaak wat haren achter.

Sjee, das IDD erg duur EricN!!! Kan je er beter een AEG pomp in zetten!! Ik ga ze bewaren nu dat ik dit weet...

Ik heb het pompje even los getest in een bakje water. Ik hoor het pompje wel. Alleen gebeurt er verder niets. Zou hij dan toch stuk zijn?

Je bent nooit te oud om te leren.

De onderkant (slakkenhuis) kan er af. Wel oppassen. De weerhaken breken vlug af. Open maken en zo inspecteren. Speling op de as? Draait hij rond? Wat met stroom er op?....

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?