Hoge piep over speakers

Goededag,

Ik ben nieuw hier en een trotse bezitter van de denon s 302 home cinema set. Als het goed op- en afgesteld is, klinkt het 2.1 setje top!

Helaas hoor ik sinds een tijdje bij dvd kijken en tv geluid via optische ingang een niet constante piep (15500-18000Hz) uit de speakers komen. De piep begint na een aantal minuten, als de boel een beetje opwarmt. De ene keer 17500Hz dan 16000Hz, soms langzaam oplopend qua Hz. Soms gaat het weg, voor even.

Tuner en cd gaat prima deze zijn geïntegreerd dus het lijkt niet in het versterkergedeelte te zitten. Externe dvd/cd speler aangesloten via tulp leek oké, daarna via optisch, even later begin het weer, ook op de tulp ingang. Antenne/cai los gehaald, HDMI losgehaald zonder resultaat.

Optische kabel uitgewisseld, HDMI uitgewisseld

Ik heb een paar verdachte (bolle) capacitors van 220uF 35v vervangen maar zonder resultaat.

Alvast bedankt voor de gouden tip!

Groet, Fuus

Knap dat je 18kHz hoort. Nog jong?

Ik vermoed dat hier ergens een resonantietje zit. Is hij constant of ratelt hij ook, op 50Hz of 100Hz of zo? Kun je hem op een scope zien?

Ik heb wel eens een dure versterker gezien (iemand anders had dat gezien, laten we eerlijk blijven) waar de torren tijdens flanken even een korte piep gaven, een snubber en beter instelling loste dat op. Met hoorbare geluidskwaliteitverbetering.

Hoi Hoeben,

Bedankt voor je antwoord. Het varieerd meer tussen 15khz en 17,5Khz volgens een app op mijn telefoon. Het komt niet uit een apparaat maar echt uit de speakers en versterkt ook met de volumeknop.
Ik heb ook het idee dat de geluidskwaliteit verslechterd tijdens het piepen maar weet het niet zeker. Een scope heb ik niet en een pro ben ik ook niet dus mijn vraag is dan ook, wat is torren flanken en snubber??
Ben erg benieuwd?

Dat slechter klinken komt wel met wat ik dacht overeen. Kan een kapot component zijn of een fout in het design. Moeilijk te zeggen zonder meer gegevens.

Wat wel een aanwijzing kan zijn: komt het uit alle kanalen of slechts 1?

Op 11 januari 2021 21:08:06 schreef Fuus:
Ik heb een paar verdachte (bolle) capacitors van 220uF 35v vervangen maar zonder resultaat.

Toch wel vervangen door low ESR exemplaren?
Anders aan elke vervangen elco een 100nF condensator parallel solderen.
En dan nog eens proberen of de piep weg is.

Op 12 januari 2021 00:35:17 schreef Fuus:
..., wat is torren flanken en snubber??

Torren zijn transistoren. Flanken wordt bedoeld de (snelheid van de) spanningssprong van een lage spanning naar een hoge spanning of vice versa. Een snubber is een condensator-weerstand netwerkje wat bedoeld is om piekspanningen tgv de zelfinductie te onderdrukken. Een snubber wordt oa gebruikt om vonkvorming over schakelaarcontacten te onderdrukken.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 12 januari 2021 21:57:15 (41%)

Ik heb het probleem tot nu toe alleen kunnen ontdekken bij tv geluid via optical in en bij afspelen van dvd via de geintegreerde dvd speler. Afspelen van audio cd is geen probleem net als fm radio. Via hoofdtelefoon is er ook geen piep waar te nemen. Vandaag een netstroomfilter proberen. Misschien zi het op het lichtnet?

Tidak Ada

Golden Member

Kunnen ook oscillaties zijn door defecte ontkoppel C'tjes.
Kijk of er geen gebroken keramische C'tjes zijn.
Is het geheel met true-hole componenten opgebouwd, of is alles SMD?

Ik heb ooit zoiets met mijn QUAD 303

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 12 januari 2021 21:50:50 schreef ohm pi:
[...]Toch wel vervangen door low ESR exemplaren?

De ESR kan ook werken als onderdrukker, net als snubber. O.a. bij EMC kan dat flink invloed hebben.

RAAF12

Golden Member

Op 13 januari 2021 12:58:45 schreef Tidak Ada:
Ik heb ooit zoiets met mijn QUAD 303

Mijn populairste end amp ooit en nog steeds in gebruik.
https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Self%20-%20Audio%20Power%20Amplifier…
Pagina 282 beschrijft dit ontwerp. Luister 'technisch' gezien is er daarna weinig meer gemaakt wat beter was!
Door de jaren heen geswitched van zelfbouw met Philips luidsprekers naar Quad ESL-B&W DM801-B&W DM2A en B&W DM7.

Op 13 januari 2021 12:58:45 schreef Tidak Ada:
Kunnen ook oscillaties zijn door defecte ontkoppel C'tjes.
Kijk of er geen gebroken keramische C'tjes zijn.
Is het geheel met true-hole componenten opgebouwd, of is alles SMD?

Ik heb ooit zoiets met mijn QUAD 303

Bedankt voor jullie reacties so far.

Het geheel in met true-hole en smd componenten opgebouwd.
De netstroomfilter en mantelstroomfilter op de CAI hebben helaas geen invloed.
Nog maar eens openen en verdachte C-tjes zoeken dus.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 januari 2021 12:58:45 schreef Tidak Ada:
Is het geheel met true-hole componenten opgebouwd, of is alles SMD?

Op 14 januari 2021 23:38:33 schreef Fuus:
Het geheel is met true-hole en smd componenten opgebouwd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

@FET: :o ;)

Let ook en op slechte solderingen en met name keramische C's voor compensatie in tegenkoppelcircuits

Hoe wordt de versterker belast Zit er misschien een belangrijke capacitieve component in de belasting (o.a. elektrostaten)?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik vrees dat ik je hierop geen antwoord kan geven. Mijn kennis op dit vlak is niet toereikend.
Wat ik vreemd vind is dat het bij tuner en cd niet piept. Zodra ik dan omschakel naar dvd of tv dan begint het.

@FET,
Hoe kom je erop en waar haal je de plaatjes vandaan? :)

Nog wat gaten :
https://www.youtube.com/watch?v=EK0R272RjXI
Later (in de film) haalt hij het gat weer tevoorschijn en plakt het op de muur om te ontsnappen.

Ik heb ook een Denon S-302 en ook hetzelfde probleem. Ik hoor de piep niet maar mijn vrouw en dochters klagen er over. Het is inderdaad waarneembaar icm de tv aangesloten dmv een optische kabel. Het resetten van de micro-processor (blz 41 gebruiksaanwijzing) wil helpen maar na een tijdje komt het weer terug. Ben ook nog verder aan het zoeken....

Hoi Roger,

Heb jij het ook als je een dvd speelt? Bij mij begint het piepen zodra eea opwarmt, na 10 min. Zowel TV geluid als DVD. Omdat het qua toonhoogte fluctueert lijkt het een versleten component/elco, maar waar moet ik zoeken? Bij radio is het niet dus lijkt mij het probleem niet in de sub/versterker te zitten. Of denk ik te gemakkelijk?

Iemand anders nog ideeën?

Arco

Special Member

Stel eersty vast waar het probleem zit. Is de piep ook hoorbaar via de hoofdtelefoon?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 februari 2021 16:48:50 schreef Arco:
Stel eersty vast waar het probleem zit. Is de piep ook hoorbaar via de hoofdtelefoon?

Hoi Arco,

Het is niet hoorbaar via de hoofdtelefoon. Ook niet via de ingebouwde tuner of cd speler. Wel bij dvd! Dus het ligt niet aan de opt.in. Zodra er beeld bij komt kijken begint het. Tv is alleen optisch verbonden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 januari 2021 18:22:50 schreef ohm pi:
@FET, Hoe kom je erop en waar haal je de plaatjes vandaan? :)

Woeps, hele vraag over het hoofd gezien.
'Through hole' was hier verbasterd tot 'true hole', en daardoor moest ik natuurlijk meteen denken aan een 'false hole'. En dan kom je rechtstreeks uit bij de Road Runner1. Daar heb ik toen het plaatje bij gegoogeld. De gele letters heb ik er in Irfanview op gezet.

--
1Het grapje is al ouder, maar de Road Runner is wel heel bekend

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

misschien domme vraag:
als je je versterker op "tv" zet, maar je de tv uit zet / de optische kabel los trekt, gaat de piep dan weg?
in het ene geval kan het probleem wel eens domweg vanuit de TV meekomen, in het andere geval niet.

De argumentatie "op de koptelefoon hoor k het niet" kan ook betekenen dat die koptelefoon zo'n hoge frequentie niet weergeeft.

Hoe is je DVD aangesloten? ook optisch? of via copper? en helpt het om te wisselen tussen beiden?

Als ik de tv uitzet gaat het piepen door tot ik bijvoorbeeld op mute druk.

De dvd is geïntegreerd.

Arco

Special Member

Als het alleen bij dvd en tv gebeurt, dan lijkt het of er iets van video/sampling signaal doordringt in de eindversterker. (daarom niet bij CD)
Kan een rotte elco zijn, of 'broken by design'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com