Triax of 3-lug BNC connectors

Is er iemand die ooit een triax connector coax verbinding kabel gemaakt heeft?
Ik zoek de specifieke manieren om standaard coax met

zo'n triax connector (mannetje) te verbinden.

Bij voorbaat dank,
Frans

Ha Lupus,

Dat is volgens mij prutsen |:( ik heb er speciaal gereedschap voor maar dat is een triaxial kabel op een triaxial connector.
Jij wil de guard niet gebruiken, welke coaxkabel ga je gebruiken type...
Ik heb dat nog nooit gedaan wel op het mediapark triax verbindingen gemaakt wat ik wel heb zijn twee verloop adapters triax naar BnC !
Welk type connector gebruik je zodat ik de binnenkant kan opzoeken snij gereedschap heb ik wel voor je maar hoe je dat er aan prutst kan je niet een soort van break out box fabriceren :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Henk,

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.
Mijn ervaringen m.b.t. Triax zijn tot nu toe teleurstellend geweest.
Noch de test equipment industriële archeologen noch de (deels professionele) experts hebben iets gepubliceerd waaruit blijkt hoe die connectors gebruikt worden en geassembleerd.

Alle benodigde kabels waren 2de hands gekocht of voor veel geld nieuw aangeschaft voor typisch gebruik zoals nano-pico-ampere metingen en microvolt metingen, zo ruisarm mogelijk.

Het enige nuttige wat ik vond waren inguard en outguard (HP-Agilent-Keysight en Keithley) verklaringen.
Geen enkele blog met een duidelijk samenhangend verhaal met wat tekeningetjes ter verduidelijking.

Dus, ja Henk, het wordt prutsen. En zo eenvoudig mogelijk praktisch oplossen met wat "trial & effort" inzet.

Break-out box zou kunnen, maar dan kom ik een triax female chassis
deel tekort. Kabel waarschijnlijk RG-316 o.i.d. De connector is voor 5mm coax. Het zou dus ook met een teflon 5mm kabel kunnen.
Speciale dubbel afgeschermde coax heb ik niet.

Waarschuwing voor lezers: denk aan je portemonnee als je er een wil kopen. Ze zijn schreeuwend duur. Zeker de kant en klare meet kabels.

Bedankt, Frans

[Bericht gewijzigd door Lupus op maandag 22 februari 2021 23:37:03 (11%)

Ha Lupus,

Ik weet niet of je met zo'n adapter Triax naar BnC uit de voeten kom..... goedkoop zijn ze niet ik denk rond de 130 Euro per stuk.
Als je een coaxkabel op de Triax connector ( als het montage technisch lukt ) gaat gebruiken dan niet de guard aansluiten!

Waarom zo'n Triax bij een BnC connector is de ( afhankelijk van de kwaliteit ) de isolatie weerstand tussen kern en buitenmantel zo'n 10 GΩ door nu gebruik te maken van een derde geleider bereik je twee keer de isolatie weerstand.
Je lekstroom moet als het ware twee keer de diëlektrische weerstand overbruggen.
Meestal wordt de derde geleider ( guard ) op hetzelfde potentiaal als de kern gelegd dit is de reden waarom ik adviseer de guard niet te gebruiken kan een vreemde spanning op staan |:(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Henk,

Er is er een onderweg uit China. Daar kan ik dan aan meten hoe die samengesteld is.
Ook in China was het lastig zoeken. De bestelde versie kost zo'n $35.
Dat is overkomelijk als prijs voor de kennis.

Tot nu toe ben jij de enige die meedenkt. En dat voor een "professioneel" onderwerp.

Bedankt, Frans

joopv

Golden Member

Op 23 februari 2021 12:13:39 schreef Lupus:

Tot nu toe ben jij de enige die meedenkt. En dat voor een "professioneel" onderwerp.

Bedankt, Frans

Het zou helpen als je wat meer en nuttigere foto's zou plaatsen. Het ziet er nu uit als een normale bnc.

Beoordeel jij een vrouw ook alleen op het achteraanzicht? :)

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 23 februari 2021 12:53:04 (22%)

Sine

Moderator

Zonder lullig te willen doen joop, wat denk je te winnen met een foto van de (standaard) connector kant?

joopv

Golden Member

Bij het woord triax connector denk ik (als IT'er) eerst aan de twinax die voor bepaalde verbindingen gebruikt werd, dat is een soort N connector met 2 contact pinnetjes plus de mantel. Dus wat is triax dan? 3 contactpinnetjes in het centrum?

Triax is blijkbaar een dubbele concentrische mantel begrijp ik nu. Bij Huber&Suhner heet dat BNT en zit in het normale leveringsprogramma.

https://ecatalog.hubersuhner.com/ecom(====)/app.do?fcode=m_ca_bd_FILTE…

Henk en de anderen,

Hierbij een foto van de bedoelde adapter.

Frans

De vraag van Sine begrijp ik niet.
Het is geen standaard BNC. Deze heeft 3 uitsteeksels (Tri-ax), de standaard 2.

Ja, Joop. Dat doe ik regelmatig. Zie foto voor de male uitvoering.
De andere foto laat de coax diameter beter zien.
Het gaat mij om de interne verbindingen voor de 1 of 2 afschermingen.
Standaard prijs adapter van de reguliere aanbieders liggen tussen de 100 en 200 euro.
Is het zo iets duidelijker?

Ha Lupus,

Ja die heb ik van Compel connectors kosten mij € 135,- per stuk ik heb het gisterenavond nog opgezocht uit China € 35,- excl. verzenden en inklaren is niet verkeerd :P
Ik gebruik ook de chassisdelen als je lage of juist hele hoge spanningen wilt meten kan je haast niet anders dan moet je wel een guard gebruiken en inderdaad deze connector heeft drie bajonetten !

Heb je geen triax kabel ik weet niet welke impedantie en dikte je nodig heb anders heb ik wel een paar meter vergis je niet is 8....10 keer duurder als coax kabel.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

( laat maar )

[Bericht gewijzigd door Kees frees op donderdag 25 februari 2021 20:19:45 (91%)

Triax gaat niet over de bajonetten maar over de 3 lagen in de kabel. Ik heb er zelf meerdere gemaakt. Maar dan met de 2-bajonets triax.

De connnectoren heb ik nog een stuk of 30 a 40 liggen, moet ik kijken. Helmut Singer had die destijds een paar duizend ingekocht bij apparatuur. En wat deden ze. "Duhduh misschien kunnen we de connectoren verkopen, duh, knip, duh". Tweedehands doet die kabel met speciale koolstoflaag tegen statisch opladen bij beweging zeker een paar honderd euro. Per stuk. Tel zelf maar uit, knip, knip, knip, knip...

Toen ik dat zag heb ik de connectoren overgekocht. Dus zonder kabel, die hadden ze als koperschroot weggedaan. Omdat mijn meetopstelling niet beweegt heb ik die koolstoflaag niet nodig en kon ik professionele triax kabel uit de videowereld gebruiken. Ik gebruikte dat bij Keithley 220, Keithley 7058 etc.

Je zou low noise kabel als deze kunnen gebruiken: https://www.hubersuhner.com/en/products/radio-frequency/cables-cable-a…

Ik heb volgens mij destijds wel foto's gemaakt en een doc over hoe lang alle delen zijn, maar kan die zo niet vinden. Echt moeilijk is het niet, gewoon netjes werken en zorgen dat de afschermingen goed zitten. Wel echt netjes de lengtes uitzoeken. Verder op het einde dan nog een lijmende krimpkous eroverheen.

Ha Hoeben,

Dat klopt wel wat je zegt maar dat zijn dan oude connectors de moderne triax zijn met drie bajonetten om verwarring te voorkomen.
Er zijn altijd wel personen die kost wat het kost proberen om delen die niet passen in elkaar te stampen 8)7
En uiteraard heb je twee lagen in de kabel plus je kern ik heb hier twee types liggen van het ene type 130 meter dit is € 2700,- het andere type iets dunnere diameter weet ik niet.
Maar ook het gereedschap is van belang maar dat geldt ook voor de coaxkabel tijdens de montage niet met de bloten handen de geleiders aanraken !
De mechanisch info is per fabrikant verschillend dus dat is even afwachten wat @TS besteld heeft.
De adapter gaat altijd goed daar wordt de guard niet gebruikt !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi Hoeben,

Interessant bericht.
Ik neem aan dat jouw connectors mannetjes zijn?
En zijn er nog 2 of 4 over? En een vrouweijk chassis deel?
Dan kan ik nadenken over een break-out box.
Het topic is meer om de huidige uitvoering van het apparaat (HP systeem voltmeter) niet te molesteren.

Ja, ik weet dat de kabel nagenoeg onbetaalbaar is.
De adapter is onderweg (hoop ik).

Bedankt zover. Als je jouw notities nog kan vinden houd ik mij aanbevolen.

Frans

Nou, tot nu toe is de respons niet erg bemoedigend.

Om de ernst weer te geven, hierbij een aanhaling uit EEVBlog:
XXX You need to take care that conductive rubber internal sheaths don’t short everything out!XXX

Hopend op betere tijden
Hierbij nog een dudelijk overzicht de delen van zo'n connector
(mannetje). Ik zoek het vrouwtje en/of beide en/of een vrouwelijk chassis montage uitvoering.

Ik weet dat ik 2 nokjes weg kan vijlen, maar dat is niet de gewenste oplossing.

Frans

Hierbij een voorbeeld van een break-out box

Ha Lupus,

Sorry voor mijn late reactie maar het is hier even druk met die werkzaamheden van de woningcorporatie :(
Even kijken de opmerking van EEV-blog daar heb je niets mee vandoen tenminste als je de connector gaat gebruiken die je laat zien daar zitten geen rubberen O-ringen in :)

Maar mijn inbreng gaat alleen over jou vraag met betrekking tot de connector ik weet volgens mij of niet goed mee gelezen niet wat je bedoeling is..... is het voor een meetinstrument wandt ik heb hier kant en klare kabels liggen !

Voor het strippen en eventueel krimpen heb ik speciaal gereedschap en dat is duur.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 1 maart 2021 19:13:42 schreef Lupus:
Nou, tot nu toe is de respons niet erg bemoedigend.

Om de ernst weer te geven, hierbij een aanhaling uit EEVBlog:
XXX You need to take care that conductive rubber internal sheaths don’t short everything out!XXX

Hopend op betere tijden
Hierbij nog een duidelijk overzicht de delen van zo'n connector
(mannetje). Ik zoek het vrouwtje en/of beide en/of een vrouwelijk chassis montage uitvoering.

Ik weet dat ik 2 nokjes weg kan vijlen, maar dat is niet de gewenste oplossing.

Frans

Ben weer online.

Ik moet er zeker nog hebben liggen en heb ze ook zeker niet allemaal nodig. Maar ik heb geen idee waar ze liggen. Ik heb alleen de kabeldelen, niet chassisdelen. Die zitten al op de Keithley 220.

Let trouwens op dat niet iemand er een 50 Ohm BNC (hebben een dikkere pin) in steekt, kapot en dag dure connector.

Hi allen,

Inmiddels heb ik alle benodigde informatie.
Uiteindelijk bleek de normale coax afscherming verbonden te zijn met de triax binnen afscherming.

Met een breakout box kun je de exacte configuratie zelf bepalen.

Daarvoor zoek ik nog een male en/of female triax chassis deel.
Zelfs in China niet te koop.

Bedankt Henk en Hoeben voor het meedenken.
Mochten jullie nog wat tegenkomen, ik houd mij aanbevolen.

Frans

Ha Lupus,

Ik ga proberen te kijken of ik er bij kan.... maar dat zal tot eind volgende week moeilijk worden i.v.m. vervangen ramen :(
Even over jou oplossing de buitenkant van de co-axiale kabel is de afscherming dat lijkt helder.... deze is verbonden met de buitenste verbinding in de Triax dus het blank metalendeel en de meestal vergulde binnen aansluiting is de guard.
De guard wordt bij een overgang niet gebruikt dus kern op kern buitenkant op buitenkant !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Klopt, de binnenste afscherming haalt met bootstrapping (Philips of Eindhoven term) de capacitieve belasting weg waardoor hoogohmige probes daar geen last van hebben. Maar je kunt het wel degelijk gebruiken om dat principe in je sensor/apparaat verder door te voeren.

Vergelijk het met een guard ring die je opampschakeling nog hoogohmiger maakt.