Besturing kantbank (Haco) + monitor defect.

Dus nu komt de hamvraag: Hoe kom ik aan een opstart disk van een PC20 besturing?

Via Robosoft service (in BE) en uiteindelijk via Haco de diskette ontvangen. Ik werd vriendelijk te woord gestaan door een service man van Robosoft en vertelde me dat ze nog wel een diskette konden maken, ze moesten alleen nog een testopstelling optuigen om een copie te maken dat zou wel een dag of wat kunnen duren.

Vandaag is dus die een nieuwe diskette binnen gekomen.

Dus straks effe de drive eruit geschroefd om die eens te bekijken of die niet meteen de floppy weer vernielt, kom op op hetvolgende uit:

Waarschijnlijk is dat ook nog eens een speciaal formaat want ik kan niks van een floppy controller ontdekken in het 19"rack.

Wat blijkt: in het bakje waar de floppy drive zit, zit nog een eurokaart print met een 8085 en een zwik logic + wat IC's die inderdaad duiden op een floppy controller. Ik denk dat de 8085 IC's toen in de aanbieding waren, er zitten er 3 in.

Dus op een PC schrijven gaat waarschijnlijk niet lukken.

Nee is dus inderdaad een speciaal formaat, wel een normale 3.5" single density drive. Kon ik in een PC niet testen omdat die lullo's bij IBM ooit bedacht hebben om de "motor on" signalen via zo'n diebele twist in de kabel non-standaard aan te sluiten.

Na het oplappen/ontstoffen/schoonmaken van de diskette drive (die ook nog eens SD 720k is) en de boel terug bouwen werkt de software weer! Hoera.

Nou iets te vroeg gejuicht want nu moeten de parameters er weer in. Daar heb ik nog een uitdaging de machine vraagt ergens om een code maar ik kom daar geen steek mee verder, tsja toen was het 8:53 en moest ik toch wel weg vanwege de avondklok.

Nu is het toetsenbord niet al te best meer dus het kan ook zijn dat daarom de invoer niet mogelijk is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

je zal wel enorm veel voldoening hebben als alles weer werkt,
dit is repareren op hoger nivo.
succes verders.

eigenwijs = ook wijs

Dank je.
Ik heb nu het toetsenbord (zo'n print met dome switches + foil erover) thuis liggen om uit te zoeken of die matrix niet ergens onderbroken is of sluiting maakt. Als ik weet dat alle toetsen het zouden moeten doen ben ik al verder. Klusje voor de zondag.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Shiptronic

Overleden

Mooi topic om te volgen. eerst werkend maken, dan de zwakke schakels eruit.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat toetsenbord kostte wat meer moeite, ondanks dat het ding ruim 30 jaar oud is plakten de toetsen nog steeds aan de folie vast en was het wel wat breekwerk om het heel uit elkaar te krijgen.

Het schema even reversed engineered, nu nog checken of de IC's nog heel zijn en er nergens een sluiting in zit.

Als ik helemaal niks anders meer te doen heb ;-) maak ik nog wel een keer een paar symbooltjes voor de toetsen in de matrix.

[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 19 februari 2021 21:10:24 (17%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

Op 19 februari 2021 21:09:12 schreef henri62:
Als ik helemaal niks anders meer te doen heb ;-)

gaat er dus niet van komen ;)

eigenwijs = ook wijs

Geen idee of het een idee is maar er bestaan ook diskette emulators. Is dat naar de toekomst geen idee om te kijken of je de diskettedrive mogelijk kan vervangen?
Ik heb ook op internet diverse filmpjes gezien van mensen die een diskettedrive weer herstellen en daar werd ook het oude vet vervangen. Waarschijnlijk heb je dat wel gedaan maar ik vermoed dat dat ook tot extra slijtage kan leiden.
En misschien maar een reserve 720kb drive en diskettes zoeken voor de toekomst mocht USB drive niet werken?. Of zijn 1,44mb drives ook te gebruiken?
En ik zou een image maken van de diskette mocht het lukken.

De disk is niet te copieren op een PC, afwijkend formaat. Wel via de machine van de kantbank zelf. Daar zit een format/copy optie in. Ik had ook nog ergens een paar goede 720 k floppies gevonden waar ik de boel op kan backuppen.

Maar daar kan ik nu effe niet bij: Het toetsenbord doet het maar gedeeltelijk. Ik heb net alle lijm van de folie af gehaald aan de binnenkant. Nu nog de toetenbordprint aan een voeding hangen en de IC's effe testen of de maxtrix geen sluiting maakt. Paar pullups en met draadjes togglen en kijken of de decoders het doen. Nu ik het schema reverse engineered heb is dat peanuts.

Ik weet uit oude metingen dat er 4 lijnen op de I/O chip netjes tellen om het toetsenbord te scannen.

Daarna eens kijken of het ding wel werkt, zo niet kan ik de I/O chip (8256) op het CPU board nog vervangen. Ik was zo slim geweest die ook maar 2 nieuwe te bestellen samen met die video chip.

Oh ja, ik zal van de week nog effe een paar foto's posten van het creatief stukje huisvlijt van de floppy controller die onder de drive gemonteerd is. Duidelijk dat iemand niet echt van ontkoppel condensatoren gehoord had en er door schade en schande achter gekomen is dat die toch echt nodig zijn.

-edit- 1.44 diskettes in een 720k drive werkt niet, dat weet ik nog uit eigen ervaring van zo'n 30 jaar geleden. Net zoiets als metal tape in een normaal tapedek wat ook niet werkt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

edit- 1.44 diskettes in een 720k drive werkt niet, dat weet ik nog uit eigen ervaring van zo'n 30 jaar geleden. Net zoiets als metal tape in een normaal tapedek wat ook niet werkt.

Heeft dat niet te maken met de gaten in de floppy aan de andere kant van de schrijfbeceiliging ? Kan me iets herinneren dat de daar de detectie mee gedaan werd en ik er wel eens een afgeplakt heb.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Heeft dat niet te maken met de gaten in de floppy aan de andere kant van de schrijfbeceiliging ?

Neen. Een HD drive herkent daarmee DD floppies. Een DD flop heeft andere magnetische eigenschappen dan een HD flop. Kort door de bocht: draaisnelheid is gelijk. De snelheid waarmee het medium langs de kop getrokken wordt ook. Meer data, hogere frequentie (of slimmer coderen...). Andere magnetische eigenschappen gewenst. De HD drive kan beiden. De DD drive 'snapt' HD floppen (magnetisch gezien) niet. Echter, soms gaat het wel goed. Maar dan werk je in de 'marge' zeg maar...

Voor wat betreft emulators: Ik vrees dat ik het spul na 20 jaar stof happen recent heb weg gemieterd, maar... Ik had nog een paar 'doosjes' waar je een floppy kabel op prikt en waar een paar EPROMs op zaten. Erbij een tool om van een bestaande floppy een EPROM image te maken. Dat moest je dan weer splitten (want in een 1Mbit EPROM past wel 128kbit en die flop is groter...) en in EPROM schieten. Voor de computer zag het er dan uit als een floppy drive. Ideaal voor machines die alleen maar aan staan en nooit ge-reboot worden. Die drives worden slecht (en de floppen ook). Als het dan een keer down geweest was, dan gebeurde het niet zelden dat het niet meer op kwam. Wellicht is ergens nog zoiets te scoren...
Voorwaarde is wel dat het aantal tracks / sectors van de flop 'standaard' was. Het filesystem (of er een filesystem was...) maakte geen r**t uit.

Voor copietjes: als je nog een DD drive hebt, kun je eens kijken of je copyIIPC nog ergens kunt vinden. Die deed 'blind copy' zonder naar de inhoud te kijken. Wel een DOS PC nodig.

Ik had nog een foto beloofd:

Dit is de controller die onder de drive gemonteerd is.
Helemaal rechts is de kabel aansluiting naar het 19" rack. Net links daarvan de FDD aansluiting naar een normale 720kb drive.

Oh die zwarte draadjes die je af en toe op foto's ziet zijn van de kwast die wat aan de rui is en ik gebruikt heb om het stof eraf te borstelen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 23 februari 2021 22:15:12 (25%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Oops, ging wat mis, hier het piggyback bordje:

De DS1232 is een reset supervisor chipje trouwens.

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 23 februari 2021 22:16:30 (30%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Op 23 februari 2021 22:13:07 schreef henri62:
Oops, ging wat mis, hier het piggyback bordje:
[bijlage]
De DS1232 is een reset supervisor chipje trouwens.

Bordje startte niet altijd lekker op origineel ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 23 februari 2021 22:30:59 schreef bprosman:
Bordje startte niet altijd lekker op origineel ?

Geen idee, misschien dat er een of ander exotisch IC ooit in gezeten heeft wat niet meer te krijgen was of zo. Wat die 74LS138 daar doet, geen idee.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 27 december 2020 15:41:02 schreef 2N3055:
[...]
In 1985 wel, op mijn ZX81 kon ik toch space invaders etc kwijt in 1K geheugen ;-)

Die heb ik ook nog liggen de ZX81. :)

ik denk dat ik nu weet waar dat piggyback printje voor dient. Op het originele bord zat waarschijnlijk geen goede reset voor de cpu.
En dan moet je er wat bij gaan knutselen, een optie is een IC op zijn kop ergens oplijmen maar dat is ook waardeloos natuurlijk.

Of je haalt een IC uit zijn voetje waar je mechanisch nog wat ruimte hebt, maak een 1:1 verbinding (die LS138) en stop er een reset chip op met 1 draadje naar de CPU pin. Het gele touwtje in dit geval.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

ik denk dat ik nu weet waar dat piggyback printje voor dient. Op het originele bord zat waarschijnlijk geen goede reset voor de cpu.

Dan zat ik toch goed :+, deze "ezel" heeft zich daar namelijk ook eens aan gestoten dat een CPU board wat ik ontworpen had niet lekker opstartte na power-up. Tijdens de ontwikkeling was er voornamelijk getest met een "Warme reset" :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het is meer een reparatie verslag geworden, de trail wordt langer en langer. ;-)

Ik ben weer twee stappen verder:

Tussen de bedrijven door nog 4 folie knoppen tijdelijk opgelapt met creatief printwerk en transparante plakband zodat het er weer een beetje fatsoenlijk eruit ziet en te bedienen is.

De DIN41612 connector van een handvol draadjes voorzien (is de connector van het toetsenbord met een stuk flatcable) en beide HCT138 getest, die waren dus goed.

Het ding straks ingebouwd: Werkte voor geen meter. Dus toch nog eens de P8256 multifunction chip op het terminal CPU board vervangen, en waarempel alles werkt weer op het toetsenbord: Eureka! Die P8256AH was dus ook stuk. Het rara is dat ik een hele tijd geleden gemeten had dat die dus netjes van 0-0xF telde op de kolom scan lijnen, dus toch inwendig half stuk.

Ik kan weer een diskette formatteren en copieren, dus ook meteen gedaan:

Dat probleem is dus ook opgelost.

Er zitten ook wat hardware testen in de menus, dat werkt allemaal, kan tools invoeren etc. nu een grote stap vooruit.

Maar nu een ander probleem: Ik kan alle machine calibratie parameters niet instellen (heb ze gelukkig op papier staan, de vorige service monteur van Haco heeft ze in 2011 opgeschreven en die gegevens zijn er nog), blijkbaar zit er een password/code om om ze te mogen wijzigen:

Als ik de toetsen B C of D indruk kom ik in de menus maar kan er niets in wijzigen.

Hier blijf ik dus op steken, toch volgende week maar weer effe contact opnemen met Haco/Robosoft of die weten welke/wat voor code daar ingevoerd moet worden.

Oh ja voor de niet ingewijden: Met "de RAM" wordt hier het bovenblad met de tools bedoeld wat hydraulisch omlaag gaat. (Niet te verwarren met een SRAM chippie dus)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
benleentje

Golden Member

Bij 1 van onze oude machines zat er een verborgen toetst. Er waren 4 toetsten met pijltje omhoog naar beneden en links rechts en precies in het midden daarvan zat ook nog een toets en die moest dan in combinatie met een gewone toets.

Dus ben je toevallig verborgen toetsten tegen gekomen?

Maar leuk om te zien dat alles dan toch bijna werkt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dit is de rechterkant van de toetsen:

Er zitten geen hidden keys of zo in. Als je kijkt naar de matrix implementatie zou ik zeggen dat je geen twee toetsen gelijk in kan drukken. Of het moeten de 4+7 of dat soort combinaties zijn.
Of het vierkantje met pijlen en de (0) stop toets?
Links zit nog de horizontale rij A..H.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
benleentje

Golden Member

Bij ons zat dan bv naast de zwarte 3 en verborgen toets.Als het lukt om de diskette te krijgen dan moet dit ook wel lukken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

Mooi om te zien dat je steeds een stapje dichterbij komt !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Voila:

Ik heb de code om het menu te ontgrendelen vanmorgen gekregen van hacoservice in Belgie, fantastisch, lof voor hun support!

Net getest en nog alle parameters ingevuld en de belangrijkste stempels, matrijzen en materialen ingevoerd. Opnieuw genulled en alles lijkt weer te werken.
De eigenaar is blij dat het allemaal weer werkt. Case closed.

Nu nog een paar kleine dingetjes opknappen en de kantbank kan weer een paar jaartjes mee.

Zoals je ziet is het beeld nog mooi scherp met dat groene plexiglas. Dat is 30 jaar geleden toch een verrekte goede keuze geweest.
Als je de buis op een van de eerste posten ziet zou je dat absoluut niet verwachten.
Voorlopig ga ik daar niks (extra) aan doen, alle elcos zijn al vervangen door goede kwaliteit nieuwe, dus ik verwacht niet dat de monitor op korte termijn defect gaat.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lambiek

Special Member

Op 1 maart 2021 19:49:00 schreef henri62:
Net getest en nog alle parameters ingevuld en de belangrijkste stempels, matrijzen en materialen ingevoerd. Opnieuw genulled en alles lijkt weer te werken.

_/-\o_ :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.