Arduino vraagje

Ik werk noch met arduino 1.6.12 windo's maar nu wil ik arduino 1.8.13 (windo's)er op zetten, kan dat zomaar met behoud van de oude instellingen.
Gr Bert

Electronica is mooi als het goed werkt

Dat kan zonder problemen, de vorige versie gaat wel verwijderd worden.

De jacht is mooier dan de vangst....
marcob

Golden Member

Eerst een backup maken van al je bestanden kan natuurlijk nooit kwaad.

Een extra tip: Installeer met de optie portable, je kunt dan meerdere versies naast elkaar hebben.

Download niet de normale versie, maar de zip file.
Maak een map op je pc aan en pak daarin de zip file uit.
Nadat de file is uitgepakt, voeg je in de geïnstalleerde Arduino map, de map 'portable' toe.
Wanneer je nu het programma Arduino.exe opstart, wordt in de map 'portable' de map 'sketchbook' aangemaakt. Alle libraries en sketches van deze Arduino versie komen in deze map.

Nu kun je een nog een keer de zip file uitpakken naar een andere map, en het bovenstaande nogmaals doen. Je krijgt dan een tweede Arduino omgeving, helemaal los van de eerste.

Zo kun je 'rommelen' met versies en libraries, zonder ander versies te beïnvloeden. Zo heb ik verschilfende versies voor ESP32, ESP8266 enz.

[Bericht gewijzigd door marcob op vrijdag 19 februari 2021 21:01:09 (85%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Voor bv een ESP 32 is dat geen probleem.
Als je daarnaast ook een ESP 32 S2 wilt gaan gebruiken kun je beter eerst deze video even bekijken https://www.youtube.com/watch?v=L6IoSVdKwNM
(vanaf 4:56 min)

marcob

Golden Member

De ESP32-S2 kende ik nog niet, interessant

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

bedankt voor de snelle reacties.Voor diegene die nooit een typfoutje maken
Windo's word bedoeld Windows ;)

Electronica is mooi als het goed werkt

Op 20 februari 2021 11:28:07 schreef marcob:
De ESP32-S2 kende ik nog niet, interessant

Er is ook al een ESP32 S3 zie https://www.youtube.com/watch?v=jf6G5KKGvSo

Met beide heb ik nog geen ervaring opgedaan wel met de ESP32 i.c.m met een APA 102.

[Bericht gewijzigd door picturemaker op zondag 21 februari 2021 10:27:41 (16%)

Ik heb de Arduino Zip file uitgepakt en de map portable toegevoegd, zie bijlage, maar hoe instaleer ik hem is dat met Arduino of met Arduino-builder
Gr Bert

Electronica is mooi als het goed werkt
marcob

Golden Member

Je hoeft niets te installeren, enkel 'arduino.exe' starten. Je kunt zelf een snelkoppeling op je desktop maken.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Daarom heet het "portable versie" :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Zo leer je noch eens wat.:) Allen bedankt voor de informatie.
Gr Bert

Electronica is mooi als het goed werkt

Ik heb hier ook diverse versie van Arduino IDE, bepaalde bibliotheken blijken soms met nieuwere versies niet meer goed te werken, en er komt niet altijd een bijgewerkte versie uit van een bibliotheek.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Bedankt voor de tip,dan laat ik de oudere versie 1.6.12 er ook op staan.

Electronica is mooi als het goed werkt