LED lampen met meerdere bewegingsmelders en schakelaars

Alle lampen parallel
Alle PIR schakelaars parallel
1 of meerdere 3-standen schakelaars, ook parallel
stand 1 = uit
stand 2 = lampen krijgen stroom
stand 3 = PIR schakelaars krijgen stroom
Waarom zou dat niet werken dan?
(sorry, ik ben ook maar een beginner)

Als je bv van op 2 plaatsen bedient en je zet schakelaar 1 in stand A en schakelaar 2 (op een andere locatie) in stand C, wat moet er dan gebeuren? En dat is nog maar met 2 schakelaars. Wat met 3 of meer? Vandaar EricP zijn vraag om een tabel aan te geven. Dan komt je onlogica direct te boven.
Het duurde voor mij even voor ik de vraag van TS juist door had wat hij bedoelde/wilde.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 21 februari 2021 07:19:26 (13%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
EricP

mét CE

Het duurde voor mij even voor ik de vraag van TS juist door had wat hij bedoelde/wilde.

Knap! Als ik de vraagstelling zo lees, dan weet TS zelf niet wat-ie wil :+ . Vandaar: maak een tabel. Geeft inzicht. En daarmee is de oplossing ook simpel geworden.

@EricP. Ja, ik ben wat traag :-D
Gelukkig ben ik niet de domste. Ik kan alleen maar hopen dat die niet sterft...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
EricP

mét CE

;) Of gratis naar school gaat en niet voor niets :)

Maar goed... ff kijken of TS nog met wat zinnigs komt...

Gents,

Dacht dat het duidelijk was waar ik heen wilde maar OK misschien niet.
Het gaat dus om laten we zeggen 3 schakelaars verdeeld over het huis,
dit ivm het niet door het huis willen rennen om die ene schakelaar te willen bedienen die dan net aan de andere kant van het huis zit!

Echter kan dit, bijv. schakelaar 1 staat in stand A ( stand die er voor zorgt dat de LED lampen nooit aan kunnen (dus de beweging melders worden inactief)) en dan zet ik op schakelaar 2 op stand B (stand die de LED lampen direct aanzet onafhankelijk wat de beweging melders zien of niet zien).
Hoe weet het systeem dan wat ik werkelijk wil zonder te gebruik te maken van allerlei software en microchips of wat dan nog meer??
Nogmaals als bovenstaande niet kan zonder allerlei hi-tec, so be it!

Kunnen we dit eerst kortsluiten of dit WEL of NIET kan zonder hit-tec?

Zo niet, is iemand in staat om een voor mij duidelijk aansluitschema te maken voor 1 schakelaar meet meerdere beweging melders en lampen? Graag ook een voorstel voor de hardware schakelaar.

Als het toch kan met meerdere schakelaars dan hoop ik dat iemand ook daar een concreet voorstel voor kan maken.
Dat met die tabel, snap de waarde daar niet van eerlijkgezegd!?
Geeft een overzicht van de mogelijk combinaties schakelstanden maar dan....?

High met Henk

Special Member

Is het niet een idee om 3 puls drukkers te gebruiken met een lampje erin?

Dus je hebt bijvoorbeeld 3 plaatsen met 3 schakelaars.

Op alle 3 de plaatsen brand bijv lampje bij A.

Druk je op 1 plek op knopje B, springt overal het lampje naar B.

Je kunt dus dan aan de lampjes zien in welke stand de "schakelaar" staat.

Met echt fysieke schakelaars (dus waar je echt een schakelaar draait) is dit nooit duidelijke.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 21 februari 2021 10:11:15 (13%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Dacht dat het duidelijk was waar ik heen wilde maar OK misschien niet.

Je blijft maar herhalen en herhalen en herhalen. Maar VERTEL NOU EENS WAT JE WILT!

Hoe weet het systeem dan wat ik werkelijk wil zonder te gebruik te maken van allerlei software en microchips of wat dan nog meer??

Als JIJ nou eens omschrijft wat je wilt?! Daarna is het simpel vast te stellen wat je nodig hebt... Zolang jij niet vertelt wat je wilt, is het ook met 'microchips' (wat je daar ook onder moge verstaan) niet oplosbaar - je zult het die dingen ook moeten vertellen wat JIJ wilt dat er dan gebeurt... Maar dat houd je angstvallig geheim.

Kunnen we dit eerst kortsluiten of dit WEL of NIET kan zonder hit-tec?

Niet zolang JIJ niet zegt wat je wilt...

Dat met die tabel, snap de waarde daar niet van eerlijkgezegd!?

Nouja, daarmee wordt in 1 klap duidelijk wat JIJ wilt. En dan kan er nagedacht worden over een implementatie.

Geeft een overzicht van de mogelijk combinaties schakelstanden maar dan....?

Eh... DAT is nou exact waar het hele verhaal om draait. Vooralsnog zijn je wensen tegenstrijdig. Met een tabel MOET het eenduidig zijn. Daarmee is duidelijk wat JIJ wilt. En dan kan er iemand na gaan denken over een implementatie. Vooralsnog kom je niet verder dan herhalen waar je mee begonnen bent zonder te vertellen wat je wilt.

Inmiddels ben je tig posts verder. In 1 simpele table, als je weet wat je wilt minder dan 10 minuten werk, was het duidelijk geweest. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn?

Volgens mij voldoet mijn ontwerp aan de vereisten. Ik vrees enkel dat TS te weinig kennis heeft om het praktisch ter volbrenging te krijgen en voor de hand en tand vind ik het nogal verloren moeite. Mss toch erkennen dat je kennis te laag is en dat je gedoemd bent om 2 keer in de maand aan een schakelaar te gaan draaien iets verder dan daar waar je staat.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hallo High met Henk,

dat met die puls drukkers, is het dan zo dat als een puls drukker gebruikt word (die geeft een puls signaal af dus geen constant signaal) dat de lampen bijvoorbeeld aan gaan en aan OOK blijven totdat er een ander puls signaal binnen komt die een andere opdracht geeft?

Groet,
Roland

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Dat regel je dus met een besturing en is volgens mij wat EricN getekend lijkt te hebben.

Of het klopt heb ik niet gecontroleerd. Wil eerst weten of dit voldoet aan je wensen. Als je echt mechanische keuze schakelaars wilt zul je er een motortje (of andere actuator) in moeten maken om ze altijd hetzelfde (ik bedoel dus allemaal in dezelfde stand t.o.v. elkaar) te houden.

Dat is:
.1 duur
.2 lastig
.3 gevaarlijk/kwetsbaar stel je voor dat je net met je hand erbij zit als de knop gaat draaien omdat een ander net fractie eerder was: velletje ertussen, knop slaap tegen je hand of je draait het mechanisch/elektrisch kapot, omdat er 2 aan het bewegen zijn.

Bedenk wel dat ALLE knoppen dus altijd op dezelfde stand zullen staan, zo niet weet je nooit in welke stand je staat (okee in dit geval kun je er 1 uitsluiten.)

Bedenk wel dat je ergens ruimte moet hebben voor een (klein) besturingskastje. Ik vermoed iets met ca 6 relais.

Je kunt feitelijk nooit een knop op A hebben staan als het spulletje niet in die stand staat. En dat is dus ook waar EricP terecht over valt!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 21 februari 2021 12:13:56 (11%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

uit eigen ervaringen denk ik dat, met 1 belangrijk compromis, het gevraagde vrij simpel is:

1 schakelaar om het geheel spanningsloos te zetten (lampen blijven uit).
Dit kan een zekering zijn, of een enkele , algemene, schakelaar.

Daarnaast de vraagstelling "lampen automatisch aan laten gaan door meerder IR-sensoren:

je schakelt alle IR sensoren parallel. de L-len aan elkaar; de Nullen aan elkaar, de S-sen aan elkaar.

De S verbind je met de "L" van de lamp(en) in parallel met mekaar
de N verbind je door met de N van je circuit.

resteert nog de functionaliteit om de lampen ook zonder IR detectie aan te schakelen: hiervoor voorzie je een klassieke hotelschakeling (wissel & kruis schakelaars op elke verdieping) die de L ook met het "S" circuit kunnen verbinden.

Als je het simpeler wil houden, en met 1 schakelaar, kom je zoals enkele posts geleden al gezegd werd:
Rolluikschakelaar. linksom draaien voorziet de sensors (parallel aan mekaar) van stroom, de schakeldraad voorziet de lampen van stroom)
rechtsom draaien voorziet de lampen ineens van stroom, (en zet misschien/allicht de sensors zonder stroom op hun fasedraad)
middenstand is alles uit.

Ik snap het hele waarom van de vraag niet meer. Het gaat kennelijk om een gewoon woonhuis. In de eerste plaats, waarom zou je met bewegingssensors willen werken? En ten tweede, waarom zou je met een schakelaar het licht willen beïnvloeden in een kamer waar niemand is?

Klaaz,

in de TS zijn case ben ik niet bekend. in MIJn geval: PIR sensor aan de achterdeur, en achteraan de garage. beiden moeten zorgen dat de tuinverlichting aanspringt :
* voor het geval ik 's avonds nog eens tot aan het kippenren wil gaan om etensresten weg te brengen
* als pseudo-alarm om de potentiele dieven te laten zien hoe ze het raam best kunnen forceren ;-)

Daarnaast wil ik kunnen kiezen om, zowel binnen, als achteraan op mijn tuinterras, die lampen op "permanent aan" te zetten, en liefst niet terug naar mijn tuinterras te moeten lopen als ik 'snachts ontdek dat ik daar nog een schakelaar verkeerd liet staan. Vandaar bij mij de oplossing met zekering / 2 pir's /vele lampen / 2 schakelaars om de "permanent on" te bedienen.

"permanent off" is bij mij gewoon zekering uitzetten. (enkel nodig bij lamp-replacement bij mij)

@profke, plausibel verhaal.
Maar ik wil het graag van de TS horen.

Er zijn drie situatie, aan, uit of automatisch, dan gaat het er om wat je op welke plaatsen allemaal geschakeld wilt hebben.
Als je een puls systeem neemt kun je makkelijk draadloos werken, want ik zie je al die draden nog niet in de muren leggen.

Op 21 februari 2021 08:20:03 schreef EricP:
[...]Knap! Als ik de vraagstelling zo lees, dan weet TS zelf niet wat-ie wil :+ . Vandaar: maak een tabel. Geeft inzicht. En daarmee is de oplossing ook simpel geworden.

Sorry maar voor mij is het duidelijk wat hij wil.
Als dit alles je zo gigantisch stoort (wat toch wel blijkt uit je commentaar)waarom negeer je het topic dan niet gewoon?
Het lijkt er op alsof je alleen hier komt om hem af te zeiken.
Laat het aan anderen over en geniet van je hobby. We zijn hier voor onze ontspanning, niet om anderen af te zeiken en ons op te winden lijkt mij.

Op 21 februari 2021 11:36:55 schreef High met Henk:
Dat regel je dus met een besturing en is volgens mij wat EricN getekend lijkt te hebben

Idd. Maar de vraag is of het iets is wat TS ziet zitten. Het is best wel intensief om dit praktisch uit te werken tenzij je de feedback die ik erin gezet heb met signaallampjes er uit laat.
Er blijft dan ook dag en nacht 1 vd relais aangetrokken. Iets wat ik persoonlijk liever niet zou hebben maar ja de wensenlijst is lang en dan moet er iets door de vingers gezien worden. Het voldoet volgens mij aan volgende eisen:
--Eenvoudig voor een leek. Basic materiaal zonder programeren of drg.
--oneindige uitbreiding van bediening, lampen, en melders voorzien

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
EricP

mét CE

Sorry maar voor mij is het duidelijk wat hij wil.

Ok, vertel! Ik zie nog steeds nergens een eenduidig verhaal. Alleen meer tegenstrijdigheden. Met 0 oplossingen. Dus vandaar dat ik TS gewoon vraag om ff in een hand vol minuten een tabel te maken. Dan is het in 1x duidelijk. Blijkbaar snapt hij zelf ook wel dat hij tegenstrijdigheden heeft:

Hoe weet het systeem dan wat ik werkelijk wil

Maar wat hij dan zelf wil - zodat je er wat voor kunt verzinnen - dat wordt maar achter gehouden.

Puls systeem: prima oplossing om op meerdere plekken wat te kunnen.
Voldoet niet aan de oorspronkelijke vraag: schakelaars met een A, B of C stand...

Het lijkt er op alsof je alleen hier komt om hem af te zeiken.

Ik heb meermaals opgemerkt dat er geen eenduidig verhaal ligt. En meermaals gevraagd om het wel eenduidig te maken door ff een tabel in elkaar te klussen. TS ziet het nut daar niet van in. En blijft dus bij een tegenstrijdig verhaal. En vraagt dan om een model schakelaar. Wie zeikt wie nou af?

Gents,

Na al de input trek ik de volgende conclusies:

Met meerdere “normale” schakelaars word het te ingewikkeld en duur wat ik wil.

De mogenlijkheid om met pulsdrukkers te werken lijkt mij interessant maar daar komt (nog) geen voor mij bruikbare feed-back op.
Als leek kan ik mij voorstellen dat als je 3 pulsdrukkers hebt op verschillende locaties, dat elke positie bij een pulsdrukker is voorzien van een kleur en een eigen schakel stand:
A.stand die er voor zorgt dat de LED lampen nooit aan kunnen (dus de beweging melders worden inactief)
B.Stand die de LED lampen direct aanzet onafhankelijk wat de beweging melders zien of niet zien
C.Stand die er voor zorgt dat de beweging melders hun werk kunnen doen.

Kan ik er dan vanuit gaan dat elke keer als een pulsdrukker bediend, kan elke van de 3 zijn, deze de voorheen geselecteerde stand te niet doet en een nieuwe schakelstand aan de lampen/sensors doorgeeft?
Daar het om een puls signal gaat, dus niet constant, kan dit werken?

Idd klopt. Dat is het opzet van mijn ontwerp. De inducatielampjes dienen ter feedback van welke optie actief is maar zijn geen must.
Wat je analyse over de schakelaars betreft ben je mis. Dat is niet te ingewikkeld dat is onmogelijk. Doe de test van EricP en je zal het zelf inzien.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
pa3gws

Golden Member

Op 21 februari 2021 10:01:27 schreef Roland-2021:
dit ivm het niet door het huis willen rennen om die ene schakelaar te willen bedienen die dan net aan de andere kant van het huis zit!

Hoe vaak wil je dan die lampen schakelen meerdere keren per dag?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

EricN

Kun jij voor mij een heel simpel te begrijpen schema maken met 3 puls drukkers en hoe die dan bedraad moeten worden met meerdere lampen en sensors?
Kun jij aangeven wat voor een puls drukker ik dan moet kopen, lampen en senosrs heb ik al?

Pa3gws, in principe zal de standaard schakelstand zijn stand C die er voor zorgt dat de beweging melders hun werk kunnen doen. Hoe vaak er dan naar A of B geschakeled word is moeilijk te zeggen maar denk niet veel, wil echter die optie wel hebben, vooral stand B. Stand A zou inderdaad via een aparte zekering kunnen zijn als dat de hele bedraging/aansluiting makkelijker maakt?

Op 21 februari 2021 22:43:08 schreef Nisei:
Sorry maar voor mij is het duidelijk wat hij wil.
Als dit alles je zo gigantisch stoort (wat toch wel blijkt uit je commentaar)waarom negeer je het topic dan niet gewoon?
Het lijkt er op alsof je alleen hier komt om hem af te zeiken.

Het lijkt er op dat jij je nog veel erger opwindt.
Het punt is dat er mensen zijn die proberen te helpen, maar meer informatie nodig hebben om een gericht advies te geven. En die informatie komt maar niet.
De TS komt wel met nieuwe vragen, maar geeft geen antwoord op tegenvragen.
Dus: wat is de situatie, trappenhuis van een flatgebouw?, feestzaal?, oprit van een luxe villa?, of een gewone woning? Waar zitten de lampen, waarom bewegingsmelders, waarom meerdere schakelaars om de zaak te beïnvloeden? Kortom, waar is dit allemaal voor nodig?
Als TS niet alsnog met die informatie komt houd ik het voor gezien.