Condensator en weerstand vervangen tweeters

Hallo,

Ik ben bezig met het opknappen van een setje Hepta Gem uit 1990.
Ben al aardig ver gekomen maar nu ben ik aangekomen bij de condensatoren en de weerstand van de mid en high.

Voor de midtone zit er nu een "Evox MMK 0,47, 20%, 100-" in, Deze wil ik gaan vervangen voor een Audyn 0.47 µF MKP-kond. 400-V 5%.

Voor de tweeter zit er nu een "Intertechnik 3.3Ohm, +-5%, 5W weerstand" en een "WEGO Elko glatt 35VAC, 4,7uF X9, ALR/U, Bipolar - GPF Condensator" in.

Ik wil de condensator van de tweeter vervangen voor een "Audyn 4.70 µF MKP-kond. 400-V 5%" Moet ik dan ook nog steeds de weerstand ertussen zetten of kan deze weggelaten worden?
Ik vond wel deze weerstand zodat ik de oude weerstand ook kan vervangen indien deze er wel weer tussen moet "Audyn 3.30 Ohm 4 Watt MOX"

Kan ik, wat ik hierboven heb beschreven ook toepassen of zijn er dingen waar ik op moet letten?

Groet Jerry

Waarom is het volgens jou nodig de weerstand en condensator te vervangen, die gaan bijna nooit kapot.
Bij het vervangen van de elco moet je er wel een bipolaire elco er in zetten.
Zitten deze componenten op het frequentie wissel filter, dat staat er niet bij.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik had vernomen dat deze na een jaar of 30 aan vervanging toe zouden zijn en dat de MKP's beter zouden zijn dan wat er nu in zit. Of ben ik dan slecht geïnformeerd door de internet bron? Bij Hepta zelf beginnen ze trouwens ook direct over het plaatsen van nieuwe condensatoren.
De speakers opzich klinken naar wat ik natuurlijk kan waarnemen nog wel redelijk goed maar er word dus gezegd dat ze na aanpassing breder zouden gaan klinken en helderder.

De componenten zitten ertussen gesoldeerd (geen print) en met hete lijm achterop de aansluitunit geplakt.

[Bericht gewijzigd door jereason op vrijdag 19 februari 2021 18:55:09 (11%)

Sine

Moderator

Die MKK (polyester) C en weerstand (als het geen kool-composiet is) zal niet veel mee gebeuren.

De elco vervangen door een MKP kan wel effect hebben, bipolaire elco's zijn van huis uit al niet de meest geweldige dingen ...

Oke, helder!
Dan zal ik de elco's sowieso vervangen voor de MKP's.
Wanneer ik het resultaat heb laat ik het weten.

Bedankt alvast!

Sine

Moderator

Dat is overigens een draadgewonden weerstand, daar gaat ook niets mee gebeuren.

Op 19 februari 2021 19:09:59 schreef Sine:
Dat is overigens een draadgewonden weerstand, daar gaat ook niets mee gebeuren.

Thanks!

dat ze na aanpassing breder zouden gaan klinken

Hoezo breder? De afstraal karakteristiek wordt niet bepaald door het wisselfilter. Vage term dus, ongrijpbaar jargon.

Op 19 februari 2021 20:41:25 schreef buzzy:
[...]
Hoezo breder? De afstraal karakteristiek wordt niet bepaald door het wisselfilter. Vage term dus, ongrijpbaar jargon.

Het internet staat blijkbaar vol met onwaarheden en vage claims. Ben iig allang blij hier op dit forum de juiste antwoorden te kunnen krijgen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

't Is maar net wat ze met 'breder' bedoelen. Een breder frequentiebereik misschien. Als de oude onderdelen echt slecht waren zou dat kunnen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb de elko's van de tweeters inmiddels vervangen en kon wel merken dat het hoog iets meer tot zijn recht is gekomen. Bedankt voor de comments!

Voor een speaker uit februari 1990 vind ik hem er weer top uitzien!
Ook bij beide speakers de rolrand opnieuw verlijmd en gecentreerd.

[Bericht gewijzigd door jereason op dinsdag 6 april 2021 12:53:48 (34%)

maartenbakker

Golden Member

Op 19 februari 2021 18:53:06 schreef jereason:
Ik had vernomen dat deze na een jaar of 30 aan vervanging toe zouden zijn en dat de MKP's beter zouden zijn dan wat er nu in zit. Of ben ik dan slecht geïnformeerd door de internet bron? Bij Hepta zelf beginnen ze trouwens ook direct over het plaatsen van nieuwe condensatoren.

De elko vertoont na 30 jaar absoluut wel slijtage dus die vervang je in de regel, bovendien zal een MKP betere eigenschappen hebben. De weerstand en de foliecondensator kun je laten zitten. Hooguit dat er een subtiel verschil in eigenschappen zit tussen de MMK en de MKP, maar technisch gezien is vervanging alleen te rechtvaardigen als de capaciteit verlopen is.

EDIT: mosterd na de maaltijd, ik zie dat de operatie tot tevredenheid geslaagd is :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."