EBM fan uit Nefit demonteren

fred101

Golden Member

Ik heb hier de EBM fan uit mijn Nefit, (daar zit nu een nieuwe in)
Weet iemand hoe ik de rotor/motor los krijg. De lagers zijn verrot. Die wil ik vervangen. Maar ik weet niet hoe ik de fan van de as krijg. Is dat geperst of geschroefd ?

Ik denk dat zo'n ding aardig als onder-de-tafel soldeer rookafzuiger kan dienen ipv of naast de boven afzuiger op zwenk arm. Er kan direct een slang op en het schijnt aardig wat lucht te kunnen verpompen. Ik weet nog niet of ik wat aan het motor deel heb gezien de berg electronica die daar zit maar anders kan ik een pulley draaien en dan met een snaar naar een gewone 230VAC motor(tje).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Wat voor type fan is het? Lagers zijn niet altijd (makkelijk) te vervangen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Al eens op youtube gekeken ebm papst lagertausch of ebm papst new bearing. Staan verschillende filmpjes op van verschillende types.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Wat foto's zou leuk zijn. Meestal achteraan een alu dekseltje dat geperst zit met daarachter een circlips.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als het een oude Nefit turbo is dan is het zeer makkelijk, latere varianten heb ik geen weet van.

De variant wat op de Nefit turbo zit kan je uit elkaar halen dmv 3 schroefjes boven op het ventilatorhuis los te draaien, zo komt de motor los van het ventilatorhuis en kijk je zo op de as.
De as zit geborgd met een circlips en als deze los is gehaald dan trek je de motor zo van de rotor af.

Vervolgens kun je de lagers gemakkelijk verwijderen.

Weet niet of het hobby is of recyclen of dat je het gewoon een handig ding vindt maar ik heb genoeg van deze ventilatoren liggen. Voor verzendkosten kan ik er wel 2 of zo jouw kant opsturen.
Edit: demonteren ooit geprobeerd maar zelfde probleem. Schoepen niet van as gekregen zonder schade

[Bericht gewijzigd door driessens_nl op donderdag 18 februari 2021 22:36:12 (21%)

fred101

Golden Member

Deze zit ook geperst. Geen circlips te zien. Aan de ene kant van het PCB en alu huis de motor (de rotor aan de buitenkant van de motor) aan de andere kant de fan. Deze is van plastic en uit 1 stuk. Asje is waarschijnlijk maar een paar mm dik, er is niet genoeg ruimte voor meer. Wat videos gezocht maar deze niet gevonden, ik weet nu in ieder geval dat EBM gigantisch veel verschillende maakt en dat ze er zijn van ini-mini tot formaatje-helicopter. De gemiddelde video was zonder commentaar en voorzien van foute muziek dus dat hou ik voor gezien. Ik krijg normaal gesproken alles uit elkaar (ik heb ook genoeg gereedschap als pully-trekkers en zelfs een hydraulische pers)

Driessens_nl:

Ik heb last van de soldeer dampen. Vooral bij boards met conformal coating. Ik wil al een tijdje een fan met hoog debiet onder de tafel plaatsen achter een doos met filter materiaal en dan een stofzuiger-achtige slang (die in de gebogen stand kan blijven staan) met daaraan een klein stofzuiger mondstuk. Zoiets had ik al eens als testje gemaakt met gewone stofzuiger slang maar de best stevige fan uit een FO kast, die ik gebruikte deed veel te weinig. De monteur zei dat zo'n CV fan daarvoor wel eens geschikt kon zijn. Maar die kan ik niet zomaar aansluiten, daarom wilde ik alleen de fan en behuizing gebruiken aangedreven door een losse motor. Liever gebruik ik een fan die zo op 230V kan want dat is heel wat sneller te bouwen, kan maar ik heb geen idee hoeveel liter/min en druk ik nodig heb. Ik wil zo'n ding best kopen maar dat soort slakkenhuis fans zijn wat te stevig geprijsd om een gok te nemen. (die in mijn kachel zit bijna op 300 euro)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred1010
Zoals ik begrijp heb je een ec (inverter) ventilator uit een latere generatie nefit ketel.
Inderdaad helaas niet veel aan te doen.

Op het werk hangen 4 HR luchtverwarmingen met EBM EC rookgasventilatoren en wij hebben nu na de 10 jaar dat ze hangen al een stuk of 20 defecte ventilatoren liggen.
Zowat de helft heeft afgebroken schoepen (composiet materiaal) en de rest heeft een defecte motor/ printplaat.

Helaas niet uit elkaar te krijgen wegens alles geperst.

Als driessens_nl ook gewone niet ec ventilatoren heeft dan zijn deze uitermate geschikt om gewoon aan de 230 te hangen (maar volgens mij krijg je de oudere ec varianten met een 0-10V of pwm signaal aan de praat).

Dit is een ventilator uit een nefit turbo, geen poespas met aansturing gewoon 230 erop en gaan.
https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/overige-hobby-en-vrij…

Dit is een bekend Nefit euvel en die fans krijg je niet wat bepaald kado!! Helaas weggooi product er ook mee bezig geweest.. alles breekt

Op 18 februari 2021 23:36:20 schreef fred101:
......
Zoiets had ik al eens als testje gemaakt met gewone stofzuiger slang maar de best stevige fan uit een FO kast, die ik gebruikte deed veel te weinig. De monteur zei dat zo'n CV fan daarvoor wel eens geschikt kon zijn. Maar die kan ik niet zomaar aansluiten, daarom wilde ik alleen de fan en behuizing gebruiken aangedreven door een losse motor. Liever gebruik ik een fan die zo op 230V kan want dat is heel wat sneller te bouwen, kan maar ik heb geen idee hoeveel liter/min en druk ik nodig heb. Ik wil zo'n ding best kopen maar dat soort slakkenhuis fans zijn wat te stevig geprijsd om een gok te nemen. (die in mijn kachel zit bijna op 300 euro)

Ik sloop dageljks verschillende CV ketels. Daar zitten allerlei verschillende fans in . Sommige op 220 ander op 24v. Meestal worden ze aangestuurd dmv voeding en een PWM signaal voor toerental. Andere moetje zelf de aansturing verzorgen. Als je wilt ga volgende week kijken wat ik tegen kom en je een selectie opsturen tegen verzendkosten. En idd de Fan van een ecomline is niet goedkoop vandaar dat ik er altijd een paar apart leg.

fred101

Golden Member

Ik vond net een slakkehuis fan in mijn voorraad. Ooit in Rosmalen gescoord maar er staat binnen in de doos "125V ? " geschreven. Even via de variac geprobeerd op 125V en dan komt er behoorlijk wat lucht uit.

Maar volgens mij moet ik twee factoren rekening houden. De hoeveelheid en de druk. Er moet uiteindelijk zoveel mogelijk lucht door een mondstuk, slang en filterkast. Ik had als test een 12V fan die nauwelijks lucht door een stuk filterfoam krijgt terwijl de gelijke maat 230V fan daar geen moeite mee heeft. Een stofzuiger heeft daar geen moeite mee maar dat mag ook wel bij >1000W

Als ik het goed begrijp is een slakkehuis fan beter in het leveren van meer druk. Ik denk dat ik eerst eens een filterdoos moet maken. Als het niet zo'n herrie maakte wist ik het wel, dan hing ik er een stofzuiger aan met wat koolfilters ipv de stofzak. Wel met vangnet in het mondstuk :-)

Een ander idee is een tafel ventilator, Als ik een bierkrat maat filter doos maak dan kan ik zo'n ding er wel op kwijt. Maar geen idee of ze ook wat druk kunnen leveren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs