Bedrading 3-fasen motor Polijstmaschine

Hallo iedereen!

Recent heb ik een Rema DP30 Polijstmaschine gekocht, deze is met een motor voorzien voor 2 toerentallen 1450/2900.

Het bedrijf waarvan id deze maschine gekocht heb had de mogelijkheid om naar het hogere toerental van 2900 te gaan uitgeschakeld.

De schakelaar was weg en alleen een aan/uit knop zette de maschine in gan op 1450 rpm.

Graag wou ik ook de 2900 gebruiken en dus heeft een bevriende elektroniker een frequentieregelaar geinstalleerd.

De maschine slaat aan, maar maakt veel geluid, dat tevoren er niet was, en raakt na 1 minuut al overhit.
Rond de 40Hz maakt ze een enorm luid geluid (ik kan de video opsturen per mail, krijg hem hier niet geupload).

Graag zou ik dus van jullie weten of alles juist aangesloten is geweest of dat jullie misschien een ander idee hebben.

Bijgevoegd zijn foto's van de frequentieregelaar, bedrading en van het schema dat de fabrikant mij had doorgestuurd over hoe de motor normaal bedraad is met de schakelaar.

HArtelijk dank voor de info!

Thomas

er zit wrs een dahlander motor in met 2 toerentallen. die kan zonder FO ook 2 toeren draaien, kwestie van de juiste schakelaar of relais.

heb je geen foto van de aansluitingen op de motor?

heb je deze machine op 1x230V of op 3F krachtstroom in gebruik? deze heeft 400V krachtstroom nodig..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 22 februari 2021 17:46:59 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als de voeding uit de 2 grijze kabels komt dan moet deze motor op 1x230 Vac draaien.
Motor is gemaakt voor 3x400Vac.
Motor gaat dus nooit de 2900 rpm halen.
De bevriende elektroniker heef je vast met de beste bedoelingen proberen te helpen maar dat is niet echt gelukt.

GJ_

Moderator

Op 22 februari 2021 18:02:37 schreef HD13:
Als de voeding uit de 2 grijze kabels komt dan moet deze motor op 1x230 Vac draaien.
Motor is gemaakt voor 3x400Vac.

Precies, de spanning is domweg te laag om het aangesloten toerental te halen. Als hij is aangesloten voor 1450RPM gaat ie die al niet halen, en 2900RPM al helemaal niet.

ik zie rode draden bijelkaar gelast zitten, vermoedelijk het sterpunt van de motor ( maar niet zeker bij een dahlander ) en de 3 blauwe komen van de FO af vermoedelijk. de FO maakt van 1x230V wrs 3x 230V, maar spanning is idd te laag voor de motor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

voor het hoge toerental moeten U2-V2 en W2 op de fo regelaar en dat lijken mij de rode draden, en de blauwe moeten aan elkaar om het dubbel sterpunt te vormen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Sine

Moderator

@Hunnebedbouwer.

Inderdaad, voor dubbelster moeten U1, V1 en W1 aan elkaar.

Dan nog gaat dit niet werken op een enkelfasige FO

Dat stukje Chinesium kon wel eens een 3~ FO zijn, iemand heeft de aarde als fase gebruikt ... nice !

Dat stukje Chinesium kon wel eens een 3~ FO zijn, iemand heeft de aarde als fase gebruikt ... nice !

Tja, als ze een aarddraad als fase gaan gebruiken......
Ik zie dan in de machine wel een losse aarddraad op een aardklem zitten, maar geen idee hoe deze dan weer met het net gekoppeld is.

Trumpetthomas, kun je een foto maken van de aansluitingen op de frequentie regelaar ?

Heb je ook nog een linkje n ?aar de manual van de frequentie regelaar ?