PFL8007 QFU1.1 Kernel Panic

Ik heb hier een QFUtje staan met de klassieke fouten. Uitvallen, soms weer starten, maar meestal geen leven in te krijgen.
Heeft bij Deusjevoo al een reballkuurtje gehad, precies hetzelfde fenomeen.

Log ik die nu, dan eindigt het systeem steeds in een Kernel Panic met een hoop gedoe achter dat wellicht de sleutel tot het probleem is, maar waar ik niet helemaal in mee ben.

Ik heb precies hetzelfde SSB liggen die perfect werkt. Ook die heb ik gelogd en het valt me op dat er veel gelijkenissen zijn met de defecte print tot aan die Kernel Panic.

Ik voeg de logs even bij (8007 de defecte print; 8007_OK uiteraard de werkende print).

Kan er me iemand verder helpen ivm wat die Kernel Panic precies naar verwijst?

tnx
Gert

8007

8007_OK

maartenbakker

Golden Member

Geen ervaring op dit niveau met QFU, maar wel een beetje met Linux.

Zo te zien probeert hij zijn root filesystem (zeg maar de C-schijf in Windows termen) te mounten vanaf een geheugenplaats die niet bestaat of niet de juiste gegevens bevat. Dat zou naar mijn idee een defecte of corrupte flash chip of een slechte verbinding tussen fusion chip en flash chip kunnen zijn.

Als de reball gewoon geslaagd is, zou ik eerder de flash verdenken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is de NAND ooit vervangen dan wel opnieuw geprogrammeerd dat je weet?
Als dat zo is dan is dát het probleem.

Origineel kloeg de klant ervan dat het toestel soms niet startte en eens hij dan werkte hij spontaan uitviel.
Allereerst een reball, wat precies hetzelfde resultaat gaf.
Omdat ik met deze log ook aan een NAND moest denken, heb ik een werkende NAND van een werkende print van een 8007 zo overgezet.
In de 6-7 en 8XX8 serie heb ik de ervaring dat dit werkt, maar dat je het toestel niet behoorlijk in en uit standby krijgt en dat hij geen CI+ kaartjes meer accepteert.

Nu goed, in dit toestel precies dezelfde logs. Ook eens getest om de boel dmv OK ingedrukt te houden op te starten, ook met pijltje naar omlaag, maar hij geraakt niet in de modus om software in te voeren. Telkens stopt hij met diezelfde kernel panic.

Dan denken we blijkbaar al met z'n drieën hetzelfde (NAND), maar het lijkt het toch niet te zijn.

Waar ik samen met Deusjevoo ook al aan dacht: wat zou er gebeuren er als er een Ram chipje defect is?

maartenbakker

Golden Member

Als ik deze fout op een Linux computer krijg zou ik totaal niet aan RAM denken, tenzij ik het root FS op een ramdisk zou willen laden. Lijkt me niet dat de Fusion dat doet, maar zoals gezegd heb ik geen ervaring met de Fusion op dit niveau.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vreemd, dat zou dan impliceren dat er geen of een slechte verbinding tussen de Fusion en de NAND zou zijn. Of een voedingsprobleem op de NAND.
Gek dat met het reballen dan net dezelfde contacten "slecht" contact maken.

De tv is inmiddels afgedankt door de klant. Heb hem hier staan. Hier ga ik toch eens achter zoeken. Vergelijkmateriaal en tijd zat voor dit type.

Ik hou jullie hier op de hoogte als ik het vind.

De fout is: "Cannot mount root filesystem".

De "foute" is geconfigureerd om z'n root filesysteem via NFS te krijgen van de server 172.... (weet ik niet meer). Kennelijk heb je die server niet aangesloten? Geen Netwerk aangesloten?

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 18 februari 2021 21:59:25 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

het gaat om een tv toestel, niet om een computer.
TV moet prima werken zonder netwerk oid.

ALs je de log leest zie je paar keer error bit fouten, dus de NAND flash geheugens zijn niet goed meer, zou die als eerste vervangen en op het donor board dan eerst de goede firmware erin zetten. Bekend is dat die flash geheugens ook vaak defect gaan met ja ook bij Samsung reboots maar ook die Philips toestellen hebben vergelijkbare klachten, of blijven hangen in logo. Het is het flashgeheugen dat aan de onderkant zit (49 pinsnix vaak ). Soms werkt kou erop goed om t even goed te laten doorstarten. Gewoon van een gastankje. Als ie dan wel goed opstart de flash gewoon herprogrammeren via de usb poort. Goeie kans dat ie dan wel goed opstart. Bij Samsung kan je helaas niet de zelfde firmware er in proppen geloof ik. Bij Philips wel.

*hier heb ik geen app voor nodig

Bart, heb je ook al eens de log 8007_OK gelezen?
Diezelfde errors zie je daar ook en die log is gemaakt met een perfect werkende print.

Ja nee naar zou toch maar doen wat ik adviseer, als je het lukt tenminste want die geheugens even vernieuwen is niet zo makkelijk je moet een reworkstation of preheater hebben en ervaring. Deze borden hebben ook aan de onderkant veel smd onderdelen dus eigenlijk niet te doen goed, zonder ervaring althans. Is er misschien niet een smd weerstandje of condensatortje weg of beschadigd misschien Ik zou gewoon het board goed nog eens reflowen. Ik heb al 2x een board gehad dat dood ging weer nadat ik een hdmi chip wilde vervangen... eerste keer 2x knipperen terwijl board al goed was, daarna nog eens goed verwarmd en toch bleef dood, toen weken later maar nu wat preciezer en horizontaler en ja hoor hij deed t weer. Geen reflux gebruikt 2e keer.

*hier heb ik geen app voor nodig

Als het donorbord van een toestel met defect scherm komt, waar de laatst beschikbare software voor dat toestel op staat en het is eveneens van een 40PFL8007K/12 en op de tv hier besproken staat/stond precies dezelfde software, dan kan ik toch niet veel meer doen dan de NAND gewoon los te maken en op het huidige toestel te solderen, of vergis ik me?
Tenzij dat, anders dan in een 8008 waar enkel CI+ niet meer werkt en de boel in een bootloop geraakt als je hem standby zet, de NAND echt moet gekoppeld worden aan de Fusion. Helaas heb ik die ervaring niet.

Voor ik die vraag ga krijgen: ik zou het donorbord kunnen plaatsen en de tv zo perfect spelend maken. De tv zelf interesseert me weinig; het is eerder de fout zoeken dat me in deze interesseert.

Dit weekend geen tijd, komende week ga ik er terug mee aan de slag.

Ik zou niet zomaar de NAND overzetten, maar kopie van maken en in andere flashen en dan plaatsen op je print.. Als het fout gaat heb je niets meer...

NAND overzetten werkt niet, er zitten keys in die moeten overeenkomen met de processor.

Nog duidelijker!! Zij nde Keys niet over te zetten?? Of alleen Philips Service center zelf kan dat??

Op 22 februari 2021 19:07:33 schreef smd:
Nog duidelijker!! Zij nde Keys niet over te zetten?? Of alleen Philips Service center zelf kan dat??

Alles is mogelijk, je moet dan wel de keys uit de oude kunnen halen. Gezien de grootte van de software zal het een aardige zoektocht worden tussen al die binaire letters en cijfers. Mocht er iemand zijn die weet welk deel gebruikt wordt daarvoor dan zouden we een hele stap verder zijn.

maartenbakker

Golden Member

Je zou ROM's van hetzelfde model TV met dezelfde softwareversie kunnen uitlezen en vergelijken. Nou verwacht ik half om half dat er ook wel iets van ondersteuning in de standbysoftware zou kunnen zitten om de key in productie te programmeren via een interface of iets dergelijks, maar dat lijkt me lastig uit te vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit word wel diepgaande reparatie zo op die ... Waarom zo ingewikkeld??

Die kernel panic slaat op een combinatie van flash en de RAM's. Heb net een tv die hetzelfde deed, stopte op mounting of accessing block (249,0) oid...
Wanneer je aan die (249,0) geraakt ben je de flash al volop aan het lezen, wat ook voor het eerste deel goed gaat (alle data, adres en control lijntjes zijn verbonden met de processor) maar kan het systeem niet op virtual huppeldedpup plaatsen. (Virtueel = RAM)
Na even meten bleek een chipje gebarsten te zijn aan de onderzijde. Deze was van de ref spanning van de RAM's. Voeding RAM = 1,5V, referentiespanning is 750mV ("M1-MVREF1" 2x 1k in serie met 100nF cap's over)

na vervangen alles ok, maar liep ook tegen die CI+ fout 16 aan nu. Processor is ook gereballed omdat ik dacht dat het daaraan lag...

Succes

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

Op 24 februari 2021 20:56:53 schreef Wiebo:
Voeding RAM = 1,5V, referentiespanning is 750mV ("M1-MVREF1" 2x 1k in serie met 100nF cap's over)

Succes

Ondanks ik je (nog) niet kon helpen in dat ander topic van die NAND keys, heb jij me hier wel geholpen. Ik heb aan die RAMS zowat alles nagekeken, op die referentiespanning na. Ga ik zondag doen!
Printen lagen bijna klaar om de rams te vervangen.

Ok, ben benieuwd. Hij heeft overigens nog meer Vref's aan de RAM's. Maar bij mij was het deze die ik vermeldde. (Ik had wel een 2.1 chassis, maar dat maakt voor de RAM's niet uit)

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

Opgelost O-)

Ook hier een weerstandje in die spanningsdeler van die VREF spanningen defect, wat maakte dat één van die spanningen 1,5V werd ipv de 0,7V. (3J04 was hier het slachtoffer)
Meteen een mooie log zonder kernel panics.
De zaak in het toestel en alles werkt als vanouds!
We zijn weer wat slimmer in QFU land :)

Bedankt voor alle tips!

maartenbakker

Golden Member

Interessant dat hij kennelijk toch een RAM-disk gebruikt, of ik moet de log verkeerd begrepen hebben.

In elk geval mooi dat er steeds meer details over deze toestellen naar boven komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Haha, proficiat ;) En bedankt voor de info, weten we gelijk welke richting zoeken bij dit fenomeen. Wel opvallend dat die weerstandjes zo snel de geest geven!

Op zich is zo een TV niet meer dan een microprocessorsysteem zoals een computer. Na bios boot (seriële flash) maakt hij een kopie van de ROM (NAND flash) naar de RAM om ermee te kunnen werken.

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...