Soldeerbout kopen

Sine

Moderator

Uhu, en men zet er daar altijd precies op wat het is.

Het is een hars, misschien zelfs op fenolbasis, maar dat maakt het nog geen bakeliet.

Kruimel

Golden Member

Maar het smelt niet meteen als je er een keertje tegenaan stoot, daar ging het om volgens mij. ;)

Op 16 februari 2021 20:18:52 schreef rob007:
Hallo allemaal,
Ja het nare is dus dat ik alleen maar die Wellers gewend ben! ( ben dus eigenlijk niets gewend! )
Dus pa3gws je schrijft stift nummer 7 is 370 graden maar als ik Google met T12 stift 7

Bij die T12 tips heeft dat cijfer niets met de temperatuur te maken. Er zit een sensor in, en het soldeerstation stuurt er 24V in tot de ingestelde temperatuur is bereikt. Dat doet de stift niet zelf, en je moet het altijd op het station kunnen instellen. Misschien bestaan die wel, maar dat is hier niet relevant.

Ja Henk rond de 300 is gloof ik wel goed want 290 lukte het ook mee!
60/40 met 2% Flux zie ik veel ook op ebay
Dat oranje en blauwe klosje vind ik ook niet slecht,
MAAR ook wat dat betreft ik ben geen kenner!

Volgens mij moet je met alle soldeer op de foto kunnen solderen. Ik denk niet dat je het makkelijk gaat hebben als je nu ook nog eens een smaak ontwikkelt voor luxe soldeertin.

OOWWwww kijk zie je Kruimel ja ik had eerlijk gezegd ook al zo iets van ik ga
( als ik even de kans heb/krijg ) kijken voor een manual of zo iets!
Want zat daarnet maar wat te doen, op welke stift die staat ingesteld???
Maar heb hier ook visite en kan dus ff niet verder rommelen.

Morgen nog eens kijken dan. Ga rustig zitten en lees mijn vorige post nog eens door. Als er dan nog iets onduidelijk is moet je je maar even opnieuw melden.

Wat betreft die tin nogmaals ik ben geen kenner!
Ik dacht ff dat Stannol een goed merk zou zijn, alleen welke smaak je dan moet hebben???

Niet over nadenken, eerst je soldeermachien onder de knie krijgen. ;)

rob007

Yarr, Matey!

Zoowww mensen,
Ik moet mij nu helemaal inlezen, Zowel hier op het forum als aan dat PDFje!

Shiptronic die zit te gniffelen, die denk ik zal je aan het lezen zetten jij KRENG! LOL
En ja Kruimel
Ik zal je zeggen ik haal de vrouw er bij en dat zij dan leest en ik uitvoer op dat kleine kastje.
En ja als ik vragen heb kom ik hier terug!
.
En Sine ik heb hier ook nog dat grove hakmes stifje T12KF of KL geloof ik van zon ebay soldeerstation kitje.
(moet ik ook nog eens maken en proberen! :) )
.
(ik zat net alvast een beetje dat PDF te lezen, krijg heimwee naar mijn WELLER!!!Hoe simpel? LOL ;) )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hensz

Golden Member

Op 15 februari 2021 08:05:10 schreef Sine:
Het station heeft een 4 ipv een 5-pins aansluiting, dus de optie voor de bewegingssensor en daarmee auto-standby en shutdown ontbreken.

Er zijn methodes om beweging te signaleren zonder extra draad in de kabel.

Don't Panic!

Ik had een jaartje of 6 geleden een chinees soldeerstation gekocht waar ik op zich zeer tevreden over was (dacht ik toch).
Na verloop van tijd de pvc kabel defect geraakt door een draadbreuk en kort daarna het halve handvat gesmolten omdat het verwarmingselement naar achteren was geschoven.

Daarna een Weller WE1010 gekocht onder het motto het is Weller dus moet goed zijn. (niet dus)
Ondanks het hoge vermogen van 80 watt toch veel problemen met solderen ivm matige warmte overdracht van element naar de punt.

Nadat mijn trouwe portasol er de brui aan gegeven had (gasregeling defect) het nog geprobeerd met een andere gassoldeerbout voor het veldwerk maar toch allemaal matig.

Dankzij dit topic ben ik erachter gekomen dat een soldeerbout een actieve of passieve punt kan hebben waarvan de actieve punt de voorkeur geniet wegens warmte overdracht en temperatuurnauwkeurigheid.

Natuurlijk ook de ts100 op de eleshop site tegen gekomen en deze ook meteen besteld :7 .
Zeer praktisch voor zowel aan de werkbank als veldwerk en kan ook overweg met een powerbank tussen 12 en 24V (alhoewel op 12V nog maar 16W van de 65W over zal blijven).

Voor de liefhebber:

https://www.eleshop.nl/ts100.html
Deze heb ik besteld

https://www.eleshop.nl/ts80p.html
Deze is 30W maar wordt gevoed middels usb type-C PD2.0 waardoor een powerbank met PD2.0 volstaat om de soldeerbout in het veld te voorzien.

Arco

Special Member

Heb de mijne nu binnen. Ga het maar eens met deze proberen.
(vooral omdat het een simpele geintegreerde regeling is, geen losse kastjes op je werktafel)

Ook omdat er heel erg veel keus is in verschillende 900M soldeelstiften...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Het nadeel van een simpele regeling is dat je met 230V in de stift zit, daar ben ik dan weer niet zo'n fan van .... zeker niet als het van de Chinees komt.

Arco

Special Member

't Is met randaarde, dus veel gevaar is er niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 maart 2021 22:05:01 schreef Arco:
't Is met randaarde, dus veel gevaar is er niet...

Pas als je hem uit elkaar haalt weet je of dat verschil maakt... ;-)

Arco

Special Member

Aarde meet in ieder geval goed door...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 16 februari 2021 16:36:51 schreef rob007:
Hallo allemaal,

ook ritmeester nog bedankt voor jou INFO!
Hallo Kruimel ik heb het soldeerboutje binnen, en natuurlijk heb ik hem ook even voorzichtig getest!
Heb gelijk nog wat vraagjes als het niet erg is!?
( ik ben niet zo van die moderne softwarematige instelbare huppeldepup spul! )
Maar ik MOEST nu wel natuurlijk!
Dus klik aan gezet en hij begon gelijk naar de 250 te lopen(ik blij!) en toen deed ie piepen?
(ik in paniek) er stond BOOST(in het geel) paar keer gepiept en stopte ie met piepen (ik weer in rustige modus)
Op hoeveel zet je die BOOST normaal?
Op 250? deed ie het niet goed op het grote oppervlak van de printplaat!
Hij ging trouwens ook nog even in de slaapstand (met een pietoontje!( schrok me rot! )
Bewoog ik de bout even en hij sloeg weer aan! Anders loopt ie terug naar… ik dacht 150
Heb de temperatuur opgedraaid naar 290? Wat is eigenlijk de goeie temperatuur?
Stukje print en gelijk soldeersoorten ff testen zie foto, ging vrij aardig moet ik zeggen!
De Witte rol soldeert niet goed! ( 63/37 gekocht op ebay! Ik denk zonder resin, en dat dat ook de fout is!?)
Die andere rolletjes soldeer doen het aardig trouwens!
Die blauwe is onbekent maar komt ook van ebay en ook die oranje rol.
Er zit ook Stannol tussen (zie foto) is dat een goeie soort tin? Lijkt wel goed!
.
Ik geloof dat het soldeerstationetje wel goed is.
MAAR heb nu even zitten klooien op een stukje printplaat en dat zegt nog niet veel,
Het moet op de lange duur ook nog maar bewezen worden natuurlijk!

Tot zo ver weer eventjes,
Vriendelijke en Gezonde Groetjes van een tot nu toe blije Rob!

De witte zou net het gemakkelijkste moeten solderen. In principe is het eutectisch en heeft het geen smelttraject maar een smeltpunt op 183°C. Het is wel china meuk en daar weet je nooit dat het correct is. Zelf gebruik ik heel veel Kester eutectisch met no clean flux. Heel fijn om mee te werken en vooral bij kleine componenten. Heb je zeker niet nodig om te starten. Als de skills er niet zijn, dan gaat het ook niet lukken met de beste soldeer. Kleine componenten soldeer ik er mee op 230-240°C.

Stannol is zeker niet mijn favoriet. Ruikt heel erg naar colofonium en laat een zwembad aan hars achter. Ben je aan het solderen, je waant je in een ziekenhuis.

De slechtste die ik heb is Felder. Veel te weinig flux.

Onlangs een Hakko FX-888D gekocht. Vooral om nuts in PLA/PETG te plaatsen. Ik vind de minimale temperatuur op 350°C toch vrij hoog.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 6 maart 2021 22:05:01 schreef Arco:
't Is met randaarde, dus veel gevaar is er niet...

Da's een erg naive aanname als het uit China komt.
Ik zou minstens even doorpiepen of die randaarde ook daadwerkelijk aan de punt vast zit, want misschien waren de 3-aderige snoeren op in de week dat jouw bout gemaakt is.

Ik zeg minstens...
Zelf zou ik hem open maken en kijken of de randaarde deugdelijk is aangesloten, of b.v. los onder de behuizing geklemd zit b.v.

Zelf zou ik voor een T12 kloon gaan.
Voor de voeding maak ik dan een aftapping in een bestaande (zelfgemaakte) labvoeding waar je dan van de interne (b.v. 35V) ruwe voedingspanning iets maakt wat in de buurt van 24V komt.

Zo'n aftapping is vrij simpel te maken en kost niet veel.
Ook scheelt het weer een kastje op je buro want die voeding staat er toch al.

Op 7 maart 2021 07:58:49 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Stannol is zeker niet mijn favoriet. Ruikt heel erg naar colofonium en laat een zwembad aan hars achter. Ben je aan het solderen, je waant je in een ziekenhuis.

Idem hier, gebruik nu Loctite - veeeeel beter.

Arco

Special Member

Ik zou minstens even doorpiepen of die randaarde ook daadwerkelijk aan de punt vast zit

...aarde meet in ieder geval goed door...

Eutectische soldeer heb ik een paar maal geprobeerd, ik kan er niet aan wennen...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 7 maart 2021 13:25:54 (21%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ook in eutectisch zal er nog wel een wereld van verschil zitten tussen de verschillende merken. Zelfs binnen een merk zal er wel verschil zijn. Andere flux, andere hoeveelheid flux, ....

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,
Ik zie dat mijn draadje nog best wel nut heeft, vind ik zeer fijn!
MAAR ik zal even eerlijk zijn en vertellen dat ik nog steeds erg veel doe met mijn oude Weller!
Dat is die vaste soldeerbout(heb er twee) ik heb nieuwe soldeerpuntjes kunnen scoren.
https://www.ebay.nl/itm/Soldering-Iron-Tips-Replaceable-4-5mm-Shank-Di…
.
https://www.ebay.nl/itm/5PCS-Pure-Copper-Soldering-Iron-Tip-Lead-Free-…

De nieuwe heb ik aan zitten denken ga ik niet in mijn rommelhokje maar in een ander kamertje gebruiken.
https://www.eleshop.nl/eleshop-ele-t12a-active-soldering-station.html
natuurlijk heb ik hem wel getest en hij doet het goed laat dat duidelijk zijn!
Los van deze boutjes heb ik toch ook nog een grote lompe bout(ik gloof 100W)
En die gebruik ik voor het grove werk, misschien kan het ook met die nieuwe maar…..
Ik ben nu eenmaal een raar ding!

Ik hoop en wens dat de mensen met een nieuwe soldeerbout er veel LOL van hebben,
MAAR de mensen met een oude soldeerbout natuurlijk ook!!!

HOOWWww en de tin die ik gebruik is ebay spul van dit soort:
https://www.ebay.nl/itm/63-37-0-8-1-0mm-50g-100g-Rosin-Core-Welding-Ti…
ook omdat ik te gierig ben om die duurdere te kopen! ( het werkt/lukt er mee! )

Gezonde en Vriendelijke Groeten van uit omgeving Rotterdam!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Arco

Special Member

Ik heb nu sinds kort de ST2090D (80/90W) van Atten, heel tevreden mee.
Ik zocht een simpel en betaalbaar station uit één stuk, niet meerdere losse kastjes.
Dit is een van de weinigen die daaraan voldoet, helaas wordt 'ie niet meer gemaakt nu (vervangen door een 'betere' met wel losse units... :( )

Meeste nieuwe stations bestaan uit 2 units (control en bout unit) en sommige zelfs uit 3 (losse voeding erbij), daar houd ik niet van.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61aHiG4U0VL._AC_SY355_.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com