Bliksem op Harman Kardon setje, nog te repareren?

Goedendag, Enige tijd geleden is er in mijn Harman Kardon set de bliksem ingeslagen.
Nu is mijn vraag of deze nog te repareren valt, en wat ongeveer de kosten zijn?

Arco

Special Member

Wat meer info zou handig zijn, zo valt er uiteraard niets over te zeggen...
(foto's, wat werkt er nog en wat niet, type,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk niet dat hier enig zinnig antwoord op te geven is.
Neem nu bv mijn vraag: mijn auto rijdt niet, wat zou reparatie kosten?

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Thevel

Golden Member

Jou auto is niet meer te repareren. Koop een nieuwe. :)

maartenbakker

Golden Member

De bouwkwaliteit van sommige Herman Kartonapparaten is ook zonder blikseminslag al belabberd, in dat geval is de milieustraat of de oudijzerboer de beste oplossing. Als het wel een degelijk apparaat is (typenummer) zul je de schade moeten beoordelen. Wat doet het apparaat nog (beschrijven), is er duidelijk zichtbare inwendige schade (foto's), enz.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Goedemiddag, Het probleem schijnt volgens mijn dochter al daarvoor gespeeld te hebben. Hij kan de disc niet lezen of hij gooit hem er uit. Maar heb hem zojuist even aangesloten en hij doet helemaal niets.
Het is de BDS470.
Wanneer ik het schakelaartje van aan/uit gebruik hoor ik alleen heel even iets geknetter.

pa3gws

Golden Member

Het niet lezen van de disk kan een rotte laserunit zijn.
Helemaal niet meer werken is weer een ander verhaal.
Was het een blikseminslag direct of vlak bij?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Goedemiddag. Ik had het verkeerd begrepen. Is niet door de bliksem gekomen. Het probleem van het niet kunnen lezen was daarvoor al. Maar de display doet het ook niet.

Sine

Moderator

Het display doet het niet? Of doet het ding helemaal niets?
Ook dat is nogal een verschil.

Ik werkte ooit eens in een PC winkel, een klant plempt zijn pc op de toonbank met de mededeling: "hij doet het niet".
Ok. Wat doet het niet?
Ja, Outlook haalt geen mail binnen.

Okeeeeee. 8)7

Ofwel een duidelijke klachtomschrijving is toch wel het absolute minimum wat we nodig hebben om je een beetje verder te kunnen helpen.

Nee, hij doet helemaal niets. Hoor alleen heel even iets in het apparaat knetteren, wanneer ik het schakelaartje achterop aan zet.

Arco

Special Member

Als het inderdaad niks met bliksem te maken heeft, dan lijkt het of iets in de voeding het opgegeven heeft...
(eerst leesproblemen, nu ook apparaat dood)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat hij nu niets meer doet is voor mij ook nieuw. Had hem zelf nog niet aangesloten. Toen ontdekte ik het. Lijkt er op dat er misschien iets is doorgebrand

Arco

Special Member

Kijk er eens in of er zichtbare schade is. (evt fotootje)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is hij te openen? Zie wel wat schroefjes aan de achterkant, maar weet niet of dat is om hem te openen.

fred101

Golden Member

Als je hem wilt repareren zal hij toch open moeten ;) Als je het wilt laten doen dan kun je beter een oproep in V&A zetten. Een topic openen doe je als je het zelf wilt doen. Maar dan moet je wel gereedschap en minimaal wat electronica basis kennis hebben.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 21 februari 2021 15:25:33 (65%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hem zelf repareren gaat mij niet lukken. Daar heb ik helaas geen verstand van. Als ik weet hoe hij open moet, kan ik er een foto van maken. Misschien dat er iets te zien is.

Arco

Special Member

Er zullen aan achter en/of onderkant wel wat schroefjes zitten die los moeten.
Meestal is het wel te zien of een schroefje de 2 helften bij elkaar houdt, of ergens anders voor is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank je wel. Dat ga ik morgen even proberen. Kom er morgen dan ook nog even op terug. Hoop dat hij nog gerepareerd kan worden. Maar dat hangt natuurlijk ook af wat voor prijskaartje daar aan hangt, of het rendabel is.

Hier is voeding reparatie wel betaalbaar.

https://audiocare.nl/voedingsreparatie/87-harman-kardon-bds-470-voedin…

Het lijkt me niet verstandig dat je zelf gaat zitten prikken in de voeding, heel gevaarlijk!

Nee, er zelf aan rommelen doe ik zeker niet. Bedankt voor de tip. Ik ga contact met ze opnemen.

Elektronica en "bliksem" gaat niet goed samen. Zit er een vliegtuig omheen (aluminium buitenkant) dan is er weinig aan de hand. Maar buiten dat is de snelle conclusie: "dat gaat niet meer goedkomen".

Als ie bovendien daarvoor ook al problemen had, zou ik zeggen: afschrijven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heb de HK zojuist open gehad. Zie niets bijzonders.

WillemV2

Special Member

Ik zie op deze foto ook niets bijzonders inderdaad, maar 9 van de 10 keer is de voeding het probleem bij deze BDS x70 systemen.

Als je er geen verstand van hebt, inderdaad niet aan gaan zitten. In dit soort geschakelde voedingen komen zeer hoge spanningen voor.

Hartelijk dank voor de reactie. Nee ik ga er absoluut niet aan zitten.