KlikAanKlikUit in metalen kastje

Ik ben van plan om een KlikAanKlikUit Universele Schakelaar AMU-500 in een metalen schakelkast (Rital klemmenkast 300X100 mm) in te bouwen, samen met nog wat andere relais etc.

Wat heeft de metalen kast precies voor invloed op op 433 MHz signaal? Ik heb het eens getest, het werkt wel, echter vraag ik mij af of de metalen kast niet als kooi van Faraday fungeert?

pa3gws

Golden Member

Als hij in de metalen kast zit zal het bereik in ieder geval aanzienlijk minder worden.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Het maakt ook nog uit of je de kast wel of niet aardt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Wartel erin met een (afgedopt)PVC pijpje waar de antenne inzit?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De kast zal op een stalen constructie van een fabriekshal worden bevestigd. Deze constructie hangt aan aarde. Tevens zal het besturing kastje aan aarde worden verbonden via de inkomende voeding.

De KaKu heb ik eens opengemaakt, deze heeft op de printplaat een metalen u bruggetje van c.a. 20 mm lang gesoldeerd wat als antenne fungeert. Kan ik deze verlengen tot buiten de kast zoals Shiptronic aandraagt? Of een enkel koperen draadje op deze U solderen wat ik naar buiten de kast breng?

Arco

Special Member

Technisch kan het, qua veiligheid niet: alles staat onder netspanning, ook de antenne!

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Welke afstand praten we over?
Als het enkele meters zijn zou het misschien kunnen werken kwestie van testen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb het zojuist getest, alles werkt tot c.a. 30 meter in het gesloten kastje met een AWMT-003 zender, dat is voldoende. Met een AKCT-510 iets minder, tot c.a. 10-15 meter. Ook goed genoeg.
Als ik het kastje open maak werkt het tot 50 meter met de AWMT-003. Met de handzender de helft. In principe laat ik het dus zo eens zitten. Bedankt voor de antwoorden tot zover!

[Bericht gewijzigd door Girrekes op maandag 22 februari 2021 22:46:40 (23%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Bedankt voor deze info! Een leuke praktijkproef.
Dat is heel nuttig om te weten, ook voor toekomstige vragenstellers.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
blackdog

Golden Member

Hi,

Om het veilig te houden kan er misschien een plexiglas raampje worden gemaakt waar dan direct achter het klik-aan/klik-uit moduul geplaast wordt voor een beter bereik als nodig.

Het bereik is in de geschetste situatie nu vooral afhankelijk van in hoe verre de bekabeling aan het kastje de signalen transporteerd.
De metalen kast maakt de directe ontvangst en zenden vrijwel onmogelijk, ook al is het op zich geen echte HF dichte kast.

Als de antenne bij een kabel in de buurt zou zitten die zelf weinig storing bevat, dan zou een beetje extra koppeling een beter resultaat opleveren omdat de kabel dan beter als antenne werkt.

Dit allemaal is erg sterk afhanklijk van de situatie waarin de apparatuur gebruikt wordt.
De opgegeven afstanden zijn naturulijk een moment opname, hou er rekening mee dat de situatie wat betreft storing in de gebruikers omgeving flink kan varieeren.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 22 februari 2021 22:43:14 schreef Girrekes:
Ik heb het zojuist getest, alles werkt tot c.a. 30 meter in het gesloten kastje...

Ik ben dan toch wel erg benieuwd hoe dat kastje eruit ziet. Die KAKU zenders hebben nou ook weer niet zoveel power, dus als je daarvan een groot deel afsnoept blijft er niet veel over om nog afstand te overbruggen. Blijkbaar schermt die kast maar weinig af. Wat voor kast is het?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

De kabels die uit de kast komen zullen als antennes werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is een schakelkastje om een drie fase motor in een werkplaats vanaf afstand draadloos te bedienen.

Sine

Moderator

Mocht het problemen geven dan kun je natuurlijk de ontvanger altijd nog in een kunststof doosje aan de buitenkant monteren.
Of een compleet kunststof doos gebruiken natuurlijk.

Inderdaad verbazend dat het nog werkt met die kleine signaaltjes.