Datasheets uitlijnen

Arco

Special Member

Ik scan regelmatig nogal wat datasheets in. Dat gaat prima, maar soms staat er uiteraard wel eens een beetje gedraaid (en vaak zie je dat pas later... )
Nu kan ik een gescande jpg file wel roteren met paint. Op zich is het resultaat dan prima, maar het is een nachtmerrie om de rotatie in te stellen.

Je moet bij paint de horizontale en vertikale 'skew' opgeven. Dat werkt heel lastig.
Als je de horizontale skew goed hebt, en je zet de vertikale skew goed, dan is de horizontale skew ook weer wat veranderd en zo blijf je bezig... :(

Is er eenvoudige software om een plaatje 'rechtop' te zetten (of te roteren) wat wel snel en goed werkt?
(meeste scans die een klein beetje scheef staan laat ik zo, maar soms is het echt te erg...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Zelf gebruik ik al jaren "Paperport", een programma wat ik ooit eens bij een scanner gekregen heb maar in de nieuwsgroepen (Versie 14.x) ook wel te vinden. Die heeft tools om PDF's, JPG's te roteren, "Auto straightening" en ook tools om PDF's te "stacken-unstacken" zodat je in een gescand document een pagina kunt toevoegen of vervangen.

Deze toolset gebruik ik ook wel eens om te "croppen" (Ik doe bijna alles in PDF formaat) behalve HiRes schema's
http://www.pdfill.com/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

XnView heeft een "auto-deskew" funktie onder 'Image->Rotate'.
Lijkt wel goed te werken met fotos.

Arco

Special Member

Dank, ik ga 't bij de volgende scan-sessie eens uitproberen... _/-\o_

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fripster

Golden Member

ook in GIMP kun je makkelijk roteren en deskewen...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 9 februari 2021 12:20:38 schreef Arco:
Als je de horizontale skew goed hebt, en je zet de vertikale skew goed, dan is de horizontale skew ook weer wat veranderd en zo blijf je bezig...

Ik vermoed dat dit komt omdat je voor kleine hoeken met twee skew operaties ongeveer een rotatie benadert. Maar wat je nodig hebt is een rotatie en geen skew operatie!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ben wat bezig geweest met Gimp (was toch al geinstalleerd).
Werkt goed, wel jammer dat het godsgruwelijk traag is met openen van directories: hoe meer files hoe langer het duurt. (bij 2500 files al gauw 25 sec)
Windows explorer doet dat in een fractie van een seconde met niet merkbare vertraging.

Als je vaak tussen directories moet switchen is dat heeel erg irritant.
Gimp lijkt me een port uit Linux, gezien de (voor Windows) nogal vreemde en ongewone grafische interface...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Irfanview is al jaren mijn programma voor tekeningen, foto's etc.
Kan vrijwel alle bestanden openen en heeft veel tools aan boord, ook rotatie in graden.

Arco

Special Member

Dat werkt aanzienlijk beter!... ;)
Kun je met Ifvanview ook selecties deleten?

Voor het 'opfrissen' van datasheets gebruik ik nu Paint. Dat werkt goed, maar als alles in 1 keer mer Irfanview kan nog mooier.
Ik zoek dan nog de mogelijkheid om blokken te deleten. In Paint selecteer je dan een blok met de cursor en drukt 'Del'.
(als ik dat bij Irfanview doe wil 'ie de hele file deleten...)

Het zou bij rotate ook wel makkelijk zijn als je bijv. '+' en '-' zou kunnen gebruiken voor rotatie. Nu moet je meerdere malen schatten en proberen voor het klopt.
('te weing', 'te veel', 'nog een klein stukje'... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Secties deleten kan met markeren en knippen.

Wat ik bij Irfanview wel mis is dat je geen vervormde plaatjes recht kunt trekken, dus oost/west en noord/zuid geometriefouten eruit halen. Vooral trapeziumvervorming is nog wel eens nuttig als je een foto onder een hoek gemaakt hebt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 22 februari 2021 15:58:58 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fripster

Golden Member

Ik zou echt eens naar GIMP kijken... die kan het allemaal...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Arco

Special Member

Is vreselijk traag zoals gezegd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 februari 2021 15:50:26 schreef Arco:
Het zou bij rotate [in Irfanview] ook wel makkelijk zijn als je bijv. '+' en '-' zou kunnen gebruiken voor rotatie.

Het is in Irfanview vaak gemakkelijker de 'straighten' tool te gebruiken (Edit, Paintmenu; of gewoon F12). Je kunt dan een lijn trekken die horizontaal moet worden en dat gebeurt dan meteen.

Je moet daarvoor bij installatie wel meteen de plugins geïnstalleerd hebben (maar dat wil je meestal toch, ook vanwege de lossless JPG rotation en zo).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Dat werkt prima, ja!... ;)

Alleen verwijderen van een selectie is wat lastig.
Als ik op een wit oppervlak wat selecteer en 'Cut' (of Ctrl-X) kies, krijg ik een zwart vierkant op die plaats, da's natuurlijk niet de bedoeling...
(met Paint werd dat gat gewoon met de background color opgevuld...)

Kun je soms ergens een default opgeven voor de background color?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee, daarvoor is Irfanview niet zo handig.
Maar wat ik weleens doe (omdat ik te lui ben om iets groters te starten) is: beeld negatief maken (ctrl-shift-N of in menu), dan selecteren en wegknippen wat ik wil (dat vlak is dan zwart), dan beeld opnieuw inverteren. Dan is je uitgeknipte vlak wit en het beeld verder weer normaal.
Wel na het knippen eerst even naast je selectie klikken, anders inverteer je alleen de selectie.

e: Als je veel te knippen hebt, bijvoorbeeld vlekjes verwijderen, dan doe je dat natuurlijk eerst allemaal in het negatieve beeld, en pas op het laatst inverteer je weer terug.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Heb even wat gespeeld: het kan (gelukkig!) ook simpeler.
(om 10000+ plaatjes op die manier te doen is geen prettig vooruitzicht, en daarbij is interpreteren van vlekjes op een negatief beeld ook lastig)

Je selecteert een gebied, en kiest dan Ctrl-X, Ctrl-Shift-N en je bent klaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha ha, wat suf van me! Ik zei nota bene zelf nog daarnet: dan inverteer je alleen dat gebied.. wat precies is wat je nodig hebt. Bedankt voor de tip!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Het kan nog veel simpeler... ;)

In het Paint menu, kies 'Rectangle tool'. Zet de mode op 'Fill'
Kies voor beide kleurvakken onderaan wit. Als je nu met de muis een rechthoek selecteert, dan wordt dat bij loslaten van de linker muistoets automatisch wit gemaakt...

Werkt vooral snel als er heel veel vlekjes in een datasheet zitten...
Bij eventuele fouten kun je met Ctrl-Z weer herstellen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Kortom, we moeten veel vaker dat Paint-menu tevoorschijn halen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 22 februari 2021 15:57:36 schreef maartenbakker:
Secties deleten kan met markeren en knippen.

Let wel op dat dit alleen met rechthoeken kan (voor zover ik weet dan...) en niet met rare veelhoeken.

Op 22 februari 2021 15:57:36 schreef maartenbakker:
Wat ik bij Irfanview wel mis is dat je geen vervormde plaatjes recht kunt trekken, dus oost/west en noord/zuid geometriefouten eruit halen. Vooral trapeziumvervorming is nog wel eens nuttig als je een foto onder een hoek gemaakt hebt.

Het is even een plugin downloaden (en dat is vooral in de 64-bit versie een enorm gekloot!) maar dan kan Irfanview dat ook gewoon. (Ctrl+k).

http://www.m-voorloop.nl/CO/perspectief-aanpassing-irfanview.jpg

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Ik wilde ook pagina's uit een pdf naar een jpg of png exporteren.
Nu zijn daar genoeg online en freeware converters te vinden, maar allemaal met problemen/beperkingen/tekortkomingen.

Ik heb er geloof ik 15 geprobeerd met tegenvallende resultaten, met varieerende uitkomst per programma:

- vreselijk traag
- beperkt tot 25Mb per dag (dus een 35Mb file gaat al niet)
- aantal files beperkt
- filegrootte beperkt tot 50Mb
- conversieduur totaal beperkt tot 5 min. per dag
- sommigen werkten helemaal niet. (converteerden alleen 1e pagina)

Ik had het al bijna opgegeven en wilde 't met de hand gaan doen (vreselijke klus), toen ik een conversie tool van Microsoft vond.
Freeware, makkelijk installeren, en snel. (dat verwacht je toch niet van een 'native' Microsoft tool?... ;) )
Voor geinteresseerden: https://www.microsoft.com/nl-nl/p/any-pdf-to-jpg-pdf-to-jpeg-pdf-to-pn…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com