LED lampen met meerdere bewegingsmelders en schakelaars

Gents,

ben geen elektricien maar wil graag weten of en hoe beneden staande schakeling gerealiseerd kan worden:

Volgende set-up:
meerdere LED lampen die door meerdere beweging melders en 1 of meerdere muur schakelaars moeten worden geschakeld

Als 1 beweging melder iets detecteert moeten alle lampen aangaan

1 of meerdere schakelaars die de volgende functies moeten hebben:
A.stand die er voor zorgt dat de LED lampen nooit aan kunnen (dus de beweging melders worden inactief)
B.Stand die de LED lampen direct aanzet onafhankelijk wat de beweging melders zien of niet zien
C.Stand die er voor zorgt dat de beweging melders hun werk kunnen doen

OPTIE; geen idee of dit mogelijk is maar het beste is als we meerdere schakelaars kunnen gebruiken waarbij ten alle tijden als er 1 schakelaar
In stand B staat die voorrang krijgt onafhankelijk hoe de andere schakelaars staan (stand A of C)

Voor de duidelijkheid heb ik nog een principeschema toegevoegd.
Bij voorbaat dank aan diegene(n) die mij verder kunnen helpen.

Ben uiteindelijk opzoek naar een aansluitschema en wat voor een schakelaar ik moet kopen.

EricP

mét CE

Je voorwaarden zijn tegenstrijdig.

Er is iets wat op 'A' staat. Dan mogen de lampen nooit aan kunnen.
Er is iets wat op 'C' staat en dan moeten de lampen werken ongeacht wat de rest doet.

Make up your mind...

snap niet wat je precies bedoelt met "Er is iets wat op 'A' of 'C' staat?

Laat ik het anders uitleggen

Stand A mogen de lampen niet functioneren.
Stand C zorgt er voor dat de beweging melders de lampen kunnen schakelen als ze iets zien.

Zo duidelijker?

EricP

mét CE

Eh... Dat stond er al.
Herhalen verandert niks aan het probleem dat je voorwaarden tegenstrijdig zijn...

leuk EricP dat je dat nu herhaalt maar ik begon mij betoog dat ik geen Elektricien ben!
Ik heb zelf niet het idee dat mijn voorwaarden tegenstrijdig zijn, maar als jij dat vindt dan denk ik dat het meer helpt als je probeert aan te geven hoe het dan wel zou moeten kunnen!! Of dat dan wel of niet aanluit bij wat ik wil is wat anders, misschien komen we op die manier dat wat echt mogelijk en wenselijk is.

Kan toch niet zo moeilijk zijn om te begrijpen waar ik heen wil:
of lampen uit, of lampen geschakeld door beweging melders of lampen aan door schakelaars.
Simpeler kan ik het niet maken.
3 schakel standen die ik wil, of het kan en hoe dat is hier de vraag?

Op 20 februari 2021 12:19:32 schreef Roland-2021:
1 of meerdere muur schakelaars

Ik denk dat daarin de onduidelijkheid zit.

Met 1 enkele driestandenschakelaar kan ik me voorstellen dat je de door jou gewenste situaties kunt schakelen.
Maar wat wil je met meerdere schakelaars? Dan zet je mogelijk met de ene schakelaar alles aan en met de tweede alles uit? :-)
Als je daar prioriteiten aan wilt toekennen dan zul je iets met een microcontroller moeten maken. Kun je dat programmeren?

Als je op meerdere punten wilt kunnen bedienen dan zou ik een aantal drukknoppen parallel zetten. Alle lampen kun je ook parallel zetten. Ik weet echter niet van het bestaan van schakelmateriaal waarmee je de aan/uit/sensor stadia kunt wisselen.
Ook die drukknoppen zou ik zelf met een microcontroller monitoren. Maar misschien zijn daar wel kantenklare oplossingen voor.

reading can seriously damage your ignorance

Op 20 februari 2021 15:26:03 schreef hennep:
[...]
Ik denk dat daarin de onduidelijkheid zit.

Met 1 enkele driestandenschakelaar kan ik me voorstellen dat je de door jou gewenste situaties kunt schakelen.
Maar wat wil je met meerdere schakelaars? Dan zet je mogelijk met de ene schakelaar alles aan en met de tweede alles uit? :-)
Als je daar prioriteiten aan wilt toekennen dan zul je iets met een microcontroller moeten maken. Kun je dat programmeren?

Als je op meerdere punten wilt kunnen bedienen dan zou ik een aantal drukknoppen parallel zetten. Alle lampen kun je ook parallel zetten. Ik weet echter niet van het bestaan van schakelmateriaal waarmee je de aan/uit/sensor stadia kunt wisselen.
Ook die drukknoppen zou ik zelf met een microcontroller monitoren. Maar misschien zijn daar wel kantenklare oplossingen voor.

Microcontroller? Met een paar pulsrelais wordt het allemmaal eenvoudiger , zeker als je geen programma kunt schrijven en je kunt desnoods gewoon alles in netspanning of bijv 24 volt uitvoeren.

Gaat het om meerdere vertrekken; een lange gang of buitenverlichting en is het allemaal dezelfde groep?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
EricP

mét CE

Ik heb zelf niet het idee dat mijn voorwaarden tegenstrijdig zijn, maar als jij dat vindt dan denk ik dat het meer helpt als je probeert aan te geven hoe het dan wel zou moeten kunnen!!

Dat is leuk... maar... dan moet je wel eerst eenduidig beschrijven WAT er zou moeten kunnen. Nu heb je een verhaal met tegenstrijdigheden, zodat het onduidelijk is wat je nou wilt. Daarmee is 'helpen' bij voorbaat kansloos...

Kan toch niet zo moeilijk zijn om te begrijpen waar ik heen wil:
of lampen uit, of lampen geschakeld door beweging melders of lampen aan door schakelaars.
Simpeler kan ik het niet maken.

Dat is weer een herhaling van de startpost. En ook daar zit nog steeds tegenstrijdigheid in...

Dan zet je mogelijk met de ene schakelaar alles aan en met de tweede alles uit? :-)

Bijvoorbeeld... Het is geen eenduidig verhaal. En daarmee zijn er 0 oplossingen die aan de probleemstelling voldoen...

Maak eens een tabelletje. 3 schakelaars, 3 standen, 27 mogelijkheden. En zet daar eens in wat je lampjes moeten doen. Dan is het daarna eenduidig en is een oplossing - of in elk geval een richting - ook niet zo moeilijk.

Je zou rolluikschakelaarskunnen gebruiken.
De stand die jij A noemt zit dan in het midden: alles uit.
B en C zitten dan links en rechts.
B.v. links geeft direct spanning op de lampen. Rechts geeft spanning aan de bewegingsmelders.
Stand B krijgt automatisch voorrang, als er 1 schakelaar op B staat kun je met de andere schakelaars de lampen niet meer uit krijgen.

Gents,

Ik vermoede al dat het probleem zitten in de meerdere schakelaars.
OK als dat het ingewikkelder maakt, dan laten we het simpel houden; 1 schakelaar OK.

Geen interesse in allerlei hi-teck en of software, KEEP IT SIMPLE.
Dat met die rolluikschakelaars klinkt goed, kan iemand mij op basis van 1 schakelaar laten zien hoe een aansluitschema er uit ziet en wat extra nodig is wat hardware betreft(schakelaar en ....?
Bij voorbaat dank.
Roland

ps. het idee achter meerdere schakelaars was/is dat je vanuit het huis op meerdere locaties de LED lampen buiten kan schakelen, zonder dat je eerst ik weet niet hoeveel verdiepingen op en neer moet om naar die ene schakelaar te moeten. Ben er van overtuigd dat dit kan, maar zoals al gezegd; lets keep it simple zodat ik simpele geest het kan uitvoeren!!

Shiptronic

Overleden

2 schakelaars achter elkaar zetten; 1e aan of uit, de 2e een wisselschakelaar permanent of sensor kiezen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je spreekt over meerdere verdiepingen, gaat het om een trappenhuis?
Als het met één schakelaar moet, moet het wel dezelfde groep zijn.
Hoe zit het nu?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
EricP

mét CE

Er is niks moeilijks aan meerdere schakelaars. Maar je verhaal is tegenstrijdig. Kom met een sluitend verhaal, en er is vast wel een oplossing te verzinnen!

Mogelijk kan je iets maken met de modules van klik aan klik uit.

Bij bedrading moet je namelijk ook nog door de buizen passen met allerlei draden.

Bedenk ook goed wat nuttig is. Ik heb hier zelf een dozijn 'smart bulbs' schakelaars en bewegingssensoren, behalve de schemersensor gebruik ik niks. Het is eigenlijk maar irritant al dat gedoe.

Pak een drie standenschakelaar van de mechanische ventilatie. Verbind de bewegingsmelder(s) aan een kant en een constante voeding aan de andere kant. P-contact naar de lamp. Hierdoor is middenstand uit. Keuze constante voeding is uiteraard constant aan. Keuze bewegingsmelder is lamp reageert op bewegingsmelder.

Meerdere bewegingsmelders zijn aan elkaar te koppelen. Meerdere schakelaars kunnen van een bewegingsmelder gebruik maken. Wissel schakeling (bediening van dezelfde lamp op meerdere plekken/schakelaars) is alleen niet mogelijk.

Sine

Moderator

Op 20 februari 2021 18:40:32 schreef EricP:
Er is niks moeilijks aan meerdere schakelaars. Maar je verhaal is tegenstrijdig. Kom met een sluitend verhaal, en er is vast wel een oplossing te verzinnen!

Kom nou eric, zo moeilijk is het niet ...

Je hebt: Conditie 'A' OF Conditie 'B' OF Conditie 'C'

Met hoeveel schakelaars je dat uitvoer is een ander verhaal.

Misschien kan de topicstarter wat concreter aangeven wat de situatie is en waarom hij dit allemaal wil.

EricP

mét CE

Je hebt: Conditie 'A' OF Conditie 'B' OF Conditie 'C'

Dat is dus niet wat er staat. Schakelaar 1 kan A aangeven. 2 B en 3C. Vandaar: het verhaal bevat meerdere tegenstrijdigheden...

Met hoeveel schakelaars je dat uitvoer is een ander verhaal.

Met 1 schakelaar zou het probleem er niet zijn. Maar zodra je er meer dan 1 hebt, is het verhaal dus niet consistent meer. Nergens wordt gesproken over 'conditie A, B of C'. Dat is iets wat jij er van maakt. Er wordt alleen gesproken over meer dan 1 schakelaars die in stand A, B of C kunnen staan.

Vandaar: maak ff een table met de 27 mogelijkheden (voor 3 schakelaars) en wat je dan van de lampjes verwacht. Dan is het waarschijnlijk zo opgelost...

Dus:
alle bewegingsmelders parallel.
Alle lampen parallel.
1 schakelaar in serie met de lampen Voor (A)
1 wisselschakelaar die wisselt tussen L (B) en de uitgang van de bewegingsmelders (C).
Met 2 ordinaire schakelaars kom je dus toe.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
EricP

mét CE

TS zegt dus op meerdere plaatsen te willen bedienen. Op zich logisch. Dan heb jij wel 2 schakelaars, maar waarschijnlijk niet wat TS bedoelt - het voldoet in elk geval niet aan de beschrijving...

Ah, ik dacht dat hij gewoon 1 of meerdere schakelaars als oplossing bedoelde niet op verschillende plaatsen. Hij vraagt idd veel dan.
Wat met een drukknopsysteem dat een meerstandenimpulsschakelaar in de kast bedient?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
EricP

mét CE

Dat zou ook kunnen. Maar het gaat over meerdere schakelaars met stand A, B en C. En daar wordt het dus ook meteen strijdig...

Ik heb al een paar keer opgemerkt: het zal allemaal wel niet zo spannend zijn, maar de voorwaarden laten precies 0 oplossingen toe. Dus vandaar mijn vraag... werk het eens uit voor 3 schakelaars met 3 standen. Dat zijn maar 27 mogelijkheden. Als je weet wat je wilt, dan moet dan niet meer dan 10 minuten werk zijn en dan is het gelijk duidelijk hoe eea. zou moeten werken... Om de een of andere stomme reden kan een lamp niet gelijktijdig aan en uit zijn...

I see. Logische oplossingen voor een onlogische vraagstelling geeft conflicten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Laatste poging. Heel rudimentair maar ik wil er dan ook geen tijd aan verkwisten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?